- Yazar Biyografisi (TEİS)
İlmî, İlmî Dede, Hüseyin Dede (ö. 1020/1611) - Madde Yazarı: Doç. Dr. Ali Çoban
- Eser Yazılış Tarihi:979/1571
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:06/10/2021
ŞERH-İ CEZÎRE-İ MESNEVÎ (İLMÎ)
şerhİlmî, İlmî Dede, Hüseyin Dede (ö. 1020/1611)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şam Mevlevîhânesi şeyhi İlmî Dede'nin, Yûsuf Sîneçâk’ın Mesnevî’den 35 konuda 366 beyti seçerek oluşturduğu Cezîre-i Mesnevî’nin ilk ve en meşhur şerhi. Kendisinden sonra kaleme alınan Şeyhî mahlaslı Abdülmecîd Sivasî’nin mensur ve Abdullah Bosnevî’nin manzum şerhleri, İlmî Dede şerhini merkeze almışlardır. Sabûhî, İhtiyârât-ı Hazret-i Mesnevî-i Şerîf adlı eserini İlmî Dede şerhine nazîre olarak kaleme almıştır.
İlmî Dede 979 yılı Rebîulâhir ayı/Eylül 1571 ortalarında muhtemelen İstanbul’da kaleme almış olduğu şerhinin ismini Lemehâtu Lemeâti Bahri’l-Ma‘nevî Şerhu Cezîreti’l-Mesnevî koymuştur. Onun Cezîre’yi şerh etme gerekçesi kendisi de bir Mevlevî olan zamanın Osmanlı padişahının isteğidir. Öte yandan İlmî Dede’nin Cezîre-i Mesnevî dışında Mesnevî’nin birinci cildinin dîbâcesi üzerine biri Türkçe diğeri Farsça olmak üzere iki adet şerhi bulunmaktadır. Farsça şerhini bir ramazan gecesi ziyaret ettiği Kâmrân Paşa’nın isteği üzerine yaptığını belirtmiştir. Cezîre-i Mesnevî’yi sultanın emri ile Mesnevî’nin birinci cildinin dîbâcesini bir paşanın isteği üzerine şerh etmesi, kendisinin yönetici zümre arasında tanındığını göstermektedir. Müellif hattı Millî Kütüphane’de olan İlmî Dede’nin Cezîre şerhinin yüz civarında nüshası bulunmaktadır. İlmî Dede şerhinin bazı nüshaları Şeyh Ferid Efendi, Derviş Ali ve Ahmed Meknî gibi isimlere nispet edilerek farklı şerhler oldukları zannedilmiştir. Nüshalar karşılaştırıldığı zaman hepsinin İlmî Dede şerhinin nüshaları olduğu anlaşılmaktadır.
İlmî Dede şerhinin muhatap kitlesi Farsça bilmeyen mübtedî Mevlevîlerdir. Şerh usûlü de bu minvâlde şekillenmiştir. Şerhte, beytin ne demek istediği üzerinde durulmuş, ihtilaflı konulara girilmemiş, gramatik tahlillere yer verilmemiş, yalın bir dille salik için beytin ne ifâde ettiği açıklanmıştır. Farsça beyitler zikredildikten sonra beyitler tercüme edilmiş ardından ya‘nî ifâdesiyle beytin şerhine geçilmiştir. Ne Şeyh Galib’in ağdalı ve edebî ne de Sivâsî’nin ilmî yönü ağır basan dili bu şerhte görülmez. Eser devrine göre oldukça sade bir dille yazılmıştır. Ancak şârihin ilmî kişiliği ve şerhe konu metnin Farsça oluşu Arapça-Farsça kelime kullanımına imkân vermiştir. Bununla beraber eserde çok sayıda Eski Anadolu Türkçesi’ne ait arkaik kelimenin mevcudiyeti dikkat çekmektedir. İlmî Dede şerhi, dilinin ve muhtevâsının sadeliği yönüyle bu iki mensur Cezîre-i Mesnevî şerhinden ayrılır. İlmî ya da edebî kaynaklara başvurulmadığı görülür.
Vahdet-i vücûda kâil olan İlmî Dede’nin Fusûsu'l-Hikem ve Fütûhât-ı Mekkiyye'nin bazı noktalarına Ta’lîkât’ından bahsedilmektedir. Şam Mevlevîhanesi şeyhi iken lâubâlî dervişlere hoşgörülü davranan İlmî Dede, şerhinde şeriatın muhafazası hususunda hassastır. Fıkh-ı zâhirin, aşkın zâhirini oluşturduğunu, dört mezhep imamının, aşkın zâhir kısmını ümmet-i Muhammed için ortaya koyup şeriat bayrağını yücelttiklerini belirtmiştir.
Eser üzerine Hilal Tuğba Mengüç tarafından yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (2005).
Şairin biyografisi için bk. “İlmî, İlmî Dede”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ilmi-ilmi-dede
Eserden Örnekler
Eger âdem sûretle insân olaydı, Ahmed ile Ebû Cehil bir olurdu.
Ya‘nî, âdemiyyet o ma‘nâdır ki, Hakk’ın Zât’ı ve sıfâtı o ma‘nâda mündericdir. Ve enbiyâ vü evliyâ o ma‘nâya mazhar düşüb, rahmet-i âlemiyân olmuşlardır. Ve o ma‘nâ her sûret-i insânda olanın zâtında mevcûddur. Lîkin enbiyâ vü evliyâ ve mü’minînden gayrisinde bilkuvvedir ve âriyettir. Ammâ bunlarda bilfiil zâhir ü hâzır ve ebedîdir. Zîrâ cezbeyle ve inâyetullâh ile ve sülûk ü ictihâd sebebiyle kuvvetden fi‘le getirib ve mülk edinib onunla mâlik ü mutasarrıf olmuşlardır. O ma‘nâdan murâd, Hakk’ın Zât’ı ve sıfâtı ve esmâ-i hüsnâsıdır. Ve ammâ onlar ki bu âlemde fi‘le getirmeyib fırsatı fevt eylediler, rûhları bedenden ayrıldıkda o ma’nâ aslına râci olub rûhları ve bedenleri zulmet içre mahcûb olub ebedü’l-âbâd o zulmetden halâsa mecâl kalmaz. İllâ mâşâallâh. Pes, ma‘lûm oldu ki âdem dedikleri o ma‘nâ imiş ki, zikrolundu eger sûret ile olaydı, Ahmed aleyhisselâm ile Ebû Cehil bir olurdu.
Kaynakça
Bağdatlı Ahdî (2018). Gülşen-i Şuʿarâ. hzl. Süleyman Solmaz. e-kitap. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-201251/ahdi-gulsen-i-suara.html
Çoban, Ali (2021). Mevlevî Sülûkü-Cezire-i Mesnevi ve Şerhlerine Göre-. Konya: Palet Yay.
Demirel, Şener (2007). “Mevlânâ’nın Mesnevî’si ve Şerhleri”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 5/10.
Esrar Dede (1502). Tezkire-i Şuarâ-i Mevleviyye. Konya: Mevlâna Müzesi İhtisas Kütüphanesi.
Güleç, İsmail (2008). Türk Edebiyatında Mesnevi Tercüme ve Şerhleri. İstanbul: Pan Yay.
Günyeli, Özlem Özgür (2019). Meknî Efendi’nin Şerh-i Cezire-i Mesnevi’si. Yüksek Lisans Tezi. Isparta: SDÜ.
İlmî Dede. Şerh-i Cezîre-i Mesnevî. Milli Kütüphane. Adnan Ötüken İl Halk Ktp. Koleksiyonu. 19.
İlmî Dede. Şerh-i Dîbâce-i Mesnevî. Milli Kütüphane. 18 Hk 478-1.
Mengüç, Hilal Tuğba (2005). İlmi Dede’nin Cezire-i Mesnevi Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
2 | ŞERH-İ CEZÎRE-İ MESNEVÎ/ LEME'ÂT-I BAHRİ'L-MA'NEVÎ ŞERH-İ CEZÎRE-İ MESNEVÎ (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
3 | MENÂKIB-I HAZRET-İ MEVLÂNÂ (İLMÎ) ? | İlmî, İlmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
4 | FUTÛHAT TA'LÎKİ (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede, Hüseyin Dede (ö. 1020/1611) | Doç. Dr. Ali Çoban |
Görüntüle | ||
5 | FÜSÛS-I HİKEM TA'LİKİ (İLMÎ) | İlmî, İlmî Dede, Hüseyin Dede (ö. 1020/1611) | Doç. Dr. Ali Çoban |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
7 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
8 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
9 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
10 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
11 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
12 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
15 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |