SÜLEYMÂN-NÂME-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ)
ansiklopedik mahiyette eser
Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî (d. 857/1453 - ö. 922/1517’den sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Asıl adı Şerefeddîn Mûsâ olan ve Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Uzun Firdevsî veya Türk Firdevsî olarak da bilinen yazarın manzum-mensur karışık eseri. Kâtip Çelebi’nin Keşfü’z-Zünûn’da Şeh-nâme olarak zikrettiği eserin yazımı, Firdevsî’ye göre elli yılda tamamlanmıştır. Bu süre üç padişahın (II. Mehmed, II. Bâyezîd, I. Selîm) saltanat yıllarını içine almaktadır. Telif tarihi net olarak bilinmeyen eserin yazımına Fâtih Sultan Mehmed adına Balıkesir’de başlansa da bir kısmı Manisa’da, çoğunluğu İstanbul’da yazmıştır (Eren 2018: 5). Latîfî’ye göre eserin yazımına II. Bâyezîd’in emriyle başlanmıştır (Canım 2000: 425). Orhan Köprülü de (1969: 650) bu görüştedir. Yanı sıra Süleymân-nâme-i Kebîr’in yazımına Fâtih’in emriyle başlandığı (Akay 1990: XIV), II. Bâyezîd döneminde ise devam edildiği (Tanyıldız 2005: 28) şeklinde görüşler de mevcuttur. Himmet Büke (2015: 7-10) kitabın 1-6. ciltlerinin Fâtih, 7. ciltten itibaren II. Bâyezîd döneminde yazıldığını, 82 cilt olarak da saray kütüphanesine teslim edildiğini, 81. cildin ise kâtip kusurundan teslim edilemediği için bu cildin Yavuz Sultan Selîm döneminde bitirilmiş olabileceğini söylemektedir.

Yazım tarihi gibi eserin kaç ciltten müteşekkil olduğu konusu da ihtilaflıdır. Firdevsî, Münâzara-i Seyf ü Kalem adlı eserinde 366 cilt olarak yazmayı düşündüğü Süleymân-nâme’nin 287. cildini tamamladığını belirtmektedir (Tanyıldız 2005: 78). Buna karşın Latîfî (Canım 2000: 425) ve Gelibolulu Âlî (İsen 1994: 160) eserin 360 cilt olduğunu ifade etmekte, Beyânî (Kutluk 1997: 203) ve Hasan Çelebi (Kutluk 1981: 745) 380 cilt, Katip Çelebi ise (Balcı 2007: 822) 330 cilt olduğunu dile getirmektedir. Firdevsî, kitabın 34. cildinde Süleymân-nâme’yi 1835 meclis ve 366 cilt olarak yazmayı düşündüğünü (Eren 2018: 6), 81. cildinde ise eserin 99 cilt tutarında olduğu bilgisini vermiştir (Büke 2015: 7). Bu da müellifin, yazım süresi boyunca Süleymân-nâme’nin toplam cilt sayısını zihninde farklı farklı tasarlamış olabileceğini düşündürmektedir. Öte yandan Firdevsî’nin bu sayıyı fazla bulup daha sonra cilt sayısını azaltmış olabileceği de gözden uzak tutulmamalıdır.

Manzum-mensur karışık olan Süleymân-nâme-i Kebîr, Türk edebiyatında ansiklopedik mahiyette yazılmış önemli eserler arasındadır. Büyük oranda harekeli hatla yazılan Süleymân-nâme-i Kebîr, Eski Türkçe ve Eski Anadolu Türkçesinin dil özelliklerini haiz olması açısından kıymetlidir. Tevrât, Zebûr, İncil, Kur’ân-ı Kerîm, hadis ve İsrailiyat kaynaklarına oldukça vâkıf olduğu anlaşılan Firdevsî; eserinde Hz. Süleymân etrafında şekillenmiş kıssaların yanında Doğu ve Yunan mitolojisi, peygamber kıssaları, tarih, coğrafya, tasavvuf, geometri, halk hekimliği, gemicilik terimleri ve savaş taktikleri gibi oldukça geniş bilgi yelpazesinden faydalanmıştır. Eser, Şeh-nâme ile benzer özellikler göstermesinin yanı sıra Yunan filozof Eflatun ve Yehuda Tarihi'nden de bilgiler içermektedir. Ancak bunların doğrudan mı yoksa dolaylı olarak mı esere alındığına dair net ifadeler bulunmamaktadır (Eren 2019: 38). Kitapta sık sık kendisini öven Firdevsî, nice emekler vererek uzun zamanda yazdığı Süleymân-nâme-i Kebîr gibi bir eserin olmadığı ve benzerinin yazılamayacağı iddiasındadır. Eserin her cildinin giriş kısımlarında yazdığı kasidelerde gayet sanatlı bir söyleyişle ayet ve hadis iktibaslarından faydalanan şair, mensur kısımlarda ise sade bir söyleyişi tercih etmiştir. Metin, ansiklopedik mahiyetinin yanı sıra didaktik yönüyle de dikkat çekicidir. Kıssadan hisse alınması maksadıyla mensur olarak anlatılan hikayeler, bazı sembolik isim ve karakterler üzerine kurgulanmıştır. Bu hikâyelerin hemen ardından gelen manzumelerle de anılan sembollerin hangi kavramlara işaret ettiği açıklanmış ve okuyucuya didaktik bir üslupla nasihatler verilmiştir. Kitaptaki hikâyeler iç içe geçmiş bir görünüm arz etmektedir. Firdevsî, bu hikayeleri anlatırken kimi zaman yarım bırakarak başka bir hikâyeye geçmiş, ardından "ez-ân cânib" ifadesiyle art zamanlı olarak önceki konuya tekrar dönmüştür. Firdevsî, daha evvel okuduğu kaynaklardan aldığı bilgileri kendi süzgecinden geçirmek suretiyle yanlış olanları ayıklayarak Süleymân-nâme’ye aldığını ifade etmiştir (Eren 2018: 23-26). Ancak eserin uzunluğu ve birçok konuda bilgiyi içermesi şairin sık sık kavram, bilgi ve kelime tekrarına düşmesine neden olmuştur. Öte yandan eserdeki manzum kısımların sanat yönünden zayıf olduğunu, Firdevsî’nin nasirliğinin şairliğine göre daha güçlü olduğunu söylemek mümkündür. 

Süleymân-nâme-i Kebîr’in kütüphanelerde tespit edilebilen ilk 81 cildi mevcuttur. Bunların hangi kütüphanelerde bulunduğu Himmet Büke’nin yazdığı makalede (2015: 483-492) ayrıntılı olarak belirtilmiştir. Eserin farklı ciltleri üzerine çok sayıda lisansüstü tez çalışması (bk. Kaynakça) hazırlanmıştır. M. Atâ Çatıkkaş’ın çalışması ise kitap olarak yayımlanmıştır (2009).

Müellifin biyografisi için bk. “Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/firdevsi-serefeddin-musa-uzun-firdevsi 

Eserden Örnekler


Süleymân-nâme-i Kebîr'den (34. Cilt)

Hâsıyyet-i Fîrûze Be-Kavl-i Lokmân Hakîm

Hakîm kavlince ukkâb kuşı bu vechile du'â kılup turuncak Süleymân dahı sunup ol yâkût-ı ahmeri eline alup andan dönüp Lokmân-ı Hakîme su'âl kılup eydür: “Yâ hakîm-i zemân, bu ne taşdur kim bana ukkâb getürdi?” didi. Hakîm nazar kılup taşı eline alup eydür: “Yâ Süleymân, buna fîrûzec taşı dirler. Bu bir cevher durur kim müferrihdür. Her ki sabâh ana nazar ide, gönlinün aydınlığı arta. Ve dahı yâ Süleymân, eger ma'cûn düzseler zehrün zararın def' ider. Ve eger sürme düzseler, göze çekseler gözün nûrın arturur. Hükemâ eydürler kim: “Eger yüzük kaşını düzdürüp bir avret kendüde götürse sûreti hûb ola ve saçları uzun ola, iki kucağında iki oğlan ola. Ve dahı ol musavver yüzük kaşın gümiş yüzüge berkidüp kendüde götürse sihr ana eser kılmaya.

Nazm

Çünki Lokmân eyledi hâssa beyân
Şeh Süleymân dinledi vü kâmırân

Kıldı tahsîn aklına Lokmânun ol
İtdi vasf-ı hâli cümle çün ayân

Dinle imdi kıssa nedür kâmukâr
Lîk virgil hoş salâvat şâzumân

...

Kıssa-i Şâhîn ve Ankâ

Hakîm kavlince kuknûs kuşı bu vechile cevâb viricek Süleymân Hazreti aleyhi’s-selâm işidüp taʿaccüb idüp tururken nâ-gehân anı gördi kim ukkâbdan evvel şâhin geldi. Hevâ-yı fenâdan indi. Taht-ı Süleymânun kenârında kondı. Mınkârında bir acâyib kuş getürdi. Süleymânun eyyâm-ı devletine du'â kılup dahı ol kuşı getürüp taht pâyinde kodı. Süleymân hükm eyledi. Ol dem Lokmân-ı Hakîm ol kuşı yirinden alup taht kenârında Süleymân ileyinde kodı. Süleymân nazar kılup gördi kim başı hûrûs başına benzer ve gevdesi deve kuşı gevdesi bigi. Ammâ kim kiçirek ve ayakları dört kaz ayağı bigi kısacuk, gâyet de nârîn ve nâzük. Ammâ kim biş kanadı varıdı. İkisi sağında ve ikisi solında ve birisi arkasında. Ve bir acâyibi dahı bu kim yüni yok ve kanadları yarasa kanadları bigi ve sıçan tüsi bigi tüsi var ve gözleri dahı üç. Ve ikinci acâyibi dahı bu kim kuyruğı yılan kuyruğı bigi.

Nazm
İşbu sözden ibret alup kıl nigâh
Ne acâyib mahlûk ider ol İlâh

Muhtelif mahlûkı yaratdı çehân
Tâ bilesin kâdir oldur pâdişâh (Eren 2018: 154-155, 214). 

Kaynakça


Abul, Yasemin (2004). Süleymân-nâme-i Kebir (47. Cilt) Metin Tenkidi ve İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.

Akay, Asuman (1990). Firdevsî Süleyman-nâme (44. Cilt) Metin ve Fiiller Üzerine Bir İnceleme. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Aksoy, Mustafa (2000). Uzun Firdevsi’nin Süleyman-name’sinde Destan Unsurları (2 cilt). Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.

Aksu, Rabia (2016). Firdevsî-i Rûmî Süleymân-nâme-i Kebîr (10. Cilt) İnceleme-Metin-Dizin. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Aşkayanar, Elif (2021). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-Nâme-i Kebîr (80. Cilt, 452a-494a) Adlı Eseri (Dil Özellikleri-Metin-Dizin-Tıpkıbasım). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Aydın, Halis (2017). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme’sinin 68. Cildi (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.

Ayva, Emine Şule (2019). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymannâme-İ Kebîr Adlı Eseri (62. Cilt) (Metin-Dil İncelemesi-Sözlük-Tıpkıbasım). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Babur, Yusuf (2013). Süleymân-nâme-i Kebîr (6-7. Ciltler/İnceleme-Transkripsiyonlu Metin). Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi.

Balcı, Rüştü (2007). Kâtip Çelebi: Keşfü’z-zunûn an Esâmi’l-Kütübi ve’l-fünûn [Kitapların ve İlimlerin İsimlerinden Şüphelerin Giderilmesi]. 5 C. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.

Biçer, Bekir (2005). Firdevsî-i Rûmî ve Tarihçiliği. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.

Biçer, Bekir (2006). Firdevsî-i Rûmî ve Tarihçiliği. Konya: Tablet Yay.

Büke, Himmet (2015). Firdevsî-i Rumî, Süleymannâme (38. Cilt), Dil Özellikleri, Metin, Söz Dizini. Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.

Büke, Himmet (2015). “Firdevsî-i Rumî, Hayatı ve Eserleri Hakkında Yeni Bilgiler”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13): 481-501.

Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ, İnceleme-Metin. Ankara: AKM Yay.

Cihan, Emre (2019). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-Nâme’sinin 71. Cildi (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.

Çakın, Mehmet Burak (2018). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-Nâme Adlı Eseri (14-15. Ciltler) Metin-İnceleme. Doktora Tezi. Ankara: Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.

Çatıkkaş, Atâ (1979). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme-i Kebîr’i (72. Cilt) Gramer, Sentaks, Lügat, Metin. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Çatıkkaş, M. Atâ (hzl.) (2009). Firdevsî-i Rûmî, Süleymannâme-i Kebîr. Ankara: TDK Yay.

Çelik, Zeynep (2010). Firdevsi-i Rumi’nin Süleymanname Yazmasının (81. Cilt) (82b-123b yk.) Bilimsel Yayını Üzerine Dil İncelemeleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Demirbağ, Abdulsamet (2022). Firdevsî-i Rûmî Süleymân-Nâme-İ Kebîr 78. Cilt (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.

Doğan, Ali (2020). Firdevsî-i Rûmî Süleymân-Nâme-İ Kebîr - 61-62. Ciltler İnceleme – Metin. Doktora Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.

Ekşioğlu, Serap (2018). Firdevsî-İ Rûmî Süleymân-Nâme-Cilt 11 (Dil İncelemesi-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Erdem, Mehmet Dursun (2005). Kitab-ı Kıssaname-i Süleyman Aleyhisselam Üzerine Söz Dizimi Çalışması (Süleymanname 74. Cilt). Doktora Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi.

Eren, Hulusi (2018). Firdevsî-i Rûmî Süleymân-Nâme-İ Kebîr-34-35. Ciltler (İnceleme-Tenkitli Metin-Dizin). Doktora Tezi: Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Evbaşı, Gizem (2021). Firdevsî-i Rûmî, Süleymân-Nâme (72. Cilt), (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.

Genç, Gülnaz (1995). Firdevsi-i Rumi Süleyman-name (25 ve 26 Ciltler). Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Gök, Âdem (2019). Firdevsî-i Rûmî, Süleymân-Nâme-İ Kebîr (37. Cilt), İnceleme, Tenkitli Metin. Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.

Güleç, Hamdi (1994). Firdevsi-i Rumi’nin Süleymanname’si-42. Cilt-Dasitan-ı Ceng-i Aheng-i Efrasiyab-ı Türk- Üzerinde Bir Metin İncelemesi. Doktora Tezi. İzmir Ege Üniversitesi.

Güleç, Hamdi (2006). “Süleymânnâme’de Eski Türk Destanlarına Ait Unsurlar, Dil-Üslûp ve Motifler”. Bilig, (36): 243-260.

Gürakar, Nesibe (2019). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleyman-Nâme-i Kebîr’i (40. Cilt) İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.

İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay.

Jafarova, İlhama (2010). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme-i Kebîr’i (63. Cilt) İnceleme-Metin-Dizin. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Jafarova, İlhama (2003). Firdevsi-i Rumi’nin Süleymanname Yazmasının (81. Cilt, 54b-82a, 28 yk.) Yayını ve Üzerine Dil İncelemeleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Kaplan, Savaş (2019). Firdevsî-i Rûmî Süleymân-Nâme (29 Ve 30. Ciltler) (Giriş - İnceleme - Metin - Dizin - Tıpkıbasım). Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Karahan, Merve (2019). Fıidevsî-i Rûmî, Süleymân-Nâme-I Kebîr (31. Cılt) Giriş, Tenkitli Metin, Dizin. Yüksek Lisans Tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi.

Kaynak, Filiz (2020). Firdevsî-i Rûmî, Süleymân-Nâme-i Kebîr (32. Cilt) Giriş, Tenkitli Metin, Dizin. Yüksek Lisans Tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi.

Kirik, Esra (2018). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-Nâme’si-75. Cilt (Giriş- İnceleme-Tenkitli Metin-Dizin-Sözlük). Doktora Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.

Köprülü, Orhan (1996). “Firdevsî, Uzun”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. C. 13. İstanbul: TDV Yay. 127-129.

Köz, İbrahim (2004). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymannâme Yazmasının (81. Cilt 7a-54b yk.) Bilimsel Yayını ve Üzerine Dil İncelemeleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Kutluk, İbrahim (1997). Beyâni Mustafa bin Carullah, Tezkiretü’ş-Şuarâ. Ankara: TTK Yay.

Kutluk, İbrahim (1989). Kınalı-zâde Hasan Çelebi: Tezkiretü’ş-Şu’arâ. Ankara: TTK Yay.

Olgun, İbrahim (1978). “Uzun Firdevsi ve Türkçeciliği”. Ömer Asım Aksoy Armağanı. Ankara: TDK Yay. 185-200.

Özbek Arslan, Necmiye (2019). Süleymân-nâme-i Kebîr 11., 12., 13. Ciltler (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Özyaşamış Şakar, Sezer (2003). Firdevsi-i Rumi’nin Süleymanname Yazması’nın (81. Cilt, 28 yk.) Bilimsel Yayını ve Üzerine Dil İncelemeleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.

Sami, Metin (2019). Firdevsî-i Rûmî'nin Süleymân-nâme'sinin 69. cildi (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.

Semiz, Ömer (2018). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme’sinin 70. Cildi (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.

Sucu, Ahmet Özhan (2020). Firdevsî-i Rûmî Süleymân-nâme (67-68. Cilt) İnceleme-Tenkitli Metin-Dizin. Doktora Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.

Şan, Aytan (2019). Firdevsî-i Rumî, Süleyman-Nâme (39. Cilt) İnceleme-Transkripsiyonlu Metin. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.

Şimşek, Yaşar (2013), Firdevsi-i Rumi, Süleyman-name-i Kebir (76. Cilt) Giriş, Ses Bilgisi, Tenkitli Metin, Sözlük. Yüksek Lisans Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.

Tanyıldız, Ahmet (2005). Firdevsî-i Tavîl, Münazara-i Seyf ü Kalem (İnceleme, Metin, Sözlük). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Toksöz, Merve (2020). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme-i Kebîr’i: 41. Cilt (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.

Tombak, Süleyman Anıl (2017). Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme’sinin 67. Cildi (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi

Türkmen, Fikret (2007). “Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymân-nâme İsimli Eserinin Yazılışı ve Nüshaları”. Edebiyat ve Dil Yazıları: Mustafa İsen’e Armağan. Ankara: Grafiker Yay. 591-598.

Usta, Halil İbrahim (1995). Firdevsi-i Rumi, Süleyman-name-i Kebir (İnceleme-Metin-Sözlük). Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Vanlı, Murat (2012). Firdevsî-i Rûmî, Süleymân-nâme-i Kebîr (8.-9. Ciltler) İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Eren, Hulusi. "SÜLEYMÂN-NÂME-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/suleyman-name-i-kebir-firdevsi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KUTB-NÂME / KISSA-İ CEZÎRE-İ MİDİLLİ (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
2 DA'VET-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Prof. Dr. Fatma Büyükkarcı Yılmaz
Görüntüle
3 MÜNÂZARA-İ SEYF Ü KALEM (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
Görüntüle
4 KISSA-NÂME-İ SÜLEYMÂN ALEYHİSSELÂM / SÜLEYMÂN-NÂME-İ KEBÎR (74, 75 VE 76. CİLTLER) (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
5 SİLÂHŞOR-NÂME / MÜSELLAH-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
6 SATRANÇ-NÂME-İ KEBÎR / ŞATRANÇ-NÂME-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
7 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
8 HAYÂT U MEMÂT / HAYÂT-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
9 MANZUM HÂCI BEKTÂŞ VELÎ VİLÂYET-NÂMESİ / VİLÂYET-NÂME-İ HÂCI BEKTÂŞ VELÎ-İ HORASÂNÎ (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 TEŞHÎSÜ’L-İNSÂN (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
11 PEND-NÂME-İ EFLÂTUN (FİRDEVSÎ ?) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
12 FİRÂSET-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
13 SÜLEYMÂN-NÂME VÜ BELKÎS-NÂME / TECNÎSÂT VE SÜLEYMÂN-NÂME VÜ BELKÎS-NÂME / TECNÎSÂT-I SÜLEYMÂN-NÂME VÜ BELKÎS-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
14 HADÎS-İ AHSEN (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
15 HADÎKATÜ’L-HAKÂYIK / TUHFETÜ’L-HÂDÎ / HAKÂYIK-NÂME / HAKÎKAT-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
16 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
17 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
18 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
19 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
20 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
21 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
22 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
23 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
25 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle