- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
- Eser Yazılış Tarihi:?/1834-1837 arasında
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tezkire
- Yayın Tarihi:01/10/2021
RİYÂZU’N-NUKABÂ (AHMED NAZÎF)
nakibüleşraf biyografileriNazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed (d. ?/? - ö. 1275/1858)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sahaflar Şeyhi-zâde Ahmed Nazif Efendi’nin (ö. 1275/1858-59) nakibüleşraf biyografilerine dair eseri. “Hz. Muhammed’in soyundan gelen seyyid ve şeriflerin devletle ve birbirleriyle ilişkilerini düzenleyen makam” tanımlanabilecek nakibüleşraflık, Osmanlı devlet teşrifatında çok önemli yere sahipti. Nüshalara göre farklılık göstermekle birlikte 60 varak civarında olan Riyâzu’n-Nukabâ, kısa bir mukaddimeyle başlar. Sâdât-ı kirâma duyduğu muhabbet sebebiyle böyle bir eser ortaya koymayı düşündüğünü belirten müellif, eskilerin eserlerini incelemeye heves ettiğini, özellikle de Kâtip Çelebi ve Müstakîm-zâde’nin eserlerinden etkilenerek baki kalan kubbede bir hoş seda bırakmak arzusuna kapıldığını kaydeder. Eserin nakibüleşrafların biyografilerine tahsis edilmiş kısmı “Zikr-i Zuhûr-ı Nasb-ı Nikābet” başlığı ile başlar. Nikābet makamının tarihçesinden bahsedilen bu bölümden sonra nakibüleşrafların biyografilerine geçişir 56 nakibüleşrafa yer verilen eserde biyografiler kronolojik olarak sıralanmıştır. Eserin telif tarihi belli değildir. Ancak eserdeki son nakibüleşraf Abdurrahim Efendi’nin biyografisinde nikâbet görevine devam ettiği bildirildiğine göre bu görev süresi içinde (6 Safer 1250/14 Haziran 1834-1 Şevvâl 1252/9 Ocak 1837) yazıldığı söylenebilir. Eserin bilinen beş nüshası vardır (bk. Aktı 2019: 13-15). Süleymaniye Kütüphanesi Esad Ef. 2275 numarada kayıtlı nüshanın, sonradan tamamlanmak niyetiyle boş bırakılmış kısımlar, bazı karalamalar, düzeltmeler, derkenar çıkmaları gibi özelliklerine nazaran müsvedde bir müellif hattı olması ihtimâli yüksektir.
Sonradan aynı vadide eser veren Ahmed Rif’at’ın Devhatü’n-Nukabâ adını verdiği eserinde -Ahmed Nazîf’ten söz etmese de- ondan yararlandığına şüphe yoktur. Ancak Ahmed Rif’at Efendi’nin Riyâzu’n-Nukabâ’yı bazı küçük değişikliklerle aynen alıp burada mevcut 56 nakibüleşrafa kendi zamanına kadar gelen altı nakibüleşrafı daha eklediği bilgisine (İpşirli, 1994: 229) katılamıyoruz. Büyük oranda aynı kaynaklardan yararlandıkları anlaşılan iki eser arasında elbette önemli benzerlikler vardır ancak dikkatli bir mukayesede Ahmed Rif’at’in Ahmed Nazîf'’ten almayıp doğrudan diğer kaynakları kullandığı fark edilecektir.
Riyâzu’n-Nukabâ’nın dilinin, devrine göre ağır; üslûbunun yer yer süslü nesre yaklaşan orta nesir tarzında olduğunu söyleyebiliriz. Biyografik anlatım özellikleri olarak umumiyetle nakibüleşrafın memleketi/doğum yeri, babasının adı, asıl adı, tahsil hayatı ve devlet hizmetindeki görevleri sırasını takip etmektedir. Tayin ve azillerin tarih ve yer olarak ayrıntıyla verildiği eserde ölüm yeri ve tarihi, varsa nakibüleşrafın ölümüne düşülen tarihler, birtakım kişilik özellikleri, eserleri ve şairse şiirlerinden örnekler verilmek suretiyle bir sıralama izlemektedir.
Eser üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Aktı 2019).
Ahmed Nazif Efendi’nin biyografisi için bk. “Nazîf, Sahaflar Şeyhizâde Ahmed Nazîf”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nazif-sahhaflar-seyhizade-nazif
Eserden Örnekler
ŞEYHÜLİSLAM ES-SEYYİD YAHYA TEVFİK EFENDİ
Bidâyet ve hâl-i neş’etinde burc-ı sulehâ olan Darü’l-fetvâ’ya devâm ve ru’ûs-ı tedris ile kesb-i liyâkat, vâsıl-ı merâm olup devre-i muʻtâdeyi bi’t-tekmîl Selânik mevleviyyetiyle be-kâm ve bin yüz seksen yedide mahrecden maʻzûl olup Şam mevleviyyeti ile hilâl-i tali‘i bedr-i tâm ve doksan dokuz ramazânında Darü’s-saltana kadılığı câh-ı vâlâsı mûris-i şâdî-i bayram olmuşdu. İki yüz zilka‘desinde Anadolu ve iki yüz birde Rumeli pâyesi ve iki yüz ikide bi’l-fi’l Rumeli sadrı ve iki yüz dörtte Mehmed Derviş Efendi merhûmun irtihâliyle münhal olan câh-ı refîʻi-i nikābet sâhibü’t-tercemeye tevcîh ve terfîh kılındıklarından sonra iki yüz beş recebinin dokuzuncu günü sevk-i faid-i tevfik ile hidmet-i celîle-i fetvâya me’mûr ve nâ’il-i ikbâl-i mevfûr olmuşlar idi. Ol mesned-i âlîde müşkil-güşâ-yı hâss u âmm ve tesviye-fermâ-yı mesâlih-i enâm iken on iki gün mürûrunda “irciʻî” emrine icâbet ve terk-i âlem-i nekbet eyledikde namâzını ulemâ ve sulehâ edâ ve civâr-ı Câmi-i Fatih’de Pirinçci Sinan Câmii kurbunda müceddeden ibnâ ve iʻdâd ve ihyâsına muvaffak oldukları medrese sahasında defn ve garîk-ı rahmet-i Rabbü’l-‘âlemîn oldu. Ol fâzıl semmâ nebî huzûr edip ve sâhib-i şu‘ûr âlim ve fakîh ve cevâd ve kerîm bir zât-ı âlî-sıfât-ı fazâil-şiyem idi. Rahmetu’llâhi aleyh rahmeten vasi‘aten (Aktı 2019: 87).
Kaynakça
Ahmed Rif’at (1283). Devhatü’n-Nukabâ. İstanbul: Karahisarî Es’ad Efendinin Litoğrafya Destgâhı.
Aktı, Yunus (2019). Ahmed Nazif Efendi ve Nakibüleşraflara Dair Eseri: Riyâzu’n-Nukabâ -Tahlil ve Metin, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
Babinger, Franz (1982). Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, çev. Coşkun Üçok. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
İpşirli, Mehmet (1994) “Devhatü’n-nükabâ”, TDV İslâm Ansiklopedisi. C. 9. s. 229.
Köksal, M. Fatih (2009). “Riyâzü’n-nukabâ” TDV İslâm Ansiklopedisi. C. 35. s. 145-146.
Yüksel, Hasan-M. Fatih Köksal (hzl.) (1998). Osmanlı Toplumda Sâdât-ı Kirâm ve Nakîbüleşrâflar - Ahmet Rif’’at Devhatü’n-nukabâ. Sivas: Dilek Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ELALDI |
Görüntüle | ||
2 | SEFÎNETÜ’L-VÜZERÂ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
3 | TERCEME-İ NUHBETÜ’L-FİKER (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | TERCEME-İ TELHÎS-İ ME’ÂNÎ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ RİSÂLE-İ KEVÂKİBÎ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
6 | TERCÜME-İ TA’LÎMİ’L-MÜTE’ALLİM (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ TABAKAT-I ŞERNÛBÎ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ KASÎDE-İ LÂMİYYE (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
9 | LUGAT-İ KAFİYE (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ ELF LEYLE VE LEYLE (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Ahmed Nazîf | Dr. Öğr. Üyesi Ömer Arslan |
Görüntüle | ||
11 | MELİKÜ’S-SEYF ZÜ’L-YEZEN (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
12 | UKÛDÜ’L-LE’ÂL FÎ TERCEMETİ’L-SİMÂRİ’L-ESMÂR NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ MEVÂRİDÜ’L-KELİM (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | SER-ÂGÂZ-I HİCÂZ / HAC SEYÂHATNÂMESİ (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ELALDI |
Görüntüle | ||
15 | SÛRNÂME-İ MESERRET-ALÂM (NAZÎF) | Nazîf, Sahhaflar Şeyhi-zâde Nazîf Ahmed | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
16 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
17 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
18 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
19 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
20 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
21 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
22 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
24 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
25 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |