- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ferdî, Hüseyin Arayıcı-zâde Hüseyin Efendi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ozlem Ercan
- Eser Yazılış Tarihi:1115 /1703
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:19/11/2021
SAD-NÂME/ŞÂPUR-NÂME/HİKÂYE-İ ERDEŞÎR Ü ŞÂPÛR (FERDÎ, ARAYICI-ZÂDE)
mesneviFerdî, Hüseyin Arayıcı-zâde Hüseyin Efendi (d. ?/? - ö. 1120-21/1708-10)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Arayıcı-zâde Ferdî’nin 1183 beyitten oluşan mesnevisidir. Mesnevi, 28 beyitlik tevhid, 91 beyitlik münacat, 42 beyitlik naat, 241 beyitlik miraciye, 37 beyitlik Sultan III. Ahmed adına “mefâ'îlün mefâ'îlün mefâ'îlün mefâ'îlün” vezni ve kaside nazım biçimiyle kaleme alınmış bir methiye, 685 beyitlik "Dâsitân" ve herhangi bir başlık altına alınmamış olmakla birlikte "Dâsitân"ın ardından gelen 59 beyitlik hatime bölümlerinden oluşmuş olup aruz vezninin hafif bahrinin "fe'ilâtün mefâ'ilün fe'ilün" kalıbı ile nazmolunmuştur. Eserin nüshasında telif tarihine dair herhangi bir kayda rastlanmazken mesnevinin sunulduğu kişinin Sultan III. Ahmed olduğu ve kasidenin sonunda padişahın cülûsuna düşürülen bir tarih bulunduğu göz önüne alınırsa manzumenin 1115/1703 tarihinde yazılmış olduğu düşünülebilir.
Münacat, naat ve miraciye bölümlerinde, Allah’ın ve Hz. Muhammed’in övgüsü geleneksel çerçevenin dışına çıkmaz. Sultan III. Ahmed için nazmedilen kasidede, padişahın övgüsünün yanında bu dönemde zenginliğin artması, emniyet memurlarının gücünü kötüye kullanmamaları, meyhanecilerin ölçüyü aşmamaları, huzur ve barışın varlığı gibi devrin özelliklerini yansıtan bilgiler verilir. Sad-nâme adıyla da anılan Hikâye-i Erdeşîr ü Şâpûr mesnevisi, Erdeşîr’in babasının kısa bir tanıtımının ardından Erdeşîr’in kim olduğu ve Şah Erdivân’ı yenerek tahta nasıl hâkim olduğu konusu üzerinde yoğunlaşır. Erdeşîr’in şah olduktan sonra Erdivân’ın kızı Nerreşîr’e âşık olup ondan bir çocuk sahibi olması, ardından can korkusu ile Nerreşîr’i katletme girişimi, vezir sayesinde Nerreşîr’in Erdeşîr’in oğlu Şâpûr’u doğurması, tahta varis bırakma kaygısına düşen Erdeşîr’in bir oğlunun olduğunu öğrenmesi ve Şâpûr’un tahta geçerek annesi Nerreşîr ile babası Erdeşîr’i bir araya getirme çabası hikâyeyi oluşturur. Bu noktada eserin ana kahramanlarının yanında etkili olan kişi vezirdir. Bütün bu olayların bir sonuca ulaşmasında bilgisini ve çabalarını esirgemeyen vezir, Ferdî’nin kaleminde devlet kapısında görev yapan vezirlere adeta örnek teşkil edebilecek bir şahsiyete bürünür. Vezirin ağzından duyulan bu dünyaya ve öbür dünyaya ait öğütler açısından da ilgiyi hak eden eser; haset, dostluk, insanlık, akıl, din, hikmet gibi konularda Erdeşîr, Nerreşîr ve Şâpûr’un şahsiyetinde okuyucuya seslenir.
Ferdî’nin mesnevinin tevhid, münacat, naat gibi bölümlerinde ağır bir dile başvurduğu görülse de zaman zaman sade dili tercih etmesi, özellikle karşılıklı konuşmaların olduğu beyitlerde konuşma diline yaklaşması dikkat çeker. Buna karşılık bazı beyitlerde anlaşılması zor bir üslûp kullanması ve bazılarında aruzu hakkıyla uygulayamaması onun şairlik gücünün zayıflığını gösterir. Ayrıca gerek savaş sahnelerinin ortaya konulduğu beyitlerde gerek betimlemelerde şair, kuru bir tarzın ötesine geçmeyi başaramamıştır. (Ercan 2008: 5-13)
Eserin nüshası Süleymaniye Kütüphanesi, Hamidiye 1047’de kayıtlıdır. Metin yayımlanmıştır. (Ercan 2008)
Şairin biyografisi için bk. “Ferdî, Hüseyin Arayıcı-zâde Hüseyin Ferdî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ferdi-huseyin-arayicizade-huseyin
Eserden Örnekler
Tevhid
Ey kerîm ü rahîm olan Mevlâ
Sensin ol bî-nazîr ü bî-hemtâ
Pâdişehsin ki yok nazîr sana
Ne vekîl ü ne hod vezîr sana
Ey ber-ârende-i sipihr-i bülend
Encüm-endûz u encümen peyvend
Âferînende-i hazâ’in-i cûd
Mübdi‘-i âferîde-gâr-ı vücûd
Ey sıfât-ı kemâl ile ma‘rûf
Ey nu‘ût-ı celâl ile mevsûf
Evvelü’l-evvelîn ehad sensin
Âhirü’l-âhirîn ebed sensin
Nâm-ı pâkündür evvel(â) her nâm
Bed’-âgâz u âhir (ü) encâm
Hesti-i kevni âşkâr itdün
Yogiken varlıgunla var itdün
Hem makarr idi sana hem câhid
Li-meni’l-mülk lillâhü’l-vâhid
Mâlikü’l-mülk lâ-şerîke lehu
Vahdehû lâ-ilâhe illâ hû
Senden oldı bu âftâbıla mâh
Dü-serâ-perde-i sepîd ü siyâh
Feyz-i lutfun ki nûr-pâş oldı
Tâb-ı kahrunda derd-pâş oldı
Hıredi yandurup idince çerâg
Oldı efrûhte derûn u dimâg
Kaldı zeyreklikile şahs-ı hurd
Hadd-i zâtında bî-tecâvüz ü hadd
Reh-nümâsın ki reh-nümâ sana yok
Derheme câ vü râh-ı câ sana yok
Cây da olsa yok o câya mecâl
Nice irsün ya sana vehm ü hayâl
Gerçi râhun arâven-i efzûn
Lîk râh-ı hayâlden bîrûn
Her ne fikr itdi aklile idrâk
Sâha-i kudsün oldı andan pâk
İdemez feyzün olmasa gül ü seng
Âteş-i la‘l ü la‘l-i âteş-reng
Hamd u minnet Cenâbuna mahsûs
Şükr ü ni‘met sana umûm u husûs (Ercan 2008: 14-15)
Kaynakça
Ercan, Özlem (2008). Hikâye-i Erdeşîr ü Şâpûr . Bursa: Gaye Kitabevi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (FERDÎ, ARAYICI-ZÂDE) | Ferdî, Arayıcı-zâde Hüseyin Ferdî Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
2 | ESMÂ-İ BİLÂD/BİLÂDİYE (FERDÎ, ARAYICI-ZÂDE) | Ferdî, Arayıcı-zâde Hüseyin Efendi | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
3 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
4 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
5 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
6 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
7 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
8 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
9 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
11 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |