- Yazar Biyografisi (TEİS)
Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli
- Eser Yazılış Tarihi:1068/1658
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:22/07/2022
RAVZATÜ’L-EBRÂR ZEYLİ (KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZîZ EFENDİ)
Osmanlı tarihiAzîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi (d. 1000/1592 – ö. 1068/1658)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi’nin, Hz. Adem’in yaratılışı ile 1058/1648 yılı arasını kapsayan tarih kitabı Ravzatü'l-Ebrâr adlı eserine yazdığı zeyl. Bu eser, aynı zamanda müellifin de hayatının son 10 yılına tekabül eden 1058/1648-1068/1658 yılları arasında geçen siyasi hadiseleri işlemektedir.
Her yılın ayrı bir bölüm olarak düzenlendiği eserde toplam 11 bölüm mevcuttur. Olaylar anlatıldıktan sonra genellikle olayın hangi ayda yaşandığı da belirtilir. Bölümlerde bahsedilen, Nevzat Kaya’nın dikkat çektiği konulardan belli başlıları şunlardır: 1058/1648 yılının anlatıldığı birinci bölümde Sultan İbrahim’in tahttan indirilip idam edilmesi, IV. Murad’ın tahta çıkması ve müellifin Valide Kösem Sultan ile yaşadığı anlaşmazlıklara yer verilir. İkinci bölümde (1059/1649) Sadrazam Sofu Mehmed Paşa’nın donanmasının bozguna uğraması nedeniyle görevden azli ve öldürülmesi, Nemçe elçisinin İstanbul’a gelmesi, müellifin fetva payesi alması ve IV. Mehmed’in sünnet düğünü anlatılır. Üçüncü bölümde (1060/1650) Girit ve Adalar bölgesinde yapılan savaşlar, Kalgay Sultanı’nın Boğdan’ı yağmalaması işlenir. Dördüncü bölümde (1061/1650-51) müellifin şeyhülislam oluşu ve unutulan adetleri canlandırması, vakıflara çekidüzen vermesi, İstanbul halkının ayaklanarak saraya yürümesi, Valide Sultan’ın ve Bektaş Ağa’nın katledilmesi, Abdülazîz Efendi’nin sürgüne gönderilmesi anlatılır. Beşinci bölümde (1062/1651-52) Silahdar Mustafa Ağa’nın vezir olmasından, müellifin sürgünden affedilip Bursa’ya gelmesine izin verilmesinden, Şeyhülislam Ebu Said Efendi ile arasında geçenlerden ve Karadeniz’deki eşkıya faaliyetlerinden bahsedilir. Altıncı bölümde (1063/1652-53), Venedik elçisinin Silivri’ye sürülmesinden, Sadrazam Tarhuncu Mehmed Paşa’nın katlinden, Kaptan Derviş Mehmed Paşa’nın sadrazam olmasından ve Ege’deki savaşlardan bahsedilir. Yedinci bölümde (1064/1653-54) Kara Murad Paşa komutasındaki donanmanın Ege’de Venediklilere verdirdikleri kayıplar ve Girit civarındaki savaşlar anlatılır. Sekizinci bölümde (1065/1654-55) mansıplarının alenen satılması, kadıların bu duruma engel olamaması, taşradan gelen şikayetlerin dikkate alınmaması en dikkat çekici olaylardandır. Dokuzuncu bölümde (1066/1655-56) mansıpların sıkça el değiştirmesi, mâlî sıkıntıların yaşanması, israfın artması, Çınar Vakası, Köprülü Mehmed Paşa’nın sadrazam olması işlenir. Onuncu bölümde (1067/1656-57) Köprülü Mehmed Paşa donanmasının Venediklileri yenmesi üzerine payitahtta ve bazı eyaletlerde şenlikler düzenlenmesine ve Bozcaada'nın geri alınmasına yer verilir. 1068/1657-58 yılının anlatıldığı son bölümde ise IV. Mehmed’in Edirne’ye gitmesi ve Limni adasının tekrar ele geçirilmesi anlatılır (Kara Çelebizâde 2003: LXXV-LXXVII).
Abdülazîz Efendi bu dönemde yaşanan hadiselerin ya bizzat odağı ya da yakinen şahidi olduğu, bazen de güvenilir şahitlerden duyduklarını aktardığı için eseri Na‘îmâ, Abdî Paşa ve Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa gibi müverrihlerin sıkça başvurduğu birinci elden bir kaynak olmuştur (Kara Çelebizâde 2003: XXXV, LXXIX). Bu 10 yıllık süreçte Abdülazîz Efendi’nin önce Valide Sultan’la yaşadığı anlaşmazlıkları, sonra fetva payesi alması, şeyhülislam olması, bu süreçteki icraatları, şeyhülislamlıktan azli, sürgüne gönderilmesi, aylar süren hastalığı ve hastalıktan kurtulması gibi hayatına dair pek çok bilgi vermesi nedeniyle kısmen bir hatırat ya da otobiyografi olarak da değerlendirilebilir. Kendi hayatıyla ilgili olmayan kısımlarda, bahsettiği olaylar ve kişiler hakkında öznel yorumlarda bulunması da eserin bu yönlerini destekleyecek niteliktedir.
Eser, Nevzat Kaya tarafından önce doktora tezi olarak çalışılmış (1990), bu çalışma daha sonra neşredilmiştir (2003).
Müellifin biyografisi için bkz. "Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülaziz Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/azizi-abdulaziz
Eserden Örnekler
İbrâhîm Hân a‘yun-i nâsdan ihfâ olunup Hâs Oda’da takbîl-i kûşe-i bisât-ı izzet-menât şerefini ihrâz etdügümüz gün, Büyük Vâlide taht-ı huceste-baht üzre şeref-bahş olan hırka-i şerîfeye teveccüh edüp ‘Ey Bâr-i Hüdâ! İbrâhîm kulun bu belâya mübtelâ olmak çünki mukadder imiş, ba‘de’l-yevm anın bu sûretle dünyâda bekâsı revâ değildir. Bu hırka-i şerîfe sâhibi hazret-i sultânu’l-enbiyâ aleyhi mine’t-tahiyyât ve’t-teslîmât hürmetine ana sefer-i âhiret ile mukîm-i künc-i râhat olmak müyesser eyleyüp dünyâ mihnetlerinden halâs eyle’ deyü du‘â etmiş idi. Bi-emrillâhi te‘âlâ İbrâhîm Hân âzim-i ravza-i Rıdvân olıcak edâ’-i hizmeti ta‘ziye içün huzûr-i hümâyûna varduğumuzda, Büyük Vâlide, girye-künân: ‘Bu âdem aceb kimin bed-du‘âsına uğradı?’ diyicek, fakîr, bî-ihtiyâr ‘Sultânımın bed-du‘âsına uğradı. Ol gün hırka-i şerîfe önünde iklîm-i ademe vaz‘-ı kadem etmeleri içün du‘â etmediniz mi?’ dediğimde çîn-i cebîn ızhâr edüp ser-çünbân-ı kahr u kîn oldu. Doğrusu fakîr dahi bi-lutfihî te‘âlâ lâ yehâfu fi’llâhi levmete lâ’im teşrîfine mazhar olduğumuz cihetden dâ’im câdde-i râst-guyîde kâ’im olup ekâbir u esâgir hâtırların mülâhaza etmez idik. Binâberîn Vâlide tarafımızdan mu‘arrız belki adavetimize mütemahhız olup sâbit-kadem-i makâm-ı ahz-ı intikâm olduğundan ma‘zûr olsa olur. (Kara Çelebi-zâde 2003: 12-13)
Kaynakça
Kara Çelebi-Zâde Abdülaziz Efendi (2003). Ravzatü’l-Ebrâr Zeyli (Tahlil ve Metin). (hzl. Nevzat Kaya). Ankara: TTK.
Kaya, Nevzat (1990). Kara Çelebi-Zade Abdülaziz Efendi’nin Zeyl-i Ravzatü’l-Ebrar’ı (tahlil ve metin). Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂNÇE (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
2 | SÜLEYMÂN-NÂME (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE) | Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
3 | GÜLŞEN-i NİYAZ (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Azîzî, Karaçelebi-zâde Abdülaziz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
4 | MİR’ÂTÜ’S-SAFÂ (KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Karaçelebi-zâde Abdülazîz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
5 | ZAFER-NÂME /TÂRÎHÇE-İ FETH-İ REVÂN VE BAĞDÂD (AZÎZÎ, KARAÇELEBİ-ZÂDE ABDÜLAZÎZ EFENDİ) | Azîzî, Kara Çelebi-zâde Abdülazîz | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
6 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
7 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
8 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
9 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
10 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
13 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
14 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |