SOMUNCU BABA NUTK-İ ŞERİFİ (SOMUNCU BABA)
şiirler
Somuncu Baba (d. ?/? - ö. 815/20.09.1412)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şeyh Hâmid-i Velî’ye (Somuncu Baba) atfedilen nutk-i şerifler. Muahhar kaynaklarda birbirinin aynı olmak kaydıyla Şeyh Hâmid-i Velî’ye (Somuncu Baba) iki nutk-i şerif atfedilmiş, “Biz ol uşşâk-ı erbâzüz” ve “Senden Dolu İki Cihan” başlıklarıyla ifade edilebilecek iki nutk-i şerif, konu ile ilgili yapılan ve bu şiirlere yer veren çalışmaların hemen tamamında Somuncu Baba’ya ait olarak gösterilmiştir (Başer 1995: 25; Özköse 2012: 211; Şimşek 2020: 33-34; Ulu 2021c: 167, 170). Anlaşıldığı kadarıyla bu çalışmalar Kocatürk (1968) ve Necdet’in (1997) Tekke Şiiri Antolojileri’ne dayandırılmıştır. Ancak Somuncu Baba’nın “Şerh-i Hadîsi Erbaîn” adlı eseri hariç diğer iki eserinde olduğu gibi (Ulu 2021a; Ulu 2021b) ne yazık ki kendisine atfedilen iki nutk-i şeriften (şiir) “Senden Dolu İki Cihan”a (Kocatürk 1968: 84-85; Necdet 1997: 170) dair henüz farklı kaynak ve şahsa aidiyeti üzerinde bir tartışma yapılmamış olsa da “Biz ol uşşâk-ı erbâzüz” başlıklı şiirin (Kocatürk 1968: 85-86; Necdet 1997: 171-172) ona aidiyet problemi görülmektedir. Nitekim “Biz ol uşşak-ı erbazüz” mısraıyla başlayan şiir farklı müelliflerin eserlerinde yer almaktadır (Nutk-i şeriflerin içerik analiziyle ilgili bk: Ulu 2021c: 167-170; Ulu 2022: 417). Muahhar kaynaklarda “Biz ol uşşâk-ı erbâzüz” mısraıyla başlayan şiir Somuncu Baba’ya atfedilirken mukaddem kaynaklarda “Şemsî” mahlasıyla şiir yazan Akşemseddin’e, Halvetiyye’nin önemli temsilcilerinden Şemseddin Sivâsî’ye ve Akbıyık Sultan’a atfedilmiştir. Akşemseddin şiirlerinin yer aldığı Milli Kütüphanede bulunan iki mecmuada bu nutk-i şerifin 4 kıtasının (8 beyit) Akşemseddin ismiyle yer aldığı kaydedilmiştir (Tatçı 2022: 515). Mezkûr nutk-i şerifin yine aynı şekilde 4 kıtası (8 beyit) sıra atlamadan Şemseddin Sivâsî Divanı’nda yer almaktadır. Toparlı (2015: 80) mezkûr şiirin bir bölümünün Şemseddin Sivasî Dîvanı’nda yer aldığını ortaya koymuştur. Bu şiir elimizdeki metinde ve Akşemseddin’in eserinin çeviri metninde dörtlükler halinde verilirken Divan’dan düz yazıya çeviri metninde beyitler halinde verilmiştir. Öte yandan şiirin Somuncu Baba’ya ait olarak gösterilen metindeki dört kıtanın, bir kaç kelime hariç, hemen hemen aynıyla Divan’da yer aldığı ortadadır. Divan’da yer alan beyitler şu şekildedir:

Biz ol uşşâk-ı ser-bâzüz bize akl issi yâr olmaz

Mey-i aşk ile ser-mestiz bize hergiz humâr olmaz


Şarâb-ı aşkı çün içtik ferâgat mülküne geçtik

Yanıp aşkıyla tutuştuk bize tehdîd-i nâr olmaz


Diriyiz dâim ölmeziz çürüyüp toprak olmazız

Karanu yerde kalmazız bize leyl ü nehâr olmaz


Bizim gülşendeki güller açılır tâze solmazlar

Şitâ olmaz bu gülşende zemistânı bahâr olmaz (Toparlı 2015: 80).

Akşemseddin’e atfedilen şiirler de yukarıdaki metinlerle bazı kıta/beyitleri farklı olmakla birlikte benzerlik göstermektedir. Yalnızca kıta/beyit akışının yer itibarıyla farklı olduğu görülmektedir (Tatçı 2022: 517). “Biz ol uşşâk-ı erbâzüz” mısraıyla başlayan şiirin atfedildiği isimler kronolojik olarak Somuncu Baba (ö. 815/1412), Akbıyık Sultan (ö. 860/1456), Akşemseddin (ö. 863/1459) ve Şemseddin Sivasî (ö. 1006/1597) şeklinde sıralanmasından kaynaklı ilk şahıs olan Somuncu Baba’ya ait olması düşünülebilir. Ancak şiirin yer aldığı eserlerden ilk intinsah edileni Şemseddin Sivasî’ye aittir. Ayrıca şiirin Şemseddin Sivâsî’nin dil ve üslubuna uygun olduğu belirtilmiştir. (Tatçı, 2022: 516) Şiirin istinsah tarihi, Sivâsî’nin üslubuna uygun oluşu, Halvetî çevrelerde oldukça yaygın ve seviliyor olması ve nihayet Şemseddîn Sivâsî’nin Halvetiyye’nin önemli temsilcilerinden biri olması, Şemseddîn Sivâsî’ye ait olabileceğini diğer müelliflere nazaran daha muhtemel kılmaktadır. Öte yandan, şiirin Somuncu Baba’ya atfedilen formunda bazı dörtlüklerin Sivâsi Divanı’nda ve Akşemseddin’e atfedilen yazmada yer almıyor olması ve son dörtlükteki “Bırak ey Hâmidâ vâr’ı” mısraındaki “Hâmidâ” ifadesi ile bir diğer şiir olan ve “Senden Dolu İki Cihan” mısraıyla başlayan şiirin son kıtasındaki “Hamidi’nin gözü yaşı” cümleleri dikkate alınması gereken hususlar olarak görünmektedir. (Hâmid ve Hâmidâ ifadelerinin değerlendirmesi için bk.: Kemal Ümmî (yz) 41: 100; Ulu 2022: 405). Bu durumda şiirin farklı müelliflerin teliflerinin farklı zamanlarda birleştirildiği ve eldeki formuna ulaştığı, bu nedenle kendisine atfedilen şahsiyetlerin birden fazlasına ait olabileceği düşünülebilir. Aynı şiirin farklı isimlere atfedilmiş olması Somuncu Baba’ya atfedilen şiirlerin ona ait olmayabileceği hususunu ortaya çıkarmıştır. Dolayısıyla “Biz ol uşşâk-ı erbâzüz” mısraıyla başlayan şiirde görülen tartışma “Senden Dolu İki Cihan” mısraıyla verilen şiirin de ona aidiyeti noktasında kuşkuyla bakılmasını gerektirmektedir.

Müellifin biyografisi için bk. "Somuncu Baba". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/somuncu-baba

Eserden Örnekler


Biz Ol Uşşâk-ı Serbazüz

Biz ol uşşâk-ı serbazüz

Akıl rüşd bize yar olmaz

Mey-i aşk ile sermestiz

Bize hergiz humar olmaz


Diriyiz daim, ölmeyiz

Karanularda kalmayız

Çürüyüp toprak olmayız

Bize leyl ü nehâr olmaz

***

Bırak ey Hâmidâ varı

Görem dersen sen ol yarı

Göricek ol tecellayı

Ondan özge kemal olmaz (Ulu 2021c: 168-169)


Senden Dolu İki Cihan

Senden dolu iki cihan

Oldum zuhurundan nihan

Ger bulayım seni ayan

Ya Rab n’ola halüm benüm

***

Hamidi’nin gözü yaşı

Doldurur dağ ile taşı

Bilmem n’idem garip başı

Ya Rab n’ola halüm benüm. (Ulu 2021c: 169-170)

Kaynakça


Başer, Şahin (1995). Ebu Hamîd Şeyh Hâmid-i Velî Somuncu Baba. İstanbul: Prestij Matbaacılık.

Kemal Ümmî, Dîvan, İstanbul: Süleymaniye Kütüphanesi. Ali Emiri Bl., 41.

Kocatürk, Vasfi Mahir (1968). Tekke Şiiri Antolojisi Türk Edebiyatında Dinî ve Tasavvufî Şiirler. 2. Baskı. Ankara: Edebiyat Yayınevi.

Necdet, Ahmet (1997). Tekke Şiiri Dinî ve Tasavvufî Şiirler Antolojisi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.

Özköse, Kadir (2012). “Somuncu Baba’nın Hacı Bayrâm-ı Velî Üzerine Tesirleri”. Somuncu Baba ve Kültür Çevresi Uluslararası Sempozyum Bildiri Kitabı. (Ed. Ali Çavuşoğlu). Aksaray: Aksaray Belediyesi Yayınları.

Şimşek, Selami (2020). Somuncu Baba Hazretlerinin Evrâdı ve Evrâd-ı Safeviyye. İstanbul: Buhara Yayınları.

Tatçı, Mustafa (2022). Akşemseddîn ve İlâhîleri. İstanbul: H Yayınları.

Toparlı, Recep (2015), Şemseddîn Sivasî Dîvanı. Sivas: Sivas Belediyesi Yayınları.

Ulu, Mahmut (2021a). “Şeyh Hâmid-i Velî ve Silâhü’l-Mürîdîn Adlı Eseri”. Millî Kültür Araştırmaları Dergisi 5/1, 135-146.

Ulu, Mahmut (2021b). “Şeyh Hâmid-i Velî (Somuncu Baba) ve Ona Atfedilen “Zikir Risâlesi” Adlı Eser”. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi 11/Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı. 58-74.

Ulu, Mahmut (2021c). Tarih Tabakat Arşiv Belgeleri ve Yazmalar Ekseninde Somuncu Baba (Şeyh Hâmid-i Veli) Hayatı Eserleri Görüşleri. Ankara: Berikan Yayınları.

Ulu, Mahmut (2022). "Şeyh Hâmid-i Velî’ye (Somuncu Baba) Atfedilen ve Ondan Bahseden Eserlerdeki Tasavvufî Kavramlar". Eskiyeni / 46 (Mart): 395-426.

Atıf Bilgileri


ulu, mahmut. "SOMUNCU BABA NUTK-İ ŞERİFİ (SOMUNCU BABA)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/somuncu-baba-nutk-i-serifi-somuncu-baba. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
2 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
3 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
4 SİLÂHU’L-MÜRÎDÎN / EVRÂD-I HAMÎDİYYE (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Ahmet Kuşsan
Görüntüle
5 SOMUNCU BABA HAMÎDÜDDÎN-İ AKSARÂYÎ’NİN TÜRKÇE ŞİİRLERİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Ahmet Kuşsan
Görüntüle
6 HÜZB-Ü ŞEYH HÂMİD (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Dr. mahmut ulu
Görüntüle
7 RİSÂLE FÎ ZİKRİ KELİMETİ LA İLÂHE İLLALLAH (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Şeyh Hâmid-i Veli Dr. mahmut ulu
Görüntüle
8 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
9 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
10 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
11 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
12 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
13 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
14 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
15 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
16 MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
17 KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle