- Yazar Biyografisi (TEİS)
Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed - Madde Yazarı: Ezrail Karakurt
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:13/11/2022
ŞERH-İ ESMÂU’L-HÜSNÂ (MISRÎ)
Esmâ-i Hüsnâ şerhiNiyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed (d. 1027/1618- ö. 1105/1694)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin, Halvetîlerin seyr ü sülûk esnasında zikrettikleri Allah’ın on iki ismini tasavvufi olarak şerh ettiği eseri. Bu isimler; Lâilâheillallâh, Allâh, el-Alî, Hû, el-Kahhâr, el-Hayy, el-Azîm, el-Hakk, el-Vâhid, el-Kayyûm, es-Samed ve el-Ehad’dır. Risalenin yurt içi ve yurt dışı yazma eser kütüphanelerinde pek çok nüshası bulunmaktadır.
Eserin dili Türkçe olup anlaşılır bir üslupla kaleme alınmıştır. Bununla beraber Arapça ve Farsça kelimelere de sıkça yer verilmiştir. Pek sanatlı bir dil kullanılmamakla birlikte yer yer seci örneklerine rastlanmaktadır. Niyâzî-i Mısrî’nin şerhini incelediğimizde Esmâ-i Hüsnâ'nın öncelikle zahirî manasını verdiğini daha sonra da batınî anlamını zikrettiğini görmekteyiz. Mısrî, bu risaleyi mensur olarak kaleme almış olsa da bazı isimleri (Allâh, el-Kahhâr, el-Vâhid, el-Kayyûm) açıklarken birer beyitle desteklediği görülmektedir. Bununla beraber, Esmâ-i İlâhiyye'yi şerh ederken telmih ve iktibas yoluyla sık sık ayet ve hadislerden de yararlanmıştır.
Eser, Baha Doğramacı (1988: 65-78) ve Mustafa Tatçı (1988: 28-32) tarafından yayımlanmıştır. Ayrıca, Mahmud Sadeddin Bilginer tarafından da Esmâ-i Halvetiyye başlığı altında özetlenerek yayımlanmıştır (1977: 149-150).
Müellifin hayatı hakkında bilgi için bk. “Niyâzî-i Mısrî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/niyazii-misri
Eserden Örnekler
Allâh
Allâhu Teʿâlâ isimlerinden bir isimdür ki cümleye delâlet ider. Ve bundan gayrı isimler ancak her biri başka başka maʿnâya delâlet ider. Meselâ, Rahmân Rahîm’e, Rahîm Gafûr’a, Gafûr Şekûr’a delalet itmez. Ammâ, lafzatu’llâh cemîʿ-i esmâ-i İlâhiyyeye delâlet ider. Anunçün buna ism-i zât müstecmiʿ-i cemîʿ-i sıfât dinür.
Hû
İbâretdür şol sırr-ı gaybden ki aslâ şühûdı mümkin olmaya. Ammâ cemîʿ-i mevcûdât anunla zuhûr bulmış ola. Şol çekirdek gibi ki evvel çekirdek idi sonra şecer oldı. Eger evvel çekirdek olmayaydı şecer olmazdı. Şecerün her birinde sirâyet itmişdür, lâkin görünmez. Ve şecer, neşv ü nemâyı ol sır ile alur. Yılda bir kez yapraklanur ve çiçeklenür, mîve virdigi gibi ol sır ile dökilüp mîve zâhir olan çekirdek ol sırdur ki bir idi bin göründi, binden yüz bin göründi. Cümle bir çekirdekdür, gâh bir görünür gâh bin görünür. Gözde gören ol sırdur, kulakda işiden ol sırdur, elde olan kuvvet ol sırdur, ayakda yüriyen ol sırdur, yüzde görinen hüsn ol sırdur, ol hüsne âşık olan yine ol sırdur. Güldeki râyihâ-i tayyibe vü bülbüldeki efgân-ı nâ-mütenâhiyye ol sırdur. Âh! Ne diyem ki her ne var ise ol sırdur ki bu kadar elvân-ı muhtelife ile zuhûr itmişdür. Kendi cümleye iç olmışdur, görünmez. Sıfâtı kendüye dış olmışdur ki hep görünen oldur.
El-Azîm
Azamet, ululuk maʿnâsınadur. Mutlak azamet Allâh Te’âlâ’ya mahsûs bir sıfatdur zîrâ, ulûhiyyet sıfatlarındandur. Ulûhiyyet Allâh’a mahsûsdur. Halka bundan hisse ancak bu kadar ki her şeyde Hakk’un azametini müşâhede vü mütâlaʿa ide. Tâ ki “el-Azîm” ismini zâkir omış ola.
El-Hakk
İbâretdür şol vücûd-ı hakîkatden ki ana hergiz zevâl irmeye, dâimâ sâbit oladura. İmdi, mevcûdâtun herbirinün birer [bekâsı yüzi vardur ki o şey’ün vucûd-ı zıllîsi anunla kâ’imdür.] Bekâsı yüzine Hakk dinür, fenâsı yüzine halk dinür. “Küllü şey’in hâlikün illâ vecheh.” [ana] işâretdür.
Es-Samed
Samed oldur ki cemîʿ-i hâcetlerin teveccühi ana ola. İmdi, samediyyet mutlak Hakk’un oldıgındandur ki mevcûdâtda bir mevcûd yokdur ki bu sıfatdan anda bir sıfat olmaya.
(Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi 2487, v. 1b-14a)
Kaynakça
Aşkar, Mustafa (2007). “Niyâzî-i Mısrî”. İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Aşkar, Mustafa (1998). Niyâzî-i Mısrî ve Tasavvuf Anlayışı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Aşkar, Mustafa (2004). Niyâzî-i Mısrî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yayınları.
Bilginer, Mahmud Sadeddin (1977). Allah ve İnsan. İstanbul: Sena Matbaası.
Demirli, Ekrem (2007). “Niyâzî-i Mısrî: Tasavvufî Görüşleri”. İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Doğramacı, Baha (1988). Niyazi-yi Mısrî: Hayatı ve Eserleri, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Gölpınarlı, Abdülbaki (1972). “Niyâzî-i Mısrî”. Şarkiyat Mecmuası. C. 7. 183-226.
Kavruk, Hasan (2004). Malatyalı Niyazî-i Mısrî: Hayatı, Sanatı, Eserleri ve Türkçe Şiirleri, Malatya: Malatya Belediyesi Kültür Yayınları.
Niyâzî-i Mısrî (t.y.). Şerh-i Esmâü'l-hüsnâ, Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi 2487, v. 1b-14a
Tatçı, Mustafa (1988). “Niyâzî Mısrî’nin Tasavvufî Bir Risalesi: Şerh-i Esmâ-i İsnâ Aşare”. Türk Yurdu. C. 8. S.12. 28-32.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN-I İLÂHİYÂT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Dr. Öğr. Üyesi Murat VANLI |
Görüntüle | ||
2 | MECMÛA-İ KELİMÂT-I KUDSİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Diğer Ömer Aksan |
Görüntüle | ||
3 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-İ ES’İLE VE ECVİBE-İ MUTASAVVIFÂNE (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
5 | TA‘BİRÂTÜ’L-VÂKI‘AT (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE-İ HASANEYN (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ HIZRİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
11 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
12 | RİSÂLE Fİ-DEVERÂN-I SÛFİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ NUTK-I YÛNUS EMRE (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
14 | TESBİ‘-İ KASÎDE-İ BÜR’DE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
15 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |