- Yazar Biyografisi (TEİS)
Faik Reşad - Madde Yazarı: Öğr. Gör. Sefa Toprak
- Eser Yazılış Tarihi:1316/1899
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:12/10/2022
SERGÜZEŞT-İ HULÛSÎ (FAİK REŞAD)
romanFaik Reşad (d. 1287/1851 – ö. 1330/1914)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Fâik Reşâd’ın telif romanı. Eser her ne kadar roman olarak yayımlansa da gerek hacim gerekse kurgulama tekniği açısından romandan ziyade geleneksel hikâye anlatımına yahut rivayete dayalı hikâye etmeye bir örnektir. Sergüzeşt-i Hulûsî, anlatıcı olarak karşımıza çıkan kişinin -ki bu kişinin eserin yazarı Fâik Reşâd’ın olma ihtimali oldukça yüksektir- yakın arkadaşı olarak Hulusi Bey’in başından geçen bir olayı ondan dinlediği şekliyle nakletmesiyle başlar.
On kısa bölümden oluşan eser, Hulusi Bey’in “tuhaf, mamafih acıklı sergüzeşt”ini sade, açık ve akıcı bir şekilde anlatmaktadır. Eserde tek bir olay vardır, o da Hulusi Bey’in her gün yaptığı vapur yolculuklarının birinde kadınlar bölümünde gördüğü bir kadından hoşlanması ve onu takip ederek bir şekilde ulaşmaya çalışması ile gelişir. Anlık bir görüntü sonucunda iki taraf da birbirinden hoşlanmış bulunmaktadır. Dönem şartları çerçevesindeki realiteye ve gündelik yaşama uygun bir şekilde seyreden anlatıda kadınla bir şekilde tesadüfler zinciri ile tekrar karşılaşan Hulusi Bey’de buluşma isteği gittikçe bir tutkuya dönüşür. Kadın da bu durumun farkındadır ve ona arzu ettiği kavuşmayı sağlayacak olan randevuyu verir. İlk buluşma çabası Hulusi Bey’in yaşadığı talihsizlikler ve aksilikler neticesinde başarısız olur. Sonrasında durumu fark eden Hulusi Bey’in ağabeyi duruma el koyar ve kardeşini bu sevdadan vazgeçirmeye çalışır. Tüm engellemelere rağmen tesadüflerle örülen ikinci görüşme teşebbüsü de gerçekleşme aşamasına yakın yine komik denilebilecek türlü aksiliklerle yarım kalır. Sonrasında kadın Hulusi Bey’e gönderdiği bir mektupla kendisinin dul bir kadın olduğunu, Hulusi’yi ölen eşine çok benzettiği için onunla görüşmek istediğini belirtir. Ona karşı her ne kadar derin bir muhabbet duysa da artık İstanbul’dan ayrılmak zorunda olduğunu yazar. Bu olay üzerinden tam on sekiz yıl geçer ve bu süre zarfında birbirlerinden kesinlikle haber alamazlar.
Aradan geçen zaman içinde Hulusi Bey memur olarak görev yaptığı bir mevkide kendisini evlendirmek isteyenlere “Olur” dediğinde hem kendisi hem de okuyucular için oldukça şaşırtıcı bir durumla karşılaşır. Zira evlenmesi için ona teklif edilen kişi yıllar önce görüp beğendiği fakat bir türlü görüşemediği “maşukunun” kızı çıkmıştır.
Yazar burada devreye girerek okuyucusuna, genelde bu tarz evliliklerde iyi sonuçlar beklenilmez fakat gerek Hulusi Bey’in gerekse kayınvalidesinin asaletlerine yaraşır iyi terbiyelerinden dolayı mutlu bir aile ortaya çıkmıştır, nev'inden bir açıklama yapma gereği duymuştur. Sergüzeşt-i Hulûsî, kişi kadrosu ve mekânlar açısından oldukça dar bir çerçevede tutulmuştur. Anlatım içerisine diyaloglar ve yer yer kişilerin içinde bulundukları durumu vurgulamak amacıyla Divan şiirinden çeşitli beyitler yerleştirilmiştir.
Sergüzeşt-i Hulûsî, 1898-1899 yılında İstanbul’da, Tahir Bey’in “40” numaralı Matbaası’nda basılmıştır ve 52 sayfadan oluşmaktadır.
Çevirmenin biyografisi için bk. "Faik Reşad". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/faik-resad.
Eserden Örnekler
Hulusi benden evvel gelmiş, meşreb-i şûhânesi iktizâsınca evin içini kahkahalarla dolduruyordu.
Biraz müddet afaki sözlerle vakit geçirildikten sonra sahib-i hane “gelelim sadede” mukaddemesiyle söze girişerek Hulusi’nin gençliğine, güzelliğine, bir adamın diyar-ı gurbetlerde kimsesiz ve bakıntısız kalarak eline geçen parayı beyhude sarf ve itlaf eylemesi nâmünasip ve hemşehrilik, uhuvvet hasebiyle bu bâbta bir tedbir ittihazı her ikimiz için de vacip olduğuna ve bu tedbirin dahi olsa olsa kendisini “baş göz” etmekten ibaret bulunacağına getirdi. Bizi bu akşam hanesine davet edişi işte buna dair müzakere edilmek maksadına mübteni bulunduğunu söylediği gibi kendisi müteehhil bulunduğundan alınacak kızın haremi tarafından görüleceğini de ilaveten beyan eyledi.
-Peki, ama bizim gibi gurebaya kim kız verir? Dedim.
-Biz de yerliden kız alacak değiliz a. Dedi
-Kimden alacağız? Dedim.
-.. memurunun kızını pek senâ ediyorlar. Kendisi de kibar, terbiyeli, afîf bir zâttır. Dedi.
-Münasip olur, dedim. (Reşâd 1316: 50).
Kaynakça
Fâik Reşâd (1316). Sergüzeşt-i Hulûsî. İstanbul: Tâhir Beyin “40” Numaralı Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÜLDESTE: MECMÛA-İ ÂSÂR-I REŞÂD (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
2 | HİKÂYE-İ ARİSTONOUS (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
3 | ÜMİT YAHUT BİR KATİLİN AKİBETİ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
4 | NETÎCE-İ SEFÂLET (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
5 | GENCİNE-İ LETÂİF (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
6 | ESLÂF (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
7 | TERÂCİM-İ AHVÂL (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
8 | YENİ LETÂİF-İ İNŞA YAHUD MUHARRERÂT-I NADİRE (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
9 | MUHARRERÂT-I NÂDİRE YAHUD HAZİNE-İ MÜNTEHABÂT (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
10 | CAMİÜ'L-iBER, KISM-I EVVEL: HİKEMİYYÂT-I MENSURE (FAİK REŞAD) | Faik Reşad (26 Eylül 1851/13 Haziran 1914 ) | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
11 | AMELÎ VE NAZARÎ TA‘LÎM-İ KİTÂBET YÂHUD MÜKEMMEL İNŞÂ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Dr. Öğr. Üyesi Samet ÇAKMAKER |
Görüntüle | ||
12 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
14 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
16 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
17 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
19 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
20 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
21 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |