- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ali YAKICI
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:01/09/2022
SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL)
tasavvufi eserKaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Saraynâme, Kaygusuz Abdal'ın manzum-mensur olarak oluşturulmuş tasavvufi eseri. Muhteva bakımından Divan'ından sonraki ikinci önemli eseridir. Mesnevi tarzında yazılmıştır. Kaygusuz Abdal, diğer eserlerinde genellikle “Kaygusuz Abdal, Kaygusuz, Miskin Kaygusuz, Kul Kaygusuz” mahlaslarını kullanırken Saraynâme’de “Sarayi” mahlasını da kullanmıştır.
Bu eserde “cihan-saray” benzetmesinden yola çıkılmıştır. Kaygusuz Abdal’a göre saray; ibadet edilen yer olan bu dünyadır. İnsanlar burada Allah’a ibadet eder, kulluk vazifelerini yerine getirirler. Saray; Allah’ın hikmetlerini görecekleri, şükür ve niyazda bulunacakları, yaratılmış diğer canlılardan daha faziletli olduklarını gösterecekleri yerdir. Bu benzetmede kısaca; dünyanın bir saray olduğu, bu sarayda yaşayan insanların iş-güç telaşından içinde yaşadıkları sarayın asıl sahibini düşünmedikleri, cihanın sahibinin kendilerine gönderdiği elçileri ya dinlemedikleri ya da anlamadıkları için peygamberlere rağmen Allah’ı tanımadıkları ve ona hakkıyla ibadet etmedikleri ifade ve ima edilmektedir. Eserin giriş kısmında “fasıl” başlığı altında; saraya benzeyen bu cihanın altı kapısının bulunduğu, yukarısının yedi tabaka köşk, aşağısının ise yedi tabaka zîr ü zemin olduğu belirtilir. Bundan sonra uzunca bir şiir yer almaktadır. Bu uzun şiirin devamında yer alan mensur kısmında ise yine “her şeyin yerli yerine yerleştirildiği, herkesin bir şeye bağlandığı ve bağlandığı şeyin kendisine perde olduğu, Allah’ın insanlara peygamberler gönderdiği” anlatılır. Eser, şiirle başlar, bir şiir, bir nesir şeklinde devam eder ve yine şiirle biter.
Saraynâme, “nasihat ve hitap yoluyla anlatma” üslubuyla oluşturulmuştur: “Allah bu kâinattaki her zerreye yüz bin türlü ibret koymuştur. Bu ibreti anlamak isteyen Allah’ın yarattığı halka emin olmalı, nasibine şükretmeli, kimsenin hakkına tamah ve tuz-ekmek yediği yere ihanet etmemeli, komşuları, arkadaşları kendinden emin olmalı, ariflere yakın, kendini bilmeyenlere uzak durmalıdır.” Saraynâme, Eski Anadolu Türkçesiyle kaleme alınmıştır. Zengin bir kelime hazinesine sahiptir. Saraynâme, dinî-tasavvufi mefhum ve mazmunlarla birlikte zengin bir dil ve folklor malzemesine sahiptir.
Saraynâme üzerinde kitap bütünlüğünde çalışma yapan ilk bilim insanı Prof.Dr. Abdurrahman Güzel’dir. Güzel’e göre; Kaygusuz Abdal’ın kendi yazdığı bir Saraynâme nüshasına bugüne kadar rastlanılmamıştır. Eldeki en eski yazma 895/1489 tarihli Topkapı Sarayı'nda bulunan Mecmua-ı Latife’dir. Bu yazmada Saraynâme ile birlikte Kaygusuz Abdal’ın diğer eseri Gevhernâme de bulunmaktadır. Bu nüshaların yazılış tarihine yakın olan diğer nüshalardan ilki; 900/1494 tarihli Ankara nüshasıdır. Bu mecmua, Derviş Nazif tarafından istinsah edilmiştir. İkincisi; 907/1501 tarihli Marburg nüshasıdır. Bu mecmua Kaygusuz Abdal’ın eserlerinin büyük bir kısmını içinde toplamaktadır. Derviş Ali Horasani tarafından istinsah edilmiştir. Ayrıca Ankara’da 1296/1878’de istinsah edilen bir nüsha ile İstanbul Süleymaniye Kütüphanesinde bulunan 1208/1793 istinsah tarihli bir nüsha da Saraynâme metni yer almaktadır.
Eserden Örnekler
Dokuz felek bizüm seyvânımuzdur
Yedi yer yüzi seyrânımuzdur
Zira insan suretidür tonumuz
Kamu âlem bizüm hayranımuzdur
Hakikat ol kadim Sultan ki dirler
Biz ona vücuduz ol canımızdur
Daim bu surete gelmeğe varmak
Yolumuzdur bizüm erkanımuzdur
Bizüm canımuz gönlümüz içinde
Padişah daima mihmanımuzdur
Gözün aç bak bu vücud sedefine
Kıymetlü gevherüz Hak kanımuzdur
Senün hayale düştüğün ey münkir
Bizüm bu suret-i insanımuzdur
Bize bu saadet Hak’dan irişdi
Zira biz kuluz ol Sultanımızdur
Âşıklarız baş oynarız bu yolda
Hakkı inkâr eden düşmanımuzdur
Vay ey münkir nice anlarsan anla
Severiz ışku biz imanımuzdur
Serâgaz eyle çağır ey Sarayî
Di ki bu ışka bizüm imanımuzdur (Güzel 1989: 5-6)
“Ey sâlik-i Hüdâşinas, Hak tebareke ve taalâ bu kâinatı ki yaratdı. Külli tertibini areste kıldı. Yaratdugı mahlûkat ki geldi bu sarayı gördi. Yukarı ve aşağı tabakalara toldılar, sığdılar, yerlü yerüne ilişdiler durdılar, her birisi durduğu yere ısındu benüm didi. (…) Gayri yirden gelmiş nesne yok, gayri diyecek dahi nesne yok, cümlesi bir padişahun sarayıdur. İçindeki mahlukat kendinün çeşididür. Kula kulluk düşer, ancak Padişah hod âlemdür. Vesselâm…” (Güzel 1989: 37-38).
Kaynakça
Akman, Neslican (2019). Kaygusuz Abdal (Hayatı, Eserleri ve Düşünceleri ). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Güzel, Abdurrahman (2021). Şehzâde Alaâddin Gaybî Kaygusuz Abdâl Külliyatı. Ankara: Akçağ Yay.
Güzel, Abdurrahman (2004). Kaygusuz Abdal(Alâaddin Gaybî). Ankara: Akçağ Yay.
Güzel, Abdurrahman (1989). Kaygusuz Abdal/Saraynâme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal Bibliyogrası. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
2 | GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
3 | MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE |
Görüntüle | ||
4 | GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
5 | MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
6 | BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
7 | KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
8 | VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
9 | MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
10 | DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
11 | MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
12 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
15 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
16 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
17 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
18 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
20 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
21 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |