SEVDÂ-YI MEDFÛN yahut SAFAHÂT-I İSTİBDÂD (HASAN REMZİ)
Roman
Hasan Remzi (d.1871 - ö.1919)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sevda-yı Medfun, Hasan Remzi'nin otobiyografik niteliğe sahip tek romanı. Üçüncü tekil şahıs anlatıcının kullanıldığı romanın başkahramanı İsmet Rebii'dir. Eserin girişinde Cezayir adı verilen (Rodos) ada tanıtılmaktadır. Ahlaklı, dürüst ve vatanperver karakteriyle ön plana çıkan İsmet Rebii, orada valilik yapmakta olan Prens Rükneddin Paşa’nın teklifiyle memurluk görevine başlar. Yirmi altı yaşında göreve başladıktan sonra Nazır Nebil Bey’in on yedi yaşındaki kızı Saime’yle evlenir. İsmet ve Saime’nin evlilikleri sürerken Teselya Savaşı sonrasında adalara gizli silah sokup gayrimüslim halkı örgütleyen Yunanlılar büyük bir tehlike yaratır. Milliyetçi, vatansever bir genç olan İsmet, adadan Mabeyn-i Humayun’a durumu anlatan bir mektup gönderir. Cevap almayınca İstanbul’a bizzat gidip gönderdiği mektubu elden vermek ister. Burada başkâtip Kara Tahsin Paşa ve ikinci kâtip İzzet Paşa tarafından dikkate alınmayınca hayal kırıklığına uğrar. Mektubu postaya bıraktıktan sonra teslim ettiği layihanın durumunu kontrol için Babıali’ye dönünce onu görmezden gelmeye çalışan Tahsin Paşa’ya bağırıp çağırarak onu hainlikle suçlar. Daha sonra hafiyeler tarafından Beşiktaş karakoluna götürülür. Bundan sonra sürgün hayatı başlar. Kendisi gibi siyasi suçlularla İzmir’e gönderilir, orada kılık değiştirerek kaçar. Hizmet dergisinde yazarlık yaparak geçimini sağlar. Ardından Kıbrıs’a geçip orada Zaman gazetesinde başyazarlık yapar. Bir süre sonra Londra’ya gitmek imkanını bulur ve orada Londra Hatıratı’nı yazar. İstanbul’a döndüğünde ise edebiyat ve matbuat âlemini İstibdad rejimi altında susturulmuş görür. İsmet Rebii sürgündeyken çok sevdiği eşi Saime ölmüştür. Romanın sonunda, aşk acısıyla dağılmış bir vaziyette, tek evladı Vedat’la yalnız kalır.

Roman, II. Meşrutiyet’ten sonraki siyasi ve ideolojik ortamdan etkilenmeler taşır. Ancak genel olarak trajik bir aşk hikâyesi etrafında kurgulanmıştır. Osman Gündüz, Meşrutiyet romanına dair çalışmalarda nadiren adı geçen Hasan Remzi’nin Sevda-yı Medfun romanına değinirken genel olarak eserin teması üzerinde durmuştur. “II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e Türk Romanında Yeni Açılımlar” başlıklı makalesinde, bir iki cümleyle Hasan Remzi’nin romanından söz etmiştir. Romanın Jön Türklük, jurnalcilik, milliyetçilik gibi tartışmaları meseleleri konu etmesi bakımından II. Meşrutiyet dönemi edebiyat anlayışını yansıttığı söylenebilir. Romanın başlığına ilave edilen “Milli, Hissi, Edebi Roman” ibaresi siyasi atmosfere gönderme yapmaktadır. Hasan Remzi, kederli ve hüzünlü ruh halinin dışa vurumu olarak, hatıralarında bir teselli bulmak çaresiyle kendi romanını bir mezara benzetmektedir. Olayların başkahramanı İsmet Rebii’nin başına gelen türlü felaketlerden sonra bir de eşini kaybetmesi, Hasan Remzi’nin şiir ve hikayelerinde görülen aşk acısının izdüşümü gibidir. Romanın başında yazar, gerçek ve kurmaca arasında çektiği aşk acısını, gözyaşları ve hüzünler içinde kalmış ruhunu dinlendirecek, bir sürgün olarak geçen yaşamı boyunca artık huzur bulabileceği bir mezar olarak tarif eder.

Hasan Remzi’nin otobiyografik romanı Sevda-yı Medfun 1327/1909 senesinde İstanbul’da yayımlanmıştır. 

Yazarın biyografisi için bk. “Hasan Remzi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hasan-remzi

Eserden Örnekler


İsmet Rebii, Romalılar zamanında merkez-i üdeba ve şuara olan latif, bedii’ül-manzar bir beldede kadem-nihade-i melek-şühud olarak fıtra-i şair yaratılmış ezkiya-yı erbab-ı kalemdendir. Efkar-ı edebiye ve bilhassa tabiat-ı şiiriye erbabı için bir kürsi-i istiğrak olan memleketinden daha sabavet âleminde iftirak etmiş, hususi fakat mesleğince metin bir tahsil gördükten sonra heyet-i içtimaiyeye şerefli bir genç olmak üzere iltihak eylemişti.

Yıldız casuslarının, saray haydutlarının iftirasından, şer ve mel’anetinden ihtirazen daima uzleti ihtiyar eder, muhabbet-i milliye ve hamiyet-i vataniye hissiyat-ı âliyesiyle mütehassis bulunan dilaveran-ı hünerin, vatan kahramanlarının asarını mütalaa eyledikten, o sahaif-i bedi’ayı dimağ-ı nev-şükuftesine hâk ettikten sonra gaddar, mürdümhâr ve mel’un hafiyelerin… Alçak, namussuz jurnalcilerin dendan-ı zulüm ve gadrine düşmemek mülahazasıyla o kıymettar eserleri ağlaya ağlaya yakardı. O haza’in-i marifet maklub-ı remad oldukça İsmet Rebii ta can evinde bir şerarenin suzişini duyardı. İsmet’in fikrindeki münevveriyet, kalbindeki cevher-i hamiyet ve ruhundaki meyl-i ulviyet hiçbir suretle sehabedar olamazdı. O, hemfikir ve hissi olan Jön Türklerle telakki ettikçe yine muazzez vatana dair hasbıhaller eder Paris’ten gelmiş bir gazetenin hakayık-ı mündericatı ile tevsi’-i malumat eylerdi. İsmet Rebii gizli bir Jön Türk idi. Ve daima heva-yı hürriyete doğru uçmak isterdi. Hayfa ki bir çok mevani’, bu arzusuna maniydi (Hasan Remzi, 1909: 5-6).

Kaynakça


Ceylan, Sercan (2018). Hasan Remzi’nin Hayatı, Edebi Kişiliği ve Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.

Vodinalı Hasan Remzi (1909). Sevdayı Medfun Yahud Safahat-ı İstibdad. İstanbul: Uhuvvet Matbaası.

Atıf Bilgileri


Ceylan, Sercan. "SEVDÂ-YI MEDFÛN yahut SAFAHÂT-I İSTİBDÂD (HASAN REMZİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sevda-yi-medfun-yahut-safahat-i-istibdad-hasan-remzi. [Erişim Tarihi: 27 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GENÇLİK HÂTIRÂLARI (REMZÎ) Hasan Remzi Araş. Gör. Sercan Ceylan
Görüntüle
2 HÂTIRA-İ SEVDÂ YAHUT İLK GÖZ AĞRISI (HASAN REMZİ) Hasan Remzi Araş. Gör. Sercan Ceylan
Görüntüle
3 SÂNİHÂTIM (HASAN REMZÎ) Hasan Remzi Araş. Gör. Sercan Ceylan
Görüntüle
4 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
5 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
6 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
7 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
8 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
9 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
10 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
11 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
12 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
13 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle