- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fedâî, Abdürrahîm - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Oğuz Yılmaz
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:16/06/2022
RİSÂLE-İ 'ÎDİYYE
dinî bayramların hikmetine dair mensur eserFedâî, Abdürrahîm (d. ? - ö. 1303/11886)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Fedâî mahlasına sahip Prizrenli Abdürrahîm b. Ali’nin (d. ? - ö. 1303/1886) dinî bayramları ve bu bayramların namazlarını tasavvufî açıdan ve vahdet-i vücûd doktrini çerçevesinde kısaca ele aldığı risalesi. Eserin İstanbul Büyükşehir Belediyesi Atatürk Kitaplığı, Osman Ergin Yazmaları 1612 demirbaş numarasında ve Muhittin Ergüllü’nün istinsah ettiği mecmua içerisinde olmak üzere iki nüshası tespit edilmiştir (http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fedai-abdurrahim. 2021: 82). Osman Ergin Yazmaları 1612 numaradaki nüshada 7 Kânûnisânî 1291 (19 Ocak 1876) tarihi kayıtlı ise de bu kaydın risalenin telif ya da istinsah tarihi olduğuna dair net bir emare bulunmamaktadır.
Risâle-i ʻÎdiyye’de Fedâî, Ramazan ve Kurban bayramlarının, bu bayramlarda kılınan namazların ihtiva ettiği manaları/sırları/hikmetleri, zahiren/fıkhen değil batınî/ledünnî yönüyle, fenâ ve bekâ mertebeleri olmak üzere tasavvufî makamların hiyerarşisi bakımından ele almıştır. Müellif, esere ʻîd kelimesinin kökünün ʻavdet (dönmek) olduğunu belirterek başlamış, Bakara suresinin 156. ayetinde geçen kâlû innâ lillâhi ve innâ ileyhi râciʻûn ibaresine atfen kelimenin esasen; cehaleti ortadan kaldırıp Hakk’a davet ve rücûʻ anlamına geldiğini bilmek anlamına geldiğini ifade etmiştir. Sonrasında Ramazan bayramı namazının, Son Dönem Melâmîliği kurucusu Muhammed Nûru’l-Arabî’nin (ö. 1305/1887) uyguladığı teslik tarzında (Ayrıca bk. Yılmaz 2019: 94-101) yer alan fenâ mertebelerinden tevhîd-i efʻâl, tevhîd-i sıfât ve tevhîd-i zât makamları, ilk rekatta kıraatten önceki üç tekbirin bu yüzden eklendiğine; bunun yanı sıra ikinci rekatta kıraatten sonraki üç zevâid tekbirin bekâ mertebesindeki hazretü’l-cemʻ, cemʻü’l-cemʻ ve ehadiyyetü’l-cemʻe, kıraatin ise cemʻ makamına işaret olduğuna dikkat çekmiştir. Kırâat kelimesinin Arapçada cemʻ anlamına geldiğine atıfla da senede iki bayram bulunmasının fenâ-bekâ makamlarına delalet ettiğini dile getirmiştir. Bu bağlamda (sâlikin) fenâ makamlarını aşarak Hakk’a ilme’l-yakîn derecesinde tanıması/bilmesi (irfân) için önce Ramazan; bekâ mertebesi makamlarının zevk edilerek hakke’l-yakîn yoluyla Hak’ta fena bulması (ʻayn) noktasında Kurban bayramı daha sonra vacip olmuştur. Fedâî, kurbanın ise hakikatte nefsi yok etmek, yani ikiliği/kesreti ortadan kaldırmak anlamına geldiğini söyleyerek bu mertebeye erişmenin yolunun vahdetten geçtiğine yaptığı vurguyla eserini tamamlamıştır.
Risale, metniyle beraber bir makale (Güleç 2011: 45-53) ve kitap çalışmasında (Yılmaz, Anılır ve Doğan 2021: 82-83) konu edinilmiştir.
Müellifin biyografisi için bk. "Fedâî, Abdürrahîm". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fedai-abdurrahim.
Eserden Örnekler
Maʻlûm ola ki ʻîd ʻavdet eylemekdendir kâlallâhu Teʻâlâ kâlû innâ lillâhi ve innâ ileyhi râciʻûn Hakka daʻvet ve rücûʻa vâkıf olmak ve cehli izâle etmekden ‘ibâretdir ve illâ nefsü’l-emrde zehb ve rücûʻ yokdur ʻîd-i fıtr namazı tevhîd-i efʻâl ve tevhîd-i sıfât ve tevhîd-i zâta işâretdir hattâ bundan ötürü rekʻat-ı ûlâda kable’l-kırâ’at üç tekbîr zâ’id kılındı ammâ rekʻat-ı sânîde baʻde’l-kırâ’at zâ’id kılınan üç tekbîr hazretü’l-cemʻ cemʻü’l-cemʻ ve ehadiyyetü’l-cemʻ makâmlarına işâretdir kırâ‘at ise makâm-ı cemʻdir zîrâ kırâ’at luğat-i ʻArabda cemʻ maʻnâsına gelir ve senede iki bayrâm olması bu makâmâta işaretdir yaʻnî makâmât-ı fenâ ile bi-tarîki’l-ʻilm Hakkı ʻârif olmak için evvelâ fitre bayrâmı vâcib oldu sonra kurbân bayrâmı vâcib oldu çünkü enâniyyet kurbânını kesip makâmât-ı bekâ ile bi-tarîki’l-hakîkat ʻayn-ı Hakk olmak vâcibdir hakîkatte kurbân nefsi kurbân etmek yaʻnî ikilikden kesmekdir yâ Hû. (Fedâî ?: 15b).
Kaynakça
Abdürrahîm Fedâî (?). Risâle-i ʻÎdiyye. İBB Atatürk Kitaplığı. Osman Ergin Yazmaları. 1612. 15b.
Güleç, İsmail (2011). “Prizrenli Bir Veli: Abdurrahim Fedâî ve Risale-i Iydiyye’si”. Balkan Studies II Historye & Literature. ed. Deniz Ekinci vd. İstanbul: Ciril Metedhiy Universty. 45-53.
Yılmaz, Oğuz (2019). Son Dönem Melâmîliği Şairlerinden Ali Örfî’nin Hayatı ve Eserleri (İnceleme-Tahlil-Metin). Doktora Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
Yılmaz, Oğuz; Anılır, Burak ve Doğan, Ender (2021). Prizrenli Abdürrahîm Fedâî Külliyatı ve Bestelenmiş İlâhileri. İstanbul: H Yayınları. 81-82.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | KASÎDE-İ NÛNİYYE | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
2 | MERÂTİB-İ VÜCÛD | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
3 | RİSÂLE-İ VEHBİYYE | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
4 | ŞERH-İ SIRR-I ENE'L-HAK | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
5 | HEDİYETÜ’L-HAC | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
6 | TERCEME-İ BEYÂN-I HAKÎKAT-İ MELÂMİYYE | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE-İ İRÂDE-İ CÜZ'İYYE | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
8 | DÎVANÇE (FEDÂÎ) | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
9 | ŞERH-İ BEYT-İ HÂFIZ ŞİRÂZİ | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
10 | TEFSÎR-İ SÛRETÜ'L-KEVSER | Fedâî, Abdürrahîm | Dr. Öğr. Üyesi oğuz yılmaz |
Görüntüle | ||
11 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
12 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
13 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
14 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
15 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
16 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
17 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
18 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
19 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
20 | ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN | Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle |