SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD)
hikâye
Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey (d. ?/? - ö. 1319/1902)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb’un hikâye kitabı. Eser, 64 sayfadan ibarettir. Yazarın diğer bir hikâyesi Goriller İçinde eseri gibi Sevdâ-yı Nihân da sentezci bir anlayışı önceleyerek yazılan, millî zevk ve anlayışa uygun görülmüş, bu nedenle de her iki eseri “millî hikâye” şeklinde nitelendirilmiştir.

Halit Ziya’ya ithafen yazdığı bu hikâyede Hâlid Eyyûb, küçük bir aşk macerasını anlatır. Yazar, Sevdâ-yı Nihân’ın takdim kısmında hikâyenin kısa bir özetini de verir: “Sevdâ-yı Nihân küçük bir macerâ-yı aşktır. Ömründe ilk defa olarak sadme-i sevdâya çarpılan bir gencin tasvîr-i hissiyâtıyla başlar, muhabbet mütekâbilesinden emîn olamadığı melek-sîmâ bir kızı bahâr mesîrelerinde, bir araba içinde tesadüf ederek sonra ondan bir mukâbele-i âşıkâne görmek hülyâ-yı dil-ârâmıyla yazdığı bir mektubu -sevdiğinin vefât-ı nâ-gehânîsi üzerine- makbere-i pür-sükûnuna terk etmesiyle hitâm bulur” (Hâlid Eyyûb 1316: 3-4).

Sevdâ-yı Nihân, tesadüfen gördüğü bir kıza âşık olan hikâye başkişisinin yine tesadüfen öldüğünü öğrenmesi üzerine delirmesi ile sonuçlanan bir serüveni anlatır. Hikâyenin içeriği kısaca şöyledir: Kalemde müsevvit olan hikâye başkişisi Necip Süreyya, bir hafta önce Haydarpaşa’ya giderken tesadüfen gördüğü bir kıza âşık olduktan sonra sürekli dalgın, mahzun ve efkârlı bir hâldedir. Gördüğü kıza ilişkin bilgileri kendisine, arkadaşı Ahmet Rebii getirir. Hasta olan kızın adı Vacide’dir. Kızın babasından güçlükle izin alındıktan sonra bir cuma günü anne-kız Kâğıthâne’ye gezintiye çıkar, iki arkadaş da aynı yerde Vacide’yi bulurlar. Necip Süreyya, Ahmet Rebii’nin yol göstermesiyle Vacide’ye duygularını ifade eden bir mektup yazar. Ahmet Rebii, Vacidelerin o hafta nereye gideceklerini öğreneceğini ve cuma günü kendisiyle Cibali’de buluşmasını Necip Süreyya’ya söyler. O da cuma sabahı erkenden sözleştikleri yere gitmek için bir sandalla yola çıkar. Ancak Haliç’te bir pazar kayığının içinde boyunları bükük bir kalabalık, bir tabut ve Selim Numan Efendi’yi görür. Tabuttakinin Vacide olup olmadığı konusunda şüpheye düşer, buna inanmak istemez ama kayığı takip etmekten de kendini alıkoyamaz. Eyüp Mezarlığı’nda cenaze alayına karışan Necip Süreyya kendini gizler. Telkin verildiğinde mezara defnedilenin Vacide olduğunu öğrenir ve aklını yitirir (Özlük 2017: 19). Hikâyede, Vacide’nin Necip Süreyya’yı sevip sevmediği yazarın “Kim bilir” şeklindeki ifadesiyle bir muamma olarak bırakılır.

Üçüncü tekil kişi ve hâkim bakış açısı ile yazılan hikâyede mekân en geniş anlamıyla İstanbul’dur. Bunun yanı sıra Necip Süreyya’nın çalıştığı kalem, Haydarpaşa, Kâğıthâne, Kanlıca, Cibali, Haliç, Kabasakal, Şişli, Eyüp Mezarlığı gibi semtlerin yanı sıra, vapur iskelesi, Bâb-ı Âli Caddesi, Eski Zaptiye Caddesi de hikâyede geçen mekânlar arasındadır. Vaka zamanı yaklaşık sekiz gündür ve zaman kronolojik bir sıra takip eder. Sevdâ-yı Nihân, devrin sosyal yaşantısını yansıtma başarısı gösteren bir eser olarak değerlendirilir. Ayrıca Halid Eyûb’un gözlemci figürün bakış açısı, mektup tekniği gibi realist yaklaşımlarına rağmen ağırlıklı olarak romantizmin etkisinde olduğu görülür.

Sevdâ-yı Nihân, Malumat’ta tefrika edildikten sonra 1316/1898’de Mehmed Tahir Bey matbaasında basılmıştır. Esere dair Nuran Özlük'ün bir çalışması vardır (Özlük 2017).

Yazarın biyografisi için bk. “Halit Eyüp (Yenişehirlizade)”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/halit-eyup-yenisehirlizade 

Eserden Örnekler


Necip Süreyya; Ahmet Rebii’yi, o refik-i muazzezini bekliyordu. Fakat işte vakt-i muayyenin üzerinden bir çeyrekten ziyade bir müddet mürur etti. O, hâlâ görünmüyordu. Acaba gelmeyecek mi? Bir mâni zuhur etti de evvelce verdikleri karar-ı tenezzüh bozuldu mu? Delikanlı henüz üzerinden birkaç müsveddenin evrak-ı perişanı sallanan, uçları sabahtan beri mürekkep hokkasına gire çıka paslanmış birkaç kalem bulunan yazı masasının önünde bütün bu suallerin halliyle uğraşıyordu… Bu aralık odacı omuzunda bir tavan süpürgesi, bir elinde kirli bir eski tente bezi olduğu hâlde -üçüncü defa olarak- kapıdan içeri girdi. Necip Süreyya’yı hâlâ o dalgınlık içinde masanın başında, sandalyesine yaslanmış olarak görünce yine -üçüncü defa olarak suratını ekşitti. Fakat bu sefer evvelce yaptığı gibi onu o hâlde, o vaziyette görünce geri dönmedi. Çehresinde sekiz on saatten beri devam eden yorgunluğun âsârıyla mümtezic bir tavr-ı barid-i şikâyet-i mürtesim olduğu hâlde bir şeyler homurdanarak önünden geçti, odanın ortasındaki uzun, mustatil masa üzerindeki -kâğıt kırpıntıları, kalem kırıkları ile mestur bulunan- soluk renkli yeşil çuha örtüyü kemal-i hiddetle topladı, karşıda açık bulunan pencereden aşağı silkti; sonra yine aynı tavr-ı abus ile daire müdürünün masasından başlayarak kalemde mevcut tekmil masaları birer birer elindeki tahta bezi ile silip süpürmeye, tozlarını almaya ibtidar eyledi (Hâlid Eyyûb 1316: 9-10).

Kaynakça


Özlük, Nuran (2017). Mutavassıtînden Yenişehirlizade Halit Eyüp, Sevda-yı Nihan, Goriller İçinde, Nermin, Şadi. İstanbul: YediGeceKitapları.

Yenişehirlizade Hâlid Eyyûb (1316). Sevdâ-yı Nihân. Konstantiniyye: Tahir Bey Matbaası.

Atıf Bilgileri


Balık, Macit. "SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sevda-yi-nihan-halid. [Erişim Tarihi: 04 Temmuz 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 KAYIKLA BİR CEVELÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle
2 ALP DAĞLARI’NDA TEMÂŞÂ VE EDVÂR-I ARZ (HÂLİD) Halit Eyüp (Yenişehirlizâde) Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle
3 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
4 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
5 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
6 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
7 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
8 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
9 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
10 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
11 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
12 ER-RİYÂZU’L-HÂKÂNİYYE Fİ’L-MEÂNİ VE’L-BEDÎ (HASAN FEHMÎ) Hasan Fehmî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle