ŞEM' Ü PERVÂNE (LÂMİ’Î ÇELEBİ)
sembolik mesnevi
Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân (d. 878/1472-3 - ö. 938/1532)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Lâmi'î Çelebi'nin doğu edebiyatlarında ortak işlenen ve konusu aşk olan sembolik mesnevisi. Mumun etrafında delice dönüp duran kelebeği/pervâneyi âşıka, mumu da maşuka benzeten şairler, dünyevî veya ilahî aşkı anlatırken bu iki unsura şiirlerinde yer vermişlerdir. Zamanla bunlardan yola çıkarak çoğu münazara tarzında bir eser içerisinde kısa sembolik mesnevilerin yazılması ve bunu müstakil bir eser olarak XVI. yüzyıldan itibaren önce Farsça sonra Türkçe kaleme alınan Şem’ ü Pervâne mesnevileri takip etmiştir (Kanar 1995: 7; Armutlu 2009: 881-891).

Şem’ ü Pervâne, aruzun fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün kalıbıyla kaleme alınmış, 1728 beyitten oluşan bir mesnevidir. Eser  Kanunî Sultan Süleymân’a sunulmuştur. Lâmi’î’nin eserini Ehlî-i Şîrâzî’den (ö. 942/1535) tercüme ettiği görüşü hâkimdir. Bilindiği gibi eserin yazıldığı dönemdeki çeviri anlayışı günümüzdeki uygulamalardan farklıdır. Lâmi’î’nin çerçeve öyküsü ve kullandığı sembol kadronun bazıları Ehlî-yi Şîrâzî ile benzerlik gösterir. Buna karşılık Lâmi’î’nin mesnevisi hem şekil, hem de işleniş ve içerik bakımından diğer mesnevilerden ayrılır. Giriş ve hatime bölümleri tamamen orijinaldir. Eserin asıl kısmını oluşturan konunun anlatıldığı bölümde şair; yeni olaylar eklemek, bazı olayları almamak, bazı olayları da uzatmak, kısaltmak ve değişiklik yapmak gibi tasarruflarda bulunmuştur.

Mesnevinin konusu şu şekilde özetlenebilir: Şam şehrinde Şem isimli rint meşrep biri vardır. Anber ve Kâfur adlı hizmetçileri olan Şem, ilkbaharda bir meclis tertip eder. Mecliste Kadeh ve Sürahi arasında bir münazara gerçekleşir. Mağrib ülkesinden Pervane isimli bir genç Şam'a gelir. Gördüğü her ışığın peşinden giden Pervane, Şem'in meclisini görünce oraya dahil olur. Şem'in çadırının perdesinden görünen ışığa meftun olur. Anber'e derdini anlatarak perdeyi kaldırmasını ister. Anber Pervane'ye nasihat ederek perdeyi kaldırmayacağını, zayıf vücudu ile büyük şeylere talip olduğunu, ışığın gördüğü perdeden yansıyan kadarıyla yetinmesi gerektiğini söyler. Anber'in bu konuda kendisine yardımcı olmayacağını anlayan Pervane, bahçede Şem'i görür, ona canını feda etmek ister ancak Şem gözden kaybolur. Nesim isimli bahçıvan bir köşede Pervane'yi ağlar vaziyette bulur, kısa bir konuşmanın ardından Pervane'nin âşık olduğunu anlar. Hâcib-i Bâd tarafından darmadağın edilen meclisin yerine Şem'in emriyle Kâfur tarafından yeni bir meclis kurulur. Bu sırada doğu tarafından nurani bir cemaat gelir. Anber Pervane'ye, bu gelen grubun önderi Şeyh Nurullah'ın gayb sırlarını bilen bir mürşit olduğunu söyleyerek onun yanına gidip kendi durumunu anlatmasını tavsiye eder. Pervane, Şeyh Nurullah'ın yanına gider, Şem'e olan aşkını ve Kâfur'un vuslata engel olduğunu anlatır. Pervane'nin âşık olduğuna hükmeden Nurullah, Kâfur'u uyararak bu aşka engel olmaması konusunda tembihte bulunarak Pervane'ye gece Şem'in kuracağı meclise gitmeyi teklif eder. Mecliste Kâfur, Şem'e Pervane'den bahseder. Şem, yanmayı göze alıyorsa Pervane'nin meclisine gelebileceğini söyler. Kâfur'un rehberliğinde meclise giren Pervane, Şem'i görünce onun ışığında yanmayı ister. Meclistekiler buna engel olur ancak Şem duruma müdahale eder ve Pervane'yi bırakmalarını söyler. Pervane, Şem'in etrafında birkaç kez döner, sohbet ederler, ardından kendini Şem'in ateşine atarak can verir. Bu duruma çok üzülen Şem de, Şeyh Nurullah'ın yanına gelmesinden kısa bir süre sonra ruhunu teslim eder. İki aşık aynı kefen içine sarılarak gömülürler. 

Lâmi'î, eserinde önceki Şemʿ ü Pervâne mesnevilerinde görülmeyen sembol kadrosuna yeni unsurlar katarak, en zengin kadroyu oluşturmuştur. Hatta ilave ettiği sembollere farklı misyonlar yükleyerek hiçbir mesnevide olmayan metin halkaları ve vak’a birimleri ortaya koymuştur. Böylece Lâmi’î, kendi kimliğini ve şairlik gücünü mesnevisine yansıtmıştır. Lâmi’î'nin Şemʿ ü Pervâne Mesnevisi'nin düzenleniş biçimi klasik mesnevilerde karşımıza çıkan giriş, konunun işlendiği bölüm ve bitişten oluşmuştur. Şemʿ ü Pervâne’de anlatılan aşk, son derece saf, temiz ve ulvî bir özellik arz eder. Diğer âşıkane mesnevilerde yer yer görülen bedensel haz ve duygular veya benzeri sahneler bu mesnevide yer almaz.

Eser üzerine bir yüksek lisans tezi yapılmıştır (Köse 1997). Eser, Sadık Armutlu tarafından yayımlanmıştır (2020).

Şairin biyografisi için bk. “Lâmi’î Çelebi, Mahmud b. Osman”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/lamii-celebi-mahmud-osman 

Eserden Örnekler


Sūz ü güdâz-ı şemʿ-i tırâz der-âteş-i pervâne-yi cân-bâz ü gayb-pervâz ve bî-tâb ü tüvân-geşten-i vey ez-dûd-ı âh ve teslîm-i cân-kerdeneş be-pîş-i şeyh Nûrullâh

Olan efsâneden sühan-efrûz

Virdi bu resme şemʿ kıssaya sûz


Çünki pervâne cânın itdi nisâr

Şemʿün oldı bir iken odı hezâr


Gül gibi çâk idüp girîbânın

Derd odı yaḳdı rişte-yi cânın


Şuʿle urdı dilinden âteş-i mihr

Dûd-ı mâtemle nîle batdı sipihr

[...]

Teb-i hicriyle düşdi bir tâba

Cân virür oldı bir nefes hâba


Kıldı safrâ dimâğını mahrûr

Bahrveş cânı hâṣıl eyledi şûr


Oldı teb-hâlelerle lebleri pür

Mâh ile ṣan kırân-ı Pervîn’dür


Çehresini zer itdi âteş-i gam

Dem-i eşkini laʿl kıldı elem


İtdi pervâne hicri bağrını baş

Derd ü mihnetle kodı yasduğa baş


Komadı âh ü girye vü hicrân

Dil ü cânında zerre tâb ü tüvân

[...]

Kudret-i Hak’la bu yana nâ-gâh

Pîr-i âfâk u Şeyh Nûrullâh


Çeküben halvetinde ser ceybe

Seyri düşmişdi ʿâlem-i ġayba


Keşf olur hâl-i şemʿ-i rûşen aña

Kalur o mihr-i çarh-sûza taña


Ol dem içre irüp ser-i şemʿe

Naẓar eyler o çeşm-i pür-demʿe

[...]

Görüp ol mest-i ʿaşkı hazret-i şeyh

Geldi dilden hurūşa himmet-i şeyh


Dem-i luṭf ile başlayup Yāsīn

Âhir itdikde iyledi telkīn

[...]

Oldı şevk ile sînesi pür-nûr

Dem-i şeyh ile cânı buldı huzûr


Tuncugup âhınun duhânından

Bir nefes ḳalmış idi cânından


Eyledi anı dahi şeyhe nisâr

Yile kapıldı ol gül-i ferhâr


Acıyup kıldı şeyh istircâʿ

Eyledi mihr-i Haḳ’dan istişfâʿ


İtdi ol demde emr kâfûra

Tâ kefen ide nûrdan hûra (Armutlu 2020: 251-252).

Kaynakça


Armutlu, Sadık (2009). “Kelebeğin Ateşe Yolculuğu, Klasik Fars ve Türk Edebiyatında Şemʿ ü Pervâne Mesnevileri”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 39: 877-907.

Armutlu Sadık (2014). “Klasik Türk Edebiyatında Şemʿ ü Pervâneler ve Lâmi’î Çelebi’nin Şemʿ ü Pervâne Mesnevisi”. Doğu Esintileri 2: 12.

Armutlu, Sadık (2018). Klasik Fars ve Türk Edebiyatında Şemʿ ü Pervâne Mesnevileri. Erzurum: Fenomen Yay.

Armutlu, Sadık (2020). Lâmi’î Çelebi Şem’ ü Pervâne (İnceleme-Metin). İstanbul: Kitabevi.

Belenkuyu, Bekir (2020). Hikmet Burcundaki Mesnevici Bursalı Lâmi’î Çelebi. İstanbul: Gece Kitaplığı.

Durmuş, İsmail (2012). “Uzr’i Aşk”. İslam Ansiklopedisi. C. 42. İstanbul: TDV Yay. 259-261.

Genç, İlhan (2010). Örneklerle Eski Türk Edebiyatı Tarihi Klasik Dönem. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.

Gibb, E. J. Wilkinson (1904). A Hıstory Of Ottoman Poetry. Ed. Edward G. Browne. London.

Kanar, Mehmet (1995). Fehmî ve Şebisterî’den Şemʿ ü Pervâne. İstanbul: İnsan Yay.

Köse, Recep (1997). Şemʿ ü Pervâne. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.

Kut, Günay (1976). “Lâmi’î Chelebi and His Works”. Journal of Near Eastern Studies 35: 2.

Kut, Günay (2003). “Lami’î Çelebi”. İslam Ansiklopedisi. C. 27. İstanbul: TDV Yay. 96-97. 

Atıf Bilgileri


Armutlu, Sadık. "ŞEM' Ü PERVÂNE (LÂMİ’Î ÇELEBİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sem-u-pervane-lami-i-celebi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞEVÂHİDÜ'N-NÜBÜVVE (LÂMİ'Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Erdem Can Öztürk
Görüntüle
2 FÜTÛHU'L-MÜCÂHİDÎN/NEFAHÂTÜ'L-ÜNS TERCÜMESİ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca
Görüntüle
3 VÎS Ü RÂMÎN/ VEYSE VÜ RÂMÎN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. murat öztürk
Görüntüle
4 HüSN Ü DİL (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
5 MÜNÂZARA-İ BAHÂR U ŞİTÂ/ MÜNÂZARA-İ SULTÂN-I BAHÂR BÂ-ŞEHRİYÂR-I ŞİTÂ (LÂMİ'Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Sadettin Eğri
Görüntüle
6 ŞERH-İ DÎBÂCE-İ GÜLİSTÂN (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı
Görüntüle
7 MÜNŞE'ÂT-I LÂMİ’Î (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Prof. Dr. Hasan Ali ESİR
Görüntüle
8 HALL-İ MU’AMMÂ-YI MÎR HÜSEYN / ŞERH-İ ESMÂ’-İ HÜSNÂ / MİR’ÂTÜ’L-ESMÂ / CÂM-I CİHÂN-NÜMÂ / TEFE’Ü’L-NÂME (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Araş. Gör. Songül Akboğa
Görüntüle
9 RİSÂLE-İ ARÛZ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î, Mahmûd b. Osmân Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
10 MENÂKIB-I ÜVEYSÜ'L-KARÂNÎ (LÂMİ’Î ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN
Görüntüle
11 ʻİBRET-NÂME/ ʻİBRET-NÜMÂ (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osman Dr. Öğr. Üyesi ATİYE NAZLI
Görüntüle
12  HEFT PEYKER (LÂMİ’Î ÇELEBİ ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
13 MEVLİDÜ'R-RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. SÜLEYMAN EROĞLU
Görüntüle
14 MAKTEL-İ İMAM HÜSEYİN/MAKTEL-İ ÂL-İ RESÛL (LÂMİ’Î ÇELEBİ) Lâmi'î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
15  SALÂMÂN U ABSÂL (LÂMİ'Î ÇELEBİ) Lâmi’î Çelebi, Mahmûd b. Osmân Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ
Görüntüle
16 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
18 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
19 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
20 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
22 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
25 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle