- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ârifî, Ârif Mehmet Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Nilgün TÜRKMEN
- Eser Yazılış Tarihi:1536/1537
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:05/08/2021
RAVZATÜ’T-TEVHİD (ÂRİF MEHMED EFENDİ)
tasavvufî nasihatnameÂrifî, Ârif Mehmet Efendi (d. ?/? - ö. 1563/?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hacı Ahmed Efendi adıyla ve/veya Ârif, Ârifî mahlaslarıyla kaynaklarda yer alan mutasavvıf şair Ârif Mehmed Efendi’ye ait olduğu düşünülen Türkçe manzum ve tasavvufî nitelikteki eser. Mehmed Efendi, Ravzatü’t-Tevhid’i yazmaya gördüğü bir rüya sonrasında karar verdiğini belirtmektedir. Rüyasında Kur’an-ı Kerim’in yedinci suresi olan Araf suresinin 143. ayetini yüksek sesle okur. Ancak ayetin sonunda değişiklik yapar. Uyandığında bu rüyanın da etkisiyle kendisinin “kimsenin bilmediği şeyler söyleyeceğini" düşünerek Ravzatü’t-Tevhid’i kaleme almaya karar verir. Eser içerisinde de eseri yazma gerekçelerini bu kapsamda ifade eder ve eserini hem Hakk’ın sırlarını hem de Araf suresinin 143. ayetini açıklamak için kaleme aldığını vurgular (Gündüz 2006: 25).
Tasavvufî nasihatnâme türünde bir eser olan Ravzatü’t-Tevhîd, klasik mesnevî tertibine uygun olarak giriş bölümü, konunun işlendiği bölüm ve bitiş bölümü olmak üzere üç ana bölümden oluşmaktadır. Eserde bu üç ana bölüm içerisine yerleştirilmiş ara bölümler ve kısımlar da bulunmaktadır (Gündüz 2006: 26-69; Hacı Ahmed Efendi 2014: 59-121). Bazı kaynaklarda eserin 1540’ta (Cunbur 2002: 432); bazı kaynaklarda ise 1525-1526 yılında başlanan yazımının 10 yıl sürdüğü ve 943/1536-1537 (Gündüz 2006: 26; Hacı Ahmed Efendi 2014: 47, 121) yılında tamamlandığı belirtilmektedir.
Kezban Gündüz tarafından (2006: 125-127), mesnevi tarzında kaleme alınan Ravzatü’t-Tevhîd üzerine doktora çalışması yapılmıştır. Bu çalışmada eser, 6143 beyitten oluşmuştur. Bunların 67’si mesnevi, 31’i gazel, 15’i kaside, 3’ü murabba nazım şekliyle söylenmiş toplam 116 parça şiirden oluştuğu ifade edilir. Eserde farklı bölümlerde (Fâʻilâtün/Fâʻilâtün/Fâʻilün), (Mefâʻîlün/Mefâʻîlün/Feʻûlün), (Feʻûlün/Feʻûlün/Feʻûlün/Feʻûl), (Mefʻûlü/Fâʻilâtün/Mefʻûlü/Fâʻilâtün), (Müfteʻilün/Müfteʻilün/Fâʻilün) gibi aruzun farklı kalıpları kullanılmıştır (Gündüz 2006: 84).
Şair eserinde insanlara kurtuluşa erebilmeleri için gerekli hakikati ve ona ulaşmak için neler yapmalarını gerektiğini göstermeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda tasavvufu araç olarak görmekte ve tasavvufun özüne de değinmektedir. Ancak anlatımında düşüncelerini doğrudan söylemek yerine zaman zaman eserin Mantıku’t-Tayr’la arasında benzerlik kurulmasına sebep olan çeşitli sembolik hikâyeleri kullanmaktadır (Cunbur 2002: 432; Gündüz 2006: 116; Hacı Ahmed Efendi 2014).
Ârif Mehmed Efendi’nin biyografisi için bk. “Ârif Mehmed Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/arif-mehmed-efendi
Eserden Örnekler
Matlaʻ
İhtiyârı zül ide ʻızzet içün
Bilmedi ol rûh u kalb ü cismini
Göresin tâ maʻni hûbınun yüzin
Semʻ-i dilden penbe-i ğaflet gider
Safha-i kalbüni pâk it ez-keder
Sâfi-dil olsan safâ kesb idesin
Kâsi-kalb olsan kasâvet bulasın
Sirrüni pâk eyte ez-fikr-i sivâ
Hem-nişîn ol yâr-ılan kesb it safâ
(Hacı Ahmed Efendi 2014: 312-313)
Kaynakça
Cunbur, M. (2002). “Ârif”, Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. 1. Ankara: AKM Yay. 432.
Hacı Ahmed Efendi (2014). Sergüzeşt ve Ravzatü’t-Tevhid. (hzl. M. Tulum). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Başkanlığı Yayınları.
Gündüz, Kezban. (2006). Ravzatü’t-Tevhîd Adlı Mesnevînin İncelenmesi ve Tenkidli Metni. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | NÜZHETÜ’L-MUVAHHİDÎN (ÂRİF MEHMED EFENDİ?) | Ârif Mehmed Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Nilgün TÜRKMEN |
Görüntüle | ||
2 | RİSALE-İ TEVHÎDİYYE (İLÂHÎ) | İlâhî, Şeyh Ahmed İlâhî Efendi | Dr. Nuriye İnci |
Görüntüle | ||
3 | ÂDÂB-I MES'ÛDÎ'YE HÂŞİYE (MÜ'MİN) | Mü'min | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
4 | MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) | Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) | Doç. Dr. Nuran ÇETİN |
Görüntüle | ||
5 | TARİKATNÂME (SÜNBÜL) | Sünbül, Şeyh Yusuf Sünbül Sinan Efendi | Araş. Gör. Dr. MUHAMMET AKİF TİYEK |
Görüntüle | ||
6 | ER-RIHLETÜ’S-SENİYYE VE’L-VASIYYETÜ’L-BEHİYYE Lİ’L-FUKARÂİ’L-HALVETİYYE (ŞÂH VELÎ AYINTÂBÎ) | Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî | Prof. Dr. Ali ÖZTÜRK |
Görüntüle | ||
7 | ETVÂR-I SEB‘A (ŞÂH VELÎ AYINTABÎ) | Şâh Velî Ayıntâbî, Askerî | Öğretmen Cemile Sağır |
Görüntüle | ||
8 | NAKDÜ'L-HÂTIR (ŞEMSÎ) | Şemsî, Şemseddîn Sivasî (D. 926/1520 - Ö. 1006/1597) | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle | ||
9 | MENÂKIB-I EMÎR SULTÂN/MENÂKIB-I CEVÂHİR ( YAHYÂ BİN BAHŞÎ) | Yahyâ Bin Bahşî | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
10 | MİRÂTÜ’L-ÂŞIKÎN (EROĞLU NÛRİ) | Eroğlu Nûri | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle | ||
11 | TASAVVUF Bİ’T- TARİKAT (EROĞLU NÛRİ) | Eroğlu Nûri | Doç. Dr. FİDAN ÇERİKAN |
Görüntüle |