RİSÂLE-İ NESÎMÎ (ANDALIP)
manzum hikâye
Nurmuhammet Andalıp (d. ?/1710 - ö. ?/1770)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Türkmen şairi Nurmuhammet Andalıp’ın (d. ?/1710 - ö. ?/1770), Nesîmî’yi konu edindiği dinî-felsefî eseri. Andalıp, bu eserinde, Nesîmî'nin idam edilmesi olayını edebî detaylara sararak fantastik kurguyla sembol karakterler üzerinden yeniden işlemiştir. Eserde Mansur, Mansur’un kız kardeşi Enel, Emir, Zünnun adlı karakterlerin yer alması, Nesîmî’nin Bağdatlı olması bilinen hikâyelerden farklılık arz eder. Bekmıradov, Hallâc-ı Mansûr’un idamına sebep olan “Ene’l-Hak” sözüne referansla "Enel" karakterinin metne dâhil edildiğini düşünür (Bekmıradov 2011: 44).

18. yüzyılda yazılan yazmaların (Täcimov 2011: 116) tenkitli metnini Geldi Nazarov, 1978’de neşreder. Eser, 1990 ve 1992’de tekrar yayımlanır (Aşırov 2011: 26). Türkmenistan İlimler Akademisi'nde eserin 2 nüshası mevcuttur. 487 numaralı nüsha 1312 satır, 1138 numaralı nüsha 98 sayfadır (Nazarov 1992: 38-39). Aruz vezniyle mesnevi biçiminde yazılan eserde 16 gazel, 2 terci-i bent, 1 koşuk, 1 muhammes, 1 müstezat, 1 muaşşer bulunur.

Girişte yazılan “Arap tilinde erdi. Türki tilige aylanturıp” ifadesinden eserin Arapçadan tercüme edildiği düşünülebilir. Ancak Nazarov’a göre bu açıklamayla Arapça rivayetlerin Türkçeye aktarılması kast edilmiş (Nazarov 1992: 34-35) ve Nesîmî’nin şiirlerinden hareketle yeniden kurgulandığı için eser Risale-i Nesîmî diye adlandırılmıştır (Şıhnepesov 2008: 53). Andalıp ise kendi eserinden makamat diye bahseder: "Makamat-ı Nesimi, şeyh Mansur. Kılur men nazm-ı Türkî gel, okı, gör" (Nazarov 1992: 42).

Enel kırklara karışır. Peşinden giden ağabeyine bir kâse şarap sunulur. Mansur, cezbe hâliyle sokaklarda Enel haklıymış anlamında “Enel Hak” der. Bu söz yüzünden mollalarla tartışan Mansur asılır. Ölünce şehri sel basar, Zünnun, Mansur’un külünü savurmasıyla sular çekilir. Su yüzeyinde beliren köpük “ene’l-Hak” diyerek Halep Şahı’nın bahçesine akar. Suya parmağı değen şah kızı hamile kalır. Dedikoduya sebep olduğu için Şah ve karısı kızını sandıkla nehre bırakır. Bağdat’ta bir balıkçıya denk gelince Enel’in bir oğul doğurduğu anlaşılır. Enel’i himayesine alan balıkçı çocuğa Nesim adını verir. Balıkçının da Emir adlı oğlu olur. Nesim, Emir’in Bağdat’a padişah olup kendisini astıracağını gördüğü rüyasını hocasına anlatır. Rüyayı yorumlayan çocuklardan birinin “veli” olduğunu söyler. Bu sebeple her çocuğa bir bıçak ile civciv verilip, Allah’ın görmediği bir yerde kesmeleri istenir. Hepsi kuytu yerlerde civcivleri keserken, “Allah’ın görmediği yer yoktur” deyip geri getiren Nesim’e, “Nesîmî” adı verilir. Neticede Halep’te asılacağına dair sırlarını anlattığı gazelleri yanlış yorumlanınca asılır, taşlanır ve derisi yüzülür.

Şairin biyografisi için bk. "Nurmuhammet Andalıp". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nurmuhammet-andalip

Eserden Örnekler


Tutup, dara alıp bardılar anı

Eňildi dar anı görgen zamanı


Diydi ol hal tili birle “Ene’l-Hak”

Ke ey, nadanlar, hak sungata bak


Tutup, cellatlar çün dara astı

Yiti hancar goyup tilige bastı


Hudanıň emri bile dar onı asmay

Yitik hancar anıň tilini kesmey


Yedi gice-gündiz ol durdı dara

Tilinde diyr “Ene’l-Hak” köňli para


Yedi gün darda durdı ke ölmedi hiç

Tanapını darnıň köp kıldılar piç


Yene şaha diydi kazı, müfti

Ol şahıň aldıda anlar yer öpdi


Diydiler: - “Patışahım, ölmedi ol

Ol erken sıhr-cadı, tapdı bir yol


Şerigat birle zahır oldı käpir

Ukubet birle, şahım anı öldür…” (Nazarov 1992: 49-50).

Kaynakça


Aşırov, Annagurban (2011). “Dili Destanlı Şair”. Kardeş Kalemler, 54: 23-33.

Bekmıradov, Ahmet (1987). Andalıp Hem Oguznamaçılık Däbi. Aşkabat: Ilım Yay.

Nazarov, Geldi (1992). Nurmuhammet Andalıp - Nesimi. Aşkabat: Ilım Yay.

Şıhnepesov, Aman. (2008). XVIII Asır Türkmen Edebiyatı (Tekstiň Çeperçilik Derňevi). Aşkabat: Magtımgulı Adındakı Türkmen Dövlet Universiteti Yay.

Täcimov, Akmırat (2011). Andalıpıň Dörediciliginde Edebi Däpler ve Şahırana Gözlegler. Aşkabat: Türkmen Dövlet Nşeriyat Gullugı.

Atıf Bilgileri


Yılmaz, Emrah. "RİSÂLE-İ NESÎMÎ (ANDALIP)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-nesimi-andalip. [Erişim Tarihi: 17 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LEYLİ-MECNUN (ANDALIP) Nurmuhammed Andalıp Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
2 YUSUP-ZÜLEYHA (ANDALIP) Nurmuhammed Andalıp Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
3 BABA RÖVŞEN Nurmuhammet Andalıp Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
4 ZEYNELARAP Nurmuhammed Andalıp Doç. Dr. soner sağlam
Görüntüle
5 OĞUZ-NÂME / OGUZNAMA Nurmuhammed Andalıp Dr. Emrah Yılmaz
Görüntüle
6 DÎVÂN (ŞEYH-ZÂDE ATÂYÎ) Atayî, Şeyh-zâde Atayî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
7 LEYLÂ vü MECNÛN Emîr Şeyhim Süheylî, Nizâmeddin Ahmed Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca
Görüntüle
8 DİVÂN (YÛSUF EMİRÎ) EMÎRÎ, Yusuf Emirî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
9 BENG Ü ÇAĞIR EMÎRÎ, Yûsuf Emîrî (öl. 1433-Herat) Doç. Dr. rabia şenay şişman
Görüntüle
10 DEH-NÂME (EMÎRÎ) Emîrî, Yûsuf Emîrî Prof. Dr. Kâzım Köktekin
Görüntüle
11 DÎVÂN (GEDÂYÎ) Gedâyî Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR
Görüntüle
12 YÛSUF U ZÜLEYHÂ (HÂMİDÎ) HÂMİDÎ, Ahmedî, Kutbüddîn Ahmed Câm Jendepil Dr. Öğr. Üyesi Selcen Koca
Görüntüle
13 DÎVÂN-I TÜRKÎ Harezmli Hâfız / Hâfız-ı Harezmî Doç. Dr. Yaşar Şimşek
Görüntüle
14 MAHZENÜ’L-ESRÂR (HAYDAR TİLBE, MÎR HAYDAR) Haydar Tilbe, Mîr Haydar Doç. Dr. Filiz Meltem ERDEM UÇAR
Görüntüle
15 RİSÂLE-İ SULTÂN HÜSEYİN BAYKARA Hüseynî, Sultân Hüseyin Baykara, Hüseyin Baykara bin Mansûr bin Baykara bin Ömer Şeyh bin Timur Prof. Dr. Talip Yıldırım
Görüntüle