RİSÂLE-İ TE’VÎLU RA’SÜ KÜLLİ HATÎETİN (CEMÂL HALVETÎ)
tasavvufi hâller ve makamlar
Cemâl-i Halvetî (d. ? - ö. 899/1494)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Cemâl Halvetî’nin Arapça mensur eseri. Risâle, Süleymaniye Kütüphanesi Şehid Ali Paşa 1352/2 numarada kayıtlı mecmuanın 101a-104a varakları arasında bulunmaktadır. Dört varaklık küçük bir risâledir. Risâlenin başında eserin ismi yer almamaktadır. Bununla birlikte Risâle, “Hubbullah Ra’sü Külli Hatîetin.” ifadesiyle başlar. Bundan dolayı esere Risâle-i Te’vîlu Ra’sü Külli Hatîetin isminin verilmesi uygun görülmüştür.

Cemâl Halvetî, bu eserini meşâyıhtan bazılarının söylediği “Allah sevgisi her hatanın başıdır.” sözünü te’vil etmek için yazdığını belirtmiştir. Müellif, burada geçen “hub” kelimesinin fâiline veya mef’ûlune nisbet edilmesine göre iki yönü bulunduğunu söyler. Bunlardan ilki, ilahi isimleri sevmek bütün hicabların başı demektir. Çünkü muhabbet, muhabbet-i esmâ, muhabbet-i efâl, muhabbet-i sıfât ve muhabbet-i zât olmak üzere dört kısımdır. Buradan kulların ulaştıkları mertebelerinin birbirinden farklı olduğu anlaşılmaktadır. Bazıları sûrî tesbihât ve tehlîlâttan lezzet duyar. Bundan başka bir lezzeti de talep etmez. Çünkü tatmış olduğu bu lezzetten gayri bir lezzet nedir bilmez. Bazıları ef’âlin nurları ile hakikat tatlarını tatmakta ve onu aşamamakta bazıları ise sıfatların nûrlarıyla bu lezzete ulaşmakta, onlar da aynı şekilde bu halin başka haline geçememektedir. Bütün bu telezzüz sahipleri Hak tarafından bir örtüyle örtülmüştür. Ehlullaha göre ise bu büyük günah olarak görülmüştür. Bu sözdeki ikinci murad ise, “Ben Allah’ı seviyorum.” diyen kişinin sözüdür. Allah’ı sevmek, ancak Allah’ın Peygamber’ine nefsen, kalben, rûhen ve sırren tâbi olmakla mümkündür. Bu Allah’ın, “De ki, Allah’ı seviyorsanız bana tabi olun Allah da sizi sevsin.” Ayetiyle sabittir. Cemâl Halvetî’nin bir diğer izahına göre “hubbullah”tan murad, vuslata erenlerin, halkı irşad etmek üzere kesret âlemine döndürülmeleridir. Belki de bundan dolayı meşâyih, “hubbullah her hatanın başıdır”, yani her hicabın başıdır demiştir. (Çakmak 2015: 110, 111; Ulu 2022: 156) Doğrudan bakıldığı zaman her ne kadar “Allah sevgisi her hatanın başıdır.” ifadesi hatalı veya hataen söylenmiş bir söz gibi görünse de meşayıhın derin mana gücü ve anlatım yöntemi kendini bariz bir şekilde göstermektedir. Zira te’vil ve yorum özellikle işâri yorum görünenin ötesinde bir hakikatin olduğu temeline dayalı bir ifade biçimidir ve özellikle sufilerin tercih ettiği bir yöntemdir. Bu cümle aynı zamanda Cemâl Halvetî’nin bu sözle kastedilen hususun anlaşılması gerektiğine ilişkin hassasiyetini ve olası yanlış anlamalara meydan vermemeye dönük çabasını gözler önüne sermektedir. Bunun yanında buradaki ifadeden asıl murad sülük ehlinin vasıl oldukları makamlardaki aldıkları lezzetin onları daha öteye gitme noktasında geri bırakmasına sebebiyet verdiği için büyük bir hata olarak görülmüştür. Risâlesiyle ilgili tespit ettiğimiz kadarıyla müstakil bir çalışma henüz yapılmamıştır. Bununla birlikte risâle Çakmak’ın (2015) ve Ulu’nun (2022) çalışmalarında ana hatlarıyla incelenmiştir.
Müellifin biyografisi için bk. "Cemâl-i Halvetî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-halveti

Kaynakça


Cemâl Halvetî. Risâle-i Te’vîlu Ra’sü Külli Hatîetin. Süleymaniye Ktp., Şehid Ali Paşa Bl., nr. 1352/2, vr. 101a-104a.

Çakmak, Muharrem (2015). Anadolu’da Halvetîlik Cemâl Halvetî ve Cemâliyye. Malaya: Huzur Ciltevi.

Ulu, Mahmut (2022). Osmanlı Toplumunda Halvetîlik ve Halvetîler (IX-XV. Asır). Ankara: Berikan Yayınları.

Atıf Bilgileri


ulu, mahmut. "RİSÂLE-İ TE’VÎLU RA’SÜ KÜLLİ HATÎETİN (CEMÂL HALVETÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-te-vilu-ra-su-kulli-hatietin-cemal-halveti. [Erişim Tarihi: 02 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ESRÂR-I GARÎBE / MANZÛME-İ TUHFE-İ CEMÂL-İ HALVETÎ (CEMÂL-İ HALVETÎ) Cemâl-i Halvetî Doç. Dr. Şerife Ağarı
Görüntüle
2 RİSÂLE-İ KEVSERİYYE (CEMÂL HALVETÎ) Cemâl Halvetî Dr. mahmut ulu
Görüntüle
3 KİTÂBU’N-NÛRİYYE VE KEVKEBÜ'D-DÜRRİYYE (CEMÂL HALVETÎ) Cemâl Halvetî Dr. mahmut ulu
Görüntüle
4 ENVÂRU'L-KULÛB (CEMÂL-İ HALVETÎ) Cemâl Halvetî Dr. mahmut ulu
Görüntüle
5 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
6 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
7 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
8 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
9 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
11 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
12 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
13 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
14 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle