- Yazar Biyografisi (TEİS)
Tevfîk, Hasan - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mehtap Erdoğan Taş
- Eser Yazılış Tarihi:1296/1878
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Akaidname
- Yayın Tarihi:18/04/2022
RAVZÂ-İ MUHÂVERE (TEVFÎK)
akaidnameTevfîk, Hasan (d. 1252/1834 - ö. 1326/1908)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Başta akaid olmak üzere çeşitli konuları ele alan eser. Ravza-i Muhâvere, Sohbet Bahçesi anlamına gelmektedir. 160 sayfadır. Eserin sonunda farklı kimselerce yazılmış tarih manzumeleri bulunmaktadır. Buna göre Ravza-i Muhâvere 1296/1878-79 yılında basılmıştır. Müellif, asıl konuya geçmeden önce eseri bastırmasından dolayı II. Abdülhamîd’e olan şükranını dile getirir ve yine 20 beyitlik bir manzumeyle ona övgüde bulunur. Giriş bölümünde eserin adının Ravza-i Muhâvere olduğunu, üç bölüm ile bir hatimeden meydana geldiğini; akaid, ibadet, adab ve edebiyata dair konularla bazı atasözleri ile ibarelerden oluştuğunu ifade eder (Hasan Tevfîk Efendi 1296: 6). Hakan Yekbaş, birinci ravzanın akaid konularını içerdiğini, buna göre ilk bölümde yaratılış bahsi ile kaza ve kader gibi konuların anlatıldığını; ikinci ravzada ise amel ve ibadet konularının işlendiğini; üçüncü ravzada atasözleri ve bazı ibarelerin açıklamalarının yer aldığını; hatime bölümünde ise Arabi ayların isimlerinin nereden geldiğinin anlatıldığını söyler (2010: 109-110).
Ravza-i Muhâvere, yukarıda belirtilen konuları işleyişi bakımından benzerlerinden farklıdır (Yekbaş 2010: 110). Eserde şakird soru sorar, üstad cevap verir. Yani karşılıklı konuşma şeklinde bazı hususlara açıklık getirilir. Ele alınan konunun soru cevap şeklinde ve sohbet havasında işlenmesi esere ayrıca bir canlılık ve akıcılık kazandırmıştır.
Eser üzerine Feyza Temiz tarafından lisans tezi hazırlanmıştır (2011).
Şairin biyografisi için bk. “Tevfîk, Köprülü İğci-zâde Mustafa Tevfîk”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/tevfik-hasan
Eserden Örnekler
(Şâkird) Bu âlemin yog iken sonradan halk olunduğuna alâmet nedir?
(Üstâd) Dünyâ hâdis olduğuna alâmet her bir şeyin tagayyür ve tebeddül etmesidir. Hattâ eşref-i mahlûkât ve efdal-i mevcûdât olan insân bile ez-zamânda fenâya varıyor ve yüz seneden ziyâde mu‘ammer bulunan nâdir bulunabiliyor.
(Şâkird) Bu dünyânın ibtidâsı ve intihâsı ne vakitdir?
(Üstâd) Eğerçi bu dünyâ hâdisdir. Ya‘nî sonra ihdâs u îcâd olunmuşdur. Ammâ anın ibtidâsı hudûsı mechûl olduğu gibi intihâsı dahi ma‘lûm değildir. Kıyâmet vâki‘ olacak ve bu yerler tebeddül edecek ve cenâb-ı Hak’dan gayri kimse kalmayacakdır (Hasan Tevfîk Efendi 1296: 9).
Kaynakça
Hasan Tevfîk Efendi (1296). Ravza-i Muhâvere. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Temiz, Feyza (2011). Hasan Tevfik Efendi’nin Ravza-i Muhâvere Adlı Eserinin Latinize Edilmesi ve Değerlendirilmesi. Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Yekbaş, Hakan (2010). “Hasan Tevfik Efendi’nin Muharrem Ayı ve Kerbelâ Hâdisesi’ne Dair Risalesi”. Uluslararası Çeşitli Yönleriyle Kerbela Sempozyumu. C.II. Sivas: Asitan Yayıncılık.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HAYÂLÂT-I DİL (TEVFÎK) | Hasan Tevfîk | Prof. Dr. Gonca Gökalp Alpaslan |
Görüntüle | ||
2 | RAVZA-İ ÂL-İ ABÂ (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Prof. Dr. Hakan Yekbaş |
Görüntüle | ||
3 | RAVZATÜ’L-İSLÂM (TAVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
4 | RAVZATÜ’L-MÜNŞE’AT (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
5 | RAVZA-İ EDEBİYE (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
6 | TEDBİRÂT-I İLÂHİYE (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
7 | RÛHİYYE (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
8 | RİSÂLE-İ NAKŞİBENDİYE (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
9 | VASİYET-NÂME (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
10 | TUHFETÜ’L-EKYÂS FÎ HÜSNİ’Z-ZANNİ Bİ’N-NÂS (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Doç. Dr. Mehmet Sait ÇALKA |
Görüntüle | ||
12 | KİTÂBÜ’L-MA’ARİF FÎ TEFSÎRÎ MESNEVİ-İ ŞERÎF (TEVFÎK) | Tevfîk, Hasan | Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN |
Görüntüle | ||
13 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
14 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
15 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
16 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
17 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
18 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
19 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
21 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |