ŞERH-İ MANTIKU'T-TAYR (ŞEM'Î MUSTAFA)
şerh
Şem'î, Mustafa (d.?/?-ö. 1009/1602'den sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şem’î Mustafa (Şem’ullâh)’nın Ferîdüddîn-i Attâr (ö.1221-22)’ın Mantıku’t-Tayr isimli alegorik-tasavvufî eserine yaptığı mensur şerh. Şerh-i Mantıku’t-Tayr müellifi Şem’î, 431 yapraklık ve 4725 beytin şerhinden oluşan eserini 1596-97–1598-99 yılları arasında şerh etmiştir. Yeniçeri Ağası Tırnakçı Hasan Ağa’ya sunulan eser, Ferîdüddîn-i Attâr’ın seyr ü sülûkun mertebelerini talep, aşk, marifet, istiğna, tevhit, hayret ve fenâ vadisi olarak sembolleştirerek kuşların Simurg'a olan yolculuğunu vahdet-i vücûd düşüncesi çerçevesinde ve fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün vezniyle kaleme aldığı Mantıku’t-Tayr adlı eserine mensur olarak yaptığı şerhtir.

Şerh-i Mantıku’t-Tayr, besmele, Allah’a hamt, tevhit, Hz. Peygamber, ailesine ve dört halifeye övgü, sebeb-i teşrih, Yeniçeri Ağası Tırnakçı Hasan Ağa methini anlatan kısımdan ve şerh bölümlerinden oluşur. Sebeb-i teşrihi Şem’î şu şekilde vermektedir: “Bir gün Şem’î’nin dostları kendisinden Mantıku’t-Tayr’ı şerh etmesini ısrarla ister. Aradan zaman geçtikten sonra Yeniçeri Ağası Tırnakçı Hasan Ağa’nın sohbetinde tasavvuftan söz açılınca Ferîdüddîn-i Attâr’ın Mantıku‟t-Tayr’ından övgüyle bahsedilir. Tırnakçı Hasan Ağa da o esnada Şem’î’den eserin Türkçe olarak kaleme alınmasını rica eder. Şem’î de bunu emir telakki ederek” (Turan 2015: 59-60) söz konusu eseri 1596-97 Ramazan’ında şerh etmeye başlar. Şem’î’nin bu eseri şerh etme sebebi her ne kadar Yeniçeri Ağası Tırnakçı Hasan Ağa’nın ısrarları olsa da o, öncelikle bir Farsça hocasıdır. 14 eserinden 11 tanesi şerhtir ve bu şerhlerin hepsi de Farsça eserlere yapılmıştır. Dolayısıyla bu eserde Şem’î’nin Farsçayı öğretme kaygısı da hissedilmektedir. Ardından eserin yazılmasına vesile olan ve eserini sunulduğu Yeniçeri Ağası Tırnakçı Hasan Ağa’yı övgü gelir. Şem’î’ye göre ilim, marifet, izzet, şeref, cömertlik ve fazilet sahibi; devlet ricali arasında meşhur; ismi ve huyu ‘Hasan’ (güzel) (Turan 2015: 60-61) olan biridir. 

Eser, beyit şerhinden çok mısra şerhi olarak karşımıza çıkmaktadır. Önce mısra düz cümle şekline kelime kelime tercüme edilmiş ardından da “ya’nî” ifadesiyle maksada işaret edilmiştir. Gramatikal bilgi, ayet, hadis, menakıp, İslâm tarihi eserlerinin, dini-tasavvufi eserlerin vb. kaynakların kullanılarak şerh geleneğinin hemen bütün unsurlarını kendisinde toplamış diyebileceğimiz eser, aynı zamanda eski Türk edebiyatında Mantıku’t-Tayr’ın tamamına yapılan tek şerh hüviyetine sahiptir. Kelimelerin genellikle “murâd” ifadesiyle mısrada ne anlamda kullanıldığını yer yer kaynaklarıyla birlikte veren şerh, ansiklopedik bilgilerle okuyucunun genel kültürünü de geliştiren bir özelliğe sahiptir. Eserde oldukça sade ve anlaşılır bil dil kullanılmıştır. Eski Anadolu Türkçesi döneminin (13-15. yy.) etkisinin azalarak da olsa sürdüğü bir dönemde kaleme alınan eserde bu döneme ait Türkçe kelimelere de rastlamak mümkündür. Mantıku’t-Tayr’daki hikâyelere ek olarak şerhte Şem’î’nin de metni zenginleştirmek için başka eserlerden görüp ya da duyup eklediği hikayelerle birlikte toplam 201 hikâye mevcuttur. Şem’î, şerhini hazırlarken tek nüsha üzerinden hareket etmemiş birden çok Mantıku’t-Tayr nüshasını görmüş ve eserinde kullanmıştır.

Şerh-i Mantıku’t-Tayr,  “Birinci Makale” yani “Meşveret Kerden-i Murgân Bâ-Hüdhüd” başlığına kadar Latin harflerine aktarılarak ve incelenerek yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır (İnce 2012). Bilinen üç nüshasının tenkidiyle metin ve inceleme olarak  Muhittin Turan tarafından yayınlanmıştır (2015). 

Şârihin biyografisi için bk. “Şem’î Mustafa”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semi-mustafa

Eserden Örnekler


Bİ’SMİ’LLÂHİ’R-RAHMÂNİ’R-RAHÎM

Âferîn cân-âferîn-i pâk-râ

Şerîk ü şebîhden pâk ve münezzeh cân halk idici Hüdâ’ya âferîn ve tahsîn,

Ân ki cân bahşîd ü îmân hâk-râ

Cân-âferîn ol Hüdâ’dur ki hâke ya’nî hâkden halk olınmış insâna cân u îmân ihsân eyledi. Vemâ kâne li-nefsin en-temûte illâ bi-izni’llâh (Kur’ân/ Âl-i İmrân-145). Bu âyet-i kerîmeden îmân, eşref-i ni’am ve sebeb-i sa’âdet-i dâreyn idügi ziyâde zâhir ve rûşendür. Bu ihsân Hüdây ‘azze ve celleye mahsûs idügi bu âyet-i kerîmeden ma’lûmdur: İnneke lâ tehdî men ahbebte velikenna’llâhe yehdî men yeşâ’u ve huve a’lemu bi’l-muhtedîn (Kur’ân/ Kasas-56). Bu âyet-i kerîmede olan hitâb-ı müstetâb hazret-i Resûl’edür ‘aleyhi’s-selâm. Evvelki âferîn, tahsîn ma’nâsınadur. cân-âferîn, vasf-ı terkîbîdür ki Hüdây-ı cân-âferîn takdîrindedür. pâk lafzı anun sıfatıdur (Turan 2015: 63).

***

HİKÂYET-İ HÜDHÜD

Merhabâ iy hüdhüd-i hâdî şude

Merhabâ iy mühtedî ve hâdî olmış hüdhüd!

Der-hakîkat peyk-i her vâdî şude

Hakîkatde her vâdînün peyk ve rehberi olmış. hüdhüdden murâd mürşid-i kâmildür ki tarîkat ve hakîkat menâzilinde olan vâdîlerün delîl ve rehberidür ki mürîd ansuz hîç bir tarîk ile ol vâdîlerden güzer ve ‘ubûr eylemege kâdir degüldür (Turan 2015: 236).

***

HİKÂYET-İ ŞEYH SAN’ÂN

Şeyh San’â pîr-i ‘ahd-i h’îş bûd

Şeyh San’â ki meşhûrdur kendü zamânınun pîr ve mürşidi idi.

Der-reviş ez-her çi gûyem bîş bûd

Reviş ve ‘ulüvv-kadrda her ne ki direm ziyâde idi. Ba’zı nüsahda mısrâ’-ı sânî böyle vâki’dür: Der-kemâleş her çi gûyem bîş bûd. Anun kemâlinde her ne dirsem andan ziyâde idi. Ya’nî anun kemâli zâyidü’l-vasf idi (Turan 2015: 392).

***

HÂTİME-İ KİTÂB

Kerdî iy ‘Attâr ber-‘âlem nisâr Nâfe-i esrâr her dem sad hezâr

İy ‘Attâr! ‘Âlem halkı üzere her dem sad hezâr esrâr nâfesini nisâr eyledün. Ya’nî esrâr-ı tevhîdden bisyâr ‘ıyân eyledün (Turan 2015: 1093).

Kaynakça


İnce, Muhammet (hzl.) (2012). Şem’î’nin Mantıku’t-Tayr Şerhi (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Turan, Muhittin (2014). “Feridüddin-i Attâr’ın Mantıku’t-Tayr İsimli Eserinin Türk Edebiyatındaki İlk ve Tek Şerhi: Şem’î Şem’ullah’ın Şerh-i Mantıku’t-Tayr’ı”. Turkish Studies.  9 (9): 991-1009.

Turan, Muhittin (hzl.)(2015). Şem’î Şerh-i Mantıku’t-Tayr. İstanbul: Kesit Yay.

Atıf Bilgileri


Turan, Muhittin. "ŞERH-İ MANTIKU'T-TAYR (ŞEM'Î MUSTAFA)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/serh-i-mantiku-t-tayr-sem-i-mustafa. [Erişim Tarihi: 15 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MESNEVÎ ŞERHİ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Doç. Dr. tolga öntürk
Görüntüle
2 ŞERH-İ DÎVÂN-I HÂFIZ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET İNCE
Görüntüle
3 GÜLİSTAN ŞERHİ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET İNCE
Görüntüle
4 ŞERH-İ BAHÂRİSTÂN (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca
Görüntüle
5 ŞERH-İ PEND-NÂME/SA'ÂDET-NÂME/TERCEME-İ PEND-NÂME (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Dr. Öğr. Üyesi deva Özder
Görüntüle
6 MAHZENÜ'L-ESRÂR ŞERHİ (ŞEM'İ) Şem'î, Mustafa Prof. Dr. Mahmut Kaplan
Görüntüle
7 BÛSTAN ŞERHİ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Doç. Dr. Mehmet Halil Erzen
Görüntüle
8 TUHFETÜ'L-AHRÂR ŞERHİ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Doç. Dr. Mehmet Halil Erzen
Görüntüle
9 SUBHATÜ'L-EBRÂR ŞERHİ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Doç. Dr. Mehmet Halil Erzen
Görüntüle
10 TUHFETÜ'L-ÂŞIKÎN (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı
Görüntüle
11 ŞERH-İ DÎVÂN-I ŞÂHÎ (ŞEM'Î) Şem'î, Mustafa Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı
Görüntüle
12 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
13 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
14 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
15 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
16 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
17 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
18 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
19 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
20 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
21 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle