SORBON DARÜLFÜNÛNUNDA EDEBİYAT-I HAKİKİYE DERSLERİ (ALİ KEMAL)
eleştiri
Ali Kemal (d. 17 Ekim 1869 - ö. 6 Kasım 1922)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ali Kemal'in eleştiri türünde aktardığı ve kaleme aldığı yazıları ihtiva eden eseri. Kitapta yer alan yazılar 1895-1896 yıllarında İkdam gazetesinde tefrika edildikten sonra kitap hâlinde yayımlanmıştır. İlgili yazılar, yazarın Fransa'da hukuk eğitimi aldığı esnada Sorbonne Üniversitesi'nde takip ettiği edebiyat dersine ait notlardır. Ali Kemal'in satır aralarında verdiği bilgilerden bu derslerin Gustave Larroumet'ye ait eleştiri dersleri olduğu anlaşılmaktadır. Ali Kemal, eserin önsözünde İbn Haldun'un tarih görüşü lehinde kanaatlerini zikrettiği gibi Larroumet'nin derslerinde de Hippolyte Taine'in zaman telakkisinin etkili olduğu görülmektedir. Her iki yaklaşımın da kabul ettiği şekliyle, tarihin belirli bir devresinde zirve noktaya ulaşan bir olgunun bir müddet sonra yerini bir başka olguya terk etmesi mukadderdir. Ali Kemal, gelenekli edebiyat zevkinin en güzide örneklerini verdikten ve ilgili tarihî devrenin nirengi noktasını temsil ettikten sonra, değişen zaman ve şartlarla birlikte yeni bir edebiyat zevkinin gelişmekte olduğunu işaret eder.

Larroumet'nin Sorbonne'da vermiş olduğu dersler daha sonra genişletilmiş olarak Études de littérature et d'Art başlığı altında dört cilt olarak yayımlanmıştır. Ali Kemal takip ettiği derslerin bir kısmını on iki bölüm hâlinde düzenlemiştir. Kendisine yapılan itirazlara cevap vermek ve bazı değerlendirmelerde bulunmak üzere de dört "lahika" ve "Haric-i Edebiyat" başlıklı bir yazı yazmıştır. Eserin merkezinde parnasyen ve realist edebiyat yaklaşımları yer almaktadır. Klasik edebiyat ve romantik edebiyat anlayışlarına dair aktarılan notlar ilgili edebiyat akımlarının tarihî tekamülünü izah etmek üzere mefhumları zıtları üzerinden açıklamak için kaleme alınmıştır.

İlk üç bölümde romantik edebiyat çerçevesinde eser vermiş olan Victor Hugo, Musset, Lamartine ve Théophile Gautier'in realist ve parnasyen sanata hangi ölçülerde kapı aralamış oldukları açıklanır. 4, 5 ve 6. bölümlerde Leconte de Lisle ve Sully Prudhomme üzerinden parnasyen şiirin genel özellikleri tanıtılır. 7. bölümde parnasyen şair sıfatıyla François Coppé'ye değinildikten sonra 8, 9 ve 10. bölümlerde Flaubert ve Balzac'la birlikte realist edebiyata dair açıklamalara yer verilir. Şiir sahasında gerçekçi edebiyatın temsilcisi parnasyenlerken mensur eserler için ise realist edebiyat anlayışı hâkimdir. Realist edebiyata dair açıklamaların büyük ölçüde Flaubert'in Madame Bovary'si üzerinden yapıldığı görülmektedir. 11. bölümde "istitrâd" alt başlığı ile Batı edebiyatına ilgi duyanların çoğunlukla yanlış ve popüler kaynaklardan yararlanmayı tercih etmeleri eleştirilir. Eserin son bölümünde ise nakledilmeyen derslerin kısa bir özetine yer verilir.

Ali Kemal'in okuyucularına hitaben mektup formunda naklettiği ders notları ve kendisinin Türk edebiyatına yönelik eleştiri vasfındaki yazıları eleştiri tarihimiz için son derece önemlidir. Kendi türünün ilk örneklerinden olan eser Fransız parnasyen şairlerini ve realist yazarlarını edebiyat anlayışları ekseninde tanıtmayı amaçlamıştır. Batı edebiyatıyla ilgilenenlerin ve çeviri eserler yoluyla Türk edebiyatına hizmet edenlerin izlemesi gereken yöntemlere dair açıklamalar da bir o kadar değerlidir.

Yazarın biyografisi için bk. “Ali Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-kemal

Eserden Örnekler


Mukaddime

Edebiyat! Ne korkunç kelime ki beni senelerden beri yordu, hâlâ da yoruyor: Büyük bir edibimiz, bir üstadımız takrîr-i cazibedârıyla on yıl evvel iz'ân-ı edebimi tefekküre düşürdü. Fakat şimdiye kadar bu tefekkür kati bir neticeye, bir semereye müncer olmadı. Bu netice bir serâbı andırıyor, uzaktan hayal meyal görünüyor, hatta bir aralık ihâta-i fikre girer gibi oluyor, insanı sevindiriyor ama derken birden bire yine uzaklaşıyor, yine serâba dönüyor. O hâlde edebiyat için kararla hükmün isabetine kani' değilim; ancak bu zeminde hâl bence maziye müreccahtır ki bu da bir nimettir, bir tesellidir (Ali Kemal 1896).

Kaynakça


Ali Kemal (1896). Sorbon Darülfünûnunda Edebiyat-ı Hakikiye Dersleri. İstanbul: İkdam Matbaası, Muhtar Halid Kitabhanesi.

Ali Kemal (2007). Edebiyât-ı Hakikiye Dersleri. (hzl. Bahriye Çeri). Ankara: Hece Yayınları.

Bilge Ercilasun (2013). Edebiyat Tarihi ve Tenkit. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Atıf Bilgileri


Soydaş, Hakan. "SORBON DARÜLFÜNÛNUNDA EDEBİYAT-I HAKİKİYE DERSLERİ (ALİ KEMAL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sorbon-darulfunununda-edebiyat-i-hakikiye-dersleri-ali-kemal. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BİR MAHKÛMUN İZDİVACI (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
2 KADIN MEKTUBLARI (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
3 İKİ HEMŞİRE (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
4 PARİS MUSÂHABELERİ (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
5 JULİET’İN İZDİVACI (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
6 ÇÖLDE BİR SERGÜZEŞT (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
7 MUTERİZLERE ECVİBE-İ MÜSKİTE (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
8 TUNUS (ALİ KEMAL) Ali Kemal Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
9 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
11 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
12 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
13 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
14 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
15 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
16 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
18 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle