- Yazar Biyografisi (TEİS)
Somuncu Baba - Madde Yazarı: Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:08/09/2022
ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA)
kırk hadis şerhiSomuncu Baba (d. ?/? - ö. 815/20.09.1412)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin, tasavvufun Kur’an ve hadisle iç içe oluşunu göstermek ve intisap edenleri hadisle buluşturmak amacıyla kaleme aldığı mensur eseri. Hicri ikinci asırdan itibaren başlayan çalışmalarda, Hz. Peygamber'den gelen rivayetler içinden kırk hadisin ezberlenmeye ve içeriğinin hayatta tatbik amacıyla derlenmeye başlandığı görülmektedir. Hâmid-i Velî’de bu çerçevede Şerhu'l-Erbaîn Hadîsen adlı risalesini kaleme almıştır.
Arapça olan eserin pek çok yazma nüshası bulunmakta olup bu madde için kullanılan nüsha H. Hulusi Ateş Darende Şeyhzadeoğlu Özel Kitaplığı, 367 numarada yer almaktadır.
Eserin baş tarafında Allah'ın tekliğine, O'na ve Resûlü'ne uyulması gerektiğine dikkat çeken ayetler ile zalimin zulmüne karşı sahih hadislerin tebliğine dair girizgâh yer almaktadır. Müellif sünneti ihyaya, imanı güçlendirmeye yönelik hadisler nedeniyle, Hz. Peygamber'in hadisleri kendisine ulaşan insanların bunları başkalarına ulaştırmalarının vacip olduğunu dile getirir. Daha sonra eserini hazırlama gerekçesini açıklar. Buna göre, talebini yerine getirmenin elzem olduğu faziletli bir insanın hem kendisinin hem de buna bakacak olanların yararlanması amacıyla böyle bir çalışma yapmasını istemesi üzerine kırk hadis mecmuasını oluşturduğunu söyler.
Hadislerin tamamında insanın bütün hayatında ilahî iradeyi göz önünde bulundurması, dünyevî gayelerden uzaklaşması ve iyi bir ahlâkla edeplenmesi ön plana çıkmaktadır. Hâmid-i Velî'nin derlediği hadislerin önemli bir kısmında zahiri anlam yanında işarî dediğimiz bakış açısıyla getirilen yorumlar dikkat çekicidir.
Hâmid-i Velî bu çalışmasında zikrettiği hadislerden alınacak dersi "hisse" başlığı altında vermiştir. Bu yorumlarında bazı hususlar öne çıkmaktadır. Birkaç örnek vermek gerekirse: İki cihan mutluluğuna ermenin niyetin ve amelin salih olması ile takvaya bağlı oluşu (1, 13, 27), Allah'ın hakkını her şeye takdim etmek gerektiği (3), iman davasının kalbin içinin gereksiz şeylerden boşaltılıp ibadetlerle süslenmesiyle ispat edileceği (10), ibadetlere istikrarlı bir şekilde devam etmenin önemli olduğu (18), orucu tüm dünyevî ve uhrevî isteklerden uzaklaşarak tutmanın zarureti (21), helal rızık kazanmanın her şeyin başı olduğu (24), iyi insanlarla arkadaşlık etmek gerektiği (30).
Hadisleri yorumlarken zahiri anlamlarının ötesine geçerek tasavvufî yorumlar getiren Hâmid-i Velî, bu yorumlarında hem yılların kazandırdığı tasavvufî birikimi yansıtır hem de işarî yorum geleneğini devam ettirmiş olur. İnsan iyi bir kul olursa Allah Teâlâ'nın nurunun kula tecelli edeceğini söylemesi (6), cihadla ilgili olan Âl-i İmrân Suresi'ndeki ayeti ibadete düşkünlük ve nefse katlanmakla yorumlaması (11), Allah'ın gölgesinde gölgelenecek yedi sınıfı açıklarken hâfâ ve ahfâ makamlarında müslümanın olması gereken durumunu dile getirmesi (12) gibi.
Müellifin biyografisi için bk. "Somuncu Baba". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/somuncu-baba
Eserden Örnekler
"Allah Teâlâ'nın günahları neyle yok edeceğini, dereceleri neyle yükselteceğini sizlere haber vereyim mi? Zahmetine rağmen abdesti tam almak, mescide çok adım atmak, namazdan sonra diğer namazı beklemek. İşte hak yolunda daimi cihad budur." Nesâî, Tahâret, 107 (Rakam: 143).
Hisse: “Aleyhisselam, kalbî ve rûhî yüce makamlara ulaşmanın zahirî ve batınî tam temizliğe bağlı olduğu hususunda sâlikin dikkatini çekmiştir. Sanki aleyhisselâm muhibbin gönlüne işaret ederek buyuruyor ki: Bedenini şer’î temizlikle pisliklerden arındır. Nefsini, sorumlulukların güçlüğüne katlanmaya zorla. Kalbini de başka şeylere takılmaktan kaynaklanan kirlenmişlikten arındır. İhlaslı bir şekilde, vakitlerine dikkat ederek namazlarına devam et. İbadet yoluna koş ki Allah Teâlâ’nın haklarında şöyle buyurduklarından olasın: ‘Ey iman edenler! Sabredin; (Düşman karşısında) sebat gösterin; (cihad için) hazırlıklı ve uyanık bulunun ve Allah'tan korkun ki başarıya erişebilesiniz." (Âl-i İmrân, 3/200).
Kaynakça
en-Nesâî, Ahmed b. Şuayb (1992). Sunenu’n-Nesâî. Beyrut: Mektebu Tahkîki’t-Turâsi’l-Arabî, I-VIII.
Somuncu Baba (yty). Şerhu'l-Erbaîn Hadîsen. H. Hulusi Ateş Darende Şeyhzadeoğlu Özel Kitaplığı, no: 367.
Somuncu Baba (2012). Kırk Hadis. (Hzl.: Enbiya Yıldırım). Malatya: Nasihat Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
2 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
3 | SİLÂHU’L-MÜRÎDÎN / EVRÂD-I HAMÎDİYYE (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Ahmet Kuşsan |
Görüntüle | ||
4 | SOMUNCU BABA HAMÎDÜDDÎN-İ AKSARÂYÎ’NİN TÜRKÇE ŞİİRLERİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Ahmet Kuşsan |
Görüntüle | ||
5 | HÜZB-Ü ŞEYH HÂMİD (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Dr. mahmut ulu |
Görüntüle | ||
6 | SOMUNCU BABA NUTK-İ ŞERİFİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Dr. mahmut ulu |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE FÎ ZİKRİ KELİMETİ LA İLÂHE İLLALLAH (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Şeyh Hâmid-i Veli | Dr. mahmut ulu |
Görüntüle | ||
8 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
9 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
10 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
11 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
13 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
15 | RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
16 | MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
17 | KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle |