- Yazar Biyografisi (TEİS)
Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi - Madde Yazarı: Dr. Nesrin Aktaran
- Eser Yazılış Tarihi:926/1520
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:01/10/2022
RİSÂLETÜ’T-TAHKİKİYYE (SÜNBÜL)
cehrî zikir ve mahiyetiSünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi (d. ?/? - ö. 936/1529)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin semâ, vecd, raks/devran ve zikir kavramlarını incelediği fıkhî eseri. Eserin zahriyyesinde Fî Devrani’s-Sûfiyye adı; serlevhasında ise “Hâzihi Risâle-i Tahkikiyye min te’lif-i şeyhinâ eş-Şeyh Sünbül Efendi Kuddise sirruhu” kaydı yer almaktadır. Kitabın başlangıç kısmında Kanuni Sultan Süleyman için yazılan dua cümlesi, eserin Kanuni’nin 926/1520 yılında tahta geçtikten sonra kaleme alındığını göstermektedir.
Risâle-i Tahkikiyye Türkçe ve Arapça iki nüsha halinde kütüphane kayıtlarında yer almaktadır. Eser, devrân veya sema uygulamasına “haramdır” diyen dönemin müftü ve ulemasına verilmiş cevap niteliği taşımaktadır. İstanbul Kadısı Sarıgörez’in de içinde yer aldığı bir grup ulema; sema, vecd, devran, zikrullah vb. cehri zikir konularına haram fetvası vermiş; bu tür uygulamaların raks olduğunu ve caiz olmadığını belirtmiştir. Bunun üzerine Sünbül Sinan Efendi yapılan uygulamayı sufilerin bir araya toplanarak daire şeklinde halka tutup ayakta Allah’ı zikretmek şeklinde tanımlamış ve bunun cevazına dair hükümleri ifade etmiştir. Eserin başlangıcında samimi dostlarının, bazı arkadaş ve talebelerin ısrarlı istekleri üzerine görüşlerini kitaplaştırdığını, konuya dair aleyhteki iddiaların şüphelerin usul ve bilgi açısından tutarlı olmadığını ifade etmiştir. Bu anlamda eserini oluştururken Allah’ın Kitabı'na, Peygamberin sünnettine müracaat ettiğini belirtmiştir.
Eser üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde zikir ehlinin toplu bir halde halkalar halinde döne döne devran yapmaları bir rakstır diyenlerin sözlerinin yanlışlığı üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde raksın icmâen haramdır ve raksı helal sayan kâfirdir diyenlerin görüşlerinin batıllığı üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölüm ise konuyla ilgili aleyhte delil olarak sunulan tefsir kitaplarındaki kapalı kısımların asıl maksadını izah amacıyla yazılmıştır. Eser hakkında Yunus Bozbuğa tarafından Bir Fevâ Tercih ve Tahrîc Örneği Olarak Sünbül Sinan Efendi’nin Risalet-i Tahkikiyyesi adlı yüksek lisans tezi hazırlanmıştır.
Yusuf Sünbül Sinan’ın biyografisi için bk. “Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sunbul-seyh-yusuf-sunbul-sinan
Eserden Örnekler
Talebelerden, samimi dostlardan ve arkadaşlardan kimileri; vuslata ermiş seyr ü sülûka tabi olanların yoluna bir kısım şüpheler üretip engel olmaya çalışanlara karşı uzun zamandan beri cevap vermemi istemekteydiler. Ey aziz kardeşim -Allah Teâlâ sana merhamet etsin- bil ki, şayet sen öfke ve kin gözüyle değil de insaf ve rıza gözüyle bakarsan, insanlardan bir kısmının Selim Han zamanında -Allah Teâlâ onu her türlü kötülüklerden korusun- gerçeği öğrenmek için değil aksine hizipçilik yaparak şu konuda fetvâ istemişlerdir. “Sûfilerin ve arkadaşlarının halkalar halinde bir araya gelip devran ile Allah Teâlâ’yı çokça zikretmeleri ve ayakta aşka gelmeleri caiz midir değil midir? (Sünbül, Sinan No. 02073. vr. 1b-28b).
Kaynakça
Bozbuğa, Yunus (2019). Bir Fevâ Tercih ve Tahrîc Örneği Olarak Sünbül Sinan Efendi’nin Risalet-i Tahkikiyyesi. Yüksek Lisans Tezi. Yalova: Yalova Üniversitesi.
Çalıkoğlu, M. Asım (1975). Sünbül Efendi ve Merkez Efendi’nin Resimli Hayatı ve Hüviyetleri. İstanbul: Nurgök Matbaası.
Sünbül, Sinan. (t.y.). Risâle-i Tahkikiyye. Süleymaniye Kütüphanesi. (Trc. Yunus Bozbuğa). Vehbi Efendi Kitaplığı. No. 02073, vr. 1b-28b.
Sünbül, Sinan (2001). Sünbül Efendi’nin Sema, Vecd, Devran, Zikrullah Hakkındaki Görüşleri. (hzl. Ali Toker/ çev. Müfit Yüksel). İstanbul: Fulya Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE DER HAKK-I ZİKR Ü DEVRÂN (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Dr. Nesrin Aktaran |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLETÜ ETVÂRİ'S-SEB'A (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Doç. Dr. MEHMET ŞİRİN AYİŞ |
Görüntüle | ||
3 | TARİKATNÂME (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE FÎ DEVERÂNİ'S-SÛFİYYE (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Dr. Nesrin Aktaran |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
6 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
7 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
8 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
9 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
11 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
14 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |