ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ)
şerh
Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi (d. 1163/1749-1750- ö. 1235/1819-1820)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şeyhî'nin, ilk dönem sûfîlerinden Ebû Bekr Muhammed b. Mûsâ el-Vâsıtî el-Fergānî’nin (ö. 320/932’den sonra) “İn künte kâimen bi-ğayrike fe-ente fânin bi-lâ cemʻin ve tefrikatin (Sen ğayr ile kâimsen cemʻ ve tefrika sahibi olmaksızın fenâ menziline vâsıl olmuşsun)” sözünün şerhini ihtiva eden eser. Ebû Bekr el-Vâsıtî’ye nispet edilerek tasavvufî açıdan şerh edilen bu sözün kaynağı hakkında müellif herhangi bir açıklama yapmamış, bu risaleyi hangi amaçla ve ne zaman kaleme aldığını belirtmemiştir. Ancak Şeyhî’nin, Bahrü’l-velâye isimli eserinin sonunda h. 1200-1210/ m. 1786-1295 yılları arasında tasavvuf geleneğindeki önemli isimlere nispet edilen bazı sözleri şerh ettiğini ifade etmiş olması, söz konusu risalenin de bu tarih aralığında kaleme alındığı izlenimini vermektedir (Şeyhî 240b).

Şeyhî’nin eserlerinin bir araya getirildiği üç farklı mecmua içerisinde ilgili risalenin de yer aldığı tespit edilmiştir. Söz konusu mecmualar incelendiğinde risalenin, “Ebû Bekr el-Vâsıtî kaddesallâhu sırrehu buyurmuşlar” başlığıyla kaydedildiği görülmektedir. Risalenin müellifine aidiyeti hakkında metin içerisinde herhangi bir bilgi bulunmamakla birlikte eserin sonundaki şiirde “Şeyhî” mahlası bulunmaktadır. Ayrıca Bursalı Mehmed Tahir (ö. 1925), Şeyhî’nin eserlerini sıralarken Şerh-i Kelâmi’l-Vâsıtî’yi de zikretmiştir (Bursalı 2016: 1/94). Bu bilgiler ilgili risalenin Şeyhî’ye aidiyeti konusundaki şüpheleri ortadan kaldırmaktadır.

Şeyhî, risalenin başında Ebû Bekr el-Vâsıtî’ye nispet edilen sözdeki “ğayr” ifadesinden maksadın Cenâb-ı Hak olduğunu ifade etmiştir. Çünkü halkın gayrı Hak, Hakk’ın gayrı ise halktır. Kişi Hak ile kâim olunca gerçek bir varlığa sahip olmadığını, esasen bir gölgeden ibaret olduğunu anlar. Böylece varlık vehmine kapılmaktan ve isneyniyyetten (ikilik) kurtulur. Fenâ makamına erişip Hakla bâki olan kişi, cemʻ ve fark hallerinden geçerek cemu’l-cem' ve fark-ı sânî’ye yani hakka’l-yakîn mertebesine vâsıl olur. Bu, ulaşılacak son makamdır. Teşbih, tenzih, teşbih ve tenzihi cemʻ etmek, ahadiyyet ve vâhidiyyet mertebeleri, taayyün, ilahî isim ve sıfatların izhar olunma isteği, tevhid sırrı, yaratılışta maksadın ne olduğu gibi hususlar şerhte ele alınan konulardandır.

Ali Yılmaz’ın, Şeyhî ve eserleri hakkında yapmış olduğu çalışmada, ilgili risalenin yer aldığı mecmua ve muhtevası hakkında muhtasar bilgiler verilmiştir (1989: 269-271). Şeyhî’nin yazma halindeki bazı eserlerinin neşredildiği bir yüksek lisans tezinde Şerh-i Kelâmi’l-Vâsıtî farklı bir nüsha esas alınarak transkribe edilmiştir (Sejfovska 2017). Şeyhî’nin Şerh-i Kelâm-ı Ca‘fer-i Sâdık isimli risalesi hakkında yapılan bir makale çalışmasında da Şerh-i Kelâmi’l-Vâsıtî’nin diğer iki çalışmada tespit edilemeyen üçüncü bir mecmuası hakkında bilgiler verilmiştir (bk. Koçyiğit, Ekinci 2021).

Yazarın biyografisi için bk. “Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-mollazade-seyh-suleyman-seyhi 

Eserden Örnekler


Pes sen fâni olub hakla bâkî ve kâim olmuşsan sende ne cemʻ ve ne tefrika kalmış, cemʽul-cemʽ ve fark-ı sânî ve vücûdu sânî saʽâdetine nâil ve mahvu’s-sahv ve hakka'l-yakîn devletine vâsıl olmuşsun. Hâsılı bunların cümlesi ehass ve ekmeliyyet makamıdır ki intihây-ı gâyet ve gâyet-i intihadır. Bi-lâ cemʽ ve tefrika buyurduğu emrinin biriyle mukayyed olmaksızın mutlaksın cemʽden murâd hakkı görmek ve bilmekdir. Bilâ halk ve farkdan murâd halkı görmektir. Bi-lâ hakk evvelkisi halkı nefy ile mukayyeddir. İkincisi hakkı isbât ile mukayyeddir. Biri ilhâda müşâbih ve biri şirke mümâsildir. Binâen ikisini dahi mahallinde nefy ve ikisini mahallinde isbât idüb hakların edâ ve hükmün icrâ lâzımdır tâ ki bi-lâ cemʽ ve tefrrika fâni ve seyyid ve imam ola. Zîrâ biri sırf teşbîhdir ve biri tenzîhdir ve cemʽ sâlik-i ârifin hâlî ve fark âvâm-ı gâfilin makâlidir. Pes teşbih ile tenzihi cemʽ imam ve seyyidin makamıdır. Zîrâ vâhidiyyet ile ahadiyyetin muktezâsı olmagla mâdâeki makam-ı vâhidiyyetde bu taʻyînât ki vücûd-ı izâfîden behrever olur (Sejfovska 2017: 200).

Kaynakça


Bursalı Mehmed Tahir (2016). Osmanlı Müellifleri. Hzl. M. A. Yekta Saraç. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yay.

Koçyiğit, Ferhat ve Muhammed İkbal Ekinci (2021). “Köstendilli Süleyman Şeyhî’nin Şerh-i Kelâm-ı Ca‘fer-i Sâdık-ı: Tahlil ve Transkripsiyon”. İslami İlimler Araştırmaları Dergisi 9: 132-165.

Sejfovska, Suzan (2017). Mecmua-i Resâil ve Şeyh Süleyman Efendi Nakşibendî-Köstendil. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Şeyhî, Köstendilli Süleyman. Bahrü’l-velâye. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Türkçe Yazmalar. No. 505. vr. 1a-244a.

Şeyhî, Köstendilli Süleyman. Şerh-i Kelâmi’l-Vâsıtî. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi. Türkçe Yazmalar. No. 3469. vr. 91b-95a.

Şeyhî, Köstendilli Süleyman. Şerh-i Kelâmi’l-Vâsıtî. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Türkçe Yazmalar. No. 297.7.vr. 96a-99a.

Şeyhî, Köstendilli Süleyman. Şerh-i Kelâmi’l-Vâsıtî. Makedonya Sv. Kliment Ohridski Halk ve Üniversite Kütüphanesi. OMCT.No. II/573.vr. 114a-118a.

Yılmaz, Ali (1989). Köstendilli Süleymân Şeyhî. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.

Atıf Bilgileri


KOÇYİĞİT, Ferhat. "ŞERH-İ KELÂMİ'L-VÂSITÎ (ŞEYHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/serh-i-kelami-l-vasiti-seyhi. [Erişim Tarihi: 03 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEME’ÂT-I NAKŞİBENDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
2 DÎVÂN-I ŞEYHÎ (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
3 ZÜBDETÜ NEFEHÂTİ'L-ÜNS (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
4 ŞERH-İ KELÂM-I KİBÂR (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
5 MİR'ÂTÜ'L-MUVAHHİDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
6 MEKTÛBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
7 TERKÎBÂT-I ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
8 TE'VÎLÂT-I HADÎS-İ ERBA'ÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
9 KÛTÜ'L-UŞŞÂK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
10 MEDÂR-I SÂLİKÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
11 ETVÂR-I HÂCEGÂN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Diğer Şule Kandemir
Görüntüle
12 NİKÂTÜ'L-HİKEM (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
13 KİTÂB-I TÂLİ'A FÎ ESRÂRİ'L-İLÂHİYYETİ'S-SERMEDİYYE (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Kevser Ay
Görüntüle
14 ŞERH-İ KELİMÂT-I BEDREDDÎN (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Ferhat KOÇYİĞİT
Görüntüle
15 ŞERH-İ KELÂM-I CA'FER-İ SÂDIK (ŞEYHÎ) Şeyhî, Molla-zâde Şeyh Süleymân Şeyhî Efendi Araş. Gör. Muhammed İkbal EKİNCİ
Görüntüle
16 ŞEMÂ'İL-İ ŞERÎF TERCÜMESİ Ayn-ı Ekber, Şeyh Mehmed Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
17 MAKTEL-İ HÜSEYN / KİTÂB-I KERBELÂ (BEKÂYÎ) Bekâyî, Darendeli Bekâyî Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
18 KISSA-İ ERVE Bilâl Efendi, Oflu Dr. Öğr. Üyesi Tuba Onat Çakıroğlu
Görüntüle
19 DÎVÂN (CEMÂLÎ-İ UŞŞÂKÎ) CEMÂLÎ, Şeyh Seyyid Mehmed Cemâleddin Efendi Dr. Öğr. Üyesi Fazile Eren Kaya
Görüntüle
20 DÎVÂN (HÂMİD) Hâmid, Enderûnlu Mehmed Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 DÎVÂN (HİLMÎ) Hilmî, Yusûf-zâde Abdullâh Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
22 EL-KASRU'L-METÎN Fİ TERCEMETİ BUSTÂNİ'L-ÂRİFÎN İshâk, Ebûishâk-zâde İshâk Efendi Dr. Necmettin Azak
Görüntüle
23 DÎVÂN (İZZÎ) İZZÎ, Eşref-zâde İzzeddîn Ahmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
24 DÎVÂN (MÜSELLEM) Müsellem, Ebulvefâ Şeyh Ahmed Müsellem Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
25 İNSÂN-NÂME Nazîr/Nazîrâ, İbrahim Nazîr Çelebi Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle