RİYÂZÜ’Ş-ŞU‘ARÂ (RİYÂZÎ)
tezkire
Riyâzî, Mehmed Efendi (d. 980/1572 - ö. 1054/1644)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Riyâzî’nin yazdığı şuara tezkiresi. Tezkire’yi I. Ahmed’e ithaf eden yazar eserini yazmaya 1016/1607 yılında başlamış 1018/1610 yılında tamamlamıştır (Açıkgöz 2017: 5). Yazar eserin dibacesinde eserin adını neden Riyâzü’ş-Şuarâ koyduğunu açıklamıştır: Tezkire'de yer alan şairlerin bazısı çeşitli çiçek özelliği barındırmaktadır, bazısı ise bitkiye benzemektedir bu yüzden yazar eserin ismini şairler bahçeleri anlamına gelen Riyâzü’ş-Şuarâ koymayı uygun görmüştür (Açıkgöz 2017: 5). Riyâzî dibacede anlattığına göre Anadolu’da şiiri ile şöhret kazanan şairlerin hâllerinin ve şiirlerinin kayda geçirilmesi maksadı ile arkadaşlarının teşviki ile bu eseri yazmıştır (Açıkgöz 2017: 5).

Riyâzî eserini dîbâce ve “ravza” adını verdiği iki ana bölümden meydana getirmiştir. Yazar, eserin dibace bölümünde eserini hazırlarken dikkat ettiği hususlar hakkında bilgi vermiş, şiir ve şair konularında fikirlerini beyan etmiştir. Riyâzî’ye göre Tezkire’sinin beş özelliği bulunmaktadır, bu özellikleri “tenbih” başlığı ile sıralamıştır: Birinci özellik okuyanı ve yazanı usandırmamak için uzun uzadıya anlatmaktan kaçınılmıştır; ikinci özellik gerçek şair ile şair geçinenler ve söz sanatlarındaki farklılıklar gösterilmiştir; üçüncü özellik çoğu şairin eserlerine müracaat edilip övgüye değer şiirleri alıntılanmıştır; dördüncü özellik diğer tezkire yazarlarının tarih bilgilerine ve şiirlerin kimlere ait olduğunu bilip bilmemelerine dair “îrâdcikler” (açıklama, der-kenar) düşürülmüştür; beşinci özellik her şair hakkında olabildiğince objektif değerlendirmeler yapılmaya çalışılmış, yanlı değerlendirmelerden kaçınılmıştır (Açıkgöz 2017: 8). Dibace bölümünde daha sonra Riyâzî şiire dair görüşlerini açıklamıştır. Yazar, şiire dair görüşlerini “ifâde” ve “mânâ” kavramları etrafında dile getirip şairlik hakkındaki görüşlerini belirtmiştir. Riyâzî, makbul saydığı şairleri dört kategoriye ayırmıştır: Birincisi manada yaratıcı olanlar, ikincisi önceki manaya yeni bir mana ekleyerek güzelleştirenler, üçüncüsü önce söylenmiş bir manayı güzel bir ifade ile yeniden söyleyenler, dördüncüsü ise önceki manadan başka yeni manalar bulanlar ve bunu öncekilerden iyi yapanlar (Açıkgöz 2017: 9). Tezkire’nin ravza adı verilen ilk bölümünde şair sultanlar, ikinci bölümünde ise Osmanlı coğrafyasında yetişen şairlere yer verilmiştir. İlk bölümde şiir yazan sekiz Osmanlı Sultanı kronolojik olarak yer alırken ikinci bölümde toplam dört yüz yirmi dört şair alfabetik olarak sıralanmıştır (Açıkgöz 2017: 9). Riyâzî, her şairin hayatı, sanatı varsa eserleri hakkında bilgi verip hemen hepsinin ölüm tarihini belirtmiştir. Riyâzî, şairlerin hayatları hakkında kısa bilgi verip şiirlerinden daha çok örnek göstermiştir (İsen vd. 2018: 106). Eser, 16.yüzyılın biyografi ağırlıklı tezkireleri ile 17.yüzyılın antoloji tipi tezkireleri arasında bir geçiş niteliğindedir (İsen vd 2018: 106). Riyâzî, eserini genellikle kısa cümleler ile yazmış ,değer verdiği bazı şairleri anlatırken uzun cümleleri tercih etmiştir. Yer yer secili cümleler kullanmıştır (Açıkgöz 2017: 6).

Yazma eser kütüphanelerinde on bir nüshası bulunan Riyâzü’ş-Şuarâ üzerine Namık Açıkgöz yüksek lisans tezi hazırlamış (1982), daha sonra bu tezi e-kitap olarak yayımlamıştır (2017).

Yazarın biyografisi için bk. “Riyâzî, Mehmed Riyâzî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/riyazi-mehmed-riyazi-efendi 

Eserden Örnekler


ÂLÎ

Gelibolı’dan Mustafâ Çelebi’dür. Tarîk-ı ‘ilme sülûk itmiş iken mukaddemât-ı tekellüfât-ı ‘âdiyyesi netîce-bahş olmayacagına câzim olup tarîk-ı sipâha ‘âzim olmışıdı. Destbe-dest kat‘-ı merâtib ile yeñiçeri kâtibi olup ba‘dehu mesned-nişîn-i emâret olmış idi. Hakkâ ki, ‘uluvv-i fıtrat ve fazl-ı isti‘dâlda bu cins-i ‘âlînüñ efrâdındandur. Egerçi eş‘ârı şütür-gürbe olup dânesi penbeden mümtâz olmadugı cihetden medhûldür; lâkin ba‘zısı derece-i kabûle mevsûldür. Kendi kavli üzere manzûm ve mensûr otuz pâre kitâbı vardur ve lisân-ı Türkî’de iki Dîvân’ı vardur. Bu eş‘âr Dîvân’ından intihâb olınup sebt olındı.

Nazm

Virdi rez duhterini sâkîye erbâb-ı safâ

Mutrıbân okıyıcı çıkdı anuñçün gûyâ

Ve lehu

Sipihr-i sînede bir mâh-pâremüz yokdur

Koy a gönül koy a hergiz sitâremüz yokdur

Ve lehu

Gül didügün şarâb ile tolmış piyâledür

Bir barmacuk ki eksile pervâzî lâledür

Ve lehu

‘Aks-i şükûfelerle murassa‘ kemer gibi

Bâguñ miyânını tolanur turma cûy-bâr

Bâga bahâr-ı nakş-ı nihâli döşer sabâ

Düşdükçe cûya ‘aks-i nihâl-i şükûfe-vâr (Açıkgöz 2017: 216).

Kaynakça


Açıkgöz, Namık (hzl.) (1982). Riyâzî Muhammed Efendi, Riyâzü’ş-Şu’arâ (Metin-Dizin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.

Açıkgöz, Namık (hzl.)(2017). Riyâzî Muhammed Efendi, Riyâzü’ş-Şuarâ. Ankara: KB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/54137,540229-riyazu39s-suarapdfpdf.pdf?0. [Erişim tarihi: 08.08.2022]

İsen, Mustafa, vd. (2018). Şair Tezkireleri. Ankara: Grafiker Yay.

Atıf Bilgileri


Güzel, Bilal. "RİYÂZÜ’Ş-ŞU‘ARÂ (RİYÂZÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/riyazu-s-su-ara-riyazi. [Erişim Tarihi: 14 Mart 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (RİYÂZÎ, MEHMED) Riyâzî Mehmed Efendi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
2 SÂKÎ-NÂME (RİYÂZÎ, MEHMED EFENDİ) Riyâzî, Mehmed Efendi Araş. Gör. Kerem Kaan Akhan
Görüntüle
3 DÜSTÛRU’L-AMEL (RİYÂZÎ, Mehmed Riyâzî Efendi) RİYÂZÎ, Mehmed Riyâzî Efendi (ö. 1054/1644) Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
4 MUHTASAR-I VEFEYÂTÜ'L-A'YÂN RİYÂZÎ, Mehmed Riyâzî Efendi (ö. 1054/1644) Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
5 RÎSÂLE FÎ İLM-İ BEYÂN (RÎYÂZÎ, MEHMED EFENDİ) Riyâzî, Mehmed Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
6 KEŞFÜ'L-HİCÂB AN-VECHİ'S-SAVÂB (RİYÂZÎ, MEHMED EFENDİ) Riyâzî, Mehmed Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
7 SAHÂYİFÜ'L-LETÂYİF FÎ ENVÂ'İ'L-ULÛM VE'L-MA'ÂRİF (RİYÂZÎ, MEHMED EFENDİ) Riyâzî, Mehmed Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
8 SİYER (RİYÂZÎ) Riyâzî, Mehmed Efendi Araş. Gör. Murat ASLAN
Görüntüle
9 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
10 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
11 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
12 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
13 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
14 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
15 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
16 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
17 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle