- Yazar Biyografisi (TEİS)
Zarîfî, Çorlulu - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın
- Eser Yazılış Tarihi:1013/1604-1605
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:19/10/2021
RÂHATÜ'L-ERVÂH (ZARÎFÎ)
hikâyelerZarîfî, Çorlulu (d. ?/?-ö. 1013/1604’ten sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Çorlulu Zarîfî’nin çeşitli hikâyeleri ve manzum parçaları içeren eseri. Sebeb-i telîf bölümünde eserin ismi Râhatü’l-Ervâh olarak kaydedilmiştir. Sultan I. Ahmed’e (ö.1617) sunulmak üzere hazırlanan Râhatü’l-Ervâh 1013/1604-1605’te tamamlanmıştır.
Zarîfî Râhatü’l-Ervâh’ı; manzum ve mensur kısımlarıyla Sa‘dî-i Şîrâzî’nin (ö. 1292) Bostân ve Gülistân’ına ve Molla Câmî’nin (ö. 1492) Bahâristân’ına benzeyen bir eser meydana getirme amacıyla yazmıştır (Koyuncu 2020: 34). Çeşitli hikâyeler anlattığı mensur bölümleri manzum parçalarla geliştiren Zarîfî, oldukça hacimli manzum-mensur karışık bir eser ortaya koymuştur.
Râhatü’l-Ervâh; Allah’ın birliğinin anlatıldığı, Hz. Muhammed ve Sultan I. Ahmed’e övgülerin yapıldığı bir girişle başlar. Girişin ardından eserin yazılış sebeplerinin açıklandığı “bâ‘is-i te’lîf” ve eserin asıl konusunu oluşturan “âgâz-ı kitâb” kısımları gelir. “Âgâz-ı kitâb” bölümü sırasıyla, yaratılmışlarda Allah’a dair izlerin varlığı, iyi bir zevcenin özellikleri, nefse hâkim olma-belaya sabretme, cömertlik, tevekkül, ruhları rahatlatacak latifeler, padişah kıssaları ve aşk konularının işlendiği 8 ana başlıktan oluşur. Her başlık altında önce konuyla ilgili açıklamalar yapılır, ardından okuyucuların kıssadan hisse çıkarabilmesi için konuya uygun hikâye ve manzumeler kaydedilir. Râhatü’l-Ervâh, eserin sultanın eline ulaşması için dualar edilen kısa bir “hâtime” ile sona erer.
Râhatü’l-Ervâh’ın dili Zarîfî’nin diğer eserlerine kıyasla daha ağırdır. Özellikle mensur kısımlarda Arapça-Farsça kelime ve tamlamalarla örülü yoğun bir dil kullanılır. Kıssa, latife ve hikâyelerin anlatıldığı bölümlerde dilin sadeleştiği görülür. Râhatü’l-Ervâh’ta atasözleri, deyimler, bilmeceler, fıkralar ve gündelik yaşama dair unsurlar önemli yer tutar (Koyuncu 2020: 66-71). Eserdeki hikâyelerde dinî, tarihî, efsanevi birçok şahsiyetin isimleri geçer (Koyuncu 2020:72-78). Râhatü’l-Ervâh tüm bu özellikleriyle Osmanlı Türkçesi ve edebiyatının yanı sıra, Osmanlı kültür tarihi ve gündelik yaşamına ışık tutabilecek verileri barındıran zengin bir kaynaktır. Râhatü’l-Ervâh, Zarîfî’nin hayatına dair başka kaynaklarda ya da şairin diğer eserlerinde bulunmayan bilgiler içermesi nedeniyle edebiyat tarihi açısından da büyük öneme sahiptir.
Râhatü’l-Ervâh’ın kaynakları çok çeşitlidir. Eserdeki kimi hikâyeler, bölüm başlıkları ve manzum kısımlar değerlendirildiğinde Zarîfî’nin başta Bostân, Gülistân ve Bahâristân olmak üzere Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî’nin (ö.1273) Dîvân-ı Kebîr’i, hocası Behiştî’nin (ö. 1571-1572) Heşt Behişt’i, Mesîhî (ö.1512) ve Bâkî (ö.1600) Dîvân’ları gibi birçok kaynaktan faydalandığı, kimi zaman bu kaynaklardan birebir alıntılar yaptığı görülür (Koyuncu 2020: 78-84). Bunların yanı sıra çeşitli siyerler, Dîvân ve Mihr ü Mâh mesnevisi gibi kendine ait eserler, Zarîfî’nin Râhatü’l-Ervâh’ı yazarken yararlandığı kaynaklar arasındadır (Koyuncu 2020: 78-84).
Râhatü’l-Ervâh’ın biri Türkiye’de, ikisi yurt dışında olmak üzere üç nüshası bulunmaktadır. Eserin üç nüshasına dayanan tenkitli metnini Fatih Koyuncu yayıma hazırlanmıştır (2020). Gülşah Taşkın Râhatü’l-Ervâh’ın “Mihr ü Mahabbet ve ‘Işk u Meveddet Beyânındadur” başlıklı 8. bölümünü Zarîfî’nin aşk anlayışı odağında incelediği bir makale yayımlamıştır (2010).
Şairin biyografisi için bk. “Zarîfî, Çorlulu”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/zarifi-corlulu
Eserden Örnekler
Nesr: Ey çeşm-i ‘ibretle nâzır-ı gülistân-ı cihân ve ey dîde-i basîretle sâ’ir-i bûstân-ı devrân ‘ayn-ı dikkat ile bâg-ı dehre nazar ve bâd-ı bahârî gibi nahlistânından güzer kılsan her varak-ı eşcâr bir mahzenü’l-esrâr ki safhasında eserden mü’essire istidlâle işâret ve haşr ü neşrün vukû‘ına delâlet vardur.
Nazm
Eşcâr egerçi her varakı bir kitâbdur
İdrâki olmayana cihân bir varak degül
Nesr: Görmez misin ki berg-i şecere hicrân ve bir varak-ı dırahta noksân irişse mâdâm ki emr-i Rabbânî ve işâret-i Samedânî olmaya cümle halk-ı cihân dürüst itmege imkân yokdur (Koyuncu 2020: 113).
Hikâyet-i Dîger
Râvî-i bülbül-zebân ve hâkî-i tûtî-beyân şöyle rivâyet ider ki: Zamân-ı sâbıkda ümerâ-yı İslâmdan bir şehriyâr ve bir tâcdâr-ı kâmyâb-ı ‘âlî-mikdâr vardı. İttifâk bülbül-i cânı gülistân-ı teninden dûr ve ‘andelîb-i rûhı bûstân-ı bedeninden mehcûr olup âşiyân-ı kudse pervâz itdükde nevreste bir püser-i gül-ruhsârı ve gonc-dehân u lâle-‘izârı kulûb-ı re’y-i müslimîn ve ittifâk-ı mü’minîn ile vâlidesin büyüyince niyâbeten yirine şâh ve vekâleten pâdişâh itdiler.
Li-mü’ellifihî
Çıkup tahta dün ü gün dâd itdi
Cihânı ‘adl ile âbâd itdi
Muhassal kıldı az demde çog eylik
Erinden eyledi yeg dahi beglik
Nesr: El-kıssa ol bânûnun ‘asker-i İslâm kulı ve kurbânı ve bende-i fermânı olup umûr-ı saltanatında kıldugı re’y-i kavîmine tahsîn ve mesâlih-i memleketde itdügi fikr-i müstakîmine âferîn iderlerken hem-civârı olan şâhun elçisi irdi ve çün destûr alup dîvan-ı hümâyûnına girdi (Koyuncu 2020: 286).
Kaynakça
Aydemir, Yaşar (2000). Behiştî Dîvânı: Behiştî, Hayatı, Şahsiyeti, Eserleri ve Divanının Tenkidli Metni. Ankara: MEB Yay.
Koyuncu, Fatih (2020). Çorlulu Zarîfî: Râhatü’l-Ervâh (İnceleme-Metin). Ankara: Kurgan Edebiyat.
Taşkın, Gülşah (2009). Çorlulu Zarifî Divanı: İnceleme-Edisyon Kritikli Metin. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
Taşkın, Gülşah (2010). “Çorlulu Zarifî’nin Râhatü’l-Ervâh’ında Aşk ve Âşık: “Mihr ü Mahabbet ve Işk u Meveddet Beyânındadur”. Turkish Studies: International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (The Serial of Special Volumes Klâsik Türk Edebiyatında Aşk, Âşık, Maşuk) 5 (3): 522-540.
Taşkın, Gülşah (2013). “Zarifî (Çorlulu)”. İslâm Ansiklopedisi. C. 44. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 134-135.
Yaltkaya, M. Şerefeddin, Kilisli Rif’at Bilge (1941). Keşfü’z-Zünûn an Esâmi’l-kütüb ve’l-Fünûn. Ankara: MEB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ZARÎFÎ) | Zarîfî, Çorlulu | Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Taşkın |
Görüntüle | ||
2 | MİHR Ü MÂH (ZARİFÎ) | Zarîfî, Çorlulu | Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
4 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
5 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
7 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
9 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
11 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
12 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |