- Yazar Biyografisi (TEİS)
Halhâlî, Muhammed Bâkir - Madde Yazarı: Prof. Dr. Beyhan KESİK
- Eser Yazılış Tarihi:1311/1893-94
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:26/11/2021
SA’LEBİYE (HALHÂLÎ)
didaktik mesneviHalhâlî, Muhammed Bâkir (d. ?/? - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Halhâlî diye tanınan ve gazellerinde Bâkir mahlasını kullanan Muhammed Bâkir'in alegorik ve didaktik eseri. Sa’lebiye yaklaşık 1600 beyitlik bir mesnevi olup aruzun “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” kalıbıyla yazılmıştır. Eserde bir tilkinin başından geçenler anlatılarak insanlara ders verme amaçlanmıştır.
Hikâye kahramanı tilki hem olumsuz hem de olumlu insanları temsil eder. Tilki, hayvanlarla ilişkilerinde fakir fukaraya zulmeden, hileci, dalkavuk ve hain olarak tasvir edilmesine rağmen kendi ailesine karşı kaygılı bir aile ferdi, necip bir oğul, iyi bir koca ve babadır.
Sa’lebiye’de tilkinin başından geçenler sınırlıdır. Şair, tilkinin ahvalini anlatırken sık sık araya girip duruma münasip öğütler verir. Bu yönüyle eser, Halhâlî’nin hayata dair orijinal düşüncelerini, ahlaki nasihatlerini, dolayısıyla hayata bakış açısını yansıtır. Ele alınan iki eşlilik, boşanma, kadının kocasının evinde çektiği sıkıntılar, Şark misafirperverliği gibi hususlar, eseri orijinal kılan diğer özelliklerdendir. Sa’lebiye, toplumsal yozlaşma ve belalara karşı bir eleştiridir. Halhâlî, tilki ve kurt simgeleriyle devrinin kötü huylu kişilerine karşı çıkar. Eserde, tilki hikâyesine bağlı olarak verilen kurt ile İran şahlığındaki adaletsizlikler ve yapılan zulümler anlatılmak istenmiştir. Kurt başlar kesen, kimseye merhameti olmayan zalimi simgeler. Onun zulmünün sonu yoktur. Halhâlî, kurt simgesiyle zalimlere karşı çıkıp mazlumlara acır ve onların kurtulmalarını temenni eder. Halka zalimlerden kurtuluş yolunu gösteren nasihatlerde bulunur. Böylelikle halkı aldatan, halka zulmeden kötü niyetli insanları bu olumsuz davranışlarından uzaklaştırmaya çalışır (Kasımzade 2017: 453). Halhâlî’nin bu eserde izlediği tutum, Mevlânâ’nın Mesnevî’yi yazarken izlediği tutuma benzer. Nitekim Halhâlî, Mevlânâ’da olduğu gibi herhangi bir konuda söz açıp tilkiden, canavardan, attan, eşekten; şahtan, gedadan, dervişten ve zenginden bahsederken yeri geldikçe konuya uygun hikemî sözler söylemiştir (Köçerli 2005: 383).
Halhâlî, eserini geniş halk kitlelerinin anlayabileceği sade ve anlaşılır bir dille yazmış, yeri geldikçe günlük konuşma dilinin söyleyiş özelliklerinden yararlanmıştır. Anlatımı kuvvetli ve sürükleyicidir. Eser, atasözleri bakımından da zengindir. Sa’lebiye İran’da ve Azerbaycan’da birkaç defa basılmıştır (Düzgün 1389). Eserin sonundaki “Halhâlîyem” sözünden eserin 1311/1893-94 yılında tamamladığı anlaşılmaktadır.
Şairin biyografisi için bk. “Halhâlî, Muhammed Bâkir”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/halhali-muhammed-bakir
Eserden Örnekler
Bî-çâre Tülkünün Âvâra Kalması Hikâyeti
Hülâsa çün mu’attal kaldı rubâh
Töküp göz yaşı çekdi nâle vü âh
Kaçıp se'y eyleyip her semtgâhe
Tutup yüz yollanıp her şâh-râhe
Edip çoh hiyle vü efsûnu tezvîr
Kılıp sâlûs u mekr ü fikr ü tedbîr
Gedip her kûçe vü her reh-güzâre
Girerdi her eve olmazdı çâre
Mecâ’at derdi aldı heste cânın
Ki koymup İsfehânda girmemiş hîn
Heyâlinde toyuk nakşı çekerdi
Bahıp ol nakşa göz yaşı tökerdi
Görende göyde bir kuş göz yumardı
Gözünü yummasaydı çün umardı
Horuz adın eşitseydi birinden
Çekerdi seyhe kalhardı yerinden
Müezzin seslenende göz açardı
Horuzza benzedip perrân kaçardı
Heyâlinde düşende göy ferikler
Ete gûyâ ki avratlar yerikler
Yuhusuna eğer gelseydi cüce
Uyanmazdı yuhudan tâ ölünce
…
Toyuk adın bir yerde yazardı
O ad altını min arşın kazardı (Esgerli 2005: 190-191).
Kaynakça
Düzgün, Hüseyin ve A. R. Ohtay (hzl.) (1389). Muhammed Bâkir Halhâlî ve Sa’lebiye. Tahran. Tekdıraht Yay.
Esgerli, Zaman (2005). XIX Əsr Azərbaycan Şeri Antologiyası. Bakı: Şərq-Qərb Yay.
Kasımzade, Feyzulla (2017). XIX Esr Azerbaycan Edebiyatı Tarihi. Bakü: Elm ve Tahsil.
Köçerli, Firudun Bey (2005). Azerbaycan Edebiyatı. İki Cildde I Cild. Bakı. Avrasiyya Press.
Mehemmedbağır Halhali (1318). Salebiyye. Tebriz.
Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi. Azerbaycan Türk Edebiyatı. “Mehemmed Bağır Halhalî”. C. 4. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/11031,mehemmedbagirhalhalipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 12.11.2021].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ÂCİZ) | Âciz, Ali Akber | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN / DÎVÂN-I KASÂİD Ü GAZELİYYÂT (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
3 | KİTÂBÜN-NASÂYİH (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | KİTÂB-I MAKTEL (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (DİLSÛZ) | Dilsûz, Muhammed Emîn | Prof. Dr. Yakup POYRAZ |
Görüntüle | ||
6 | [DÎVÂN] (ANDELÎB) | Andelîb Karacadağî | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
7 | GÜLŞEN-İ İRFÂN (FAKÎR) | Fakîr, Hacı Ağa | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (HASAN) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN |
Görüntüle | ||
9 | TİLKİ İLE KURT (HASAN) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle | ||
10 | KÖYLÜ İLE AYI (HASAN, ALİ OĞLU KARABAĞÎ YÜZBAŞOV) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle |