- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali, Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Cihat Ekiz
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Arapça
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/03/2022
RİSÂLE-İ SEYFİYYE (ALİ)
dini-itikadi meselelerAli, Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi (d. 930/1523 - ö. Zilhicce 980/Nisan/Mayıs 1573)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi'nin kılıç vasfında yazdığı Arapça mensur risale. Risalenin nüshası, Tokat İl Halk Kütüphanesi 60 Hk 25/16 numarada kayıtlı yazmanın 145b-147a yaprakları arasındadır.
Müellif bu risaleyi Hz. Peygamber’in şefaatine ve kurtuluşa bir vesile, yüksek derecelere ermeye bir sebep olması için kaleme almış; karıncanın Hz. Süleyman’a çekirge bacağını hediye götürmesi ve ummana bir katre katmak gibi mütevazı bir tavırla Hz. Peygamber’in yüce makamına ithaf etmiştir.
Risâle-i Seyfiyye, seci‘li bir metindir. Âtıl ve hâlî seci‘ bir aradadır. Metinde mütevazi ve mutarraf seci‘ yanında birden çok mukabil kelime arasında vezin ve kafiye birliğini sağlamak için seçilen kelimelerden dolayı metni görece ağırlaştıran musarra‘ seci‘ de kullanılmıştır. Eserde kılıç; Seffâh (Ebu’l-Abbâs es-Seffâh ö.754) ve Timur (ö. 1405) gibi bütün işleri elinde toplamış bir hükümdâra benzetilmiş; öfkesi şiddetli, dili keskin, köleleri azâd eden cömert ve korkusuz bir kahraman şeklinde tasvir edilmiş ve Müslümanlara güven veren, kâfirlerin ise yok oluşunu ispatlayan bir delil olarak sunulmuştur. Yapımındaki aşamalara göndermede bulunularak kılıcın yüzünün su gibi berrak, işlerinin ise ateş gibi yakıcı olduğu belirtilmiştir. Kılıç övgüsünde, Hadîd Sûresi’nin, “Bir de demiri indirdik ki onda büyük bir güç ve insanlar için yararlar vardır.” meâlindeki 25. ayeti ile “Cennet, kılıçların gölgesindedir.”(Buhârî, Cihad 112) hadisine atıfta bulunulmuştur.
Kılıcın ateş, su, dağ gibi unsurlarla münasebeti; ince, zarif ve hafif yapıda resmedilmesi; kaza ve kaderin kaynağı; menfaat ve zararın menbaı görülmesi gibi hususlar, Türklerin zihin dünyalarında İslamlıktan önce de kutsal görülen ve önemli bir yer tutan kılıç hakkındaki telakkilerin, İslam kültürüyle kaynaşmasının bir yansımasıdır (Ögel 1948:458, Akkurt 2018:91).
Müellifin biyografisi için bk. "Ali, Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-ummi-veledzade-ali-efendi
Eserden Örnekler
İ'lem enne's-seyfe masdaru'l-kazâ'i ve'l-kader ve menba'u'n-nef'i ve'z-zarar. Melikün fî-kabzihî'l-umûr. Ke-ennehû Seffâhun ve Timûr. Ve hüve li-silmi'l-müslimîne burhânün sâtı' ve li-betâri'l-kâfirîne nassun kâtı'. Şücâ'un yaktehimü'l-ukubât. Cevâdün yefükkü'r-rukubât. Yehüzzü atfuhû fî'l-mehâlik ve lâ yasrifü vechehû fî'l-me'ârik. Be'sühû şedîd ve lisânühû hadîd. Emîrun yemlikü rikâbe'l-ibâd. Şedîdü's-savleti lâkinnehû sihâlü'l-kıyâd. Nârun fî fi'lihî. Mâ'ün fî şeklihî. Ve kefâhu fahran kavlühû Te'âlâ: Ve enzelnâ'l-hadîde fîhi be'sün şedîdün ve menâfi'u (Risâle-i Seyfiyye. vr. 145b).
Kaynakça
Akkurt, Kemal (2018). “Türk Kültüründe Kılıcın Kutsallığı”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi 7: 89-104.
İbn Manzûr (1956). 9.C. Lisânü’l-Arab. Beyrut: Dâru Sâdır.
Ögel, Bahaeddin (1948). “Türk Kılıcının Menşei ve Tekâmülü Hakkında”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi 6 (5): 431-460.
Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi. Risâle-i Seyfiyye. Tokat İl Halk Kütüphanesi. No. 60 Hk 25/16. vr. 145b-147a.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ KALEMİYYE (ALİ) | Ali, Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi | Araş. Gör. Cihat Ekiz |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ ŞEM'İYYE (ALİ) | Ali, Ümm-i Veled-zâde Ali Efendi | Araş. Gör. Cihat Ekiz |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
5 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
7 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
9 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
12 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |