ŞEHRİYAR DESTANI (MEHEMMED)
halk hikâyesi
Mehemmed (d. ?/? - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Mehemmed ya da yazmada başka yerde geçen şekli ile Mehemmed Emiri’nin halk hikâyesi türündeki bilinen tek eseri. Mehemmed'in başka bir eserine ulaşılamamıştır. Halk anlatmaları içinde daha önce bilinmeyen “Şehriyar Destanı”nı ilk defa 17. yüzyılda, Azerbaycan sahasında görülmektedir. Eserin tek nüshası Azerbaycan Millî İlimler Akademisinde Mehemmed Fuzuli adına kayıtlı Elyazmalar Enstitüsünde bulunmaktadır. Eserde “destan” kavramı Anadolu sahasında halk hikâyesi türü karşılığı olarak kullanılmaktadır. Hikâye, “yâr hani” ayaklı bir koşma ve divanînin yer aldığı fasıl kısmı devamında asıl hikâye bölümüne “Raviyânı ahbâr, muhaddisânı hoşgüftâr, nakilânı dürerbâr, tutiyânı şekkerşiken….” başlamaktadır.

Hikâyede han ve tüccar olan iki ailenin çocuklarının sevdaları anlatılmaktadır. Tiflis’te yaşayan Saleh Sevdakar ile karısı Zöhre Hanımın tek sorunları bir çocuklarının olmayışıdır. Saleh ve Zöhre dua ederler ve o gece rüyalarında aksakallı bir pir gelir, zor durumdaki insanlara yardım etmelerini ve sonrasında bir oğulları olacağını söyler. Saleh ve Zühre da pirin dediğini yaparlar ve  dokuz ay sonra bir oğulları olur. Saleh, müneccim ve âlimler çağırır ve oğluna bir ad koyarlar. Şehriyar, dadılar elinde kısa zamanda büyür yedi yaşından itibaren bütün dinî ve beşeri bilimleri öğrenir.  Şehriyar, 15 yaşına geldiğinde bir gece rüyasında bade içerek Kirman Hanı Cihangir’in kızı Senubar’e âşık olur, aynı anda Senubar’da Şehriyar’ı rüyasında görür ve o da badeli âşık olur. Şehriyar ertesi gün uyanamaz ailesi birçok hekim çağırır, kimse derdine derman olamaz. Fakir bir kadın gelir, Şehriyar’ın badeli âşık olduğu söyler, başından aşağı kül boşaltarak onu uyandırır. Eline saz alan Şehriyar ilk deyişini söyler. Ailesinden izin alarak yola çıkmak isteyen Şehriyar'a, babası kendisinin gidip Senubar’ı Cihangir Handan isteyeceğini söyler. Aynı anda Senubar da uyanmadığı için hekimler çağrılır. Kimse şifa bulamaz, Cihangir Han ferman yayınlar, kim kızını iyi ederse kızını ona verecektir. Hekim Sadık, Senubar’ın da bade içtiğini (derdini) anlar onu iyileştirir ve Senubar ilk deyişini söyler,  Cihangir Han Senubar’ı Hekime verir. Hekim, Senubar’ın badeli âşık olduğunu söyler, Cihangir Han, Sadık’ı yola çıkarır. Bu sırada Şehriyar’ın babası da  Cihangir Han'ın iline gider. Senubar, Şehriyar’ın babası ile söyleşir. Cihangir Han kızı Senubar’ı Şehriyar’a verdiğini söyler ve Saleh yola çıkar. Aynı sıralarda Hekim de Şehriyar’ın bulunduğu yere gelir ve karşılıklı söyleşirler. Hekim  ile Şehriyar yola çıkarlar. Yolda Şehriyar ile kızlar karşılıklı söyleşirler, içlerinden birisi şiirde adının Perizat olduğu söylenilen kızdır. Oradan ayrılan Şehriyar ve Hekim  Gence ilinde Han Şahkulu’nun kızı Şamama ile karşılaşırlar ve Şamama Şehriyar’a âşık olur ancak o, Senubar’a âşık olduğunu söyler ve yola çıkarlar. Yolda bir başka ile giderler orada Lezgiler’in saldırısına uğrarlar ve Hekim, Şehriyar’ı uyandıramadığı için kaçar, Şehriyar Lezgilere esir olur. Hekim, Şahkulu askerleri ile karşılaşır ve durumu anlatır bu taraftan Şehriyar’ı esir eden Lezgiler, onun bir badeli âşık olduğunu anlayınca  onu yerine ulaştıracaklarını söylerler. Şamama babası Şahkulu’ndan Şehriyar’ı kurtarmasını ister ve ulaklar Dağıstan’a gider.  Şamama ile Şehriyar söyleşir, Şamama söyleşmeden sonra onun gitmesine izin verir. Hekim ile Şehriyar, Kirman şehrine ulaşırlar ve Hekim, Şehriyar’dan ayrılıp önden gider ve Senubar’a haber verir. Senubar’ın bulunduğu yere gelen Şehriyar onun aşkının gerçek olduğunu anlamak için dörtlükler söylemesini ister ve aşkından emin olduktan sonra kavuşurlar. Şehriyar sazı ve sözü ile kendisini Cihangir Han’a tanıtır. Cihangir Han, Şehriyar’ın kızı Senubar ile badeli âşık olduğunu anlayınca onu Gürcistan iline şah yapar. Ülkenin her tarafına haber verilir, Şehriyar’ın babası Sevdakar Saleh ve annesi Zöhre’ye de oğlu ve gelininin (Senubar) geleceği haberi verilir. Hekim, Sadık vezir olur. Sonrasında Senubar, Şamama begi ve Hekim Sadık, Perizat’ı Şehriyar’ın han olduğu Gürcistan'a getirirler. Şehriyar'ın baş veziri ile Perizad’ın düğünü yapılır, sonrasında Şehriyar, Senubar ve Şamama begin düğünü olur. Hikâye, mühemmes bir şiir okunarak bitirilir.

Hikâye, beş epizottan oluşur: “1. Şehriyar, Senubar Hanım ve Şamama Beyin aileleri, 2. Kahraman(lar)ın doğumu, gençlik yılları ve âşık olmaları, 3. Şehriyar’ın sevgilisini bulmak üzere gurbete çıkması, 4. Şehriyar’ın gurbette karşılaştığı engeller ve bunların aşılması, 5. Sevgililerin birinci kavuşmaları ve düğün.” Şehriyar Destanı’nın dili Azerbaycan Türkçesidir ve arkaik kelimeler de bulunmaktadır. Hikâyede, mahallî kelimeler, arkaik kelimeler, Arapça ve Farsçadan Türkçeye giren kelimeler yoğunlukludur. Hikâyenin manzum kısımları genellikle dörtlükler şeklinde olmasına karşın beyitler de bulunmaktadır. Beyitler ile meydana getirilen kısımlar genellikle saray çevresi şeklinde görülmektedir. Dörtlükler 8’li ve 11’li hece ölçüsüyle yazılmış çoğunluğu üç ila beş dörtlük arasında değişen koşmalardır. Beyitler gazel biriminde söylenmiştir. Şehriyar Destanı, 1987 yılında yapılan neşrinden sonra Elyar Seferli tarafından 2006 yılında Bakü Azerbaycan’da önsöz ve sözlük eklenerek yeniden yayımlanmıştır.

Mehemmed'in biyografisi için bk. "Mehemmed" Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehemmed

Eserden Örnekler


Sǝrxoş baxub şirin-şirin danışan,

Söhbǝt arasında gülǝn yar hanı?!

Ayrılıq maqamı hah pǝrişan

Qolunu boynuma salan yar hanı?!


Dağıdan ömrümün ğǝm otağını.

Kǝsǝn sǝg rǝqiblǝr solu, sağını,

Mǝnim bir günümün ayrılmağını

İllǝr mǝnzurunda bilǝn yar hanı?!

.....

Bağda bülbül hǝmrah ola güliylǝn,

Ona şǝyda qıla sidqi-diliylǝn,

Hǝsrǝt çǝkǝ-çǝkǝ uzun iliylǝn

Mǝhǝmmǝd kuyindǝ qalan yar hanı?! (Sǝfǝrli 2006: 31)


Kim bilür ǝyyami-mazidǝn, tǝqǝddümdǝn xǝbǝr,

Lazıma layiq ona olur yǝqin bil müxtǝsǝr, -

Ki ǝdǝ, izhari-ǝlam nǝ ki, ǝlmi var onun,

Qǝyri alimlǝr gǝtürsün, anlasun cümlǝ bǝşǝr.

.................

Bir dǝ bu cümlǝ pǝyğǝmbǝr zövqi nǝhy bilsa ǝgǝr,

Hǝr biri ǝqdi-nikahi-daimi çox ǝtdilǝr.

İndi rüxsat vǝr tǝrǝfı-ǝşqidǝn mǝn sölǝyim

Bir acaib dastanı ismi dǝ ola "Şǝhriyar” (Sǝfǝrli 2006: 32).

Raviyani-ǝxbar vǝ mühǝddisani-xoşgüftar, naqilani-dürǝrbar, tutiyani-şǝkkǝrşikǝn, şirin aşari hǝr ǝyyam kǝçǝn ruzigari-zǝmandan xǝbǝr vǝrür. Qǝrǝz ki, bǝni Adǝm saqiyi-ruzigari-müxalif ǝlindǝn mǝclisi-nişat nǝǝnbüsati-dünyada ǝgǝr ǝyş vǝ işrǝt vǝ ǝgǝr qüssǝ vǝ möhnǝt camın nuş ǝdǝ, lazımdur xub vǝ xürrǝmi içün şükür vǝ qüssǝ vǝ ğǝmi içün sabr qıla. Ta ki, mürǝttǝbi-dǝrgah olan zaman öz ǝmǝli-napǝsǝndindǝn şǝrmǝndǝ vǝ xǝcil olmaya vǝ ǝmǝli-şayǝstǝ sǝbǝb ilǝ sǝrǝfraz vǝ bǝynǝlǝmsal vǝl-ǝqran yanında rusǝfid vǝ xürram ola vǝ indi ustadikamillǝr olan vaqiati-sǝrgüzǝştin bǝ'zisin nǝzm vǝ bǝ'zisin nǝsr qılub izhar ǝylǝmǝkdǝn sǝbǝb budur (Sǝfǝrli 2006: 33).


Dǝdi qarı

Oğul, doğru hǝr nǝ dǝsǝn layiqdür,

Bağışla tǝqsirim indi sǝn barı,

Sǝnin tak cavana kim qıyar bu gün,

Sölǝ, dǝrdin bilim, indi mǝn barı,

Bu sözindǝn indi xoşhal oluram,

Başına dönǝrǝm, dǝrdin aluram,

Mǝn bǝla dǝrdlǝrǝ dǝrman bilürǝm

Çün dünya görmüşǝm sǝn inan barı.

Dǝdi Şǝhriyar

Qarı, dǝrdim artar saatda, gündǝ,

Bǝla dǝrdǝ dǝrman hǝç olmaz sǝndǝ,

Çox uzaq diyara gǝdǝrǝm mǝn dǝ,

Atam-anam ağlar aylar, il, yǝri.

Dǝdi qarı

Oğlan, gǝl al gǝtür bu xǝyallardan,

Qurtar öz başını qiylü qallardan,

Gǝtdiyin ölkǝdǝn, o diyarlardan

Hǝqq içün bir nişan sölǝ, sǝn barı.

Dǝdi Şǝhriyar

Yarǝb, canan mǝni yada salamı,

Arturubdur mǝnim ahü nalǝmi.

Bülbül fǝryad ǝylǝr, yaxar alǝmi

Egǝr görsǝ, bağda yoxdu gül, yǝri.

Dǝdi qarı

Qarı nǝnǝ bilmǝz indi nǝylǝsün,

Dǝmǝzsǝn dǝrdini, dǝrman ǝylǝsün,

Göndarǝk bir qasid, gǝdüb sölǝsün,

Egǝr dǝsǝn yarın olan diyarı.

Dǝdi Şǝhriyar

Şǝhriyaram, gǝcǝ-gündüz ağlaram,

Sinǝm üstün çalın-çarpaz dağlaram,

Bir dǝrdim var canda gizlü saxlaram

Ta Loğmana bir yǝtişǝ ǝl yǝri (Sǝfǝrli 2006: 42-43).

Kaynakça


Seferli Elyar (2006). Klassik Azerbaycan Edebiyyatı Şehriyar. Bakü: Şark-Garp Matbası.

Atıf Bilgileri


NAZLI, ATİYE. "ŞEHRİYAR DESTANI (MEHEMMED)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/sehriyar-destani-mehemmed. [Erişim Tarihi: 11 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TUFARGANLI ABBAS VE GÜLGEZ PERİ HİKÂYESİ Abbas, Tufarganlı Prof. Dr. Şahin Köktürk
Görüntüle