RUMUZÛ'L-EDEB (SAMİPAŞAZÂDE SEZÂİ)
hikâye
Samipaşazade Sezai (d. 1859 - ö. 26 Nisan 1936)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Samipaşazade Sezai’nin hikâye kitapları arasında sayılmakla birlikte hikâyelerin dışında çeşitli türlerde yazılmış yazılardan oluşmuş bir eseri. Kitaptaki yazılar farklı dergilerde yayımlandıktan sonra 1898’de kitap olarak yayımlanmıştır. Eserde altı hikâye (Bedia Hanım, Yarın, Anneciğim, Mösyö Epikür’ün Seyahati, O Büyük Siyah Gözler, Mihriban), altı anı (Musahabe, Adaya Dair, Hatırat-ı Edebiyeden, Londra Hatıratından, Köyde İki Gece, Adada Birkaç Gün), iki gezi yazısı (İzmir’e Dair, İlk Seyahatin Tesiratı) ve üç makale (Köpeklere Dair Birkaç Kelime-i İnsaniye, Musahabe-i Edebiye, Zemzeme Hakkında) bulunmaktadır.

Bir hikâye kitabında hikâye dışında başka türde eserlerin yer alması bir sonraki hikâye kitabı İclal’de de görülmektedir. Bu kitapta Küçük Şeyler’de olduğu gibi yazarın görüşlerini ortaya koyan bir “Mukaddime” yoktur. Yazıların onu İkdam, beşi Servet-i Fünun, biri Tercüman-ı Hakikat ve Servet-i Fünun’un Girit muhtacînine iane için neşrettiği Nüsha-i Fevkalâde’de ve “Zemzeme Hakkında” başlıklı yazı da hem Güneş hem de Bedayi-i Edebiye’de yayımlanmıştır.

Kitaptaki hikâyelerin beşi trajik sonlarla biten hikâyelerdir. "Bedia Hanım" talihsiz bir evlilik yapan bir kadının trajik ölümü ve bu ölümün onun sevdikleri üzerindeki etkisini, “Yarın” şair ruhlu Süleyman’ın çocuğunu kaybedişini, “Anneciğim” çeşitli kötülüklere göğüs geremeyen kimsesiz bir kızın kötü yola düşmesini, “O Büyük Siyah Gözler” bir çobanın sadece bir kere gördüğü bir genç kıza duyduğu platonik aşkın onu mecnuna çevirmesini anlatan hikâyelerdir. Bunların içinde “Mösyö Epikür’ün Seyahati” hem konu bakımından hem de sonucu bakımından diğerlerinden farklı bir mahiyet taşır. Bu hikâye, Büyükada’ya gelen Mösyö Epikür’ün esrarengiz tavrından etkilenen ve onun önemli bir kişi olduğunu düşünen adalıların bir süre sonra Mösyö Epikür’ün kaybolmasıyla onun kendilerini dolandıran bir adam olduğunu anlamalarıyla sona ermektedir.

Gezi yazılarının biri yazarın İzmir’e yaptığı seyahat izlenimlerini, bir diğeri de yazarın Fransa yoluyla Londra’ya yaptığı ilk Avrupa seyahatinin kendisi üzerindeki etkilerini anlatmaktadır. Yazarın anılarının sayısının fazla olması dikkat çekicidir. Bu anılardan iki tanesinin uzun yıllar yaşadığı Büyükada’ya ait olduğu görülür. “Köyde İki Gece” adlı anısı yazarın “O Büyük Siyah Gözler” hikâyesinin mekânının köy olmasının tesadüf olmadığını göstermesi bakımından önemlidir. Kitaptaki makaleler içinde “Zemzeme Hakkında” başlıklı olanı Recaizade Mahmut Ekrem’in ikinci Zemzeme’si üzerine yazılmıştır. Yazar bu makalesinde Recaizade Mahmut Ekrem’in bu eserinden övgüyle söz ederken Namık Kemal ve Abdülhak Hamit’i de ihmal etmez. Bunu yaparken hiçbir şekilde o dönemde görülen eski-yeni çatışmasına temas etmez.

Yazarın biyografisi için bk. “Samipaşazade Sezai”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sezai-samipasazade

Eserden Örnekler


(Bedia Hanım'dan) Lütfi Beyin kalbi ahlâkına da kat’iyen müdahale etmiyordu: Teehhül edeli dört ay olduğu hâlde bazı geceler hiç gelmiyor, imrar-ı leyal ettiği yerlerin efkâr ve etvarıyla geldiği zamanlar ise her tarafına esâfil-i nisvanın kullandığı keskin pudra kokuları Bedia’nın odasında, o mahfil-i ismet ü irfanda intişar ediyordu.

Zavallı Bedia bitiyordu. Ara sıra Lütfi Beye bir nazar-ı istihfaf ü istihkar ile bakarak hiç söz söylemiyordu. Terbiye ve tahsilini hanımıyla beraber istihsal eden Nazenin, Bedia Hanıma İngilizce: “Ah hanımcığım. Bu bakış, bu adem-i tenezzül, bu ulvî istihkar erbâb-ı kalbden birini öldürebilir!” diyordu. Bedia, cümle-i asabiyesi mahv ve harap olduğu cihetle pek çok ıztırap çekmeyerek sükûnetle sönüyor, azalıyor, bitiyordu.

İki ay sonra bu ihtiyar peder açık, ayakları çıplak olduğu hâlde bembeyaz saçları ile bir çocuk gibi bahçesinde, kırlarda koşarken, Lütfi Bey işretten, kadınların sürdükleri boyaların, pudraların kokusundan, havasızlıktan teaffün eden bir gazinoda “Madam Angor” şarkısını dinlerken Bedia rahat döşeğine serilmişti. Bu türlü ilel-i asabiyede bazen görüldüğü üzere Bedia bir çocuğun uyuklaması gibi huzur ve sükûnetle hâb-ı ebedîye dalmıştı. (Kerman 2003: 153-154).

Kaynakça


Çağın, Sabahattin (2017a). Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatında Hikâye, İstanbul: Dergâh Yayınları.

Çağın, Sabahattin (2017b). “Samipaşazade Sezai’nin ‘Küçük Şeyler’i”. Yeni Türk Edebiyatı, (15): 7-18.

Enginün, İnci (2006). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1839-1923), İstanbul: Dergâh Yayınları.

Güven, Güler (2009). Sami Paşazade Sezayi ve Eserleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Kerman, Zeynep (2003). Samipaşazade Sezai Bütün Eserleri 1, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.



Atıf Bilgileri


Aydemir, Ahmet. "RUMUZÛ'L-EDEB (SAMİPAŞAZÂDE SEZÂİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/rumuzu-l-edeb-samipasazade-sezai-tees-1684. [Erişim Tarihi: 07 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞÎR (SAMİPAŞAZÂDE SEZAİ) Samipaşazade Sezai Dr. Ayşegül Ergişi
Görüntüle
2 BİR DÜŞMÜŞ KADIN (SAMİPAŞAZÂDE SEZAİ) Samipaşazade Sezai Diğer ALİ ERBAY
Görüntüle
3 SERGÜZEŞT (SAMİPAŞAZÂDE SEZAİ) Samipaşazâde Sezai Dr. Öğr. Üyesi Sema Noyan
Görüntüle
4 KÜÇÜK ŞEYLER (SAMİPAŞAZÂDE SEZAİ) Samipaşazâde Sezai Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ
Görüntüle
5 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
6 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
7 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
8 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
9 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
10 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
11 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
12 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
13 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
14 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle