- Yazar Biyografisi (TEİS)
Şeyhî, Abdülmecîd Sivasî - Madde Yazarı: Doç. Dr. Ali Çoban
- Eser Yazılış Tarihi:1011/1602
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/10/2021
ŞERH-İ CEZÎRE-İ MESNEVÎ (ŞEYHÎ)
şerhŞeyhî, Abdülmecîd Sivasî (d. 971/1563 - ö. 1049/1639)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Edirne Mevlevîhânesi Şeyhi Yûsuf Sîneçâk’ın Mesnevî’den 35 konuda 366 beyit seçerek oluşturduğu eseridir. Cezîre-i Mesnevî ikisi manzum olmak üzere toplam beş adet şerhe konu olmuştur. Abdülmecîd Sivasî, İlmî Dede’nin ardından ikinci şârih konumundadır. Sivasî, Cezîre-i Mesnevî’yi, Hz. Mevlânâ’nın sülûk tecrübesinin ürünü olan inci ve cevherleri tasnif edip bir araya getiren bir seçki olarak değerlendirmiştir.
Cezîre-i Mesnevî’yi 1011 yılı Rebîulevvel ayının ortalarında/Eylül 1602 İstanbul’da mensur olarak şerh eden Sivasî, kendinden önceki İlmî Dede şerhini merkeze alsa da özgün bir şerh ortaya koymuştur. İlmî Dede’nin şerhi varken kendisinin tekrar böyle bir şerhe teşebbüste bulunma gerekçesi, ilk şerhin bazı kısımlarının muhtasar oluşudur. Muhammed Nazmî Efendi her iki şerhi kıyâs ederken İlmî Dede şerhini “makbûl ve ma‘kûl” şeklinde nitelerken Sivâsî şerhini, “nazîri muhâl, misli gayr-i ihtimâldir.” şeklinde tavsif etmiştir. Sivasî’nin, Mesnevî’de geçen beyitlerin hangi âyet veya hadise tekâbül ettiğini göstermek istemesi, devrindeki Kadızâdeliler’in sûfîlere yönelik ithamlarına cevap verme düşüncesiyle alakalı olmalıdır.
Sivasî’nin şerh usûlü genel itibariyle öncelikle ilgili beytin sarf ve nahiv yönünden incelenmesi, “ma‘nâ” ifadesinin ardından da beytin tercüme ve şerh edilmesi şeklindedir. Şarih yer yer “fasl”, “suâl” ve “cevâb” şeklinde tartışmalı konulara da temas etmiştir. Sivasî şerhinin muhatap kitlesi, Farsça ve Arapça bilen ve de ilimden behresi olan yüksek zümredir. Vahdet-i vücûda kâil bir sûfi olarak Sivâsî, şerhinde İbnü’l-Arabî’den de bahseder ve onu muhakkik bir sufi diye niteler. O, Muhyiddîn-i Arabî’nin Arapça Fusûs’ta, Hz. Mevlânâ’nın Farsça Mesnevî’de ve Yûnus Emre’nin Türkçe Dîvânçe’de farklı dillerde ancak aynı hakikatten bahsettiklerini belirtir. Şerhte iki farklı dil kullanımı dikkat çeker. Giriş ve dua kısımlarında Arapça ve Farsça kelimelerin yoğunluğu ve oldukça ağır, ağdalı bir dil, şerh kısmında ise sade ve on yedinci yüzyıl Osmanlı Türkçesi’nin dil özellikleri görülür. Ayrıca tercüme edilmeden olduğu gibi Arapça verilen pasajlar da dikkat çeker.
Sivâsî’nin şerhinin diğer Cezîre-i Mesnevî şerhlerine nazaran dikkat çekici bir diğer yönü kaynaklarının zenginliğidir. Şârih, gerek İslâmî ilimlere gerekse edebiyat ve lügate dâir pek çok kaynaktan istifâde etmiştir. Kur’ân-ı Kerîm ve hadislerden başka, önde gelen Ehl-i sünnet âlimlerinin eserleri, tasavvuf klasikleri, sözlükler ve özellikle Farsça tasavvufî muhtevalı edebî eserlerden yapılan iktibaslar dikkat çekmektedir. Ayrıca kendisinin 30 adet Türkçe şiiri bulunmaktadır.
Sivâsî şerhinin bilinen beş adet nüshası vardır. Bu da şerhin fazla tanınma imkânı bulamadığını göstermektedir. Şerh üzerine Seda Uysal Bozaslan (2016) ve Fatıma Aydın (2019) tarafından iki ayrı doktora tezi hazırlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Şeyhî, Abdülmecîd Sivasî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/seyhi-abdulmecid-sivasi
Eserden Örnekler
Setr kon tâ ber tu settârî konend Tâ ne bînî îmenî ber kes mehand
Îymen Ni’metullâh’da kesr-i elifle kaygısız demekdir. Handîden gülmekdir. Handed, güler; behand, gül; mehand, gülme. Ma’nâ: Setr eyle tâ sana da settârlık edeler. Tâ kahr u azâbdan emînlik görmeyince kimseye gülme. Emînlik ise bu cihânda müyesser değildir. Muhlisîn dahi hatar-i azîmdedir. İllâ meger ki kalbini mâ-sivâdan bilkülliyye pâk eden muhlesûn’dan ola. Onlar dâr-i emâna girmişlerdir. Ya’nî sen gayrîlerden gördüğün uyûbu ört, tâ senin de suçun örteler. كما تدين تدان’dür. "Nasıl davranırsan öyle karşılık görürsün". Zîrâ beşer aybından hâlî değildir. Tenezzüh, Allâh’ın; ismet enbiyânındır. Gâliben sâyir halk sükūt u kıyâmdan hâlî değildir (Sivasî: 77a-b).
Kaynakça
Aydın, Fatıma (2019). Abdülmecid Sivasî Şerh-i Cezîre-i Mesnevî (İnceleme- Karşılaştırmalı Metin). Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
Bozaslan, Seda Uysal (2016). “Şerh-i Cezire-i Mesnevi’sinden Hareketle Abdülmecid Sivasî’nin Divanında Bulunmayan Türkçe Şiirleri”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 5/1.
Bozaslan, Seda Uysal (2016). Abdülmecid Sivasî’nin Şerh-i Cezîre-i Mesnevi’si (Metin-İnceleme) ve Yûsuf-ı Sîneçâk’in Cezîre-i Mesnevi’sinin Türkçe Şerhleri (Karşılaştırma-Sadeleştirilmiş Ortak Metin). Doktora Tezi. Trabzon: KTÜ.
Çoban, Ali (2015). “Mihnet Dönemi Sûfîliğinde Savunma Amaçlı Akāid Yazıcılığı: XVII. Yüzyıl Osmanlı’sında İki Sûfî İki Eser”. Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi 36/2.
Çoban, Ali (2021). Mevlevî Sülûkü-Cezire-i Mesnevi ve Şerhlerine Göre-. Konya: Palet Yay.
Gündoğdu, Cengiz (2009). “Sivâsî Abdülmecîd”. İslam Ansiklopedisi. C. XXXVII. İstanbul: TDV Yay.
Gündoğdu, Cengiz (2000). Bir Türk Mutasavvıfı Abdülmecîd Sivâsî (971/1563-1049/1639) Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Sivâsî, Abdülmecîd. İntihâbü’l-Mesnevî’ş-Şerîf. Süleymaniye. Hacı Mahmud Ef. 2453.
Türer, Osman (2011). Osmanlılarda Tasavvufî Hayat –Halvetîlik Örneği- Mustafa Nazmî Efendi’nin Hediyyetü’l-İhvân’ı. İstanbul: İnsan Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞERH-İ HİLYE-İ RESÛL (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd | Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş |
Görüntüle | ||
2 | NASÎHAT-NÂME (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
3 | MEYÂDÎNÜ'L-FÜRSÂN/LÜGAT-I MESNEVÎ (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
4 | UDDETÜ'L-MÜSTA'İDDîN (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
5 | TEFSÎR-İ SÛRE-İ FÂTİHA (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
6 | KASÎDE FÎ MEDHİ'N-NEBÎ ALEYHİ'S-SELÂM (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
7 | BİDÂ’ATÜ’L-VÂ'İZÎN (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂ'İFÜ'L-EZHÂR VE LEZÂ'İZÜ'L-ESMÂR (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
9 | MİSKÂLU'L-KULÛB (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
10 | DÜRER-İ AKÂ'İD VE GURER-İ KÜLLÎ SÂ'İKÎN VE KÂ'İD (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
11 | Mİ'YÂRU'T-TARÎK (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
12 | KAZA VE KADER RİSÂLESİ (ŞEYHÎ, ABDÜLMECÎD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
13 | FİRAVUN'UN ÎMÂNINA DÂ'İR RİSÂLE (ŞEYHÎ, ABDÜLMECİD SİVÂSÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN-I İLÂHİYYÂT/DÎVÂNÇE (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivâsî | Dr. Öğr. Üyesi Murat VANLI |
Görüntüle | ||
15 | ŞERH-İ MESNEVÎ-Yİ ŞERÎF (ŞEYHÎ) | Şeyhî, Abdülmecîd Sivasî | Prof. Dr. Cengiz Gündoğdu |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |