- Yazar Biyografisi (TEİS)
Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân - Madde Yazarı: Doç. Dr. Sadık Armutlu
- Eser Yazılış Tarihi:929/1522
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:06/01/2022
ŞEM' Ü PERVÂNE (LÂMİ’Î ÇELEBİ)
sembolik mesneviLâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân (d. 878/1472-3 - ö. 938/1532)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Lâmi'î Çelebi'nin doğu edebiyatlarında ortak işlenen ve konusu aşk olan sembolik mesnevisi. Mumun etrafında delice dönüp duran kelebeği/pervâneyi âşıka, mumu da maşuka benzeten şairler, dünyevî veya ilahî aşkı anlatırken bu iki unsura şiirlerinde yer vermişlerdir. Zamanla bunlardan yola çıkarak çoğu münazara tarzında bir eser içerisinde kısa sembolik mesnevilerin yazılması ve bunu müstakil bir eser olarak XVI. yüzyıldan itibaren önce Farsça sonra Türkçe kaleme alınan Şem’ ü Pervâne mesnevileri takip etmiştir (Kanar 1995: 7; Armutlu 2009: 881-891).
Şem’ ü Pervâne, aruzun fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün kalıbıyla kaleme alınmış, 1728 beyitten oluşan bir mesnevidir. Eser Kanunî Sultan Süleymân’a sunulmuştur. Lâmi’î’nin eserini Ehlî-i Şîrâzî’den (ö. 942/1535) tercüme ettiği görüşü hâkimdir. Bilindiği gibi eserin yazıldığı dönemdeki çeviri anlayışı günümüzdeki uygulamalardan farklıdır. Lâmi’î’nin çerçeve öyküsü ve kullandığı sembol kadronun bazıları Ehlî-yi Şîrâzî ile benzerlik gösterir. Buna karşılık Lâmi’î’nin mesnevisi hem şekil, hem de işleniş ve içerik bakımından diğer mesnevilerden ayrılır. Giriş ve hatime bölümleri tamamen orijinaldir. Eserin asıl kısmını oluşturan konunun anlatıldığı bölümde şair; yeni olaylar eklemek, bazı olayları almamak, bazı olayları da uzatmak, kısaltmak ve değişiklik yapmak gibi tasarruflarda bulunmuştur.
Mesnevinin konusu şu şekilde özetlenebilir: Şam şehrinde Şem isimli rint meşrep biri vardır. Anber ve Kâfur adlı hizmetçileri olan Şem, ilkbaharda bir meclis tertip eder. Mecliste Kadeh ve Sürahi arasında bir münazara gerçekleşir. Mağrib ülkesinden Pervane isimli bir genç Şam'a gelir. Gördüğü her ışığın peşinden giden Pervane, Şem'in meclisini görünce oraya dahil olur. Şem'in çadırının perdesinden görünen ışığa meftun olur. Anber'e derdini anlatarak perdeyi kaldırmasını ister. Anber Pervane'ye nasihat ederek perdeyi kaldırmayacağını, zayıf vücudu ile büyük şeylere talip olduğunu, ışığın gördüğü perdeden yansıyan kadarıyla yetinmesi gerektiğini söyler. Anber'in bu konuda kendisine yardımcı olmayacağını anlayan Pervane, bahçede Şem'i görür, ona canını feda etmek ister ancak Şem gözden kaybolur. Nesim isimli bahçıvan bir köşede Pervane'yi ağlar vaziyette bulur, kısa bir konuşmanın ardından Pervane'nin âşık olduğunu anlar. Hâcib-i Bâd tarafından darmadağın edilen meclisin yerine Şem'in emriyle Kâfur tarafından yeni bir meclis kurulur. Bu sırada doğu tarafından nurani bir cemaat gelir. Anber Pervane'ye, bu gelen grubun önderi Şeyh Nurullah'ın gayb sırlarını bilen bir mürşit olduğunu söyleyerek onun yanına gidip kendi durumunu anlatmasını tavsiye eder. Pervane, Şeyh Nurullah'ın yanına gider, Şem'e olan aşkını ve Kâfur'un vuslata engel olduğunu anlatır. Pervane'nin âşık olduğuna hükmeden Nurullah, Kâfur'u uyararak bu aşka engel olmaması konusunda tembihte bulunarak Pervane'ye gece Şem'in kuracağı meclise gitmeyi teklif eder. Mecliste Kâfur, Şem'e Pervane'den bahseder. Şem, yanmayı göze alıyorsa Pervane'nin meclisine gelebileceğini söyler. Kâfur'un rehberliğinde meclise giren Pervane, Şem'i görünce onun ışığında yanmayı ister. Meclistekiler buna engel olur ancak Şem duruma müdahale eder ve Pervane'yi bırakmalarını söyler. Pervane, Şem'in etrafında birkaç kez döner, sohbet ederler, ardından kendini Şem'in ateşine atarak can verir. Bu duruma çok üzülen Şem de, Şeyh Nurullah'ın yanına gelmesinden kısa bir süre sonra ruhunu teslim eder. İki aşık aynı kefen içine sarılarak gömülürler.
Lâmi'î, eserinde önceki Şemʿ ü Pervâne mesnevilerinde görülmeyen sembol kadrosuna yeni unsurlar katarak, en zengin kadroyu oluşturmuştur. Hatta ilave ettiği sembollere farklı misyonlar yükleyerek hiçbir mesnevide olmayan metin halkaları ve vak’a birimleri ortaya koymuştur. Böylece Lâmi’î, kendi kimliğini ve şairlik gücünü mesnevisine yansıtmıştır. Lâmi’î'nin Şemʿ ü Pervâne Mesnevisi'nin düzenleniş biçimi klasik mesnevilerde karşımıza çıkan giriş, konunun işlendiği bölüm ve bitişten oluşmuştur. Şemʿ ü Pervâne’de anlatılan aşk, son derece saf, temiz ve ulvî bir özellik arz eder. Diğer âşıkane mesnevilerde yer yer görülen bedensel haz ve duygular veya benzeri sahneler bu mesnevide yer almaz.
Eser üzerine bir yüksek lisans tezi yapılmıştır (Köse 1997). Eser, Sadık Armutlu tarafından yayımlanmıştır (2020).
Şairin biyografisi için bk. “Lâmi’î Çelebi, Mahmud b. Osman”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lamii-celebi-mahmud-osman
Eserden Örnekler
Sūz ü güdâz-ı şemʿ-i tırâz der-âteş-i pervâne-yi cân-bâz ü gayb-pervâz ve bî-tâb ü tüvân-geşten-i vey ez-dûd-ı âh ve teslîm-i cân-kerdeneş be-pîş-i şeyh Nûrullâh
Olan efsâneden sühan-efrûz
Virdi bu resme şemʿ kıssaya sûz
Çünki pervâne cânın itdi nisâr
Şemʿün oldı bir iken odı hezâr
Gül gibi çâk idüp girîbânın
Derd odı yaḳdı rişte-yi cânın
Şuʿle urdı dilinden âteş-i mihr
Dûd-ı mâtemle nîle batdı sipihr
[...]
Teb-i hicriyle düşdi bir tâba
Cân virür oldı bir nefes hâba
Kıldı safrâ dimâğını mahrûr
Bahrveş cânı hâṣıl eyledi şûr
Oldı teb-hâlelerle lebleri pür
Mâh ile ṣan kırân-ı Pervîn’dür
Çehresini zer itdi âteş-i gam
Dem-i eşkini laʿl kıldı elem
İtdi pervâne hicri bağrını baş
Derd ü mihnetle kodı yasduğa baş
Komadı âh ü girye vü hicrân
Dil ü cânında zerre tâb ü tüvân
[...]
Kudret-i Hak’la bu yana nâ-gâh
Pîr-i âfâk u Şeyh Nûrullâh
Çeküben halvetinde ser ceybe
Seyri düşmişdi ʿâlem-i ġayba
Keşf olur hâl-i şemʿ-i rûşen aña
Kalur o mihr-i çarh-sûza taña
Ol dem içre irüp ser-i şemʿe
Naẓar eyler o çeşm-i pür-demʿe
[...]
Görüp ol mest-i ʿaşkı hazret-i şeyh
Geldi dilden hurūşa himmet-i şeyh
Dem-i luṭf ile başlayup Yāsīn
Âhir itdikde iyledi telkīn
[...]
Oldı şevk ile sînesi pür-nûr
Dem-i şeyh ile cânı buldı huzûr
Tuncugup âhınun duhânından
Bir nefes ḳalmış idi cânından
Eyledi anı dahi şeyhe nisâr
Yile kapıldı ol gül-i ferhâr
Acıyup kıldı şeyh istircâʿ
Eyledi mihr-i Haḳ’dan istişfâʿ
İtdi ol demde emr kâfûra
Tâ kefen ide nûrdan hûra (Armutlu 2020: 251-252).
Kaynakça
Armutlu, Sadık (2009). “Kelebeğin Ateşe Yolculuğu, Klasik Fars ve Türk Edebiyatında Şemʿ ü Pervâne Mesnevileri”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 39: 877-907.
Armutlu Sadık (2014). “Klasik Türk Edebiyatında Şemʿ ü Pervâneler ve Lâmi’î Çelebi’nin Şemʿ ü Pervâne Mesnevisi”. Doğu Esintileri 2: 12.
Armutlu, Sadık (2018). Klasik Fars ve Türk Edebiyatında Şemʿ ü Pervâne Mesnevileri. Erzurum: Fenomen Yay.
Armutlu, Sadık (2020). Lâmi’î Çelebi Şem’ ü Pervâne (İnceleme-Metin). İstanbul: Kitabevi.
Belenkuyu, Bekir (2020). Hikmet Burcundaki Mesnevici Bursalı Lâmi’î Çelebi. İstanbul: Gece Kitaplığı.
Durmuş, İsmail (2012). “Uzr’i Aşk”. İslam Ansiklopedisi. C. 42. İstanbul: TDV Yay. 259-261.
Genç, İlhan (2010). Örneklerle Eski Türk Edebiyatı Tarihi Klasik Dönem. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
Gibb, E. J. Wilkinson (1904). A Hıstory Of Ottoman Poetry. Ed. Edward G. Browne. London.
Kanar, Mehmet (1995). Fehmî ve Şebisterî’den Şemʿ ü Pervâne. İstanbul: İnsan Yay.
Köse, Recep (1997). Şemʿ ü Pervâne. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Kut, Günay (1976). “Lâmi’î Chelebi and His Works”. Journal of Near Eastern Studies 35: 2.
Kut, Günay (2003). “Lami’î Çelebi”. İslam Ansiklopedisi. C. 27. İstanbul: TDV Yay. 96-97.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ŞEVÂHİDÜ'N-NÜBÜVVE (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdem Can Öztürk |
Görüntüle | ||
2 | FÜTÛHU'L-MÜCÂHİDÎN/NEFAHÂTÜ'L-ÜNS TERCÜMESİ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
3 | VÎS Ü RÂMÎN/ VEYSE VÜ RÂMÎN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. murat öztürk |
Görüntüle | ||
4 | HüSN Ü DİL (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
5 | MÜNÂZARA-İ BAHÂR U ŞİTÂ/ MÜNÂZARA-İ SULTÂN-I BAHÂR BÂ-ŞEHRİYÂR-I ŞİTÂ (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Sadettin Eğri |
Görüntüle | ||
6 | ŞERH-İ DÎBÂCE-İ GÜLİSTÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı |
Görüntüle | ||
7 | MÜNŞE'ÂT-I LÂMİ’Î (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Prof. Dr. Hasan Ali ESİR |
Görüntüle | ||
8 | HALL-İ MU’AMMÂ-YI MÎR HÜSEYN / ŞERH-İ ESMÂ’-İ HÜSNÂ / MİR’ÂTÜ’L-ESMÂ / CÂM-I CİHÂN-NÜMÂ / TEFE’Ü’L-NÂME (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ARÛZ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î, Mahmûd b. Osmân | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | MENÂKIB-I ÜVEYSÜ'L-KARÂNÎ (LÂMİ’Î ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
11 | ʻİBRET-NÂME/ ʻİBRET-NÜMÂ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman | Dr. Öğr. Üyesi ATİYE NAZLI |
Görüntüle | ||
12 | HEFT PEYKER (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİDÜ'R-RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU |
Görüntüle | ||
14 | MAKTEL-İ İMAM HÜSEYİN/MAKTEL-İ ÂL-İ RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) | Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
15 | SALÂMÂN U ABSÂL (LÂMİ'Î ÇELEBİ) | Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân | Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
17 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
18 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
20 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
21 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
22 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
25 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |