- Yazar Biyografisi (TEİS)
İntizâmî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Gisela Procházka-Eisl
- Eser Yazılış Tarihi:1582
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Surname
- Yayın Tarihi:23/04/2022
SÛR-NÂME-İ HÜMÂYÛN (İNTİZÂMÎ)
şenlik konulu mensur eserİntizâmî (d. 947/1540? - ö. 1021/1612'den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Bosna Hersek kökenli divan katibi İntizâmî’nin Sûr-nâme-i Hümâyûn adıyla bilinen mensur eseri.
Sûrnâme-i Hümâyûn Sultan III. Murad'ın, oğlu Şehzade Mehmed için 1582 yazında İstanbul At Meydanı’nda tertip ettirdiği büyük sünnet törenini konu edinir. Zamanının yüksek sanatlı nesir diliyle yazılmış olan bu eser, üslup ve zarafet açısından Gelibolulu Mustafa Ali’nin nesrini anımsatır. Eser bir kısmı bizzat İntizâmî’nin, bir kısmıysa 16. yüzyılın diğer şairlerinin çok sayıda şiirini içerir. Eserin sanatlı mukaddimesinde şenliğin lojistik düzenlemeleri, İbrahim Paşa Sarayı’nın hazırlanması ve seyirlik yerlerin düzenlenmesi anlatılır. Ardından ise kutlamaların gidişatı bir günlük tarzında kronolojik olarak sıralanır. Her gün bir başlık olarak bir tarih ve haftanın günüyle açıkça belirtilir, ardından bunu âmeden-i cemâ‛at-i sarrâcân-i ṣâḥib şöhret ü ‛unvân gibi Farsça başlıklar aracılığıyla tanıtılan esnaf, müzisyenler, dervişler, hokkabaz, vb. bölüklerin tek tek geçişi takip eder. Alayda İstanbul‘un sadece Müslüman, Musevi ve Hıristiyan esnafı değil, aynı zamanda Mısır’dan gelen bir takım gruplar da bulunmaktadır. Halka açık ziyafetler, akşamları yapılan havai fişek gösterileri ile savaş canlandırmaları ve tutsakların serbest bırakılması gibi diğer seyirlikler de aynı şekilde tasvir edilir. Sûr-nâme’nin bu çok düzenli/stereotipik yapısına rağmen İntizâmî somut anlatımıyla okuyucunun zihninde bu şenliğin rengarenk, capcanlı bir resmini çizmeyi başarmış ve Sûr-nâme de bu yolla Osmanlı eğlence literatürü ürünleri arasına girmiştir. Sûr-nâme-i Hümâyûn büyük ününü en başta meşhur Nakkaş Osman’ın atölyesinde tamamlanıp metniyle birlikte 16. yüzyıl Osmanlı kültür tarihi için değerli bir kaynak teşkil eden Topkapı yazması içindeki 400’den fazla minyatüre borçludur.
1582’de kaleme alınan bu eserin pek çok yazması mevcuttur: Atatürk Kütüphanesi, Ms. TSMK (T) 703; Avusturya Milli Kütüphanesi, Ms. Cod.H.O. 70; Leiden Üniversitesi Kütüphanesi, Ms. Or. 309; Süleymaniye Kütüphanesi, Ms. Hekimoğlu 612; Topkapı Sarayı Kütüphanesi, MS. H. 1344. Bu elyazmalarının dördü yalnızca ufak farklılıklar barındırırken, ilk ve son sayfaları eksik olsa da Topkapı Sarayı Kütüphanesi yazması çok daha geniş kapsamlıdır. Bu yazma çok sayıda şiir içerir ve dil açısından daha zengindir. Her ne kadar içerik ve olayların sırası bakımından diğer yazmalardan ciddi biçimde ayrılmıyorsa da, içinde İntizâmî’nin doğum yerinin (Hersek Foça) anıldığı yegane yazma budur.
Sûrnâme-i Hümâyun, ilk olarak Gisela Procházka-Eisl tarafından 1995 yayımlanmış; ardından 2009’da Mehmet Arslan tarafından Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri serisinde bir kez daha neşredilmiştir.
Yazarın biyografisi için bk. “İntizâmî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/intizami
Eserden Örnekler
Âmeden-i cemâ‛at-i bahâr-fürûşân-i zînet-‛unvân:
ba‛dehû yine çiçekciler zümresi ve ezhâr-fürûşlar fırḳası eşcâr-i bahâr-âsâ serâ-pâ ezhârıyla donatmışlar ve lâle-i heft-reng ü gül-i sad-berg-âsâ envâ‛-i zîbâ dîbâlar ile geyinmişler mehâbîb bir birine karanfil-vâr kolların uzatmışlar ve sünbül-âsâ baş başa çatup gûnâ-gûn elbise-i mütenevvi‛e endâmlarına göre düzetmişler kimi zanbak-mânend zîbâ teller ile donanup baş açuk levendâne ve kimi nergis-vâr rûz u şeb âlûde-i humâr-i şîve vü nâz olup rindâne kimi çimenî-vâr gavânı zîbâ câme ile zîbâ reftâr düşiyüp nâzda ve kimi sûsenî ve gülgûnî kaftânlar ile ra‛nâ tek ü tâzda muhaṣṣal gülüp açılup sürûr u nişâtla mukâbele-i pâdişâhîde bülbül-âsâ hezâr hamd u senâ ile du‛â'-i devlet-i cihân-baht ve senâ'-i rif‛at-i şâh-i felek-taht edüp revâne oldılar
Âmeden-i cemâ‛at-i şerbetciyân: ba‛dehû şerbetciler geldiler şîrîn cem‛îyet ve lezîz şöhretle öñlerince dilberânı nâzik ḥırâmânî reftârda her birisi hemân bir içim su gibi safâ-bahş ve su gibi yüzin yėre sürer ‛âşıḳları karşularında dîvâne-nakş aralarında bir şîrîn-kelâm ve sükker-dehân hancer-i müjgânın dil-tişne ‛uşşâka içürmekde ve sitil-vârî rîsmân-i zülfine zevdâ-zedeleri geçürmekde.
Mesnevî:
Lebinden tañmı alsa kand lezzet
İçürmişdür fukâ‛a agzı şerbet
Meger kim agzı yarıla nizâ‛a
Düşüpdür şerbeti koydı fukâ‛a
Soruñ baña cefâsı lezzetini
ben anuñ içmişüm çoḳ şerbetini
Nesr: Öñlerince kâr-hâneleri müretteb yėrlü yėrinde ziynetde ve âvânı vü mâ-lezimeleri mükemmel şöhretde civânları şîrîn-kârlıġla kâse-peymâ ve nev-hatt Hızır u Mesîhâ-dem dilberleri bir nefesde mürde-dilleri ihyâ ėder (İntizâmî. Sur-nâme-i Hümâyûn. Viyana nüshası. fol. 33v ve 52r).
Kaynakça
Arslan, Mehmet (2009). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri II - İntizâmî Sûrnâmesi (Sûrnâme-i Hümâyûn). İstanbul: Sarayburnu Kitaplığı Yay.
Boyraz, Şeref (1995). “İlk Mensûr Sûrnâme Müellifi: İntizâmî”.Türklük Bilimi Araştırmaları I: 227-231.
Prochazka-Eisl, Gisela (1995). Das Sûrnâme-i Hümâyûn: Die Wiener Handschrift in Transkription, mit Kommentar and Indices versehen. İstanbul: İsis Yay.
Prochazka-Eisl, Gisela (2010). “Blumen und Musik - İntiẓāmī als Dichter”. WZKM 100: 137-157.
Stout, Robert Elliot (1966). The Sûr-i Hümâyun of Murad III. (A Study of Ottoman Pageantry and entertainment). Doctoral Thesis. The Ohio State University.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TUHFETÜ'L-İHVÂN (İNTİZÂMÎ) | İntizâmî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
2 | BUDİN ŞEHRENGÎZİ (iNTİZÂMÎ) | İntizâmî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
5 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
7 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
9 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
12 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |