RİSÂLE-İ GÜLLÂBİYYE (FUÂDÎ)
dinî-tasavvufî eser
Fuâdî, Ömer (d. 966?/1559? - ö. 1046/1636)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ömer Fuâdî Efendi’nin dinî- tasavvufî nitelikli eseri. Mevlânâ Celâleddîn Rûmî'nin Mesnevî-i Manevî adlı eserindeki “Gül solup gülşen harap olduysa da gül bahçesinin kokusunu gül suyundan bulayım.” manasındaki beyitten esinlenerek kaleme aldığı risalesinde Fuâdî, esmâ ve sıfatları yönünden Allah’ın tecellisinin mertebelerini ve sâlikin seyr-i sülûk yolculuğundaki makamlarını açıklar. Gül remzini kullanan müellif, Hz. Peygamber’i güle, ashab-ı kiramı da gül suyuna benzetmekte; Hz. Muhammed ve ashab-ı kiram sevgisini dile getirmektedir. Hz. Muhammed’in vefatıyla gül mevsimi geçip gitmiş ve insan, harap olmuş bir gülistânda kalakalmıştır. Tekrar gül kokusu duyabilmek için de, gülsuyu (gülâb) mesâbesinde olan mürşid-i kâmillere tâbi olmalıdır.

Besmeleyle başlayan risale; Allah’a hamd u sena, Hz. Muhammed, dört halife ve ashaba dua içeren bölümlerden sonra sebeb-i telif ile devam etmektedir. Burada Mevlânâ'nın Mesnevî’sindeki bir beyte yer veren Fuâdî; Cenâb-ı Hakk’ın tecellisine şahit olan kâmil kimselerin, sonsuza kadar O'nun zâtının cemâlini seyredeceğini, sevgilinin ayrılığı ile gamlanmayacaklarını belirtir ve Şeyh Şaban Efendi'yi de bu kâmil kimseler arasında gösterip metheder. Şair bu bölümde eserini, kemal sahiplerinin izahlarından yararlanarak Cenâb-ı Hakk'ın tecellisinin mertebelerini açıklamak amacıyla kaleme aldığını dile getirir. Risalenin ana bölümü ise iki kısımdan oluşur. Birinci bölümde Allah’ın esmâ ve sıfatları yönünden tecellisinin üç mertebesi ele alınırken; “Makâle-i Lübbiyye” adını taşıyan ikinci bölümde tecellinin mertebelerinden ve sâlikin seyr-i sülûk yolculuğundaki makamlarından bahsedilir. Gülâbiyye Risalesi, genel olarak mensur olmakla birlikte eserde manzum bölümlere de rastlanılır. Şiir örneklerinin yanı sıra Hz. Muhammed’e atfedilen bir söze, Cüneyd-i Bağdâdî ile Abdulkâdir Geylânî’nin sözlerine ve Hasan Basrî ile Ömer bin Abdülazîz arasındaki bir mektuba vd. risalesinde yer veren Ömer Fuâdî, yer yer ele aldığı konuyla alakalı olarak ayet ve hadislere, kelâm-ı kibardan misallere de başvurur. Risalenin dili ise Arapça-Farsça kelime ve tamlamamalardan oluşan secili bir dildir (Akdağ 2016: 235-237; Demirel 2018: 52-55; Ünal 2008: 8).

Risâle-i Gülâbiyye’nin birçok nüshası bulunmaktadır. Demirel (2018) çalışmasında Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmut Efendi Bölümü 2287 numarada bulunan yazmanın 239b-245b arasında yer alan risalenin 1013/1604 tarihli ve müellif nüshası olduğunu belirtir (Demirel 2018: 54). Diğer nüshalar; İ.B.B. Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları 614/16, İ.B.B. Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları 628/3, İ.B.B. Atatürk Kitaplığı Osman Ergin Yazmaları 969/7, Milli Kütüphane Yazmaları 06 Mil Yz A 2196/6, Koyunoğlu Müzesi Kütüphanesi Türkçe Yazmaları 10763, İstanbul Millet Kütüphanesi Ali Emiri Koleksiyonu 34 Ae Şeriyye 1181/6, İstanbul Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi Türkçe Yazmaları 938/2 ve Mısır Milli Kütüphanesi Türkçe Yazmaları Mecâmi Türkî 8 vd. numarada bulunmaktadır. Akdağ (2016) çalışmasında, hem müellife ve eserine dair bilgilere hem de risalenin transkripsiyonlu hâline yer vermiştir. Demirel (2018) ise yüksek lisans tezinde Fuâdî’nin Türkçe risalelerini ele alırken bu risalesine de değinmiştir.

Fuâdî'nin biyografisi için bk. “Fuâdî, Ömer”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fuadi-omer 

Eserden Örnekler


(…)

Buldum bir yākūt-ı hamrā her kimse ragbetin bilmez

Hem buldum bir dürr-i beyzā her kimse kıymetin bilmez

Nefse ʿārif olmadan ʿakl-ı küle irişmeden

Bu yākūtıla bu dürrüñ kimse hakîkatin bilmez

Bāg-ı efʿāle irmeden kasr-ı sıfāta girmeden

Şarāb-ı zātı görmeden kimse keyfiyyetin bilmez

Bekā hakîkat bulmadan kesreti vahdet bulmadan

Vahdeti kesret bulmadan kimse Hak vahdetin bilmez

Celāle mazhar olmadan cemāle manzar olmadan

Fuʿādî gibi olmadan kimse ʿaşk hāletin bilmez

İmdi bu kez tālib-i rāgıba ve ʿāşık-ı sādıka lāzım u mühim oldı ki seyr-i maʿallāhda ve tecellî-i sıfātda kalmayup efʿālen ve sıfāten ve zāten kendü vücūdın zikrullāh ve sā’ir tāʿat u ʿibādet mücāhedesiyle ifnā idüp fenā-yı tām ile seyr-i fillāh gülistānına gire ve tecellî-i zātuñ merātibüñ tekmîl ü üstüvār ve anda devām ve karār içün mazāhir-i Hakdan esmā ve sıfāt-ı küllerin düşürüp cemʿ hıfz idüp mürşid-i kāmil ve mürebbî-i mükemmil hizmetinde ve teslįm-i tām āstānesinde sıdk u ihlās halvetinde ve teveccüh ü murākabe micmerinde cezbe vü ʿaşķ āteşiyle āb ve zikr-i kalbinden maʿārif-i İlāhiyye vü hakāyık-ı Rabbāniyye gül-ābın çıķarup baʿde kalb kumkumasına koyup habl-i metîn-i şerʿ-i mübîn ile agzını muhkem ʿakd idüp kemāl-i rūhāniyyetle āftāb-ı tecellî-i zāta asmaķ gerekdür ki medāric-i ehadiyyetü'l-cemʿe ʿurūc itmekle būy-ı gül-āb-ı tecellî-i zāt ānen-fe-ānen kuvvet bulup keşfen ve zevken ve hālen tevhîd-i hakîkî ile zāt-ı zü'l-celāli muvahhid olabile …(Akdağ 2016: 242-243).

Kaynakça


Akdağ, Ahmet (2016). “Ömer Fuâdî’nin Tasavvufa Dâir Gül-âbiyye Adlı Eseri”. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDE), Özel Sayı III: 231-246.

Demirel, İsmail (2018). Ömer Fuâdî’nin Türkçe Tasavvuf Risaleleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Ömer Fuâdî. Risâle-i Gülâbiyye. Süleymaniye Kütüphanesi. Hacı Mahmûd Efendi. No. 2287. vr. 239/b-245/b.

Tatçı, Mustafa (2010). “Şabânî Kaynaklarında Hz. Mevlânâ ve Mevlevîler”. Uluslararası Mevlânâ Sempozyumu Bildirileri, C. II: 879-920.

Ünal, Asuman (2008). Ömer Fuadî (V. 1560/1636)’nin Risale-i Virdiyye Adlı Eserindeki Tasavvufi Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.



Atıf Bilgileri


Özgeriş, Mutlu Melis. "RİSÂLE-İ GÜLLÂBİYYE (FUÂDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/risale-i-gullabiyye-tees-1655. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MENÂKIB-I ŞA'BÂN-I VELÎ (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
2 BÜLBÜLİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Doç. Dr. İlyas YAZAR
Görüntüle
3 TÜRBENÂME (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
4 RİSÂLE-İ HÂBİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Prof. Dr. Gencay Zavotçu
Görüntüle
5 HAYÂTİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Dr. Mutlu Melis Özgeriş
Görüntüle
6 KASİDE-İ PENDİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Prof. Dr. Hakan Yekbaş
Görüntüle
7 MUSLİHU'N-NEFS (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
8 RİSÂLE-İ ASELİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Fuâdi Efendi Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
9 RİSÂLE-İ HALVET (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ MÜSELLESÂT (MÜSELLESÂT-I TÂSİYYE) (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
11 RİSÂLE-İ TEVHÎDİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Dr. Mutlu Melis Özgeriş
Görüntüle
12 RİSÂLE-İ VİRDİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Dr. asuman ünal özcan
Görüntüle
13 RİSÂLE-İ ZİKR (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Dr. Mutlu Melis Özgeriş
Görüntüle
14 RİSÂLE-İ SADEFİYYE (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Diğer Sevda Tuğçe Kahriman
Görüntüle
15 SİLSİLENÂME (FUÂDÎ) Fuâdî, Ömer Dr. Mutlu Melis Özgeriş
Görüntüle
16 TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ (SÂLİH AYNÎ MEHMED EFENDİ)  Aynî, Sâlih Aynî Mehmed Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
17 DÎVÂN (EŞREF-İ SÂNÎ) Eşref-i Sânî, Şeyh Seyyid Öğretmen Kevser Kıroğlu
Görüntüle
18 TECELLİYÂT (FENÂYÎ, CENNET MEHMED EFENDİ) Fenâyî, Cennet Mehmed Efendi Prof. Dr. ABDULLAH AYDIN
Görüntüle
19 ÂDÂB-I HURDE-İ TARîKÂT (HİMMET/ABDÎ, BOLULU ŞEYH HİMMET EFENDİ) Himmet/Abdî, Bolulu Şeyh Himmet Efendi Araş. Gör. Emrah Baş
Görüntüle
20 VAHDETNÂME (LÂMEKÂNÎ) Lâmekânî, Hüseyin Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle
21 MECMÛA-İ ŞEYH MISRÎ EFENDİ (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Akın ZENGİN
Görüntüle
22 RİSÂLE-İ VAHDET-İ VÜCÛD (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle
23 RİSÂLE-İ EŞRÂTU’S-S‘AT (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
24 RİSALE-İ TEVHÎD (NİYÂZÎ-İ MISRÎ) Niyâzî-İ Mısrî, Muhammed/ Mehmed Öğretmen TALAT OLGUN
Görüntüle
25 ED-DEVRETÜ’L-ARŞİYYE (MISRÎ) Niyâzî-i Mısrî, Muhammed/ Mehmed Dr. Muhammed Ülgen
Görüntüle