- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
- Eser Yazılış Tarihi:1618-1622
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:21/01/2022
ŞEH-NÂME (NÂDİRÎ, ABDÜLGANÎ-ZÂDE MEHMED NÂDİR EFENDİ)
Şehname, tarihNâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi (d. 980/1572 - ö. 1036 / 1626)
ISBN: 978-9944-237-87-1
I. Ahmed’in son dönemleriyle II. Osman zamanındaki olayları konu alan manzum bir tarihtir. Nüshalara göre değişmekle birlikte 1956-1960 beyit olan eserin vezni, Şehnâme vezni olan "fe'ûlün fe'ûlün fe'ûl"dür. Klasik mesnevi tertibine göre düzenlenmiştir. Tahmid, münacat, na't, mi'râciye, zikr-i çehâr-yâr-ı güzîn, senâ-hânî-i hazret-i pâdişâh-ı İslâm bölümlerinden sonra eserin yazılış bölümünün anlatıldığı sebeb-i telif’teki bilgilerden (Alikılıç 1993: 27-31) Nâdirî’nin, döneminin olaylarıyla ilgili tarihi bir eser ortaya koymak amacında olmadığı anlaşılmaktadır. Klasik mesnevi geleneğindeki eser yazma nedenlerinden olan hüner gösterme bu eser için de geçerlidir: Şair bir mecliste arkadaşlarıyla otururken konu ilim bahsine gelir, çeşitli ilimlerden sohbet edilir. Arap ve Acem şiirinden konuşulur. Sıra Anadolu şiirine gelir. Kaside ve gazel tarzında İran’la denk olduğumuzu ancak mana ve lafız bakımından güçlü bir mesnevi geleneğinin olmadığı söylenir. Arkadaşları Nâdirî’den bir mesnevi yazmasını isterler. Nâdirî tevazu göstererek kudretinin olmadığını, lisanının yetmeyeceğini söylese de eseri yazmaya başlar. Önce İskender-nâme yazmayı düşünürken gaybdan bir hitap gelir. İskender’in de muteber bir şah olduğunu ancak kahramanlıktan habersiz olduğunu, “cihân pehlivânı şeh-i âlem”in (II.Osman) kıssasını söylemesini, çünkü onun gibi bir padişah daha olmadığını, cülusunda cihana hükmettiğini söyler. Böylece bir arslan gibi nazım meydanına girdiğini belirten şair bu sözlerle sebeb-i telifi bitirir. Ardından gelen âgâz-ı dâsitân bölümünde Nizâmî’nin de adını anar. (Alikılıç 1993: 32). Birkaç beyitle I. Ahmed’i methederek ölümünü, daha sonra I. Mustafa’nın ilk cülusunu ve II. Osman’ın onun yerine geçirilmesinden bahseder (Külekçi 1985: 48). Eser, şairin kendinden övgüyle bahsettiği hatime bölümüyle sona erer. Nâdirî tarihî olayları genel hatlarıyla anlatmış ve objektif kalmaya çalışmıştır. Anlattığı vakalarla tarihi kaynaklar uyumludur (Külekçi 1985: 55-56).
Numan Külekçi, doktora çalışmasında Şehname'nin karşılaştırmalı metnine yer vermiştir (1985).
Şairin biyografisi için bk. “Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü . http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nadiri-abdulganizade-mehmed-nadir.
Eserden Örnekler
Kasîde gazel tarzına Rûmiyân
Virürler ‘Acemler kadar gerçi şân
Kanı Rûm’da öyle bir mesnevî
Ki ma‘nî vü lafzı ola hep kavî
Bu tahkîke herkes idüp i‘tirâf
Buna itmedi kimse hergiz hilâf
Çeküp her biri gayret-i mülk-i Rûm
Bana ‘âkıbet eylediler hücûm
...
Fakîr eyleyüp i’tizâr-ı kesîr
Didüm kudretüm yok lisânum fakîr
Velîkin mükerrer olup iltimâs
Bulunmadı hergiz hulâsa mesâs
Tevekkül kılup hazret-i ‘izzete
Şürû‘ eyledüm âhır ol hidmete
...
İrişdi dile gaybdan bir hitâb
Ki ey Nâdirî sanma anı savâb
Şeh-i ‘âlemün kıssasın şerh kıl
Bu vâdîde bir bî-bedel tarh kıl
Hikâyât-ı İskender ekser dürûg
Velîkin bu ahbâr sıhhat-fürûg
Sikender de el-hak şeh-i mu‘teber
Velî pehlevânîden ol bî-haber
Olur mı bunun gibi sâhib-kırân
Ki hem pâdişâh hem cihân pehlevân (Külekçi 1985: 324-325).
Kaynakça
Alikılıç, Dündar (1993).Ganî-zâde Mehmed Nâdirî’nin Şehnâme-i Nâdirî’si. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Külekçi, Numan (1985). Ganîzâde Nâdirî, Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserleri Dîvânı ve Şeh-nâmesi'nin Tenkidli Metni. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NÂDİRÎ, ABDÜLGANÎ-ZÂDE MEHMED NÂDİR EFENDİ) | Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi | Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu |
Görüntüle | ||
2 | MÜNŞEÂT (NÂDİRÎ) | NÂDİRÎ, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi | Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu |
Görüntüle | ||
3 | KALEMİYYE RİSÂLESİ (NADİRÎ) | NÂDİRÎ, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi | Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu |
Görüntüle | ||
4 | TEFSÎR-İ BEYZAVÎYE HÂŞİYE (NÂDİRÎ) | Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi | Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu |
Görüntüle | ||
5 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
6 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
7 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
8 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
9 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
11 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
13 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
14 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |