- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali Urfî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Oğuz Yılmaz
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Şerh
- Yayın Tarihi:04/06/2022
ŞERH-İ DÎVÂN-I SÂLİH LÜTFÎ EFENDİ
şiir şerhleriAli Urfî Efendi (d. ?/? - ö. ?/1888)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ali Urfî’nin (d. ? - ö. 1305/1887-1888) Halvetî tarikine mensup Sâlih Lütfî’nin (Ayrıca bk. Bursalı 1331: 2/408) Dîvân’ındaki şiirlere yaptığı şerhlerden oluşan eseri. Eserin İBB Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin Yazmaları, 527/6, 1959, 1622/2 (baştan eksik) ve İSAM Kütüphanesi, Külliyyât-ı Melâmiyye, 082588/57 demirbaş numaralarında kayıtlı dört nüshası tespit edilmiştir (Yılmaz 2019: 492-496). Yazma eser kütüphanelerindeki incelemeler neticesinde Sâlih Lütfî Dîvân’ının nüshasına ulaşılamadığı için onun kaç adet şiir söylediği tam anlamıyla bilinememektedir. Öte yandan Ali Urfî’nin eseri, 92 şiire yapılan şerhten müteşekkildir. Bu sayı, dîvân-ı ilâhiyâtlardaki şiir sayılarıyla ortalama açısından benzerlik arz etmektedir. Dolayısıyla Sâlih Lütfî Dîvân’ının şerhte yer alan şiirlerden ibaret olması muhtemeldir. Bu bağlamda eserin, tasavvufî şerh geleneği ve literatürüne katkısının yanı sıra (Şârihliği için bk. Yılmaz 2019: 168-184) Sâlih Lütfî’nin Dîvân’ını gün yüzüne çıkaran bir metin olması hasebiyle de önem taşıdığı düşünülmektedir.
Urfî, sebeb-i telife dair olarak eserin mukaddimesinde; Sâlih Lütfî’nin, müritlerinin zevk ve mertebelerinin terakki bulması kasdıyla kaleme aldığı manzumelerini incelediğini, bunların tevhîde dair hususları da içerdiğini ve şairlerin diliyle ifade ettiğini, tarikata yeni girmiş ihvânın (mübtedî) da anlamayacaklarından dolayı istifadesinden mahrum kalacaklarını düşünmesi münasebetiyle ilgili manzumeleri şerh ettiğini dile getirmiştir. Urfî’nin telif sebebi bu iken amacının da öncelikle mübtedî sâlikleri eğitmek olduğu anlaşılmaktadır.
Örfî, Sâlih Lütfî’nin şiirlerini; söylendiği nazım şekline göre beyt, bend gibi parçalara, bazen de örneğin bend esaslı şiiri bir, iki ya da üç mısraʻa bölerek şerh etmiş, bu şerhin de dil açısından anlaşılır olmasına gayret göstermiştir. Genellikle tasavvuf literatüründe kullanılan ayet, hadis, kelâm-ı kibâr veya temsil ve teşbih gibi görüşünü delillendirmesine, açıklamasını kuvvetlendirmesine yardımcı unsurlardan da yararlanarak ilgili parçaya şerh yapmakla birlikte parçada özel açıklama-yorum yapma ihtiyacı duyduğu lafızları da yer yer ayrıntılı olarak ele almış, sonrasında parçanın delaletine/mefhumuna/muradına toparlayıcı bir şekilde işaret etmiştir. Didaktik üslubun ön planda olan Örfî’nin eserinde dikkat çeken önemli noktalardan biri zahiri anlamdan ziyade açıklamalarını, vahdet-i vücûd doktrinin ve mensubu olduğu Son Dönem Melâmîliği ilke ve esaslarıyla paralel bir şekilde yapmış olmasıdır. Eserdeki diğer bir önemli noktanın da muhtevasının zenginliği olduğu söylenebilir (Ayrıca bk. Yılmaz 2019: 262-373).
Ali Örfî’nin eseri, bir tez çalışmasında (Yılmaz 2019) şekil ve muhteva tahliliyle ele alınmıştır, şerhin metnine yer verilmiştir.
Şairin biyografisi için bk. “Ali Urfî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-urfi-efendi.
Eserden Örnekler
Kayd ider var ise dilde kayd-i hubb-i mâ-sivâ
ʻÂlem-i tecrîdde Lütfì reh-nümâdır melâmet
Birinci mertebeleri terk-i mâ-sivâ idüginden dillerinde hubb-i mâ-sivâ olamaz bir kaydla mukayyed bulunanlar tarîk-i melâmiyyeyi zevk itmemiş ve râyiha-i tayyibesini şemm itmemişdir ʻâlem-i tecrîd ʻâlem-i tevhîddir Hak Subhânehû ve Teʻâlâ Hazretleri zıdd u nidden ve kâffe-i eşyâdan münezzeh oldığını zevk idüp mâ-sivâdan tevhîd ve tefrîd eylemek ve küllemâ halâdan rû-gerdân olmak ʻirfâniyyeti tarîk-i melâmiyye turuk-i sâ’ireye reh-nümâdır. (Ali Örfî ?: 181a).
Kaynakça
Ali Örfî (?). Şerh-i Dîvân-ı Sâlih Lütfî. İBB Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Yazmaları. 527/6.
Bursalı Mehmed Tâhir (1333). Osmanlı Müelliferi. C. 2. İstanbul: Matbaa-i Âmire. 408
Yılmaz, Oğuz (2019). Son Dönem Melâmîliği Şairlerinden Ali Örfî’nin Hayatı ve Eserleri (İnceleme-Tahlil-Metin). Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TERCEME-İ EL-LETÂİFÜ’T-TAHKÎKAT FÎ ŞERHİ’L-VÂRİDÂT (ALİ URFÎ EFENDİ) | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT (URFÎ) | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
3 | ES'İLE VE ECVİBE-İ MUTASAVVIFÂNE (URFÎ) | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ GAZEL-İ HAZRET-İ ÜFTÂDE (ÖRFÎ) | Ali Urfî Efendi ( d. ? ö. 1305/1887) | Dr. Öğr. Üyesi Reyhan Çorak |
Görüntüle | ||
5 | KİTÂBÜ'R-REŞÂD Fİ'L-MEBDEİ VE'L-MA'ÂD TERCÜMESİ (ÖRFÎ) | Ali Urfî Efendi ( d. ? ö. 1305/1887) | Dr. Öğr. Üyesi Reyhan Çorak |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ DÎVÂN-I NİYÂZÎ-İ MISRÎ | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
7 | TERCEME-İ ŞERH-İ HİKEM-İ ATÂİYYE | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
8 | TERCEME-İ İNSAN-I KÂMİL | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ NUTK-İ ÜFTÂDE | Ali Urfî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
10 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
11 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
12 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
13 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
14 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
16 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
17 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
19 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |