RİSÂLETÜ'L-BEDRİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ)
mesnevi
Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî (d. 938/1013 - ö. 1532/1604)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şâh Velî Ayıntâbî'nin mürit ve mürşitlere gerekli olan şartlar ile kalbin hâllerinden bahseden 1390 beyitlik mesnevisi. Eserin tam adı, kitabın baş tarafında yer alan Arapça mensur mukaddimede; Kitâbü’r-Risâleti’l-Bedriyye fî Beyâni Tarîkati’l-Marziyye şeklinde geçer. Şâh Velî Ayıntâbî, Risâletü’l-Bedriyye’yi Ramazan ayında, Gaziantep Salâhiye Camii’nde itikâfta iken yazmıştır (Şâh Velî Ayıntâbî 1591: 14a, 74b; Çavuşoğlu 2016: 33). Eser, müellife ait el-Kevâkibü’l-Muzî’e fi’t-Tarîkati’l-Muhammediyye adlı mensur bir risaleden sonra aynı mecmua içerisinde yer alır (Çavuşoğlu 2016:33). Süleymâniye Kütüphanesi Ayasofya Bölümü, 2022/2 numara ve (14a-77a) varakları arasında yer alan Risâletü’l-Bedriyye, Mehmed b. el-Hâc Halîfe tarafından 1000/1591 yılında istinsah edilmiştir (Şâh Velî Ayıntâbî 1591: 77a).

Üç ana bölümden (fasıl) oluşan mesnevinin birinci bölümü, müridlere gerekli yirmi şartı; ikinci bölümü, etvâr-ı kulûb (kalbin tavırları) ile ahvâl-i nüfûsu (nefsin hâlleri) açıklamaktadır. Üçüncü bölümde ise mürşidlere gerekli yirmi şartın manzum tarzda izah edilmiştir (Şâh Velî Ayıntâbî 1591: 14a; Çavuşoğlu 2016:33; Öztürk 2003: 102). Eserde, “mefâ‘îlün/mefâ‘îlün/fe‘ûlün” ve “fâ‘ilâtün/fâ‘ilâtün/fâ‘ilün” olmak üzere iki ayrı vezin kullanılmıştır (Çavuşoğlu 2014: 62). Risâletü’l-Bedriyye’de didaktik bir üslup ve tasavvufî remizlerle örülü bir dil kullanmıştır. Eserde Arapça, Farsça kelime ve terkiplerin yanında az da olsa Eski Anadolu Türkçesi karakteri taşıyan kelime ve kavramlar yer alır.

Risâletü’l-Bedriyye’de klasik mesnevilerin tertibindeki gibi sırasıyla; besmele, tevhid ve na’t kısımları bulunur. Müellif, hayatı ve ailesi ile ilgili bazı malumat ile devrin padişahı III. Murad’ı övdüğü ve ona duacı olduğunu ifade eden beyitlerle eserine devam etmiştir (Çavuşoğlu 2016: 34). Eserin ana konusunu oluşturan üç fasıldan ilkinde, tâlibler için gerekli şartlar birer başlık altında manzûm tarzda izah edilirken her düsturun sonunda konu ile ilgili bir âyet veya hadis zikredilmiştir. Müridlerin yerine getirmeleri gereken yirmi şart şunlardır: Tevbe, sıdk, itikad, ilim, tecerrüd (tecrid), teslim, zühd, sabır, mücâhede, azâim (azîmetler), şecaat, sehâvet, kerâmet, rıza, tevekkül, melâmet, akl-ı maâş (Ahiret işlerini tedbir, önemseme ve azaların Allah yolunda kullanılması), edep, hüsn-i hulk (güzel ahlâk) ve tefvîz (Bütün işlerin Allah’a havale edilmesi ve Allah’tan gelen her şeyi gönül hoşluğu ile karşılama) (Çavuşoğlu 2016: 34).

İkinci fasılda müellifin ifadesiyle “Kur’ân’da zikredilen yedi tavrın” (etvâr-ı seb’anın) manzum açıklaması yer alır. Nefsin yedi mertebesi olarak sıralanan nefs-i emmâre, nefs-i levvâme, nefs-i mülhime, nefs-i mutmainne, nefs-i râziye, nefs-i marziyye ve nefs-i kâmile ve bu mertebelere karşılık gelen seyirler; seyr-i ilallah, seyr-i lillah, seyr-i alallah, seyr-i maallah, seyr-i fillah, seyr-i anilla, seyr-i billah ve hâlleri açıklanır.

Üçüncü fasılda ise mürşidlerin içinde bulunması gereken hâller olan yedi vasıta yani esbâb-ı seb’a konusu işlenmiştir. Bunlar: Asâ, sünnet, seccade, kemer, rida, siyah imâme ve hırkadır. Mesnevinin asıl konusunu oluşturan bu üç ana fasıldan sonra eser, mürşid ve müridlere nasihatnâme özelliği taşıyan bir manzûme yer alır. Devamında ise “Kasîde fî beyâni’l-ışkı’llezî kâne li’l-enbiyâ ve’l-evliyâ fî-hâl-i bidâyetihim...” başlığı altında, “‘Işk elinden” redifli bir kasîde yer alır. Bir münacât ile nihayete eren mesnevinin sonunda müstensihin kimliği ve eserin istinsah tarihi ile ilgili Arapça bir hâtime mevcuttur (Çavuşoğlu 2016: 35-36, Öztürk 2003: 103-104).

Risâletü’l-Bedriyye mesnevisi, muhtevasındaki tasavvufî kavram ve remizlerin zenginliği ile özelde halvetîlik, genelde tekke-tasavvuf edebiyatı açısından kayda değer bir eserdir. Tasavvufî ve didaktik mesnevilere örnek teşkil eden eserde, etvâr-ı seb’a ile birlikte pek çok dinî ve tasavvufî kavram işlenmiştir (Çavuşoğlu 2016: 36). 

Eser üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlanmış (Çavuşoğlu 2007), araştırmanın gözden geçirilmiş ve genişletilmiş baskısı yapılmıştır (Çavuşoğlu 2016).

Şairin biyografisi için bk. “Şâh Velî Ayıntâbî-Askerî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sah-veli-ayintabi-askeri

Eserden Örnekler


Der Beyân-ı Sebebi’t-Tahrîr

Bahşıdur itsen şürû‘ şimden girü

N’oldı tahrîre sebep di gel berü


Dest-i nefsimden şikâyet özüme

Eyler iken uyku geldi gözüme


Gördügüm Yûsufleyin düşü sana

Ta‘birin Ya‘kûbleyin eyle bana


Geldi gayret sem‘ine savt-ı bülend

Ey olan ‘usretde dâ’im müstemend


Mustafâya ümmet olmağa taleb

Kim var ise sende tut gel bir sebeb


Gerçi çokdurur sebeb en tekrahû

Geldi Ahmed şer‘ine lâ tefrahû


Kıl teheccüdle nevâfil dâ’imâ

Eyledükden sonra farż-ı kâ’imâ


Hem tehallakû bi-ahlâki’l-ilâh

Bize olmışdur hitâb bî-iştibâh


Bahr-ı fikre düşüp olmuşdum garîk

Nâr-ı hayret birle kılmışdum harîk


Lutf-ile tutdı elim bir pîr hemân

Nûra batmış var yanında nev-cüvân


Koluna sayyâd-veş almış togan

Ana benzer olmaya isbir togan


Ol cüvâna didüm ey rûh-ı revân

Eyle bu pîrün nedür ismin beyân


Dir Cemâl-i Halvetîdür bî-gümân

İçüren vuslat şarâbını ‘ayân


Pes toganı bir sirâca ol yigid

Saldı fi’l-hâl kıldı büryân ü türîd


Çekdi çok zahmet anı bişürmede

Hem koyup şeyh önüne tapşurmada


Geldi önüne ‘azîzün ol şikâr

Kuddise sırrıhû didüm âşikâr


Yidirüp büryânı ol ‘abd-i şekûr

Sonra virdi bana şerâben tahûr


Gel nazar kıl düşüme gör nolmışam

Bu beden sicninde nev‘â kalmışam

...

Tâlihun gördügi düşe bi’t-tamâm

Didiler edgâsu ahlâm ey hümâm (Çavuşoğlu 2016: 160, 167-168).

Kaynakça


Çavuşoğlu, Raşit (2016). Gaziantepli Bir Halveti Şeyhi Şâh Velî Ayıntâbî ve Risâletü’l-Bedriyyesi. İstanbul: Okur Akademi Yay.

Çavuşoğlu, Raşit (2014). “Şâh Velî Ayıntabî ve “Işk Elinden” Redifli Kasîdesi”. Journal of Intercultural and Religious Studies 6: 61-84.

Çavuşoğlu, Raşit (2017). “Şâh Velî Ayıntâbî’nin el-Kâvâkibü’l-Muzî’e fi’t-Tarîkati’l-Muhammediyye Adlı Risâlesi ve Tahlîli: Üç Hadis Üç Hakîkat”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 21: 355-392.

Öztürk, Ali (2003). XVI. Yüzyıl Halvetî Şiirinde Din ve Tasavvuf. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Öztürk, Ali (2020). “Bir Sûfî Otobiyografisi: Şâh Velî Ayıntâbî’nin (V.1013/1605[?]) er-Rıhletü’s-Seniyye’si”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 2: 689-726.

Şâh Velî Ayıntâbî (1582). Risâletü'l-Bedriyye. Süleymaniye Kütüphanesi. Ayasofya Bölümü. nu: 2022/2.

Şâh Velî Ayıntâbî (1587). el-Kevâkibü’l-Muzî’ fi’t-Tarîkati’l-Muhammediyye. Süleymaniye Kütüphanesi. Ayasofya Bölümü. nu: 2022/1.

Atıf Bilgileri


Çavuşoğlu, Raşit. "RİSÂLETÜ'L-BEDRİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risaletu-l-bedriyye-sah-veli-ayintabi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK
Görüntüle
2 EL-KEVÂKİBÜ’L-MUZÎ’E Fİ’T-TARÎKATİ’L-MUHAMMEDİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Doç. Dr. Raşit Çavuşoğlu
Görüntüle
3 ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Öğretmen Cemile Sağır
Görüntüle
4 NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
5 TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) Atâ, Üsküplü Atâ ismail Aksoyak
Görüntüle
6 DÎVÂN (İLMÎ) İlmî, İlmî Dede Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
7 GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) Halvetî Muhyî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
8 DÎVÂN (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
9 SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Dr. Ahmet UĞUR
Görüntüle
10 GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Prof. Dr. Nuran ÖZTÜRK
Görüntüle
11 ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
12 KIRK HADİS (RIHLETÎ) Rıhletî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
13 ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle