ŞERH-İ GAZEL-İ MISRÎ (MUSTAFA AZBÎ)
gazel şerhi
Mustafa Azbî (d. ? - ö. 1160/1747-48 ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Niyâzî-i Mısrî’nin “Ezelden nâr-ı ‘aşkla ben yana geldüm cihân içre” mısraıyla başlayan yedi beyitlik gazeline yazılan şerh. Mustafa Azbî eserini Dezvîr ? (دزویر) şeklinde isimlendirmiştir. 43 varaktan oluşan eserin telif tarihi belirtilmemiştir. Şârih, beyitlerin anlam dünyası içerisinde; insanın yaratılışını, manevi yolculuğu ifade eden seyr ü sülûku, nefis ile mücadeleyi, sâlikin iç dünyasını, kendini bilmeyi ve nihayetinde insanın Rabbini tanımasını metaforik bir anlatım kullanarak derinlemesine ele almaktadır. Bu çerçevede eser; “vahdet-i vücûd/varlığın birliği” ilkesi çerçevesinde Allah, âlem ve insan ilişkilerini konu almaktadır.

Şerh; klasik tertîbe uygun olarak besmele, hamdele ve salvele ile başlar. Azbî bundan sonra şerhedeceği yedi beyitlik gazeli tam metin hâlinde sunmuş ve sebeb-i telîfe/teşrîhe geçmiştir. Bu bölümden sonra gazelin ilk beytinin şerhine geçilir. “Anâsır-ı erba‘a” ya da “mevâdd-i erba‘a” olarak isimlendirilen ve varlıkların yapıtaşı olarak görülen “hava, su, toprak ve ateş” eserde yoğunluklu olarak işlenen konuların başında gelir. Şârih, insanın/kâinatın yaratılışıyla ilgili olan bu dört unsur etrafında bazı sembolik sayılara da sıklıkla yer verir. Şerhte geçen mihver kavramlardan bir diğeri ise aşktır. Azbî, varlığın temelinde/başlangıcında aşkı görmektedir. Beyitleri açıklarken “zâhir ve bâtın âlemleri, Celâl ve Cemâl, fenâ ve bekâ, hakikat-i Muhammediye, marifetullâh, irâde-i ezeliyye, küfür, iman, seyr, nefs vb.” kavramlar üzerinde duran Azbî, “ârzû-yı vahdet-i ezel” şeklinde ifade ettiği özlemini şerhin genel dokusu içerisine hissedilir bir şekilde yerleştirmiştir.

Eser; telmih, temsîl ve tahkiye unsurlarını barındıran, remizler kullanılarak alegorik bir üslupta yazılmış, tasavvufî derinliği olan bir şerhtir. Azbî, kullandığı bazı anlatım teknikleri, yaptığı iktibaslar ve verdiği ek bilgilerle şerhe konu olan gazelin kapalı kısımlarını daha anlaşılır kılmayı; böylece Mısrî’nin ne demek istediğini ortaya koymayı hedeflemiştir. Azbî, gazelde geçen kelimelerin/tabirlerin zâhirî mânâları üzerinde durmak; vezin, nazım şekli ve söz sanatlarını göstermek ya da bazı dilbilgisi kuralları çerçevesinde açıklamalarda bulunmak yerine, şiirdeki “mânâ dili”ni önemsemiş; kullanılan kelimelerin/kavramların ne anlama geldiklerini tasavvufî derinlik içerisinde ele almayı öncelemiştir. Şârih, ifadeyi kuvvetlendirmek/delillendirmek, anlamı zenginleştirmek adına yer yer manzum alıntılar da yapmıştır. Azbî’nin şerhte alıntı yaptığı şairler: Yûnus Emre (v.1320-21), Nesîmî (v.1417?), Yazıcıoğlu Mehmed (v.1451), Şâh İsmail-i Safevî (v.1524), Edirneli Hüseyin Âlî Çelebi (v.1648), Nakşî Ali Akkirmânî (v.1655) ve Niyâzî-i Mısrî (v.1694)’dir. Şerhte dikkat çeken bir diğer husus ise âyet ve hadis iktibaslarının çokluğudur. Azbî’nin şerhinde, dinî-tasavvufî eserlerde görülen çeşitli anlatım tekniklerini kullandığı görülür. Şârih yer yer okuyucu sanki karşısındaymış gibi bir anlatımı tercih etmiştir. Bu şekilde Azbî, hitap yoluyla anlatım tarzını esas alarak muhatabını etkilemeyi ve anlattıklarına dikkat çekmeyi hedeflemiştir. Şârihin sıklıkla kullandığı bir diğer anlatım tekniği ise tahkiyedir. Şerhte, muhatabın dikkatini çekmek ve merak duygusunu uyandırmak için “soru-cevap” yöntemine de başvurulduğu görülür.

Azbî’nin Niyâzî-i Mısrî’nin “içre” redifli gazeline yazdığı bu şerh, Abdülmecit İslamoğlu tarafından incelenerek yayınlanmıştır (İslamoğlu, 2016).

Şârihin biyografisi için bk. "Azbî Baba, Mustafa, Kütahyalı". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azbi-baba-mustafa-kutahyali

Eserden Örnekler


Ezelden nâr-ı ‘aşkla ben yana geldüm cihân içre

Akıtdum nice dem yaşlar gözümden tolu kan içre

Hazret-i pîr[ün bu mısra‘ı] Allâhu a‘lem böyle dimek ola. Ya‘nî sözi virenden alan uslu gerek, kanı bir uslu deli sözümden anlaya.

İmdi; ‘âdetüm üzere sâkin dururken, bana benden gelen ‘aşk beni bilmem neyledi. Âteş-i müfârakat ile biryân iken yana yana eridüm. Gûyâ âb oldum. Bir yirde mekân bulmadan cümle yir ile gök dem-beste idi. Nitekim buyurmışlardur:

Beyt :

Kâdî mest ü müftî mest ü sûfî mest ü sâfî mest

Cür‘a-i câm-ı elestden mü’min ü küffâr mest

Hâsıl-ı kelâm kaynadum, düşdüm, otuz iki başuma on iki sıfatla bir bî-sıfat nûr oldum. Gör ne sıfatile on iki felek misâli ve on iki burç ile dört kapulı ve altı dîvârla bir bî-cebhe kân idüm. Ne kân idüm; belki öz özümden bî-haber idüm. Ya‘nî mest idüm; belki ‘ayn-ı mest idüm. Hemân benden zuhûra gelen ben, çünki otuz iki yaşına girdi. Yetmiş iki cihânı küfr ü kahr ile vücûd-ı zulm ile toldurmış. Şekvâ geldi gûşuma. Henüz bir pâdişâh idüm. Lafz-ı “kün”den gayrı bir söz bilmezdüm. Bir kere “kâf” u “nûn”ı gezegince lisâna getürdüm. Hemân-dem otuz iki kândan ve yetmiş iki cihândan vücûdum ile vücûd buldugum içün Allâh Te‘âlâ buyurur: “Atî‘u’llâhe ve atî‘u’r-resûle.” Bir kere çalkandum. Bir vücûd idüm, vücûdum yaşların dökdüm. Küfr ile zulmı sökdüm. Ben ben diyenler, Hak Hak didiler ve bir vücûd-ı mutlak ikrâra geldiler. “Lâ ilâhe illa’llâh” didiler. Öz dilimden ikrâr eylediler.

(İslamoğlu 2016: 48-49)

Kaynakça


İslamoğlu, Abdülmecit (2016). “Mustafa Azbî’nin Niyâzî-i Mısrî’nin “İçre” Redifli Gazeline Şerhi”. Turkish Studies-Karşılaştırmalı Dini Araştırmalar (Prof. Dr. Mehmet Akkuş Armağanı), 11(17): 35-68.

Mustafa Azbî. Şerh-i Gazel-i Mısrî. Süleymaniye Kütüphanesi. Hacı Mahmut Efendi. No. 3056. vr. 43.

Atıf Bilgileri


İSLAMOĞLU, Abdülmecit. "ŞERH-İ GAZEL-İ MISRÎ (MUSTAFA AZBÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/serh-i-gazel-i-misri-mustafa-azbi. [Erişim Tarihi: 13 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (AZBÎ BABA) Azbî Baba, Mustafa, Kütahyalı Prof. Dr. Mehmet Erol
Görüntüle
2 DÎVÂN-I TAHMİS-İ NİYÂZ-I MISRÎ Azbî Baba, Mustafa, Kütahyalı Prof. Dr. Mehmet Erol
Görüntüle
3 KURRETÜ'L-UYÛN Ra'ûfî, Şeyh Seyyid Ra'ûfî Ahmed Efendi Öğretmen mehmet cemal öztürk
Görüntüle
4 VÂRİDÂT (AZÎZ) Azîz, Azîz Ali Efendi Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
5 DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
6 ŞERH-İ EBYÂT-I YÛNUS EMRE (İBRÂHİM HÂS) İbrâhim Hâs Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
7 DÎVÂN (KAYGULU HALİL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
8 HÂDİ’L-UŞŞÂK (KAYGULU HALÎL EFENDİ) Kaygulu Halil Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
9 TEFSİR-İ BA’Z-I SÜVER-İ KUR’ANİYYE Abdülhay Celvetî Doç. Dr. Şükrü Maden
Görüntüle
10 DÎVÂN (İLÂHİ-NÂME) Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
11 MA‘RİFETNÂME Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
12 ‘İRFÂNİYE Hakkı, Erzurumlu İbrahim Hakkı Diğer Emine Güleç
Görüntüle