- Yazar Biyografisi (TEİS)
İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Nuriye İnci
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:23/09/2022
RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ)
tasavvufî eserİlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi (d. ?/? - ö. ?/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hz. Şâh Efendi için yazıldığı belirtilen Ahmed İlâhî'ye ait tasnif edilmiş bir risâle. Süleymaniye Kütüphanesi, Kemal Edip Koleksiyonu’nda nr. 56, 305b-307a varakları arasındadır. Ahmed İlâhî aslen Buharalı olup Anadolu’da bilinen ilk Nakşî tekkesi bânisi Ahmet İlâhî’nin ( Kara, 2001, s.219) nesir kısmında dil olarak Arapça, şiir dilinde ise Farsça kullandığı 1 varak ve 1 sahifeden oluşan eseridir. Risâlenin bir müstensih tarafından yazıldığı tahmin edilmektedir.
Eser, tevhid denizinde bulunan kullardan onu isteyene Allah'ın bu sırları açacağına dair bir müjde, hamd cümlesi ve Hz. Peygamber'e salâtü selâm ile başlar. Ahmed İlâhî'nin tevhid telakkisine yer verilen risâlede sûfîlerin âlem tasavvurunda kullandıkları mülk, melekût ve ceberût âlemleri tasnif edilmiştir. Bu âlemler arasında arifin seyri, melekûttan (manevî varlıklar sahası) mülke (cisimler sahası) doğrudur. Allah yolunda seyredenlerin eksiklerini tamamlamak ve talim için ceberût (mülk ve melekut arasındaki saha) âlemine gönderilmektedir. Bu yolculuk esnasında görülen tevhidin hakikatlerine geçmeden önce İlâhi, "La ilahe illallah" lafızının başındaki lâ en-nâfiyenin gramer yapısından ve hakikatinden bahseder. Tevhid Kelimesi'ndeki "Hû" lafzının önemine dikkat çeker. Tevhid inancının temeli olan bu cümlede "lâ" olumsuzluk edatı, O'ndan başka hiç bir ilahın bulunmadığı, tek ve gerçek olanın Allah olduğu hakikatini vurgulamaktadır. Tevhidin hakikatinin kulda izharını ise Hz. Nûh, tufan ve tufan vaktindeki galeyan ile temsil kurarak anlatır. Bu temsilde Allah yolunda seyre çıkan salik Nûh'u (as), onun tekmil ve talim etmesi sonucu meydana gelen coşku ve galeyanı tufan, arifin kalbinin tenevvürden yaşadığı coşkuyu ve manevi hâli Nûh tufanı vaktine benzetmiştir. İlâhî'ye göre kalbinin aydınlanması sonucu yaşadığı coşku yaşayan her ârif o asrın Nûh'unu temsil eder. İki tür seyirden birincisi mülkten melekûta diğeri ise melekûttan mülk âlemine doğrudur. Bu seyrden birincisi sâhibü imâmü'l-eymen diğeri ise sâhibü imâmü'l- yüsrdür. Ondan sonra geleni ise kutup olarak isimlendirir. Kutup, ebu'l-vakti (şu ana sahip olan) ifade etmektedir. Yine birinci seyr, seyr ilallah ve fillah diğeri ise seyr 'anillahtır. Bu iki seyr bir dönüş ve iki başlangıç noktasının birbiri ile yeniden buluşması yani olmadan önceki halimize rucû etmek olan sûfîlerin misâk anlayışına işaret eder. Ahmed İlâhî risâlede vahdet-i vücûd düşüncesinde değerlendirilen "Allah vardı onunla birlikte hiç bir şey yoktu." sözüne dair açıklamalara da yer vermiştir. Risâle farklı müelliflere ait Farsça şiirlerle devam etmektedir. Bu şiirler Ahmet İlâhî'ye ait olmayıp müstensih tarafından ilave edilmiş görünmektedir.
Müellifin biyografisi için bk. “İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ilahi-seyh-ahmed-ilahi-efendi.
Eserden Örnekler
İbnü-l Vefâ'ya (ö. 896/1491) ait manzume:
Çâr çiz est çâre-i bîçâregân ender cihân / Terki mal ve terki câh ve terki rahat terki cân.
Çar çiz est tâ murâd-ı an râ burâd u kuvvetü berk /Terki sûret terki mâna terki kevneyn terki terk.
El-Emir Eş-Şeyh el-Buhârî'nin (ö. 922/1516) beyti
Hest tâc-ı ârifân ender cihân ez çâr terk
Terki dünya terki ukbâ terki hestî terki terk.
Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî'nin (ö. 672/1273) beyti
Çâr ma'na çâr ma'na râ derest Her yeki râ yek kelid bî serest.
Ker nidâ ma'na der ber kelid Hane-i tû çün serâi bî derest.
Mevlana Seyyid İzzet'in cevabı:
Çâr ma'na çâr ma'na ra ekberest/ Havau abu badu ve ateş san derest.
Fehmü fikrü hıfzu aklu ve amed kilid/Ker ne dani best-i an der beh terest. (Risale-i Tevhidiye: 305b-307a)
Kaynakça
Ahmed İlâhî (yty). Risale-i Tevhîdiye. Süleymaniye Kütüphanesi, Kemal Edip Koleksiyonu. nr. 56.
Kara, Mustafa (2001). Bursa’da Tasavvuf ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | PEND-NÂME (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN |
Görüntüle | ||
2 | ŞAKÂYIKU'L-HAKÂYIK Lİ-SULTÂNİ'L-HAKÂYIK (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Doç. Dr. Çetin Kaska |
Görüntüle | ||
4 | HIZIR-NÂME/KİTÂB-I MOLLÂ İLÂHÎ/NECÂTÜ'L-ERVÂH (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Doç. Dr. Çetin Kaska |
Görüntüle | ||
5 | KENZÜ'L-ESRÂR (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Nuriye İnci |
Görüntüle | ||
6 | TASAVVUF RİSALESİ (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ MİFTÂHÜ'L-GAYB (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Doç. Dr. Çetin Kaska |
Görüntüle | ||
8 | ÂDÂB-I MES'ÛDÎ'YE HÂŞİYE (MÜ'MİN) | Mü'min | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
9 | MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) | Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) | Doç. Dr. Nuran ÇETİN |
Görüntüle | ||
10 | TARİKATNÂME (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
11 | ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) | Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî | Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK |
Görüntüle | ||
12 | ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) | Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî | Öğretmen Cemile Sağır |
Görüntüle | ||
13 | NAKDÜ'L-HÂTIR (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
14 | MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
15 | MİRÂTÜ’L-ÂŞIKÎN (EROĞLU NÛRİ) | Eroğlu Nûri | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
16 | TASAVVUF Bİ’T- TARİKAT (EROĞLU NÛRİ) | Eroğlu Nûri | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
17 | DİVÂNÇE (HALÎL-İ MAR'AŞÎ) | Halîlî, Halîl-i Mar’aşî | Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı |
Görüntüle |