- Yazar Biyografisi (TEİS)
Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ
- Eser Yazılış Tarihi:1037/1627
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Kırk Hadis
- Yayın Tarihi:02/04/2022
ŞERH-İ EHÂDÎS-İ ERBA’ÎN (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ)
kırk hadis şerhiRüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi (d. ?/? - ö. 1041/1631)
ISBN: 978-9944-237-87-1
17. yüzyıl Mevlevî şeyhi İsmâîl Rüsûhî Efendi’nin kırk hadis şerhi.
İslâm kültüründe pek çok müellif, Hz. Peygamber’in “Ümmetim için dinî konulara dâir kırk hadîs ezberleyen kişiyi Allâh kıyamet günü fakîhler ve âlimler arasında diriltir.” hadisinden yola çıkarak kırk hadîs çalışmaları yapmışlardır. Hadislerin manzum veya mensur tercümeleri ve şerhleri yaygınlaşmıştır. İsmâîl Rüsûhî Efendi’nin bu eseri de kırk hadis şerh geleneğinin karakteristik bir örneğidir. Müellif, eserinin mukaddime kısmında kırk hadîsi niye şerh ettiğini de açıklar: “Bu fakîr ü hakîr Mevlevî Şeyh İsmâîl-i Ankaravî imtisâlen Mevlevì lihâzihi’l-işâreti’l-‘aliyye ve surûren bihâzihi’l-beşâreti’s-sâmiyye ehâdîs-i Nebevîden tarîkimizi mü’eyyid olan ve sülûkümüze takviyet kılan sahîhu’l-isnâd kırk hâdîs-i şerîfi ihtiyâr idüp Türkî ‘ibâre üzre anları şerh u tefsîr kıldum.” (Tanyıldız 2010: 33)
Eserin, dönemin etkin hareketlerinden biri olan Kadızâdelilerce genelde bütün tarîkatlara ve tarîkatların nazarî temelini oluşturan tasavvuf düşüncesine, özelde de Mevlevî tarîkatının raks ve semâ‘ gibi âdâb ve erkânına yöneltilen eleştirileri cevaplamak ve Mevlevî âdâb ve erkânının Sünnete uygunluğunu hadislerden ve Mesnevî beyitlerinden delillerle ispatlamak üzere kaleme alındığı anlaşılmaktadır. Eser bu açıdan hem tasavvuf düşüncesini hem de açıkça bir tarîkatı savunan bir tür müdâfaanâme özelliği taşır. Eser iki ana bölüme ayrılır. İlk bölüm Mevlevîlikle ilgili eleştirilere bir cevap mahiyeti taşır. İkinci bölüm ise hadis-i şerifler bağlamında tasavvuf ve tarikatların dindeki konumunu ispat çabasıdır (Ceyhan 2005: 275).
Muhtelif kütüphanelerde nüshaları bulunan bu eser tahkik ve tercümesiyle birlikte yayımlanmıştır (Ceyhan 2002).
Şairin biyografisi için bkz. “Rüsûhî, Şeyh İsmail Rüsûhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/rusuhi-seyh-ismail-efendi
Eserden Örnekler
“Bu fakir ve hakir Mevlevi Şeyh İsmail Ankaravî, bu yüce işâreti kendine örnek alarak ve bu yüce müjdeden mutluluk duyarak Nebevi hadislerden tarîkatimizi destekleyen ve sülûkumuzu güçlendiren kırk hadis-i şerifi seçip, Türkçe olmak üzere şerh ve tefsir ettim. Alimlerin ve fakihlerin kitaplarını araştırıp, her bir hadisi şerh ederken bağlamına uygun bir şekilde bu kitaplardaki hidâyete vesile olan sözleri naklettim. Öncelikle Arap dili ha kk ında bir hadis-i şerif rivâyet edip, “Farsça cehennem ehlinin lisanıdır.” diyen kimselere, hadis şerhinin içeriğinde red için birçok gereken cevabı verdim ve yeteri kadar da söz söyledim. Daha sonra Sünnet ve bidati açıklayıp tefsir eden; semâ, şarkı söyleme, def çalma, raks ve hareket etmeyi destekleyen ve ele alan hadisleri inceledim. Bu hadisleri şerh ve tahkik ederken tarîkatimize “bidat ve dalâlet” diyerek inkâr edenleri reddetmek için birçok deliller ileri sürdüm. Sünnet ve bid’atin ne olduğunu muhakkik yani gerçek alimlerin açıkladıkları şekilde açıklayıp, gerçek konumlarına erdirdim. Böylece vâiz ve fakih elbisesini kuşanmakla birlikte alçak tabî‘atlı ve inkar ehlinden olan kimseleri dinleyenler ve onların bir amaca binaen söyledikleri sözleri işitenler gerçeği bilsinler. Ve tarîkatimize “bidat” ve tarikat ehlimize “bidat ve dalâlet ehli” ifâdesini kullanmaktan sakınsınlar ve Hak ehline kötü zan beslemekten uzak dursunlar”. (Ceyhan 2002: 34)
Kaynakça
Ceyhan, Semih (2002). İsmail Ankaravî, Hadislerle Tasavvuf ve Mevlevî Erkânı-Mesnevî Beyitleriyle Kırk Hadis Şerhi. İstanbul: Dârulhadis Yayınevi.
Ceyhan, Semih (2005). İsmâîl Ankaravî ve Mesnevî Şerhi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
İsmâîl Rusûhî-yi Ankaravî. Şerh-i Hadîs-i Erba’în, Süleymaniye Kütüphanesi, Nafiz Paşa Bölümü 184.
Karahan, Abdülkadir (1991). İslâm-Türk Edebiyatında Kırk Hadîs Toplama, Tercüme ve Şerhleri. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
Sahih Ahmed Dede (2003). Mecmûatü’t-Tevârihi’l-Mevleviyye-Mevlevîlerin Târîhi. (hzl. Cem Zorlu). İstanbul: İnsan Yay.
Tanyıldız, Ahmet (2010). İsmâîl Rusûhî-yi Ankaravî Şerh-i Mesnevî (Mecmû’atu’l-Letâyif Ve Matmûratu’l-Ma’ârif) (I. Cilt) (İnceleme-Metin-Sözlük). Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE FÎ HAKKI'S-SEMÂ (RÜSÛHî, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
2 | HUCCETU'S-SEMÂ' (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLETÜ'T-TENZÎHİYYE FÎ ŞE'Nİ'L-MEVLEVİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-Yİ USÛL-I TARÎKAT VE BEY’AT (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
5 | SÜLÛKNÂME-Yİ ŞEYH İSMÂÎL (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
6 | MİNHÂCU’L-FUKÂRÂ (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
7 | DERECÂTU’S-SÂLİKÎN (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-Yİ UYÛN-I İSNÂ AŞERE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
9 | MAKÂSIDU’L-ALİYYE FÎ ŞERHİ’T-TÂİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ KASÎDE-İ MÎMİYYE EL-HAMRİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂ'İL ANKARAVÎ EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâ'il Ankaravî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET İNCE |
Görüntüle | ||
11 | HİKEMU’L-MUNDERİCE FÎ ŞERHİ’L-MUNFERİCE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
12 | İZÂHU’L-HİKEM/ŞERHU HEYÂKİLİ’N-NÛR (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
13 | ZUBDETÜ'L-FUHÛS FÎ NAKŞİ'L-FUSÛS (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
14 | FUTÛHÂT-I AYNİYYE (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
15 | MİSBÂHU’L-ESRÂR (RÜSÛHÎ, ŞEYH İSMÂÎL EFENDİ) | Rüsûhî, Şeyh İsmâîl Efendi | Prof. Dr. Ahmet TANYILDIZ |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |