ŞEH-NÂME (NÂDİRÎ, ABDÜLGANÎ-ZÂDE MEHMED NÂDİR EFENDİ)
Şehname, tarih
Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi (d. 980/1572 - ö. 1036 / 1626)

ISBN: 978-9944-237-87-1


I. Ahmed’in son dönemleriyle II. Osman zamanındaki olayları konu alan manzum bir tarihtir. Nüshalara göre değişmekle birlikte 1956-1960 beyit olan eserin vezni, Şehnâme vezni olan "fe'ûlün fe'ûlün fe'ûl"dür. Klasik mesnevi tertibine göre düzenlenmiştir. Tahmid, münacat, na't, mi'râciye, zikr-i çehâr-yâr-ı güzîn, senâ-hânî-i hazret-i pâdişâh-ı İslâm bölümlerinden sonra eserin yazılış bölümünün anlatıldığı sebeb-i telif’teki bilgilerden (Alikılıç 1993: 27-31) Nâdirî’nin, döneminin olaylarıyla ilgili tarihi bir eser ortaya koymak amacında olmadığı anlaşılmaktadır. Klasik mesnevi geleneğindeki eser yazma nedenlerinden olan hüner gösterme bu eser için de geçerlidir: Şair bir mecliste arkadaşlarıyla otururken konu ilim bahsine gelir, çeşitli ilimlerden sohbet edilir. Arap ve Acem şiirinden konuşulur. Sıra Anadolu şiirine gelir. Kaside ve gazel tarzında İran’la denk olduğumuzu ancak mana ve lafız bakımından güçlü bir mesnevi geleneğinin olmadığı söylenir. Arkadaşları Nâdirî’den bir mesnevi yazmasını isterler. Nâdirî tevazu göstererek kudretinin olmadığını, lisanının yetmeyeceğini söylese de eseri yazmaya başlar. Önce İskender-nâme yazmayı düşünürken gaybdan bir hitap gelir. İskender’in de muteber bir şah olduğunu ancak kahramanlıktan habersiz olduğunu, “cihân pehlivânı şeh-i âlem”in (II.Osman) kıssasını söylemesini, çünkü onun gibi bir padişah daha olmadığını, cülusunda cihana hükmettiğini söyler. Böylece bir arslan gibi nazım meydanına girdiğini belirten şair bu sözlerle sebeb-i telifi bitirir. Ardından gelen âgâz-ı dâsitân bölümünde Nizâmî’nin de adını anar. (Alikılıç 1993: 32). Birkaç beyitle I. Ahmed’i methederek ölümünü, daha sonra I. Mustafa’nın ilk cülusunu ve II. Osman’ın onun yerine geçirilmesinden bahseder (Külekçi 1985: 48). Eser, şairin kendinden övgüyle bahsettiği hatime bölümüyle sona erer. Nâdirî tarihî olayları genel hatlarıyla anlatmış ve objektif kalmaya çalışmıştır. Anlattığı vakalarla tarihi kaynaklar uyumludur (Külekçi 1985: 55-56).

Numan Külekçi, doktora çalışmasında Şehname'nin karşılaştırmalı metnine yer vermiştir (1985).

Şairin biyografisi için bk. “Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü . http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nadiri-abdulganizade-mehmed-nadir.

Eserden Örnekler


Kasîde gazel tarzına Rûmiyân

Virürler ‘Acemler kadar gerçi şân


Kanı Rûm’da öyle bir mesnevî

Ki ma‘nî vü lafzı ola hep kavî


Bu tahkîke herkes idüp i‘tirâf

Buna itmedi kimse hergiz hilâf


Çeküp her biri gayret-i mülk-i Rûm

Bana ‘âkıbet eylediler hücûm

...

Fakîr eyleyüp i’tizâr-ı kesîr

Didüm kudretüm yok lisânum fakîr


Velîkin mükerrer olup iltimâs

Bulunmadı hergiz hulâsa mesâs


Tevekkül kılup hazret-i ‘izzete

Şürû‘ eyledüm âhır ol hidmete

...

İrişdi dile gaybdan bir hitâb

Ki ey Nâdirî sanma anı savâb


Şeh-i ‘âlemün kıssasın şerh kıl

Bu vâdîde bir bî-bedel tarh kıl


Hikâyât-ı İskender ekser dürûg

Velîkin bu ahbâr sıhhat-fürûg


Sikender de el-hak şeh-i mu‘teber

Velî pehlevânîden ol bî-haber


Olur mı bunun gibi sâhib-kırân

Ki hem pâdişâh hem cihân pehlevân (Külekçi 1985: 324-325).

Kaynakça


Alikılıç, Dündar (1993).Ganî-zâde Mehmed Nâdirî’nin Şehnâme-i Nâdirî’si. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Külekçi, Numan (1985). Ganîzâde Nâdirî, Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserleri Dîvânı ve Şeh-nâmesi'nin Tenkidli Metni. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.


Atıf Bilgileri


Gençtürk Demircioğlu, Tülay. "ŞEH-NÂME (NÂDİRÎ, ABDÜLGANÎ-ZÂDE MEHMED NÂDİR EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/seh-name-nadiri-abdulgani-zade-mehmed-nadir-efendi. [Erişim Tarihi: 13 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (NÂDİRÎ, ABDÜLGANÎ-ZÂDE MEHMED NÂDİR EFENDİ) Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
Görüntüle
2 MÜNŞEÂT (NÂDİRÎ) NÂDİRÎ, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
Görüntüle
3 KALEMİYYE RİSÂLESİ (NADİRÎ) NÂDİRÎ, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
Görüntüle
4 TEFSÎR-İ BEYZAVÎYE HÂŞİYE (NÂDİRÎ) Nâdirî, Abdülganî-zâde Mehmed Nâdir Efendi Doç. Dr. Tülay Gençtürk Demircioğlu
Görüntüle
5 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
6 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
7 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
8 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
9 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
10 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
11 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
12 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle