- Yazar Biyografisi (TEİS)
Halit Ziya Uşaklıgil - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dilek Yardım
- Eser Yazılış Tarihi:13 Teşrinisani 1886/1 Teşrinisani 1302 - 30 Temmuz 1887/18 Temmuz 1303
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:16/05/2022
SEFİLE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL)
romanHalit Ziya Uşaklıgil (d. 1865 - ö. 27 Mart 1945)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Halit Ziya’nın İzmir’de Tevfik Nevzat’la çıkardığı Hizmet gazetesinde (nr. 1-73, 13 Teşrinisani 1886-30 Temmuz 1887) 73 tefrika halinde yayımlanan ilk romanı. Sefile, Ahmet Mithat Efendi’nin romantik bir karakter taşıyan Henüz On Yedi Yaşında romanının antitezi olarak realist üslupla kaleme alınmıştır. Konuları bakımından benzerlik taşıyan iki romanda da düşmüş kadına acıma temi işlenmiştir. Ancak Halit Ziya’nın bu temi işleyiş tarzı ve üslubu, Ahmet Mithat’ınkinden çok farklıdır. Hikâye adlı eserinde de romantiklerin bir melek gibi gösterdiği fahişeler yerine “kerih fahişeler, sefil caniler, alçak adamlar, müstekreh sarhoşlar, fakat hakikî adamlar” görmeyi tercih ettiğini söyleyen yazar, Sefile’yle romantik romanın karşısında realist karakterde bir sanat eseri örneği vermek istemiştir.
Romanın ana karakterlerinden olan Mazlume, anne ve babasını küçük yaşta kaybetmiş, kimsesi olmadığından sokağa düşmüş on üç yaşında bir kızdır. Bayezit Camii’nde açlık ve soğukla mücadele ederken Mihriban adlı bir kadın onu alıp evine götürür. Mihriban Hanım, kocasını kaybetmiştir ve İkbal adında bir kızı vardır. Kocasının ölümünden sonra mirasıyla sefih bir hayat yaşayan ancak bu sefahatin sonucunda fakirleşen Mihriban Hanım ve kızı, hayatlarını fuhuşla kazanmaya başlamışlardır. Mazlume, Mihriban Hanım ve İkbal hakkındaki gerçeği öğrendiğinde evden gitmek istemiş ancak çaresizlikten dolayı cesaret edememiştir.
Mihriban Hanım’ın evine devam eden erkeklerden biri İhsan’dır. İkbal’e âşık olan İhsan, hastalığı sebebiyle zamanla ondan soğur ve Mazlume ilgisini çekmeye başlar. Bir gün Mazlume’ye zorla sahip olur. Bu İkbal’in ölümüne sebep olur. İlk başlarda mutlu bir hayat süren Mazlume ve İhsan, İhsan’ın annesinin vefatıyla problemler yaşamaya başlarlar. Hem annesinin hem de İkbal’in ölümünden dolayı vicdan azabı çeken İhsan, kendini içkiye verir, eve pek uğramaz ve Mazlume’ye sürekli hakaretler ederek ondan uzaklaşır.
İhsan bir gün kavga esnasında Mazlume’ye tokat atar. Mazlume fevrî mizacının etkisiyle intikam almak için başka bir adamla birlikte olur. Durumu ne inkâr eden ne de kabul eden Mazlume, İhsan’ı şüphe içinde bırakır. Öyle ki Mazlume hamile olduğunu söylediğinde İhsan çocuğu kabul etmez. Bunun üzerine Mazlume, Mihriban Hanım’la birlikte evi terk ederek genelevde çalışmaya başlar. Ancak bu süreçte çocuğunu düşürür. İnsanlığını kaybeden, adeta hayvanî bir hayat süren Mazlume’nin tek amacı, İhsan’dan intikam almaktır. Bir gün genelevde İhsan’la karşılaşan Mazlume, İhsan’ın boğazını dişleriyle parçalayarak onu öldürür. Kendisi de İhsan’ın cesedinin üzerinde can verir.
Halit Ziya’nın da Kırk Yıl’da belirttiği gibi dönemin romancılık anlayışında bir başlangıç noktası sayılabilecek nitelikte olan Sefile, konusu ve kullandığı teknikler bakımından Türk edebiyatının ilk realist, hatta natüralist tekniklerin uygulandığı romanıdır. Türk edebiyatının ilk realist romanı sayılan Sergüzeşt’ten iki yıl önce yayımlanmasına rağmen İzmir’de çıkan bir gazetede tefrika edilmesi ve kitap olarak basılmaması gibi sebeplerden ötürü Sefile, uzun süre Türk edebiyatı tarihinde hak ettiği yeri alamamıştır.
Sefile’de kullanılan realist tekniklerin başında vakanın düzenlenişi gelmektedir. Gevşek ve dağınık bir yapıda düzenlenen romanda, geriye dönüşlerle kişilerin yetişme tarzı, yetiştikleri ortam ve ırsî durumları hakkında bilgiler verilerek ruh halleri ve davranışlar üzerinde ekili olan sebepler ortaya konur. Bu determinist metodun yanı sıra vakadan çok objektif bir tutumla hareket ve mekân tasvirleriyle ruh tahlillerine yer verilir. Olayları ve kişileri yorumlamaktan ziyade nakleden yazar, böylelikle mümkün mertebe eserle arasına mesafe koymuş olur. Halit Ziya kişilerin ruh halleriyle vakayı objektif bir şekilde yansıtabilmek adına doğal, psikolojik ve kozmik olaylardan da yararlanır. Bununla birlikte romanda tabiat tasvirleri ile kişilerin ruh halleri arasında da sıklıkla ilişki kurulur. Tüm bu tekniklerle Ahmet Mithat’ın Henüz On Yedi Yaşında romanındaki ahlâkî tutumunun aksine sadece toplumsal bir problemi realist bir şekilde ortaya koyan yazar, sanatkârane üslubuyla da eserin estetik yönüne verdiği önemi gösterir.
Yazarın sonraki romanlarında sıklıkla görülen uzun ve kompleks cümlelere çok fazla tesadüf edilmeyen Sefile, İkbal ve Mazlume karakterleri aracılığıyla feminist bakışın izlerinin görülmesi bakımından da dikkate değerdir.
Sefile, Recaizade Mahmut Ekrem’in teklifiyle kitap olarak yayımlanmak üzere müracaat edilmişse de Encümen-i Teftiş ve Muayene Komisyonu tarafından “şerair-i İslâmiyeye mugayereti”nden dolayı bu gerçekleştirilememiştir. Romanın kitap olarak ilk baskısı, 2006’da Ömer Faruk Huyugüzel tarafından hazırlanmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Halit Ziya Uşaklıgil”, Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/usakligil-halit-ziya
Eserden Örnekler
İşte Mazlume, benim şairane, ruh-perverane bir izdivaca mukabil tezevvücüm bu suretle vaki oldu. Ben aşktan, saadetten mürekkep bir izdivaç görecek; muhabbetimle malî bir kalbin darabat-ı âşıkanesi üzerinde hayat sürecek bir kızken karşımda hissiyatına ateh gelmiş bir ihtiyar görüyordum. Genç kızların şiir ve hayalden mürekkep bir âlem olmak üzere tasavvur ettikleri taze hayata, reside-i hazan olmuş bir zevcin refakatiyle giriyordum.
Karşımda mahcup, lerze-nâk gördüğüm bu zevc; aşkın, izdivacın ruhaniyetini ihzar edecek bir genç olaydı; ihtimal ki manen düşmekte olduğum vartadan halâsım mümkün olurdu. Halbuki mecnunane bir aşka muhtaç olan ve mahrumu olduğu lezaiz-i ruhaniyeye tamamen müstait bulunan kalbim, duçar-ı atalet olmuş bir kalbin darabatıyla tekabül ediyordu.
Ben fecî muaşakalar, şairane muhabbetler tasavvur ederdim. Fakat heyhât!.. Bir ihtiyara, lezaiz-i kalbiyeden bîhaber bir zevce müsadif olmuştum.
Şu son sözler Mazlume’yi hayrette bıraktı. Zeki kız anlamıştı ki İkbal Hanım vücudunu müsin bir zevcin aguşuna attığı zaman, hükmettiği gibi, hissiyat-ı şübbanesi müstevlî-i zulmet olmuş değildi. Bilakis bu kadında hissiyat-ı şehvaniyeye, lezaiz-i hayata şiddetli bir arzu, meftunane bir inhimak vardı. İkbal’in bu sözleri müteakip naklettiği vaka zannını teyit etti.
Genç kadın heyecan-ı hissiyatına tebaiyyeten delicesine diyordu ki:
— “Düşün Mazlume; benim gibi bir kız mütehassiri olduğu tarz-ı hayatın bir hayal-i vahi olduğunu anlarsa ne yapar? Aşkla yaşamak, aşktan ölmek arzu eden bir vücut; kendisini barid, lâkayd bir vücudun yanında gayrı-ı mütehassis görürse ne olur?
Vahşî bir hiddet, dehşetli bir arzu-yı intikam kalbimi istilâ etmişti. Sabahleyin kalktığım zaman bir fikr-i muayyen muhakememi taht-ı teshirine geçirmişti. İşte her türlü ulviyet-i kalbiyeden tecerrüdüm şu anda vukua geldi; bütün fuhuş ve habaseti ile beraber tabiatın kendisine bahşettiği hakk-ı muhteremiyeti pâmâl-i tahkir ederek validemi... Evet, validemi...” (Uşaklıgil 2016: 50-52).
Kaynakça
Gökçek, Fazıl (Ocak 2007). “Halit Ziya’nın Hikâye’sinin Gazetedeki ve Kitap Halindeki Neşirleri Arasında Bulunan Farklılıklar”. Ege Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, (13): 117-128.
Huyugüzel, Ömer Faruk (1984). “Halit Ziya’nın Sefile Romanında Realist Teknikler”. Mehmet Kaplan’a Armağan. İstanbul: Dergâh Yayınları. 185-201.
Huyugüzel, Ömer Faruk (Ocak 1996). “Halit Ziya ve Roman Sanatı”. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi Halit Ziya Uşaklıgil Özel Bölümü, (529): 155-163.
Huyugüzel, Ömer Faruk (2010). Halit Ziya Uşaklıgil. Ankara: Akçağ Yayınları.
Huyugüzel, Ömer Faruk (2016). “Sefile Romanına Dair”. Sefile. (hzl. Ömer Faruk Huyugüzel). İstanbul: Özgür Yayınları. 7-11.
Kerman, Zeynep (2008). Uşaklıgil'in Romanlarında Batılı Yaşayış. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Uşaklıgil, Halid Ziya (2016). Sefile. (hzl. Ömer Faruk Huyugüzel). İstanbul: Özgür Yayınları.
Uşaklıgil, Halid Ziya (2017). Kırk Yıl. (hzl. Nur Özmel). İstanbul: Özgür Yayınları.
Uşaklıgil, Halit Ziya (2018). “Birkaç Söz”. Nemide. (hzl. Merve Özdemir). İstanbul: Dergâh Yayınları. 15-18.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Elmas Karakaş |
Görüntüle | ||
13 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
14 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |