- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fasîh, Ahmed Fasîh Dede - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ahmet İÇLİ
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:22/09/2022
RİSÂLE-İ ENBİYÂ (FASÎH, AHMED DEDE)
Peygamberlerin hayatını dair eserFasîh, Ahmed Fasîh Dede (d. ?/? - ö. 1111/1699)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Peygamberlerin hayatını anlatan manzum mensur karışık risale. Eser, küçük olmakla birlikte inşâ örnekleri arasındadır. Dil açısından bakıldığında secilerle ve uzun tamlamalarla örülü metnin, süslü/ağdalı bir nesir örneği olduğu söylenebilir. Kaynaklarda Ahmed Fasîh’e ait bu isimle bir eserinin varlığına dair bilgi yoktur. Ancak bazı tezkirelerde (Genç 2000: 427), risâlelerinin olduğuna atıf yapılmaktadır. Dönem itibariyle kaynaklar başka bir Fasîh’in varlığına dair bilgi vermediğinden ve şaire ait divan nüshalarından bazılarının sonunda bu risâleden kesitler olmasından dolayı eserin Ahmed Fasîh’e ait olduğu söylenebilir. Fasîh’in kendi hattıyla yazdığı divan nüshalarında bulunmayan bu makaleler, ona ait en önemli mecmuasında da geçmez. Ahmed Dede en geç 1097 yılında yazdığı mecmuasına (Süleymaniye Kütüphanesi Nafiz Paşa 1514), dîvânında olmayan bazı rubai ve gazelleri eklemiştir (İçli 2015a: 49-73; İçli 2015b: 209- 222). Risalelerin bu mecmuada olmaması, bunların bu tarih sonrasında kaleme alınmış olabileceği görüşünü kuvvetlendirmektedir. Ancak Fasih mahlaslı başka şiir ve eserlerin Ahmed Fasîh’in ölümünden sonraya dair bilgi içermesi, bu konuya temkinli davranılması gerektiğine işaret etmektedir. Şu an için elde bulunan bilgilere göre eserin, Ahmed Fasîh Dede’ye ait olduğu görüşü daha ağır basmaktadır. Üç makale formunda kaleme alınan risalelerin ilki “Kalem Makalesi” veya “Kalem Risâlesi” olarak adlandırılır. Bazı yazma nüsha başlıklarından hareketle ve mensur girişteki Kalem suresine atfından dolayı eserin adı Kalem Risalesi olarak kaydedilmiştir. İçeriklerinden anlaşıldığı kadarıyla bütünlük arz eden üç makale, birbirinin devamı niteliğindedir.
Manzum giriş ve Kalem Suresinin birinci ayeti ile başlayan ilk risâlede, kalemin varlık âlemine gelişine dair bilgi verilir. Eserde kalemin nesne olarak üretimi, kullanımı ve işlevi; sembol ve imgeler bağlamında oluşturduğu anlamlar hakkında açıklamalar vardır. Risâlede kalemin teşbih, istiare ve mecaz öğesi olarak birliktelik kurduğu kişiler ve nesnelere yer verilmiştir. Her bir peygamber ve davası, kalemin değişik çağrışımı şeklinde sunulmuştur. Fasîh, keder denizinde boğulacak şekilde ıstıraplar içinde olduğunu belirtir. Eziyet ve zorluklara sitem etmek yerine bir teselli bulması gerektiğini vurgular. Her bir peygamberin hayat hikâyesinden/hayatlarından kesitlerin en önemli teselli kaynağı olduğunu düşünür. Ona göre her bir peygamberin hayatında kendisi için bir örnek, kılavuz ve kurtuluş vardır. Hz. Âdem risâlesinde geçen ifadelerden anlaşıldığına göre insanlık için başa gelen her belâ ve musibette binlerce teselli ve hikmetler bulunduğu müellif tarafından dile getirilmektedir. Hz. Âdem’in yaratılışı, meleklerle olan iletişimi, Hz. Havva ile olan münasebeti, dünyaya gelişleri, dünyadaki arayışları ve affedilmelerinin anlatıldığı risâlede, çekilen ıstırapların bir gün son bulacağı ve acıların yerini sevinçlerin alacağı vurgulanmaktadır. Hz. İbrahim risâlesinin içeriğine bakıldığında da aynı durum söz konusudur. Nemrut’un yaptığı ve yapacağı zulümler, işkenceler ve uygulayacağı baskıcı tavırların bertaraf edildiği ve Hz. İbrahim’in tüm bunlardan nasıl sıyrıldığının anlatıldığı anlatılır. Fasîh bu makalede, Hz. İbrahim daha doğmamışken, halkın acılarını, Nemrut’un baskıcı uygulamalarını, bireysel arzular için çevredekilerin bertaraf edilmesi endişesini, geleceğini garanti altına almak için yapılan zulümleri, Hz. İbrahim’in doğuşunu engellemek için katledilen çocuk ve ailelerinin çektiği sıkıntıları anlatmaktadır. Öte yandan tüm bunların Hz. İbrahim’in yaşamasına engel olamadığını, umudun her zaman kazandığını, kurtuluş ve sevinçlerin de bir şekilde geleceğini ve hakikatin tecelli edeceği dile getirilmiştir.
Eser üzerinde İçli (2016) tarafından yapılan bir değerlendirme makalesi olmakla birlikte eserin tam metni henüz yayımlanmamıştır.
Yazarın biyografisi için bkz. "Fasîh, Ahmed Fasîh Dede". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fasih-ahmed-fasih-dede
Eserden Örnekler
Hakkâ ki kalem girye-i dem-â-demde hem-dem-i Âdem ü hem-çeşm-i Ya'kûb-ı hicrân-mahrem, bükâda Yahyâ, Tûr-ı Sînâ-yı ma’nâda Mûsâ-yı sâhib-i yed-i beyzâ, hem-zecr-i Cercîs-i şedâ'îd-celîs, hulle-i istebrakî-ma’nâ ve sündüsî-fehvâyı dil-keş-kâmet-i mevzûn-ı ibârât u elfâza duhte kılmakda mânend-i İdrîs-i havrâ-enîs, te'sîr-i hüsn-i savt-ı feyz-i sadâda ya'nî sarîr-i pür-tahrîrde hem-makâm-ı Dâvud-ı mu'cizîn-dem-i sad-sâle dil-mürdegân-ı irfânı ihyâda hem-nefes-i Mesîh ibni Meryem, müsâfirân-ı âlem-i irfâna bast-ı Hân-ı elvân-ı ni’am-ikrâm ve tebcîlde hem-sebîl-i Halîl-i Celîl, çâk-hûrde-i gelû-yı rızâ vü teslîm mânend-i İsmâ’îl Hûrde Simâîl-sıfat tîg-ı bîm / Çün Zekeriyyâ şode farkeş dü-nîm Sâfînâtü’l-ciyâd-ı sütûra ve her husûs u ümûr-ı vuhûş u tuyûr u mâr u mûra Süleymân-sân, fermân-ı nâfizü’l-’unvânı cârî vü me’sûr, nümû-dâr-ı Hazret-i Yûsuf, nigâr-hâne-i pür-nakş u hayâl ve gûn-â-gûn nîreng ü âl-ı zamânede, dest-i sebük-baht-ı Züleyhâ-yı bî-vefâ-yı dünyâdan dâmânı derîde-i hayf u te’essüf. Misâl-i Sikender-i Zülkarneyn, serâpâ-yı memâlik-i âlemi zîr-i dest-i tasarruf u teshîre alup zulumât-ı devâtdan hem-vâre mâ'ü’l-hayât-ı ihkâm-ı nâfizü’l-ahkâm-ı adl u insâfı icrâda kem-adîl ü yektâ (İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY 5561. vr. 102a-102b).
Kaynakça
İçli, Ahmet (2015a). “Fasih’in Yayınlanmamış Türkçe Şiirleri, Gazeller”. Belgü, Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(1): 49-73.
İçli, Ahmet (2015b) “Fasîh’in Yayınlanmamış Türkçe Rubâileri”. Türk Dünyası Araştırmaları (219): 209-222.
İçli Ahmet (2016). "Risâletin Kalem’i, Kalem’in Risâlet’i: Fasîh’in Peygamberler Risâlesi Veya Risâle-İ Enbiyâsı". Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi 32 (32) : 53-63.
FasÎh. Kalem Makalesi. İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi TY 5561. vr.101a-104b.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
2 | FARSÇA DÎVÂNÇE (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Fasîh Dede | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
3 | MÜNÂZARA-İ GÜL Ü MÜL (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
4 | MÜNÂZARA--İ RÛZ U ŞEB (FASîH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Doç. Dr. Songül Yağcıoğlu |
Görüntüle | ||
5 | TENBÂKÛ-NÂME (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Fasîh Dede | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
6 | KALEM RİSÂLESİ (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
7 | BEHİŞT-ÂBÂD (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
8 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
9 | MAHMÛD U AYAS (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Fasîh Dede | Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran |
Görüntüle | ||
10 | MÜNŞE'AT (FASÎH, AHMED DEDE) | Fasîh, Ahmed Dede | Dr. Öğr. Üyesi GAMZE ÜNSAL TOPÇU |
Görüntüle | ||
11 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
12 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
13 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
14 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
15 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
16 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
18 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
19 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
20 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |