RİSÂLE-İ TA'RÎF-İ EVSÂF-I İSTANBUL (LATÎFÎ)
seyahat-nâme
Latîfî (d. 896/1491 - ö. 990/1582)

ISBN: 978-9944-237-87-1



Latîfî’nin 1524-25 yılları arasında mensur-manzum olarak kaleme aldığı ve daha sonra 1575-76 yılında eklemeler yapıp III. Murat’a sunduğu eseri. Seyahat-nâme ve sergüzeşt-nâme türlerine örnek gösterilebilecek olan Risâle-i Evsâf-ı İstanbul, İstanbul’un coğrafyası, önemli yapıları, çarşıları ve günlük hayatının etraflı olarak tanıtıldığı Türkçe ilk mensur (mensur-manzum) eserdir. İstanbul’un fetihten sonra imar faaliyetleri, teşkilatlanma ve ticaret faaliyetlerine bağlı olarak yaşadığı gelişimin ve geçirdiği değişimin gözler önüne serilmesi; ayrıca şehrin dışarıdan gelenler nezdindeki algısını yansıtması bakımlarından da önemli bir eserdir. 

Latîfî, eserini bir mukaddime ve altı fasıl halinde yazmıştır. Mukaddime, tevhid ve naat bölümlerini içerir. "İftâh-ı Kelâm ve Sevk-i Makâm" başlığıyla gençlik arzularıyla görmek istediği bu şehre gelişini, buraya olan tutkusunu ve şehrin eşsiz güzelliğini kaleme alan yazar, şehri, görmeyenlerin bilmeleri ve fikir edinmeleri için vasfettiğini bu sebeple de esere Evsâf-ı İstanbul adını verdiğini ifade eder ve şehirdeki bazı binaların tarihlerinden, kısaca fetihten ve şehrin Fatih’le beraber mamur hale gelişinden bahseder.

İkinci bölümde şehrin büyüklüğü, kalabalığı, zenginliği ve çarşıların canlılığına odaklanan Latîfî, İstanbul esnafının aldatıcılığından, hilekârlığından ve çıkarcılığından şikâyet eder. Üçüncü bölüm "Sıfât-ı Sarây-ı Amire Ömrha Allahu’t-Teâlâ ilâ Yevme’l-Âhire" başlığını taşır. Bu bölümde, Osmanlı sarayı ve devlet teşkilatı hakkında bilgiler sunulur; İstanbul’un sarayları, köşkleri ve bahçeleri; ayrıca saray tabakası övgülerle vasfedilir. Latîfî bu kısımda makamların dağıtılması ve rüşvetin yaygınlaşması sorununa dikkat çekip şikâyette bulunur. Dördüncü bölümde İstanbul’daki cami ve medreselerin tasvirleri yapılmıştır. Özellikle Ayasofya ve Fatih camileri uzun tasvirlerle övülmüştür. Yazar, tekkelerden, tarikat erbabından, İstanbul’un manevi havasını güzelleştiren kesimlerden bahsettikten sonra tarikat ve tasavvuf yolunu çıkar elde etmek için kullanan ikiyüzlü tipleri yerer. Beşinci bölümde İstanbul’daki bazı çarşılardan, köşklerden ve güzel evlerden bahsedilmiş; İstanbul’daki ticari hayat, zıtlıklar ve çarpıklıklar vasfedilerek aktarılmış, tüccarın ahlâken yozlaşması yerilmiştir. İstanbul’daki bazı köşklerin ve evlerin mimarisi, tezyinatı, nakışları, güzelleri, eğlenceleri heves ve beğeniyle betimlenmiştir. Son olarak da şehirdeki fettanlardan, aldatıcı güzellerden bahsedilmiş, bütün bu işret, eğlence ve debdebeye karşılık şehirde yaşayan fakirlerin, arzularına kavuşamayan nasipsizlerin varlığı ve hâlleri de anlatılmıştır. Eserin son bölümünde Tahtakale, Tophane, Galata, Kâğıthane ve Eyüp semtleri, buralarda yaşayan insanların ve yaşanan hayatın durumu, bazı mesire yerleri ve kimi manevi dinamikler tasvir edilmiştir. Bütün bunlardan sonra Latîfî, "Medhâl-i şehr-i mezbûr aʿni belde-i mezkûr-ı meşhûr" başlığıyla padişahından kölesine kadar genel olarak bütün bir İstanbul halkının hâlini dile getirmiştir. Fazlasıyla yergi içeren bu bölümlerde Latîfî’nin kendi muradına erememesinin veya beklentilerine dilediğince erişememesinin de etkisi olmalıdır.

Latîfî, "Hâtime-i Kelâm ve Gayet-i Hitâb" başlığıyla İstanbul hayatına dair görüş ve tespitlerini nasihat, hikmet ve hiciv ekseninde ifade edip eserini dua beklentisiyle sonlandırır.

Eser üzerine Nermin Suner (Pekin) tarafından İstanbul kütüphanelerinde bulunan beş nüshanın karşılaştırılması sonucunda inceleme ve metin neşrini içeren bir çalışma yapılmıştır (1977).

Yazarın biyografisi için bakınız: “Latifî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/latifi 

Eserden Örnekler


Agâz-ı Risâle-i İstanbul

Ol şeref-i bilâd ve hıttaü’s-seniyye ve alâʾü’l-memâlikü’l-mamûretü’l-âliyye aʿni belde-i tayyîbe-i Konstantiniyye saniha Allahu Teʿâlâ ʿan küllü’l-beliye ki sâye-i Hüdâvendigâr ve şeref-i zıll-ı pâdişâh-ı kâmkâr olmağla her tarafı envâʿ-ı hıref ve her cânibi zîb ü şeref bulmağla gayret-i benây-ı hurrem-nihâd olub “elleti lem yuhliku mislihâ fi’l-bilâd” a mazhar ve masadak düşmüştür.

Beyit limüellifihi:

Letâfetde nazîri yokdur elhak

Nazîrin ehl-i ehvel görmüş ancak

Bahr-ı Sefîd ü Siyaha mabeyn mecmeü’l-bahreyn beynü’n-nehreyn bir şehr-i güzîni pür-zîb ü zeyndür ki ve bir şehr-i şöhret-i hâfikindir ki muhtâle-i ʿâcûze-i dehrin ʿarus-ı zîbâsı ve bânû-yı kühen-sâlin yüzünde hâl-i bî-hemtâsıdır. Bir belde-i behişt-âbâd ü İrem bünyâddur ki, İrem-i zâtü’l-imâd esâs sefâ iktibasından kinâyetdür. Ve bir mekân-ı cennet-mekîndir ki belde-i tayyîbe bünyâd-ı huld iktibâsından ibâretdür. Ve şânında bir âyet makâm-ı kerîm meyânında bir rivâyetdür.

Limüellifihi:

İrem bağı budur der hep görenler

Ki çıkmak istemez ana girenler

Ve bir câygâh-ı cennet-nişân vasiʿ mekândır ki her tarafı bir iklîm ve her kenefi bir vilâyet-i azîmdir. Hıtâ vü Hoten ve ʿAden ü Yemen gibi nice memalik-i pür-ʿacâib bir kûşesinde gâib olur.

Mısrâ:

Be-kevn vüsʿatde Cennet gibi vâsiʿ

Her sûy u sûku envâ-ı ârâyiş ile ârâyide ve âraste hücerât ve dekâkin ve lâʿi rengîn ile tarâf-ı gülistandan ahsen ü eltâf ve sûy-i bostândan eşref olub Akmeşe-i rengâreng ve emtiʿa-i günâgun ile arz-ı nakş-ı bukalemun eyler.       (Suner (Pekin) 1977: 8-9)

Kaynakça


Canım, Rıdvan (2000). Latifi, Tezkiretü’ş-Şu’ara ve Tabsıratü’n-Nuzama. Ankara: AKM Yay.

Çetin, Nihat. “Latifi”. İslam Ansiklopedisi. C. 7. İstanbul: TDV Yay. 19.

Kortantamer, Tunca (2007). Temmuzda Kar Satmak, Örnekleriyle Geçmişten Günümüze Türk Mizahı. İzmir: Phoenix Yay.

Sevgi, Ahmet (1987). Latifi. Hayatı ve Eserleri (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Ankara.

Suner (Pekin), Nermin (1977). Latifî Evsâf-ı İstanbul. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yay.


Atıf Bilgileri


öztürk, murat. "RİSÂLE-İ TA'RÎF-İ EVSÂF-I İSTANBUL (LATÎFÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-ta-rif-i-evsaf-i-istanbul-latifi. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TEZKİRETÜ'Ş-ŞUARÂ VE TABSIRATÜ'N-NUZAMÂ (LATÎFÎ ) Latîfî Prof. Dr. Rıdvan Canım
Görüntüle
2 DÎVÂN (LATÎFÎ) Latîfî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
3 FUSÛL-İ ERBAA/ MÜNÂZARA-İ LATÎFÎ (LATÎFÎ) Latîfî Araş. Gör. Burhan Can
Görüntüle
4 SUBHATÜ’L-UŞŞÂK (LATÎFÎ) Latîfî Prof. Dr. Nihat Öztoprak
Görüntüle
5 NAZM-I CEVÂHİR (LATÎFÎ) Latîfî Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
6 ESMÂ-i SUVERİ'L-KUR'ÂN (LATÎFÎ) Latifî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
7 ENÎSÜ'L-FÜSAHÂ (LATİFÎ) Latifî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
8 REBÎ'İYYE-İ EZHÂR (LATÎFÎ) Latîfî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
9 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
10 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
11 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
12 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
13 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
14 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
15 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
17 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
18 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle