- Yazar Biyografisi (TEİS)
Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed - Madde Yazarı: Akın ZENGİN
- Eser Yazılış Tarihi:1097/1686
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap-Latin
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Akaidname
- Yayın Tarihi:28/04/2022
RİSÂLE-İ HASANEYN (NİYÂZÎ-İ MISRÎ)
Ehl-i Beyt'in mahiyetiNiyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed (d. 1027/1618- ö. 1105/1694)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Niyazi Mısrî'nin Limni’de hapiste iken Hz. Peygamber’in (s.a.v.) torunları Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’i yüceltme amaçlı yazdığı risalesi. Müstakil bir eser özelliği göstermeyen risalenin sayfa sayısı (7-8 sayfa) nüshalara göre farklılık gösterir. Risâle-i Hasaneyn, Niyâzî‐i Mısrî’nin Mevâidü'l-İrfân adlı eserinin 59. mâidesiyle aynı konuları ihtiva etmektedir. Mevâidü'l-İrfân’ın bu bölümünün dışında da sıklıkla Hz. Hasan ve Hüseyin’den söz edildiği görülür.
Eserin başlangıcında Niyâzî‐i Mısrî: “Bu risâle-i tesvîdden murâdı taraf-ı sultandan dünyalık recâsı içün değildir. Yâhud eşrâfdan ve meşâyihden ve ulemâdan ve şâir ehl-i İslâm'dan pesend-i âferîn içün değildir. Ve kavm-i Vânî'nin istihzasından ve suhriyyesinden halâs içün değildir. Ancak bir emânetdir. Taraf-ı Hakk'dan vahy olundum hidmetimdir, bi-lâ garaz ashabına teslîm eyledim. ” (Meral 2012: 55) diyerek eseri yazma amacını açıklar. Onun gayesi ne sultandan bir rica ne de bir başkasından övgü almaktır; yalnızca Hakk tarafından kendisine verilen bir emaneti teslim etmek istediğini söyler. Hz. Muhammed ve Ehl-i Beyt muhibbi Niyazi‐i Mısrî’ye tahammül ötesi eziyetlere katlanma gücü veren örnek kişi, uğruna canını ve malını feda ettiği Hz. Hüseyin olmuştur (Eğri 2014: 228).
Risâle-i Hasaneyn’de Niyâzî‐i Mısrî, Hz. Rasûlüllah'ın (s.a.) torunları Hz. Hasan ve Hüseyin'in peygamber olduklarını, gerek bazı âyetlere kendince verdiği anlamlarla gerekse cifr hesaplarıyla ispatlamaya çalışır (Aşkar 1998: 168). Risâle-i Hasaneyn’de ortaya koyulan nübüvvet ve risâlet bahsinin, bütün konuların üzerinde bir mânâda olduğu düşüncesindeyiz. Niyâzî‐i Mısrî, günümüz tabiri ile marjinal ifadeleri olan bir zâttır. Dinin en temel meselelerinden biri olan nübüvvet ve risâlet bahislerini, Sünnî ve Şiî ulemâdan başka türlü anlamış ve anlatmış, yine Sünnî ve Şiî ulemânın bir kısmının Mehdi hakkındaki kabullerine tamamen ters gelebilecek Mehdî izahları yapmıştır (Meral 2012: 18-19). Genel kabullerin dışında bir düşünce yapısıyla oluşturulan bu eser İslami çevrelerde birçok tartışmaya konu olmuştur.
Eserin yazma nüshaları şunlardır: Leiden Üniversitesi Kütüphanesi, Special Collections, Or.23.647; Süleymaniye Kütüphanesi, İzmir, 426; İzmir Milli Kütüphanesi, Türkçe yazmalar, 1126/1; Millet Kütüphanesi, Ali Emiri, Şer‘iyye, AEsry963; Konya Bölge Yazma Eserler Kütüphanesi, 1792/9; Milli Kütüphane - Ankara, Milli Kütüphane, Yazmalar, A 6732/3; Berlin Staatsbibliothek, Tübinger Depot, Ms. or. quart 1401(Meral 2012: 22-23). Bu nüshaların dışında eserle alakalı olan birçok kayda rastlanmıştır. Eser Hasan Rıza tarafından 1271/1855 tarihinde bastırılmıştır.
Risâle-i Hasaneyn ile ilgili yapılan çalışmalardan Arzu Meral’in “Risâle-i Hasaneyn” kitabı Leiden Üniversitesi Kütüphanesi nüshası esas alınarak yazılmıştır. İçerisinde orijinal metin, sadeleştirilmiş metin ve eser hakkında ayrıntılı bilgiler vardır. Ayrıca eserle ilgili İsmail Hakkı Altuntaş’ın “Risâle-i Hasaneyn Niyâzî‐i Mısrî Kaddese’llâhü Sırrahu’l-Âli” adlı çalışması vardır.
Şairin biyografisi için bk. “Niyâzî-i Mısrî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/niyazii-misri
Eserden Örnekler
Me‘a hâzâ, bunlara îmân getürenlere va‘d-i kerîm vardır. Cümle günahlarını mağfirete ve ecr-i azîme va‘d-i Kerîm budur: "Va‘d Allâhullezîne âmenû ve amilu's- sâlihâti minhum mağfireten ve ecren ‘azîmâ." Bu sıbteynin risâletlerine îmân getürenlere va‘d-i Kerîm vardır. Bu âyeti de kabul eden etsün etmeyen kendi bilür. Hasen ve Huseyn hazretlerinin nübüvvetlerine îmân getirmeyenlere va‘d olan âyet budur: " Yevme ye'tî ba‘du âyâti rabbike lâ yenfa‘u nefsen îmânuhâ lem tekün âmenet min kablü ev kesebet fi îmânihâ hayran kul intazirû ve innâ müntezirûn" "Ba‘du âyâti rabbike" miet’den mâ-adâsı yüz sekizdir. Me‘a ismi'l müdgam Hasen’dir. Ve me‘a ismi'l-müdgameteyn Huseyn adedidir. İmdi "Ba‘du âyâti rabbike" bunların risâletleri oldu demek olur ki, bunların risâletleri zuhûr etdikden sonra bir nefse evvelki îmânı nef‘ vermez, tâ bunlara îmân getürmeyince demek olur. "Kul intazirû" âyetinden mâadâsı seksen sekizdir. Miet "intazirû" otuzdur. Üzerine zamm edince Hasen ismi hâsıl olur. "Kul intazirû"da miet mu'cemenin nokta-i esması ondur. Üzerine zamm edince Huseyn ismi hâsıl olur. El-hâsıl benim kimseye zararım yokdur, hakkı bi-lâ ücret size beyân eyledim. Kabûl eden etsün, etmeyen kendi bilür…
İmdi, fadlillâh Hasen, rahmet Huseyn oldu. Bunları imân ile seversen, sevenin bunlara îmân getürmeği cem' etdikleri mâlden ve amelden hayırludur. İmdi, Mısrî’nin i‘tikâdı, bunlara evvelü'l-mü'minîn olduğunadır. Ferahı ve sürûru da bunlarladır. "Elhamdulillâhülezî hedânâ li- hâzâ ve mâ kunnâ li nehtediye levlâ en hedânallâh." Ve mâ tevfîkî ve isâmî illâ billâhi aleyhi tevekkeltü ve ileyhi unîb. Kavluhû te'âlâ "Ve men ahsenu kavlen mimmen deâ ilallâhi ve amile sâlihan ve kâle innenî mine'l-müslimin." Hasenen adedidir. "Kavlen"de mâ-ada'l-kâf ve lâ otuz yedidir. İsm-i kâf seksen birdir. Üzerine zamm edince Hasen adedi hâsıl olur. Aşarât-ı kâf ondur. Üzerine zamm edince Huseyn adedi hâsıl olur. Kezâlik "ve-kâle" dahi onun gibidir. Mâ-ada'l-kâf otuz yedidir. İsm-i kâf seksen birdir. Cem'an yüz on sekiz olur. Hasen ismi olur. Aşarât-ı kaf'la Huseyn adedi olur. Ma‘nâ demek oluyor ki, Hasen’in ve Huseyn’in risâletine da‘vet edenin kavlinden alisen kavi kimin vardır. Allah'a da‘vet ede dahi ben bunları evvelü'l müslimînem. Elhamdülillah ki Mısrî bunlara evvelü'l mü'minîn ve evvelü'l-müslimîndir… (Meral 2012: 57-60).
Kaynakça
Altuntaş, İsmail Hakkı (2010). Risâle-i Hasaneyn Niyâzî‐i Mısrî Kaddese’llâhü Sırrahu’l âli.
Aşkar, Mustafa (2011). Niyazî Mısrî Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.
Doğramacı, Baha (1945). Niyazi-i Mısri: Hayatı, Tarikatı, Kerametleri, Halifeleri, Türbedarları, Tarikat Silsilesi, Edebi Şahsiyeti, Eserleri Ve Bestelenmiş İlahileri. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Eğri, Osman (2014). İlimden İrfâna Nehirden Ummâna Alevilik-Bektaşilik. İstanbul: Şah-ı Merdan Yay.
Erdoğan, Kenan (1998). Niyâzî-i Mısrî: Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserleri ve Divanı. Ankara: Akçağ Yay.
Gölpınarlı, Abdülbaki (1972). “Niyazî-i Mısrî”. Şarkiyat Mecmuası 7: 183-226.
Meral, Arzu (2012). Risâle-i Hasaneyn. İstanbul: Revak Kitabevi.
Mısrî, Niyâzî-i Muhammed (1971). Mevâidü’l-İrfân. Süleyman Ateş. Ankara: Emel Matbaası.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN-I İLÂHİYÂT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Dr. Öğr. Üyesi Murat VANLI |
Görüntüle | ||
2 | MECMÛA-İ KELİMÂT-I KUDSİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Diğer Ömer Aksan |
Görüntüle | ||
3 | MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
4 | RİSÂLE-İ ES’İLE VE ECVİBE-İ MUTASAVVIFÂNE (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
5 | TA‘BİRÂTÜ’L-VÂKI‘AT (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
6 | RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLE-İ HIZRİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE-İ ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
10 | RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
11 | RİSÂLE Fİ-DEVERÂN-I SÛFİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
12 | ŞERH-İ ESMÂU’L-HÜSNÂ (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Diğer Ezrail Karakurt |
Görüntüle | ||
13 | ŞERH-İ NUTK-I YÛNUS EMRE (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/Mehmed | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
14 | TESBİ‘-İ KASÎDE-İ BÜR’DE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
15 | ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) | Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed | Dr. Muhammed Ülgen |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |