- Yazar Biyografisi (TEİS)
Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi - Madde Yazarı: Doç. Dr. MEHMET ŞİRİN AYİŞ
- Eser Yazılış Tarihi:1244/1828
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:23/09/2022
RİSÂLETÜ ETVÂRİ'S-SEB'A (SÜNBÜL)
nefsin mertebeleriSünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi (d. ?/? - ö. 936/1529)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Sünbül Sinan’ın, nefsin yedi mertebesi ile ilgili yazdığı risalesi. Eserin tam adı, Risaletün Şerifetün fî Beyani Atvari’s-Seb’ati fî Tarikati’t-Tasavvûfî ve’z-Zühdi şeklindedir. Risalenin 14a varağının sol tarafında kırmızı kalem ile “iş bu risale-i şerife pir-u destgirimiz Sünbül Sinan Halvetî Hazretlerinindir.” şeklinde Osmanlıca bir not yazılmış, altında ise tarih olarak h. 1244 (m. 1828) kaydı düşülmüştür. Bu maddenin hazırlanmasında eserin iki adet yazma nüshasına ulaşılmıştır. Biri Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi, 2835/002 numarada kayıtlıdır. Bu nüsha Rika ile yazılmış olup 6a-11a varakları arasında yer almaktadır. Diğeri ise Milli Kütüphane Yazmalar Koleksiyonu, 1788 numaralı Dvd’de kayıtlıdır. Çalışmada, eserin Milli Kütüphane Yazmalar Koleksiyonundaki nüshası esas alınmıştır. Nüshasının, 22a varağına kadar olan kısmı Sinan Efendi’nin risalesidir. 14b varağının kenarında İbrahim b. Ethem hazretlerinden bazı nasihatler eklenmiş. 22b varağında cetvel içi boş bırakılmış, sol kenarında ise tasavvuf ehlinde bulunması gereken bazı hasletler yazılmıştır. Eserin sonunda bu nüshanın kim tarafından ve ne zaman yazıldığına dair bir kayıt bulunmamaktadır. 22a varağının kenarında yedi nefis mertebesinin her birisinin sırasıyla makamı, seyri, âlemi, hali, varidi, nuru, miftahı ve muini gibi özellikleri yazılmıştır.
Sünbül Efendi, eserinin te’lif sebebini, “Âdemoğlunun kalbinin içinde bulunduğu hal ve durumlarla ilgili olarak, tafsilattan uzak, öz ve anlaşılır bir şekilde, taliplerin de rahatça okuyup ezberleyebilecekleri bir risale yazmak istedim” şeklinde ifade etmektedir (Sünbül Sinan, 14a). Sünbül Sinan’a göre merhalelerin yedi olmasının delili “Şüphesiz Allah sizi türlü merhalelerden geçirerek yaratmıştır” (Nuh, 71/14) ayeti ile Allah Resulünün: “Ben yedi uzuv üzerine secde etmekle emrolundum” (Buhârî, Ezan 133, 134, 137, 138) hadis-i şerifidir. İnsan kalbinin de yedi merhaleye sahip olduğu hususu tasavvuf ehli arasında kabul görür (Sünbül Sinan, 15a). Sünbül Sinan’ın risalesinin önemli diğer bir özelliği ise nefis mertebelerini izah ederken onları bazen bir Peygamber bazen de bir yıldız ismi ile eşleştirmesi ve bu isimlerden hareketle o mertebenin özelliğini ve orada bulunan salikin durumunu izah etmesidir. Müellifi, yedi mertebenin her birinde genel olarak dört hususa dikkat çeker. Birincisi mertebenin ismi ve özelliği, ikincisi bu mertebede bulunan kişinin içinde bulunduğu durum, üçüncüsü bu mertebenin hangi peygamber ile eşleştiği, dördüncüsü bu mertebenin hangi yıldız ile eşleştiği ve bunun özellikleri. Buna göre Nefs-i emmâre Âdem mertebesidir, yıldızı Kamer (Ay)’dir. Nefs-i levvâme Nuh mertebesidir, yıldızı Utarid (Merkür)’dir. Nefs-i mülheme Yahya mertebesidir, yıldızı Zühre (Venüs)’dir. Nefs-i mutmainne İdris mertebesidir, yıldızı Güneş’tir. Nefs-i raziyye İsa mertebesidir, yıldızı Mirrih (Merih)’tir. Nefs-i marziyye Musa mertebesidir, yıldızı Müşteri (Jupiter)’dir. Nefs-i kâmile Ahmed mertebesidir, yıldızı Zuhal (Satürn)’dir.
Şairin biyografisi için bk. "Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sunbul-seyh-yusuf-sunbul-sinan
Eserden Örnekler
Birinci Mertebe
Bu mertebe, seyr ilallah olarak isimlendirilir. Bu aynı zamanda “Nefs” makamıdır. Nefsin bu makamdaki mertebesi “Emmâredir.” Ruh, bu makamda nefsin elinde yaralı hale gelmiş, yenilmiş ve şeytanî hevalarla vasıflanmıştır. Bu makamdaki akıl, şeytanî akıldır. Zira bu makam, nefs-i emmârenin ilk makamıdır. Burada bulunan kimse, kalbi zikir nuruyla aydınlanıncaya kadar cehrî olarak beden dili ile Allah’ı bolca zikretmeli ve buna devam etmelidir. Bu makam “Ademî mertebe” olarak isimlendirilir. Çünkü şeytan, vesvese ile Âdem’i yoldan çıkarıp saptırmış ve cennetten uzaklaştırılmasına sebep olmuştur. Aynen bunun gibi şeytan, nefis makamında bulunan Hz. Âdem’in çocuklarını da vesvese ve fitne ile tevhit yolundan çıkarmaya çalışacaktır. Şeytanın yüzünden Hz. Âdem’in çocukları da ruhani cennetten uzaklaştırılacaklardır. Daha sonra Allah Teâlâ Âdem’in tevbesini kabul ettiği gibi, onların da gözyaşları içerisinde yaptıkları tevbelerini kabul edecektir. Bu makam ilk olması hasebiyle sadr, makamı olarak isimlendirilir. Sadr mertebesi aynı zamanda “Kamer” mertebesidir. Bu makamda bulunanlar ise “Kamer” ehlidirler. Bu makam insana yakınlığı dolayısıyla dünya semasına benzer. Ay bu semanın içindedir ve burada birçok özellik bulunmaktadır. Birincisi, varlık, bütün rengini ve boyasını buradan alır ve her daim bununla boyanır. İkincisi, Ay ışığı parlayan bir elbiseye vurduğu zaman artık onun parlaklığı kaybolur. Allah’ın boyası ile boyanan da artık kendi nefsinden kurtulur. Üçüncüsü, Ay afaki âlemdedir. İşte aynen bunun gibi de bu makamda bulunan talip olan salik de şeriatın nuru ile boyanır. “La İlahe” sözünün boyası ile boyanıp Celal nuru ile mahv ve fani olur. “İllalah” sözünün boyası ile boyanıp Cemal nuru ile de nurlanır (Sünbül Sinan 15a-16a).
Kaynakça
Bağdatlı, İsmail Paşa (1955.) Hediyyetü’l-Ârifîn Esmâü'l-Müellifin ve Âsârü’l-Musannifin. (tsh: İbnülemin Mahmûd Kemal İnal, Avni Aktuç). Ankara: MEB Yayınları.
Bursalı, Mehmet Tahir (1972). Osmanlı Müellifleri. (hzl. Ali Fikri Yavuz, İsmail Özen). İstanbul: İdeal Yayıncılık.
Kâtip Çelebi (1967). Keşfü’z-zünûn an esâmi’l-kütüb ve’l-fünûn. (nşr. Kilisli Muallim Rifat, Şerafettin Yaltkaya). Ankara: MEB Yayınları.
Muslu, Ramazan (2007). "Halvetiyye’de Atvar-ı Seb’a Geleneği ve Sofyalı Bâlî’nin Atvar-ı Seb’a Risâlesi". Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi. Yıl. 8. S. 18. 43-63.
Velikâhyaoğlu, Nazif (1999). Sünbüliye Tarikatı ve Kocamustafapaşa Külliyesi, İstanbul: Çağrı Yayınları.
Yûsuf b. Ya‘kūb (1290). Menâkıb-ı Şerîf ve Tarîkatnâme-i Pîrân ve Meşâyih-i Tarîkat-ı Aliyye-i Halvetiyye. İstanbul: Matba-i Amire.
Yücer, Hür Mahmut. (2010). “Sünbül Sinan”. İslam Ansiklopedisi. C. 38. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. 135-136.
Yücer, Hür Mahmut. (2010). “Sünbüliyye”. İslam Ansiklopedisi, C. 38. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. ss. 136-140.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLETÜ’T-TAHKİKİYYE (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Dr. Nesrin Aktaran |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE DER HAKK-I ZİKR Ü DEVRÂN (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Dr. Nesrin Aktaran |
Görüntüle | ||
3 | TARİKATNÂME (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE FÎ DEVERÂNİ'S-SÛFİYYE (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Dr. Nesrin Aktaran |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
6 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
7 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
8 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
9 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
10 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
11 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
13 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
14 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |