- Yazar Biyografisi (TEİS)
Seyf-i Sarâyî - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi YAŞAR TOKAY
- Eser Yazılış Tarihi:1394
- Yazıldığı Saha:Harezm-Kıpçak
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:07/09/2021
SÜHEYL Ü GÜLDÜRSÜN
âşıkane mesneviSeyf-i Sarâyî (d.? - ö. 1394'ten sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Altınordulu meşhur edîb Seyf-i Sarâyî'nin kaleme aldığı, Toktamış Han'ın komutanlarından Süheyl ve Timur'un kızı Güldürsün'ün hazin aşk hikâyesini anlatan mesnevi.
Eser, Seyf-i Sarâyî tarafından 796/1394 yılında yazılmıştır:
Yeti yüz toksan altı Nevrûz ayı / Hatm itdi munı Seyf-i Sarâyî
(Seyf-i Sarâyî bu kitabı, yedi yüz doksan altı yılının nevruz ayında hatmetti.)
Süheyl ü Güldürsün mesnevisi, Türk edebiyatı tarihindeki diğer aşk hikâyelerinden farklı olarak dönemin siyasî yapısını ortaya koyması bakımından çok kıymetli bir eserdir. Eserde Timur’un Ürgenç’e saldırısı ve zulümleri dile getirilmiş, devrin zalim yöneticileri ve onların yağmacılık siyasetleri eleştirilmiştir (Zaripova-Çetin 2007: 140). Özellikle, Timur ile Toktamış Han arasındaki güç mücadelesinin trajik ve hüzünlü neticeleri, Toktamış Han'ın komutanlarından Süheyl ile sevgilisi Güldürsün üzerinden aktarılmıştır. Mesnevinin konusu şu şekilde özetlenebilir: Timur, güçlü ordusu ile Toktamış Han'ın himayesindeki Ürgenç şehrine girer. Timur'un şehri istila etmesi çok uzun sürmez ve askerleri her yeri yakıp yıkar. Toktamış Han, Timur'a karşı durmaya çalışsa da savaşta hayatını kaybeder. Toktamış Han'ın vefatıyla en güvendiği komutanı olan Süheyl de düşmana esir düşer. Süheyl, düşman askerlerinin elinde, kendinden geçmiş bir vaziyette zindana götürülürken şahın kızı olan Güldürsün'ün otağının yanından geçirilir. Güldürsün, Süheyl'i ilk kez burada görür ve Süheyl'e âşık olur. Her ne kadar onun zindana atılmasını engellemeye çalışsa da başarılı olamaz. O günden sonra Güldürsün, hep Süheyl'i düşünür. Zindana atılan Süheyl, neredeyse her gün, gül bahçesinde güller toplayan peri kadar güzel bir kızı rüyalarında görmeye başlar ve onun gerçek olamayacağını düşünse de gönlüne aşk ateşi düşer. Güldürsün, Süheyl'i zindandan çıkarmanın planlarını yaparken Süheyl de hiç görmediği bu güzel kızı hayal eder durur. Bir gün Güldürsün, yaptığı yemeklere zehir katarak zindan nöbetçilerine yedirir ve Süheyl'i zindandan kurtarır. Süheyl, rüyalarına giren aşkıyla nihayet buluşur ve muhabbeti daha da artar. Böylece gece vakti zindandan beraber kaçarlar, ancak askerler peşlerine takılır ve onları çöle doğru sürerler. Süheyl ve Güldürsün, çölde izlerini kaybettirir ancak Güldürsün çölün zor şartlarına dayanamaz ve açlıktan kendini kaybeder. Süheyl, Güldürsün'ün yanından ayrılarak ona yiyecek bir şeyler bulmaya gider, döndüğünde Güldürsün'ün öldüğünü görür. Bu acıya dayanamaz, hançerini çeker ve kendisini oracıkta öldürür. İki âşık öldükten sonra büyük bir kum fırtınası çıkar ve bedenleri sonsuza kadar kumların altında saklı kalır.
Süheyl ü Güldürsün mesnevisiyle ilgili çalışmalar, genellikle, Tatar ve Özbek Türkleri tarafından yapılmıştır. Bu hikâyenin hâlâ halk arasında çeşitli varyantlarla yaşadığı da ifade edilmektedir. N. A. Devron (1968), H. Minnegulov (1993), R. İslamov (1998) ve R. Ganiyeva'nın (2002) çalışmaları konuyla ilgili önemli kaynaklardandır.
Eserden Örnekler
Dörtlük I
Üşüp tofragım üzre nîzeler men ivden ayrıldım
Vatandın bi-nişan boldum dagı özge yurtka ivrildim
Niçük manga felek cevr iyledi kanda günahım bar
İlahi, eyle kim cevrin men ilge sadık ol irdim (Devron 1968: 62; İşgay 1968: 22)
(Toprağım (memleketim) üzerine düşman süngüleri toplanınca ben evimden (yurdumdan) ayrıldım. Vatanımdan habersiz kaldım ve başka bir yurda doğru ilerledim. Felek neden bana eziyet etti, ne günahım vardı! Allah'ım, bu eziyeti reva gördüğün kulun memleketine sadık bir kişiydi.).
Beyitler
Kamışlı yurt mening tuggan ilim idi
Biling, gurbetke kiltürgen ilm idi
Kilip boldım Sarayda şair-i fedâyi
Saraynıng şairi ilning gedâyi (Devron 1968: 62; İşgay 1968: 22).
(Kamışlı yurdu benim doğduğum memleketimdi. Bunu bilin! Beni gurbete getiren ilim (sevdası) idi. Saray şehrine gelip burada canını vermeye hazır bir şair oldum. (Sonunda) Saray şehrinin şairi, bu memleketin dilencisi oldum.)
Kaynakça
Devron, A. (1968). "Sayfi Saroyining Suhayl va Guldursun Dostoni". Özbek Tili va Adabiyoti, 2: 61-64.
Ganiyeva, R. (2002). Tatarskaya Literatura: Traditsii, Vzaimosvyazi. Kazan: İzdvo Kazanskogo Universiteta.
İslamov, R. (1998). "Altın Urda hem Memlükler Mirası". Yazma Miras, Medeni Bağlanışlar. Kazan: “Matbugat Yortı” Neşriyatı.
İşgay, İsfendiyar (1968). "Seyf Sarayî'nin Yeni Bulunan Eserleri". Töre, 83: 21-24.
Minnegulov, Hatip (1972). "Seyf Sarayinin Yana Eserlere". Kazan Utları, 6:129-139.
Minnegulov, H. (1993). Tatarskaya Literatura i Vostoçnaya Klassika (Voprosı Vzaimosvyazey i Poetiki). Kazan: İzdvo KGU.
Özkan, Mustafa (2009). "Seyf-i Sarâyî". İslam Ansiklopedisi. C. 37. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 28-29.
Zaripova-Çetin, Çulpan (2007). "Tatar Edebiyatının Gelişimi". Akademik Bakış Dergisi, 9: 138-151.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KİTÂBU GÜLİSTÂN Bİ’T-TÜRKÎ / GÜLİSTÂN TERCÜMESİ | Seyf-i Sarâyî | Dr. Öğr. Üyesi YAŞAR TOKAY |
Görüntüle | ||
2 | KISASU’L-ENBİYÂ | Rabgûzî, Nâsırü’d-din b. Burhânü’d-din Rabgûzî | Prof. Dr. Gülden Sağol Yüksekkaya |
Görüntüle | ||
3 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN | Kutb | Prof. Dr. Dilek Ergönenç |
Görüntüle | ||
4 | NEHCÜ’L-FERÂDÎS | Mahmûd bin 'Alî | Prof. Dr. Gülden Sağol Yüksekkaya |
Görüntüle | ||
5 | KİTÂBU’L-İDRÂK Lİ LİSÂNİ’L-ETRÂK | EBÛ HAYYÂN, Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân al-Gırnatî / al-Endulusî | Prof. Dr. AYŞE MELEK ÖZYETGİN |
Görüntüle | ||
6 | ZEHVÜ’L-MÜLK FÎ NAHVİ’T-TÜRK | Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân al-Gırnatî / al-Endulusî | Hüseyin Yıldız |
Görüntüle | ||
7 | KİTÂBU’L-EF’ÂL FÎ LİSÂNİ’T-TÜRK | Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân al-Gırnatî / al-Endulusî | Hüseyin Yıldız |
Görüntüle | ||
8 | NEFHATU’L-MİSK FÎ SÎRATİ’T-TÜRK | Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân al-Gırnatî / al-Endulusî | Hüseyin Yıldız |
Görüntüle | ||
9 | MU’ÎNÜ'L-MÜRÎD | İslâm, Şeyh İslâm | Prof. Dr. Dilek Ergönenç |
Görüntüle | ||
10 | KISSA-İ YÛSUF (ALÎ) | Alî, Kul Alî, Kul Gali | Prof. Dr. Melike Gökcan |
Görüntüle | ||
11 | MÛNİSÜ’L-UŞŞÂK (KIRIMLI ABDÜLMECÎD) | Kırımlı Abdülmecîd, Abdülmecîd el-Kırımî | Diğer Rumeysa KESKİN ASLAN |
Görüntüle |