RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL)
eleştiri, reddiye
Namık Kemal (d. 21 Aralık 1840 / ö. 2 Aralık 1888)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Namık Kemal’in, Ernest Renan’a karşı yazdığı eleştiri türünde eseri. Renan Müdafâanâmesi 1326/1908 tarihinde 56 sayfalık bir kitapçık olarak basılmıştır. Namık Kemal, Renan Müdafâanâmesi adlı eserini 29 Mart 1883’te Paris’te düzenlenen "L'İslamisme et La Science” (İslâm ve İlim) adlı konferansta Ernest Renan tarafından İslam dini hakkında ortaya konulan görüşleri çürütmeye yönelik yazmıştır. Bu konferansta Ernest Renan, İslam’ın ilmÎ açıdan insanların gelişmesine engel olduğunu ve Müslümanların dinî merasimlerle tanıştıktan sonra fanatikleştiğini belirtir. Böylelikle İslam’ın Müslümanlara yersiz bir gurur verdiğini iddia eder. Renan’a göre İslam dini, bünyesindeki felsefe ve ilmi öldürmüştür. Renan, zihinlerinin kuşatılıp kafalarının bir çeşit “demir çemberle” sarıldığından dolayı müminlerin ilmi gelişmelere kapalı olduğunu söyler. Ona göre demir çemberle kafaları sarılmış müminler yeni fikirlere kapalıdır. Ayrıca Renan'a göre İslam, insan aklına zarar vermiş ve özgür düşünceyi bastırmıştır.

Namık Kemal, Renan Müdafâanâmesi’nde Ernest Renan’ın ortaya koyduğu düşünceleri bazı noktalarda satır satır alıntılayarak onun düşünceleri üzerinden cevap vermeye çalışır. Bu eserde Namık Kemal’in gayesi İslam dininin ilmî açıdan ilerlemeyi destekleyici bir din olduğunu Renan’a göstermek ve onun İslam hakkında düşüncelerinin yanlışlığını ortaya koymaktır. Namık Kemal eserine Ernest Renan’ın hayat hikayesinin özetini aktararak başlar. Bundaki amacı Renan’a karşı ileri süreceği eleştirileri daha anlaşılır kılmaktır. Kemal, Ernest Renan’ın İslam konusunda “cahil” olduğunu iddia eder. Hatta Renan dışında Avrupa’da İslam diniyle ilgili çalışma yapan kişilerin de cahil olduklarının gösterilebileceğini ifade eder. Namık Kemal, Avrupalıların İslam’ın hakikatine ulaşamadıklarından şikayet eder. Avrupalılar küçücük bir böceği detaylıca incelemek için bir insan ömrü harcarken, asırlarca dünyada hüküm sürmekte olan İslam’ın karşısında bilmezlikten gelen bir tavır sergilemektedirler. Onlar İslam’ı yüzeysel bilgiyle incelerken kişisel düşünce ve duygularını kontrol edemeyip İslam’a karşı sadece itiraz etme tutumu gösterirler. Namık Kemal’e göre Avrupalıların İslam’ı yanlış anlamalarının ve anlatmalarının nedenleri olarak Avrupalıların yeterli araştırma yapmadan öylece yazmaları ve İslam’la ilgili yazılmış eserlere yabancı kalmalarıdır.

Namık Kemal eserde düşüncelerini ispatlama noktasında referans olarak Kur'an-ı Kerim’den ayetlerden ve hadislerden faydalanır.  Ayet ve hadislerden örnekler vererek her Müslümanın ilim öğrenmesi gerektiğini ve İslam’ın felsefe ile meşgul olmayı emrettiğini anlatır. Yazar, çeşitli Türk-İslam bilginlerinin adlarını sayarak İslam’ın hâkim olduğu memleketlerde ilmin gelişmişlik seviyesini gösterir. Namık Kemal’e göre eğer İslam ülkeleri geri kalmışsa bu Haçlılar ile Tatarların İslam ülkelerine vermiş olduğu zararlar yüzündendir. Avrupalılar, Müslüman ülkelerdeki asayişin bozulmasına sebep olmuştur. Bundan dolayı Müslümanlar ülkelerindeki saldırganlarla mücadele ederken ne eğitime ne de öğretime imkan bulabilmiştir.

Eserde bazı hususlarda Namık Kemal’in de bilmeyerek hataya düştüğü kısımlar bulunmaktadır. Bu hataların Namık Kemal’in gerekli kaynaklara bakmaya fırsat bulamadığından ötürü oluştuğu düşünülebilir. Nitekim Renan Müdafâanâmesi’nin başında, yanında yeterli kaynak kitap bulunamadığından duyduğu üzüntüyü bizzat kendisi belirtir.

Namık Kemal, Ernest Renan’ın böyle baştan savma bilgilerle bir konferans düzenleyerek Doğu konusunda kazanmış olduğu şöhretin yüzde doksanını kaybettiğine hükmeder. Namık Kemal Renan Müdafâanâmesi'yle Ernest Renan’ın cahilliğini ve mantıksızlığını gösterdiğini söyleyip Renan’ın bilgisizliğine karşı aşağılayıcı sert bir üsluptan başka bir şey yapılamayacağı kanaatindedir.

Renan Müdafâanâmesi’'nin ilk baskısı 1908’de yapılmıştır. Bunun ardından 1962’de M. Fuad Köprülü tarafından eserin sonuna bir sözlük eklenerek Latin harfli basımı yapılmıştır. Eserin günümüz Türkçesine sadeleştirilmiş hali Abdurrahman Küçük tarafından hazırlanıp 1988’de Kültür ve Turizm Bakanlığınca yayımlanmıştır. Son olarak eser, Nurullah Çetin tarafından özgün şeklinin yanı sıra hem Latin harfli tıpkı basımla hem de günümüz Türkçesine aktarılarak neşredilmiştir.

Namık Kemal’in biyografisi için bk. “Namık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal 

   

Eserden Örnekler


Fransız erbâb-ı kaleminden M. Ernest Renan’ın îrad ve neşrettiği İslâmiyet ve Maârîf ünvanlı bir hutbe, hayli zamandanberi gazetelere sermâye-i bahs olmaktadır. Aynı, daha yeni elime geçti. Hutbe kısa bir şey ise de, mündericâtı birkaç yüz cild kitap ile cerh olunmağa müsâid bulunduğu için, mutâleamı yazmakla, söylenilmiş şeyleri tekrar etmek tarz-ı bîhude-pûyânesini iltizam etmiş olamıyacağımdan eminim. İslâmiyet’in maârîfe mâni‘ değil, bil‘akis mürebbî olduğunu isbat için, yanımda lüzûmu kadar kitap mevcut olmadığına teesüf ederim. Mâmâfihi Sahib-i hutbe, kendi dâvâsının butlân’ına yine kendi sözlerinde o kadar çok delil cem’ etmişti ki, şu cevabı yazabilmek için başka kitaplara mürâcaat mecbûriyeti sakıt hükmüne girmiştir.

(…)

Acâyib şey! Meğer İslâm olduğumuz için başımızın etrafında bir demir halka geçirilmiş, o halka havass-ı bâtınâmızı her türlü ulûma, her türlü tahsîle, her türlü efkâr-ı cedîdeye mesdûd tutarmış da bizim hâlâ haberimiz yok! İslâm’ın, mekteb bulabildikleri yerlerde, vesâit-i tahsilde mevcut olan bin türlü noksan ile, o mekteplere devam eden milel-i sâire talebesine dâima tefevvuk edegeldiklerini M. Renan nasıl inkâr edebilir? Yoksa davâsına delil göstermemek şânından olduğu gibi, muârız tarafından gösterilen delîli kabûl etmemek de ihtiyâr eylediği tarz-ı münâzara iktizâsından mıdır? (Kemal 1962: 1-23).

Kaynakça


Göçgün, Önder (1987). Nâmık Kemâl. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Kaplan, Mehmet (1948) Namık Kemal Hayatı ve Eserleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.

Kemal, Namık (1962). Renan Müdâfaanâmesi. (hzl. M. Fuad Köprülü). Ankara: Millî Kültür Yayınları.

Kemal, Namık (1988). Renan Müdâfaanâmesi. (hzl. Abdurrahman Küçük). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Özgül, M. Kayahan (2014). Kemal'le İhtimal. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Atıf Bilgileri


Paker, Doğukan Ali. "RENAN MÜDÂFANÂMESİ (NAMIK KEMAL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/renan-mudafanamesi-namik-kemal. [Erişim Tarihi: 06 Ekim 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
2 BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. BİLAL DEMİR
Görüntüle
3 BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
4 CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
5 CEZMİ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
6 DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
7 DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) Namık Kemal Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
8 EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
9 GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
10 İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
11 KANİJE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
12 İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Diğer Cansu Hin
Görüntüle
13 MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğr. Gör. Kamil Parın
Görüntüle
14 MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA
Görüntüle
15 MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) Nâmık Kemal Diğer Cansu Arslanoğlu
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle