- Yazar Biyografisi (TEİS)
Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi - Madde Yazarı: Bilge Tüzel
- Eser Yazılış Tarihi:1055
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Bilinmiyor
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:01/06/2022
ŞERH-İ EVRADÜ’L-FETHİYYE (RESMÎ)
tasavvufi risaleResmî, Açıkbaş Mahmud Efendi (d. 1010/1601 - ö. 1077/1666)
ISBN: 978-9944-237-87-1
17. yüzyılda yaşamış olan Resmî mahlaslı Açıkbaş Mahmud Efendi’nin Seyyid Ali Hemedânî tarafından kaleme alınan Farsça Evrâd-ı Fethiyye adlı eserinin Türkçe tercümesi ve şerhidir (Yılmaz 2016: 332).
Bursalı Mehmed Tahir Osmanlı Müellifleri adlı çalışmasında eserin Açıkbaş Mahmud Efendiye ait olduğunu söylemektedir (1915: 29-40). Eser, 59 varaktan oluşmaktadır. Son sayfalarından h.1055 yılının Rebîülevvel ayında bir perşembe günü Kütahya’da kaleme alındığı anlaşılmaktadır (Açıkbaş Mahmud Efendi yty: 110b-111a).
Açıkbaş Mahmud Efendi esere “Estağfirullah el-Azîm” ile başlamaktadır. Eser, Hz. Muhammed’in hadislerinde geçen zikirleri içermekte ve Allah’ı zikretmenin faydalarından bahsedilmektedir. Ayrıca zikir sayılarına ilişkin bilgiler verilmektedir. Ayete’l-Kürsî okumanın faziletlerine ve Kürsî kelimesinin muhtevasına da değinilmiştir (Açıkbaş Mahmud Efendi yty: 59b-60a; Altınışık 2006: 48). Açıkbaş Mahmud Efendi eseri hem Türkçeye çevirirken hem de açıklarken ayet, hadis ve klasik eserlerden faydalanmıştır. Açıklamalarını Arapça ve Farsça şiirlerle desteklemiştir (Öcalan 2012: 95).
Şerhin sonunda, eseri Farsçadan Türkçeye çevirme nedenini eserin faydalarına dayanarak söyleyen müellif, Evrâd-ı Fethiyye duasıyla eserine son vermektedir. Kezban Altınışık eserde ismi geçen şahısları ve eserleri aktarmaktadır: Keşşâf, Sahih-i Müslim, Sahih-i İbn Mâce, Sünen-i Nesâî, Sünen-i Ebû Dâvud, Sahih-i Müstedrek, Sünen-i Tirmizî, Hâşiye-i Mütâliâ, Tenbîhu’l-Gâfilîn, Kimyây-ı Saâdet, Nefahatü’l-Üns, Sahih-i Cevâhir, Âvârif, Meşârik, Muhtar-ı Sarîh, Mesâbih Şerhi Mefâtih, Tâcü’l-Esâmiye, Mişkâtü’l-Envâr. Eserde adı geçen şahıslar ise şöyledir: Kadı Beydâvî (ö.685/1286), Ebû Suud, Seyyid Şerif Cürcânî (ö.816/1423), İmâm-ı Gazzâli (ö.505/1111), İbn Mâlik, Mevlânâ Abdurrahmân-ı Câmî (ö.898/1492), Şeyh İshak Kâzerûnî( ö.426/1034), İbn Melek, Mevlânâ Saadettin Taftazânî (ö.793/1390), Cevherî, Beyhâkî (458/1066) (2006: 48).
Eserde tapşurmak, yücerek, gökçek gibi kelimeler Eski Anadolu Türkçesi’nin dil özelliklerini yansıtmaktadır. Arapça, Farsça ve Türkçe kelimelerin kullanıldığı eserde vokal yerine harekeler kullanılmıştır (Öcalan 2012: 90).
Eserin altı nüshası vardır. Nüshalardan biri Süleymâniye Kütüphanesi H. Hayri-H. Abdullah Kitaplığı, numara 146’da kayıtlı bir mecmua içindedir. Nüshalardan diğeri ise İstanbul Belediyesi Osman Ergin Yazmaları, numara 669’da bulunmaktadır (Altınışık 2006: 47). Diğer nüshalar 1519 ve 648 numaralarıyla Osman Ergin Yazmaları bölümünde, 2191 numarasıyla Kastamonu İl Halk Kütüphanesi ve Diyarbakır İl Halk Kütüphanesinde yer almaktadır (Öcalan 2012: 90).
Eser üzerine ayrı bir çalışma bulunmamaktadır. Hasan Basri Öcalan, Melâmet Zindanında Bir Nakşî Açıkbaş Mahmud Efendi adlı eserinde Şerh-i Evradü’l-Fethiyye’ye ilişkin bilgi vererek eseri yayımlamıştır.
Resmî'nin biyografisi için bk. “Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/resmi-acikbas-mahmud-efendi
Eserden Örnekler
Lisân-ı örfde manâ-yı tevbe günahı terk itmekdür. Allâh Teâlâ cânibine dönmek ile itdükleri tefsîr ol manâya işaretdür. Zirâ bir kimse tevbe itmeyüp meâsi işlemek üzre olsa Mevlâsından kaçmış kuldur. Kaçanki tevbe eyleyüp günahı terk eylese Mevlâsına rucû' itmiş olur. Ol cihetdendür ki dimişler her kimse ki tevbe-i bendeye sebeb ola güya kaçmış kulu Mevlâsına red itmiş olur.
Hafî buyrulmaya ki istiğfârdan sonra tevbe-i zikrün vechi oldur ki egerçi istiğfâr ile kulun günahı yarlıganur. Amma çün tevbe itmeye gâh vâki' olur ki girü günaha irtikâb eyler. Ve güyiyâ istiğfâr itmemiş olur. Tevbesiz istiğfârın çendân fâidesi olmaz, hususen ki sâlike. Zirâ ki s3alik tevbe itmeyüp nefsini meâsiden men' itmeye fezâ-yı âlem-i melekûta ruhı yol bulmaz. Ve bazıları bunun üzerine derlerki istiğfâr tevbe-i mutazammındur. Bu manâya ki müstağfir şöyle gerekdür ki dil ile istiğfâr eyleye ve dahı gönlünde ol günahı işlememek üzere muhkem azîmet eyleye. Tenbihu'l Gâfilîn kitabında getürmüşlerdür ki Hazret-i Risaletpenâh sallallâhu aleyhi ve sellem [55b] buyurmuşdur ki "Zebân ile istiğfâr idüp günaha musırr olmak Hak sünhanehu ve Teâlâya istihzâ ve temeshur itmek gibidür". Neûzu billâh min zâlik (Öcalan 2012: 135-136).
Kaynakça
Açıkbaş Mahmud Efendi (yty). Evrâd-ı Fethiye Şerhi. Süleymaniye Kütüphanesi. H.Hayri - H.Abdullah Böl. vr. 146.
Altınışık, Kezban (2006). Nakşîbendî-i Atîk Dergâhı ve Açıkbaş Mahmud Efendi. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
Bursalı Mehmed Tahir (1333/1915). Osmanlı Müellifleri I. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Öcalan, Hasan Basri (2012). Melâmet Zindanında Bir Nakşî Açıkbaş Mahmûd Efendi. Bursa: Gaye Kitabevi.
Yılmaz, H. Kâmil (2016). “Açıkbaş Mahmud Efendi”. İslâm Ansiklopedisi. C. 1. Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 332.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ NÛRBAHŞİYYE (RESMÎ) | Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
2 | KİTÂB-I GÜZÎDE FÎ-İLMİ'T-TECVÎD (RESMÎ) | Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
3 | ŞİİRLER (RESMÎ) | Resmî, Açıkbaş Mahmud Efendi | Prof. Dr. Hasan Basri ÖCALAN |
Görüntüle | ||
4 | TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ) | Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) | Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid | Öğretmen Kevser Kıroğlu |
Görüntüle | ||
6 | TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) | Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi | Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN |
Görüntüle | ||
7 | ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) | Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi | Araş. Gör. Emrah Baş |
Görüntüle | ||
8 | VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) | Lâmekânî, Hüseyin | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle | ||
9 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
11 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
12 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
13 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle |