RİSÂLE-İ KEVSERİYYE (CEMÂL HALVETÎ)
Risâle-i Kevseriyye - Kırk Hadis Te'vili
Cemâl Halvetî (d. ? - ö. 899/1494)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Müellifin Haşr Sûresi’nin sonunun, etvâr-ı seb’a (yedi tavır) üzere tasavvufî te’vilini yaptığı ve kırk hadisin te’vilini işlediği risalesi. Eserin ismi risalenin başında “Bu Risâle-i Kevseriyye, Sûfi Meşreb Üzere Olan İnsanlık Memleketinde Kur’ânî Sırların Te’villerinin Etvâr-ı Seb’a Üzere Beyânı Hususundadır.” şeklinde belirtilmiştir. Ayrıca müellif diğer eserlerinin çoğunda beyan ettiği üzere bu eserinde de kendi adını zikretmiştir. O kendini “Fakîr-i hakir Cemâl-i’l-Halvetî” diyerek kaydeder (Halveti (yz), 686: 42b; Ulu 2022: 157). Eser ayrıca aynı isimle Osmanlı Müellifleri’nde zikredilir (Bursalı Mehmed Tahir ty: 80-81).

Cemâl Halvetî, Haşr Sûresi'nin sonunun tasavvufî te’vilini yapma ve risalenin devamında yer alan “Nebî’nin hadislerinden kırk hadisin te’vîlini dinle!” diyerek başladığı kırk hadisin sırlarını beyan etmesinin, Allah tarafından kalbine ilham yoluyla geldiğini söylemiştir. Ardından “İlim Çin’de de olsa isteyiniz (arayınız).” rivâyeti gereğince “tevhîd ilmini taleb etmek bize vacip oldu.” diyerek, “kenz-i mahfi” olarak adlandırılan “Gizli bir hazine idim, bilinmek istedim, bilineyim diye halkı yarattım.” (Aclunî, II: 132) rivâyeti çerçevesinde tevhîd konusunu ele almıştır. Cemâl Halvetî, Hz. Âdem’in küllî rûh, Hz. Havva’nın ise küllî nefs menzilesinde olduğunu söyler. Bu ifadesinden Hz. Âdem’in zâhir ve bâtın olmak üzere yedi tavır üzere yaratıldığı anlaşılır. Çünkü Hz. Âdem Esmâ-i İlahiye'nin göründüğü küllî rûhun görüntüsüdür. Hadiste belirtilen “Allah Âdem’i kendi sûretinde yarattı.” ifadesiyle buna işaret edilmiştir (Çakmak 2015: 109-110). Müellif, kırk hadis faslına başlayıncaya kadar, “etvâr-ı seb’a” diye tabir ettiği (Halveti (yz), 686: 44b) rûhî latîfeleri sırasıyla izah etmiştir. (Halveti (yz), 686: 44b-50a).

Mezkûr eser, Süleymaniye Kütp., Lala İsmail Efendi Bl., 686 numaralı mecmuanın 42b-50a varak aralığında; kırk hadisin te’vili ise mecmuanın 50b-64b varakları arasında yer almaktadır. Eserin bu nüshası dışında bir nüshası da Vehbi Efendi 258 numarada kayıtlı mecmuanın 1b-6b varakları arasında bulunmaktadır (Çakmak 2015: 109). Risaleyle ilgili Çakmak (2015) ve Ulu (2022) kısmî bilgi verirken Yılmaz (2016) bir bildiri ile risalenin etvâr-ı seb’a kısmına dair detay vermemekle birlikte eserde yer alan kırk hadisi metin ve meal olarak kaydetmiş, birkaç hadisin te’vilini de örnek olarak zikretmiştir.

Müellifin biyografisi için bk. "Cemâl-i Halvetî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cemali-halveti

Eserden Örnekler


İlk hadis: 1- “Ebu Hureyre’den nakledildiğine göre Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: Her kim Allah’a ve O’nun Rasûlü'ne iman eder, namaz kılar ve ramazan orucunu tutarsa onu cennete koymak Allah üzerine bir hak olur. O kimse ister Allah yolunda muhacir olsun, isterse de doğduğu yerde otursun.” (Halveti (yz), 686: 50b)

Son hadis: 40- “Enes’ten nakledildiğine göre Rasûlullah şöyle buyurmuştur: Âdemoğlu ihtiyarladıkça iki yönü gençleşir. Bunlar uzun ömürlü olmak ve çok mala sahip olmak.” (Halveti (yz), 686İ: 63a)

Kaynakça


Aclunî, İsmâil b. Muhammed (1932). Keşfu’l-Hafâ. C. 2. Beyrut.

Bursalı Mehmed Tahir Efendi (yty). Osmanlı Müellifleri. Hzl. A. Fikri Yavuz, İsmail Özen. C. I. İstanbul: Meral Yayınevi.

Cemâl Halvetî. Risâle-i Kevseriyye. Süleymaniye Kütp., Lala İsmail Efendi Bl., nr. 686.

Çakmak, Muharrem (2015). Anadolu’da Halvetîlik Cemâl Halvetî ve Cemâliyye. Malatya: Huzur Ciltevi.

Ulu, Mahmut (2022). Osmanlı Toplumunda Halvetîlik ve Halvetîler (IX-XV. Asır). Ankara: Berikan Yayınları.

Yılmaz, Muhammed (2016). “Cemâl Halvetî’nin er-Risâletü’l-Kevseriyye Adlı Kırk Hadis Risalesi ve Hadis İlmi Açısından Değerlendirilmesi”. Kastamonu Üniversitesi III. Uluslararası Şeyh Şa’ban-ı Veli Sempozyumu. Edit.: Ali Rafet Özkan. Kastamonu. 358-366.

Atıf Bilgileri


ulu, mahmut. "RİSÂLE-İ KEVSERİYYE (CEMÂL HALVETÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-kevseriyye-cemal-halveti. [Erişim Tarihi: 02 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ESRÂR-I GARÎBE / MANZÛME-İ TUHFE-İ CEMÂL-İ HALVETÎ (CEMÂL-İ HALVETÎ) Cemâl-i Halvetî Doç. Dr. Şerife Ağarı
Görüntüle
2 RİSÂLE-İ TE’VÎLU RA’SÜ KÜLLİ HATÎETİN (CEMÂL HALVETÎ) Cemâl-i Halvetî Dr. mahmut ulu
Görüntüle
3 KİTÂBU’N-NÛRİYYE VE KEVKEBÜ'D-DÜRRİYYE (CEMÂL HALVETÎ) Cemâl Halvetî Dr. mahmut ulu
Görüntüle
4 ENVÂRU'L-KULÛB (CEMÂL-İ HALVETÎ) Cemâl Halvetî Dr. mahmut ulu
Görüntüle
5 MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî Doç. Dr. Mehmet Ünal
Görüntüle
6 MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
7 MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan
Görüntüle
8 TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) Konevî, Sadreddin Doç. Dr. Mevlüt Gülmez
Görüntüle
9 KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib Dr. Mehmet Bilal Yamak
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) Akşemseddin, Şemseddin Muhammed Araş. Gör. Harun ALKAN
Görüntüle
11 MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi Diğer Edibe Taş
Görüntüle
12 ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba Prof. Dr. Enbiya Yıldırım
Görüntüle
13 ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî Diğer Tuğba Nurlu Ertürk
Görüntüle
14 KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) Şeyh Hâmid-i Velî Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle