RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ)
tasavvufî eser
İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi (d. ?/? - ö. ?/?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hz. Şâh Efendi için yazıldığı belirtilen Ahmed İlâhî'ye ait tasnif edilmiş bir risâle. Süleymaniye Kütüphanesi, Kemal Edip Koleksiyonu’nda nr. 56, 305b-307a varakları arasındadır. Ahmed İlâhî aslen Buharalı olup Anadolu’da bilinen ilk Nakşî tekkesi bânisi Ahmet İlâhî’nin ( Kara, 2001, s.219) nesir kısmında dil olarak Arapça, şiir dilinde ise Farsça kullandığı 1 varak ve 1 sahifeden oluşan eseridir. Risâlenin bir müstensih tarafından yazıldığı tahmin edilmektedir. 

Eser, tevhid denizinde bulunan kullardan onu isteyene Allah'ın bu sırları açacağına dair bir müjde, hamd cümlesi ve Hz. Peygamber'e salâtü selâm ile başlar. Ahmed İlâhî'nin tevhid telakkisine yer verilen risâlede sûfîlerin âlem tasavvurunda kullandıkları mülk, melekût ve ceberût âlemleri tasnif edilmiştir. Bu âlemler arasında arifin seyri, melekûttan (manevî varlıklar sahası) mülke (cisimler sahası) doğrudur. Allah yolunda seyredenlerin eksiklerini tamamlamak ve talim için ceberût (mülk ve melekut arasındaki saha) âlemine gönderilmektedir. Bu yolculuk esnasında görülen tevhidin hakikatlerine geçmeden önce İlâhi, "La ilahe illallah" lafızının başındaki lâ en-nâfiyenin gramer yapısından ve hakikatinden bahseder. Tevhid Kelimesi'ndeki "Hû" lafzının önemine dikkat çeker. Tevhid inancının temeli olan bu cümlede "lâ" olumsuzluk edatı, O'ndan başka hiç bir ilahın bulunmadığı, tek ve gerçek olanın Allah olduğu hakikatini vurgulamaktadır. Tevhidin hakikatinin kulda izharını ise Hz. Nûh, tufan ve tufan vaktindeki galeyan ile temsil kurarak anlatır. Bu temsilde Allah yolunda seyre çıkan salik Nûh'u (as), onun tekmil ve talim etmesi sonucu meydana gelen coşku ve galeyanı tufan, arifin kalbinin tenevvürden yaşadığı coşkuyu ve manevi hâli Nûh tufanı vaktine benzetmiştir. İlâhî'ye göre kalbinin aydınlanması sonucu yaşadığı coşku yaşayan her ârif o asrın Nûh'unu temsil eder. İki tür seyirden birincisi mülkten melekûta diğeri ise melekûttan mülk âlemine doğrudur. Bu seyrden birincisi sâhibü imâmü'l-eymen diğeri ise sâhibü imâmü'l- yüsrdür. Ondan sonra geleni ise kutup olarak isimlendirir. Kutup, ebu'l-vakti (şu ana sahip olan) ifade etmektedir. Yine birinci seyr, seyr ilallah ve fillah diğeri ise seyr 'anillahtır. Bu iki seyr bir dönüş ve iki başlangıç noktasının birbiri ile yeniden buluşması yani olmadan önceki halimize rucû etmek olan sûfîlerin misâk anlayışına işaret eder. Ahmed İlâhî risâlede vahdet-i vücûd düşüncesinde değerlendirilen "Allah vardı onunla birlikte hiç bir şey yoktu." sözüne dair açıklamalara da yer vermiştir. Risâle farklı müelliflere ait Farsça şiirlerle devam etmektedir. Bu şiirler Ahmet İlâhî'ye ait olmayıp müstensih tarafından ilave edilmiş görünmektedir.

Müellifin biyografisi için bk. “İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ilahi-seyh-ahmed-ilahi-efendi.


Eserden Örnekler


İbnü-l Vefâ'ya (ö. 896/1491) ait manzume: 

Çâr çiz est çâre-i bîçâregân ender cihân / Terki mal ve terki câh ve terki rahat terki cân.

Çar çiz est tâ murâd-ı an râ burâd u kuvvetü berk /Terki sûret terki mâna terki kevneyn terki terk.


El-Emir Eş-Şeyh el-Buhârî'nin (ö. 922/1516) beyti

Hest tâc-ı ârifân ender cihân ez çâr terk

Terki dünya terki ukbâ terki hestî terki terk.


Mevlânâ Celâleddin-i Rûmî'nin (ö. 672/1273) beyti

Çâr ma'na çâr ma'na râ derest Her yeki râ yek kelid bî serest.

Ker nidâ ma'na der ber kelid Hane-i tû çün serâi bî derest.

Mevlana Seyyid İzzet'in cevabı:

Çâr ma'na çâr ma'na ra ekberest/ Havau abu badu ve ateş san derest.

Fehmü fikrü hıfzu aklu ve amed kilid/Ker ne dani best-i an der beh terest.  (Risale-i Tevhidiye: 305b-307a)

Kaynakça


Ahmed İlâhî (yty). Risale-i Tevhîdiye. Süleymaniye Kütüphanesi, Kemal Edip Koleksiyonu. nr. 56.

Kara, Mustafa (2001). Bursa’da Tasavvuf ve Tekkeler. Bursa: Bursa Büyükşehir Belediyesi Yayınları. 

Atıf Bilgileri


İnci, Nuriye. "RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-tevhidiyye-ilahi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 PEND-NÂME (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN
Görüntüle
2 ŞAKÂYIKU'L-HAKÂYIK Lİ-SULTÂNİ'L-HAKÂYIK (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
3 DÎVÂN (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
4 HIZIR-NÂME/KİTÂB-I MOLLÂ İLÂHÎ/NECÂTÜ'L-ERVÂH (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
5 KENZÜ'L-ESRÂR (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Nuriye İnci
Görüntüle
6 TASAVVUF RİSALESİ (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Dr. Öğr. Üyesi Şebnem Şerife Şahinkaya
Görüntüle
7 TERCÜME-İ MİFTÂHÜ'L-GAYB (İLÂHÎ) İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
8 ÂDÂB-I MES'ÛDÎ'YE HÂŞİYE (MÜ'MİN) Mü'min Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
9 MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) Doç. Dr. Nuran ÇETİN
Görüntüle
10 TARİKATNÂME (SÜNBÜL) Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK
Görüntüle
11 ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK
Görüntüle
12 ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî Öğretmen Cemile Sağır
Görüntüle
13 NAKDÜ'L-HÂTIR (ŞEMSÎ) Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
14 MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) Yahyâ Bin Bahşî Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur
Görüntüle
15 MİRÂTÜ’L-ÂŞIKÎN (EROĞLU NÛRİ) Eroğlu Nûri Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
16 TASAVVUF Bİ’T- TARİKAT (EROĞLU NÛRİ) Eroğlu Nûri Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN
Görüntüle
17 DİVÂNÇE (HALÎL-İ MAR'AŞÎ) Halîlî, Halîl-i Mar’aşî Dr. Öğr. Üyesi Lütfi Alıcı
Görüntüle