- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nabizade Nazım - Madde Yazarı: Öğretmen Doğukan Ali Paker
- Eser Yazılış Tarihi:1308/1892
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:02/06/2022
SEYYİE-İ TESÂMUH (NABİZADE NAZIM)
hikâyeNabizade Nazım (d. 1862 - ö. 5 Ağustos 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Nabizade Nazım’ın yazarlığa yeteneği olmadığı hâlde meşhur bir yazar olmayı arzulayan bir gencin serüvenini anlattığı hikayesi. Eserin adı, hikâyede anlatılan Necip Nizamettin adlı gencin yazmaya çalıştığı “Seyyie-i Tesâmüh” adlı romandan gelmektedir. Seyyie-i Tesâmüh, 31 sayfa olup 1308/1892 senesinde Âlem Matbaası’nda basılmıştır.
Necip Nizamettin, daha on yedi yaşında toy bir gençtir. Onun edebiyata karşı ilgisi oldukça fazladır. Yerli ve yabancı yazarların eserlerini okumuştur. Kendisinin en büyük arzusu da meşhur bir yazar olmaktır. Yazacağı romanla genç yaşında meşhur olacağının ve adının yabancı ülkelerde bile duyulacağının hayalini kurar. Eğer Necip meşhur bir yazar olursa sevdiği Sıdıka’nın bundan etkilenerek kendisiyle evleneceğini de düşler. Necip, meşhur bir yazar olmak için türlü düşler kurarken elinde yazdığı mevcut bir eseri yoktur. Çünkü Necip’in büyük bir arzuyla düşlediği yazarlığa dair bir yeteneği yoktur. Üstelik Necip, yeteneksizliğinin farkında da değildir. Necip, bir eser meydana getirmek için önce sevdiği yazarların eserlerini inceleyip çeşitli sözlüklere bakar. Daha eserini yazmaya başlamadan romanına “Seyyie-i Tesâmüh” adını koyar. Romanı için belirli bir konu ve plan şeması çizmeden bir bölüm yazmaya çalışır. Bunları yaparken de farklı eserlerden aşırma yapar. Necip; iyi bir netice elde etmeden, yarım yamalak yazmaya başladığı eserinin hemen tanıtılmasını sağlamak için planlar yapar. Liseden arkadaşı olan Beyhan’ın babası Safvet Bey, devrin meşhur ediplerindendir. Necip, arkadaşı vasıtasıyla Tercüman-ı Ahval’in başyazarlarından Safvet Bey’e ulaşır. Safvet Bey, “Seyyie-i Tesâmüh”ü biraz okur ve beğenmez. Kızı Beyhan’ın hatırı için “Seyyie-i Tesâmüh”e övgü dolu bir takriz yazmak zorunda kalır ve gazetede romanın tefrika olarak yayımlanmasını sağlar. Safvet Bey’e ve yazılan takrize inanan edebiyat çevresi Necip’in romanı “Seyyie-i Tesâmüh”ün gazetede tefrika edilmesini heyecanla bekler. Sonunda roman tefrika edilir ama böylesi kötü bir romanı edebiyat çevresi alayla karşılar. Romanın tefrikası yarıda kalır ve roman tamamlanamaz. Aradan biraz zaman geçtikten sonra Necip tekrardan başka bir gazetede romanını tefrika ettirmek ister. Bu sefer romanını tamamlamıştır ama ortaya daha da kötü bir eser çıkmıştır. Bunun üzerine gelen tepkiler sonucu diğer gazete de “Seyyie-i Tesâmüh”ün tefrikasına son verir. Böylece meşhur bir yazar olmak için farklı yollar deneyen Necip Nizamettin başarısız olur.
Nabizade Nazım bu eseriyle yazar adaylarına, edebiyat çevrelerine ve basın-yayın ilişkilerine dair ironik bir eleştiri getirir. Nazım, üstkurmaca tekniğinden de yararlandığı eserinde kurgusal düzlemde yazar-eser ilişkisi, edebiyat çevre/okur ilişkisi vb. hususları kurmaca düzlemde tartışmayla açar. Roman kişisi Necip Nizamettin ile kurmaca okurlarının gözü önünde ile alay ederek onu küçük düşürür. Böylece yanlış yöntemlerle hak etmediği başarıya ulaşmaya çalışanlara ibretlik bir ders verir.
Seyyie-i Tesâmüh, Hande Akdağlı’ya göre sıradan ve acele bir sonla bitirilmiş olup okurun aklında oluşan birkaç soru hikâyede cevapsız bırakılmıştır. Ahmet Metehan Şahin (2019) Seyyie-i Tesâmüh’ü, Hayâliyyun-Hakîkiyyun ekseninde incelediği makalesinde, eserdeki realist tavrın yanı sıra eserin romantik unsurlar barındırdığını da belirtir.
Nabizade Nazım’ın biyografisi için bk. “Nabizade Nazım”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nabizade-nazim
Eserden Örnekler
Vahid gazeteyi elinden fırlattı attı. Hiddetinden ayakta gezinmeğe başladı: “Bu ne demek. Bu ne demek? Bu erbâb-ı mütâlayı tağlit etmek.; âdetâ aldatmak. On yedi yaşında bir edîb-i bakîm haa!,.. Puuh'. Nâm-ı müsteâr, şahs-ı muhtefî Bunu kim anlamaz. Kim anlamaz.” Hele şu fikir heyecânını teskin etti. “Hiç şüphe yok ki üdebâmızdan birisidir. Nâmını gizliyor. Kendisini çocuk gösteriyor. Bu da yeni moda olmalı.. Bakalım görürüz a, görürüz a...” Bugünkü nüshaya şu kadarcık konulmuş altına da “Bakiyyesi sonra” denilmişti Vahid zâten şu “Bakiyyesi sonra” lara kızıp durmaktaydı; hele bugün daha ziyâde kızmıştı: “Bu da iş.. (Bakiyyesi sonra) diye kesip atarlar... gûyâ çok iyi şey yazmışlar gibi. Öyle ya erbâb-ı mütâlaa yarına kadar meraktan çatlasınlar.. Oh ne iyi.. Hem gazetenin satışı eksilmez., Âlâ âlâ..” Vahid şu hikâyeyi hemen bir hamlede okuyup meziyyetini takdir etmek iştiyâkında idi fakat muzip muharrir kâfir “Bakiyyesi sonra”yı bastırıp savuşmuş gitmişti. Nâçâr yanna kadar beklemeğe mecbur oldu. Bu gece mehâfil-i edebiyyenin sermâye-i kîl ü kali hep şu “Seyyie-i tesâmüh” hikâyesine dâirdir (Birinci 1987: 115).
Kaynakça
Akdağlı, Hande (2009). Nâbi-zâde Nâzım Hayatı, Sanatı, Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Birinci, Necati (1987). Nâbizâde Nâzım. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Kacıroğlu, Murat (2004). “Nâbizâde Nâzım’ın Hikâyeciliği”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitü Dergisi. (25): 81-88.
Şahin, Ahmet Metehan (2019). “Hayâliyyun Hakîkiyyun Tartışmasına Bir Bakış: “Seyyie-i Tesâmüh”. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi. 5 (11): 440-453 .
Uç, Himmet (2007). Nabizade Nazım: Şair ve Romancı. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | SEVDA (NÂBİZÂDE NÂZIM | Nabizâde Nâzım | Diğer Öykü USTA |
Görüntüle | ||
2 | BIR HÂTIRA (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Ceylan Aydın |
Görüntüle | ||
3 | ESÂTİR (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
4 | HÂLÂ GÜZEL (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Öykü USTA |
Görüntüle | ||
5 | HANIM KIZLARA (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
6 | HASBA (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Araş. Gör. Dilek Yardım |
Görüntüle | ||
7 | HÂTIRA-İ ŞEBÂB (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Araş. Gör. Sefacan Doğru |
Görüntüle | ||
8 | HOŞNİŞÎN VEYA CİHÂNDA SAFÂ BU MUDUR? (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Diğer ALİ ERBAY |
Görüntüle | ||
9 | HEVES ETTİM (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Hatem Türk |
Görüntüle | ||
10 | KARABİBİK (NÂBİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
11 | MİNİ MİNİ MEKTEPLİ (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Öğretmen Doğukan Ali Paker |
Görüntüle | ||
12 | MİNİ MİNİ YÂHUD YİNE HEVES (NABİZADE NAZIM) | Nabizade Nazım | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
13 | YÂDİGÂRLARIM (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Diğer Ceylan Aydın |
Görüntüle | ||
14 | ZAVALLI KIZ (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya |
Görüntüle | ||
15 | ZEHRA (NABİZÂDE NÂZIM) | Nabizade Nazım | Doç. Dr. Özlem Nemutlu |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |