- Yazar Biyografisi (TEİS)
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî - Madde Yazarı: Prof. Dr. AHMET ÖGKE
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:26/04/2022
RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ)
tasavvufi meselelerMarmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Müellifin Câmiu'l-Esrâr'dan sonra kaleme aldığı itikadi, tasavvufi meselelere dair eseri. Mensur tarzda kaleme alınmış eser Allah’a hamd ve Resûlü’ne, onun âile ve ashâbına salâtın ardından, Fetih sûresinin 28. âyeti zikredilerek başlar. Giriş niteliğindeki 1-2 sayfalık kısımdan sonra gelen 12 bölümden oluşan, hacimli bir eserdir. Yiğitbaşı Velî, bu kitabı yazma amacını, kendisinin ne derece kemal sahibi veya mertebesinin ne kadar yüce olduğunu göstermek için değil; belki İslâm inancının esaslarını, dînî kuralları ve tasavvuf yolunun inceliklerini açıklamak için, yani Hakk’ı anlatmak için yazdığını bu sebeple kitâbın isminin Risâle-i Tevhîd olduğunu ifade eder (Marmaravî 40a).
Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî, bu eserinde, varlıkların aslı/mayası olan aşk, zikir telkîni, zikre devam, tevhîd, insanın özellikleri, ruh ve nefs, rüyâ tâbirleri ve hikmet ilmi gibi derin dinî–tasavvufî konuları bir kâmil mürşid yetkinliğiyle anlatarak tasavvuf yolunun yolcularına kendi mânevî tecrübelerini de içeren tavsiyelerde bulunmaktadır. Bunların yanı sıra İslâm itikadı (inanç esasları), şer’î kurallar, mucize ve keramet, peygamberlerin ve Allah’ın görülmesi (rü’yetullâh) gibi Akaid ve Kelâm ilmine dair anlaşılması güç meseleleri de açıklamaktadır. Eser, bu haliyle onun “sûfî–âlim” tipinin örneklerinden biri olduğunu göstermektedir.
Marmaravî, Risâle-i Tevhîd’in bir bölümünü, o devirde “Manisa Müftüsü” olan “Molla Sâlih” adlı zâtın kendisine sorduğu suallere verdiği cevaplara ayırmıştır. Bunlar; mâsivânın anlamı nedir? İnsan sûreti kadîm midir? İnsanın merkez noktası neresidir? Kuşatıcı nur (nûr-i câmi‘) nedir? Allah’ın Kelâm sıfatı kadîm midir? Kur’an mahlûk mudur? Yaratılmış olmayan Allah’ın nuru, yaratılmış sûreti nasıl kabul eder? Nefsin dokuz büyük hastalığı, büyük günahlardan nasıl daha büyük olabilir? Ulvî ruhun niteliği nedir? İnsanın hakîkatinin yaratılışı nasıl olmuştur? gibi çeşitli sorular ve Marmaravî’nin verdiği cevaplardan oluşmaktadır (Marmaravî 54b vd.).
36 elyazması nüshası bulunan Risâle-i Tevhîd, müellifin hayatı, eserleri ve tasavvufî görüşleri üzerine doktora tezi hazırlayan Ahmet Ögke (2001) tarafından yayınlanmıştır. Türk Dil Kurumu’nun Türkçe’nin Tarihsel Sözlüğü projesi kapsamında taranacak eserler arasına seçilen Risâle-i Tevhîd, farklı nüshalar dikkate alınarak transkribe edilmiş ve metin olarak yayınlanmıştır. Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin bu eseri, dil, imlâ ve sözlüksel zenginliğinin ötesinde, içeriği açısından da önemlidir. Bu metinde, sistemleşmiş bir eğitimin, disiplinin ve uygulamaya dönük yöntemlerin izleri, soru–cevap, benzetim, somutlaştırma vb. gibi çağdaş tekniklerin yüzyıllar önceki kullanımları bulunmaktadır (Börekçi 2003).
Müellifin biyografisi için bk. "Şemseddin Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî", Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi
Eserden Örnekler
Bu usûl-i esmânın envârı vücûd menzilesine olup ve muhabbeullâh rûh menzilesine oldu. Aşk-ı hakîkî denen bu muhabbettir ve cânân da denir. Zîrâ muhabbet ile bağlanan zikir dinmez ve zikr ile bağlanan muhabbet zâyil olmaz. Bu ikinin vahdetine mâye denildi. Ve aşk-ı hakîkî ve kimyâ-yı saâdet de denildi.
Ondan sonra bu mâyeden ol kandiyle kaldı, enbiyâya bu mâyeden Hak Teâlâ Cebrâîl’e telkîn ile atâ eyledi. Meselâ, Resûlüllâh'a (a.s.) Cebrâîl (a.s.) Allah emriyle bu mâyeyi indirdi ve telkîn eyledi. Medîne’de Resûlüllâh da ashâba telkîn eyledi. Ebû Bekr Hazreti ve Ömer Hazreti ve Osmân Hazreti ve Ali Hazreti (r. anhüm) Resûlüllâh’dan sonra bu mâyeyle irşâd ettiler. Meşâyihin etbâı da bu üslûbadır. Zîrâ Resûlüllâh'ın (a.s.) mübârek cesedinin halk ile münâsebeti var idi. Ve mübârek rûhunun Hak ile münâsebeti var idi. Mübârek cesediyle halka telkîn edip ve irşâd edip halk ile münâsebet eder iken halkın bâtınlarında rûhânîleri Resûl’ün bâtınıyla münâsebet vâsıtasıyla Hak’la da münâsebet eder oldular.
Resûlüllâh Hazreti (a.s.) bu usûlü bozmadı. Yâni “Benim mübârek ravzam ile münâsebet edin ve telkîn alın” demedi. Yerine halîfe diledi. Ale’l-husûs, şimdiki zamânda gayri mezârdan telkîn olunmaz. Neûzü billâh, mâyeden mahrûm olurlar. Ammâ ziyâret ve duâ ve istiânet berâberdir.
Bu takdîrce bâtın için olan sahîh irşâd tarîkı budur ki, kutbu’l-aktâb-ı ma‘nevîlik, hemân Rûh-i Muhammedî’ye mahsûs ola; bu mâyenin telkîni ona münhasır olduğu için. Ammâ bu telkîne kâdir olanlar da telkîn ettiklerine kutb-i ma’nevîler oldular. Yâni kalbi bu mâyeyle bâliğ olmuş kişiler Hz. Ali’den mücâz olup ehl-i irşâddan oldular (Marmaravî 43b-44a).
Kaynakça
Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat (21-22): 29-33 / 60-63.
Akkuş, Mehmet (2009). “15. Asrın “Yiğitbaşı Velîsi” Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 9-25.
Börekçi, Muhsine (2003). Risâle-i Tevhîd – Yiğitbaşı Ahmed Şemseddîn Marmaravî. Ankara: Akçağ Yay.
Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn, Risâle-i Tevhîd. Millet Kütüphanesi. Ali Emirî Efendi. “Şer’iyye”. 1343/3: 39b-72b.
Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Ögke, Ahmet (2001). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.
Ögke, Ahmet (2015). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Hz. Manisa: Şehzadeler Belediyesi Kültür Yay.
Uludağ, Süleyman (1989). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 135-136.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
2 | MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
3 | KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
4 | RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
5 | İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
6 | HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
8 | ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
9 | TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
11 | AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
12 | BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
13 | SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
14 | USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
15 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
16 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
17 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
18 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
19 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
20 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
21 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
22 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
23 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
24 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |