RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA
risale
Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur (d. Muharrem 842/Haziran-Temmuz 1438 - ö. 11 Zilhicce 911/5 Mayıs 1506)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Hüseyin Baykara tarafından yazılan, hacmi küçük fakat edebiyat ve dil açısından değerli bir eser.

Edebiyatımızda, yüksek mevkilerdeki şahsiyetleri, özellikle hükümdarları öven sayısız eser bulunmaktadır. Bu Risale, bir hükümdar tarafından maiyetindeki emîri övmek maksadıyla yazılmış -muhtemelen- ilk ve tek örnektir (Yücel 1996:70). Hüseyin Baykara, yedi bölümden oluşan bu eserinde sırasıyla kendini, nesebini, dervişlere gösterdiği saygıyı, adalete düşkünlüğünü, kurduğu vakıfları, Molla Câmî’ye gösterdiği hürmeti, şairleri himaye ettiğini ve Nevâyî’nin faziletlerini anlatır (Yıldırım 2021:21). Hüseyin Baykara'nın Risâle'sindeki üslup, diğer hükümdarların eserlerindeki üsluba benzememektedir. Doğu literatüründe hükümdarlar, devirlerindeki olaylar, hatıralar, emir ve tavsiyeleri veya kendileri hakkında eserler kaleme almışlardır. Babürname, Tezkere-i Şah Tahmasb ve Tüzik-i Cihangirî bu tür eserler arasındadır. Bu eserleri yazan hükümdarların en önemli özelliği, onların kendilerini öven bir üslup kullanmalarıdır. Bilim, sanat ve siyasetin her alanında uzman oldukları iddiasında bulunarak kendilerini otorite kabul etme ve yüzeysel bakış, bu tür eserlerde açıkça görülmektedir. Bu eserlerle kıyaslandığında, Hüseyin Baykara'nın Risâle'sinde kısalığına rağmen, söz konusu eserlerin hiçbirinde bulunmayan özel bir olgunluk ve derinlik vardır (Oruç 2021:99).

Risâle'nin iki nüshası vardır. Birinci nüsha Amasya Bayezid Kütüphanesindeki 550 numaralı mecmuanın "Risâle-i Sultan Hüseyin Baykara" adındaki ilk metnidir. İkinci nüsha Şükür-nâme adıyla İstanbul Arkeoloji Müzesi Kütüphanesi 257 numarada kayıtlıdır (Yücel 1996:73-74). Bilal Yücel bu iki nüshayı karşılaştırdığı çalışmasında şu bilgileri aktarır:

"Hüseyin Baykara'nın mensur-manzum bu küçük eseri için Hans R. Roemer 'Tasavvurlarını ve ideallerini aktardığı kısa bir risâle...' demektedir. Agâh Sırrı Levend, eser için '... 1485 tarihinde Nevâyî'yi öven bir Risâle kaleme almış, kendini ne kadar sevdiğini, onun varlığıyla nasıl övündüğünü anlatmıştı.' dedikten sonra Amasya Bayezid Kütüphanesi 550/1 numaralı nüshayı Ertaylan neşrinden özetlemekte ve Nevâyî'nin de bu teveccühe Nazmü'l-Cevâhir adlı eseriyle karşılık verdiğini belirtmektedir. M. Fuad Köprülü ise eser için Hüseyn Baykara'nın âdeta otobiyografi tarzında bir risâlesi...' demektedir. Kemal Eraslan da bu küçük eserin, "otobiyografi tarzında" olduğunu ifade etmektedir. Müellifin kendinden bahsettiği bölüm, eserin tamamı içerisinde sadece iki varak olup, maksada matuf girizgâh şeklinde görülebilir. Diğer bölümler ise Nevâyî’nin vasıflarını anlatmaktadır. Dolayısıyla, Risâle'yi otobiyografik bir eser değil, A.S. Levend'in tespitindeki gibi, Ali Şîr Nevâyî’nin gönlünü almak maksadıyla kaleme alınmış ve onu öven bir eser olarak değerlendirmek yerinde olacaktır (Yücel 1996:73-76)."

Risâle, 1945’te İsmail Hikmet Ertaylan tarafından tıpkıbasım olarak yayımlanmıştır. 1954 yılında Turhan Gencevî tarafından İtalyanca tercüme ile beraber Muhammed Yâkub Vâhidî Cûzcânî’nin neşrettiği Hüseyin Baykara Divanı’nın sonunda da yer almıştır (Algar-Alparslan 1998: 531).

Risâle üzerine en kapsamlı çalışma Bilal Yücel'in "Hüseyn-i Baykara Risâlesi’nin Uzak İki Nüshası”, adlı eseridir (1996).

Şairin biyografisi için bk. “HÜSEYNΔ. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/huseyni-sultan-huseyin-baykara

Eserden Örnekler


Sultan Baykara, risalesinde Ali Şîr Nevâyî'den bahsederken şu ifadeleri kullanır.

"Tâ bu ferhunde zamân ve bu huceste devrân kim bu nâ-tüvânıng bayrı il-künümdin ve evceh ü rey kişi-karamdın kulluk silkidin kökeltaşlık payesiga yitken ve mülâzemet tarikıdın müsâhabet sermâyesin itken harem kebuteri dik perde-serây-ı halvetide mahrem ve surâhi battı dik şebistân-i sohbetide hem-dem. Hak sözi edâsıda dilir ya'ni Mir Ali Şir aslaha’llâhu şânehū kim tehalluşi Nevâyiga meşhur durur ve eşârıda bu tehalluş mestur. Türk tilining ölgen cesediga Mesih enfâsı bile ruh kiyürdi ve ol ruh tapkanlarga Türkî-âyin elfâz târ u pudıdın tokulgan hulle vü harir kiyürdi. Ve söz gülistânda nev-bahâr-ı tabʻıdın revân-âsâ yagınlar bile reng-â-reng güller açtı. Ve nazm deryâsıga sehâb-ı fikretidin ruh perver katreler bile gun-â-gun dürler saçtı. Her sınf-ı și'r meydânıga kim tekâver sürdi ol kişverni tig-ı zebân bile öz hıtta-i tasarrufıga kivürdi. Anuñ nazmi vasfıda til kâsır ve beyân ‘âciz turur. Hâtırga öziniñ mesnevileridin niçe beyt kilür bu aytıladurgan ma'nide nazm kilip turur" Risale, R6a1-9" (Yücel 1996:69).

Kaynakça


Algar, Hamid, Alparslan Ali (1998). “Hüseyin Baykara”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara.

Eraslan, Kemal (1987). Hüseyn-i Baykara Divanı'ndan Seçmeler, KTB Yay., Ankara.

Ertaylan, İsmail Hikmet, (1945). Türk Edebiyatı Örnekleri II- Risale-i Sultan Hüseyn Mirza Baykara “Hüseyni”, Nümune Yat., İstanbul.

Köprülü, Fuad (1945). "Çağatay Edebiyatı", İslam Asiklopedisi , 3. cilt, MEB Yay., Ankara.

Levend, A. Sırrı (1965). Ali Şir Nevaî I. Cilt -Hayatı, Sanatı ve Kişiliği, TDK Yay., Ankara.

Oruç, Cihan (2021) Son Timurlu Hüseyin Baykara, Selenge yay., İstanbul.

Yıldırım, Talip (2021) Hüseyin Baykara, Divan , TDK Yay., Ankara.

Yücel, Bilal, (1996). “Hüseyn-i Baykara Risâlesi’nin Uzak İki Nüshası”, Türklük Bilimi Araştırmaları II, Sivas.


Atıf Bilgileri


Yıldırım, Talip. "RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-sultan-huseyin-baykara. [Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (HÜSEYNÎ) Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur Prof. Dr. Talip Yıldırım
Görüntüle
2 GÜL Ü MÜL Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur Prof. Dr. Talip Yıldırım
Görüntüle
3 MECÂLİSÜ'L-UŞŞAK Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur Prof. Dr. Talip Yıldırım
Görüntüle
4 DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ) Atayî, Şeyh-zâde Atayî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
5 LEYLÂ vü MECNÛN Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca
Görüntüle
6 DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) EMÎRÎ, Yusuf Emirî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
7 BENG Ü ÇAĞIR EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) Doç. Dr. rabia şenay şişman
Görüntüle
8 DEH-NÂME (EMÎRÎ) Emîrî, Yûsuf Emîrî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
9 DÎVÂN (GEDÂYÎ) Gedâyî Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR
Görüntüle
10 YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca
Görüntüle
11 DÎVÂN-I TÜRKÎ Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî Doç. Dr. Yaşar Şimşek
Görüntüle
12 MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) Haydar Tilbe, Mîr Haydar Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR
Görüntüle
13 GÜL Ü NEVRÛZ (LÜTFÎ) LÜTFÎ, Mevlânâ Lütfî (ö. 897/1492 [?]) Doç. Dr. rabia şenay şişman
Görüntüle