PEND-NÂME (ES'AD)
pendname
Es’ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es’ad Efendi (d. 1204/1789 - ö. 1264/1848)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Sahhâflar Şeyhi-zâde Esad Efendi’nin çocuklar için yazdığı manzum eser. 457 beyit ve 7 bölümden oluşan Pend-nâme, aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla yazılmış 6 beyitlik “elif” kafiyeli bir giriş bölümü ile başlamaktadır. Bu bölümden sonra aynı aruz kalıbıyla yazılmış, her bendi 6 beyitten müteşekkil bir terci-bend gelmektedir. 29 bendden oluşan bu manzumenin her bendi, elif harfinden başlanarak alfabetik olarak kafiyelendirilmiştir. Manzumenin ilk beş beyit dışında kalan vasıta beyitleri ise “Bu nasâyih eylesün kalbinde câ / Bulmak istersen eger râh-ı necâ” şeklindedir. Bu bölüm 180. beyitte sona ermektedir. Üçüncü bölüm ise “mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlün fa” kalıbıyla yazılmış ve yine alfabetik sırayla kafiyelendirilmiş bendlerden oluşmaktadır. Buradaki bendlerin beyit sayıları bir önceki manzumede olduğu gibi aynı değildir. Bendler; “elif” harfinden 8 beyit, “be” ve “te” harfinden 6 beyit, bundan sonra gelen harflerden de dörder beyit olmak üzere düzenlenmiş, en sonda “ye” harfinden yine 6 beyit verilmiştir. Bu kısım, 306. beyitte son bulmaktadır. 66 beyitten meydana gelen dördüncü bölüm, aruzun “fâ’îlâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla kaleme alınmış olup bu bölümde de beyitler alfabetik olarak kafiyelendirilmiştir. “Elif” harfinden 6, “be” ve “te” harfinden 4, bundan sonraki gelen harflerden ise ikişer beyit bulunmaktadır. Söz konusu bölüm, 372. beyitte sonlanmaktadır. Beşinci bölüm de aynı vezinle ve alfabetik kafiyelendirmeye devam edilerek kaleme alınmıştır. 31 beyitten müteşekkil olan bu bölüm, 403. beyitte sona ermektedir. Altıncı bölümde de vezin korunmuş olup alfabetik olmak üzere her harften birer beyit yazılmıştır. 433. beyitle başlayan son bölüm ise 25 beyitten meydana gelmiştir. Burada da vezin değişmemiş ancak diğer bölümlerden farklı olarak bütün beyitler “ye” harfi ile kafiyelendirilmiştir (Arslan 2004: 45-46).

Es’ad Efendi’nin Pend-nâme’si “Ey püser (ey oğul)” hitabıyla başlamaktadır. Şair, kendi oğlu üzerinden çocuklara ve gençlere öğüt vermeyi amaçlamıştır. Bu sebeple eserin dili kullanılan kafiyeler dışında sadedir. Şairin her harften kafiye yapma çabası günlük hayatta kullanılmayan, sözlüklerde bile zor bulunan kimi kelimelerle kafiye yapmasına sebebiyet vermiştir. Eserde, vezin hataları göze çarpsa da Mehmet Arslan bu hataların baskıdan kaynaklandığını ifade etmiştir (2004: 47).

Eserde genel olarak diğer pend-nâmelerde de yer alan nasihatler verilmiştir. Bunlardan bazıları “Allah korkusunu içinde taşımak, anne ve babaya saygılı olmak, cahillerin meclisine yaklaşmamak, devamlı Allah’a şükretmek, doğru sözlü olmak, faiz ve haram yememek, güzel söz söylemek, her işe besmeleyle başlamak, insanların ayıp ve kusurlarını etrafa yaymamak, kimseye zulmetmemek, mevki ve makama düşkün olmamak, müsrif olmamak, övünmekten kaçınmak, sabırlı olmak, verilen sözde durmak ve yumuşak huylu olmak”tır.

Eser, Pendnâme-i Vak’a-nüvis Es’ad Efendi başlığıyla basılmıştır. Baskı tarihi ve yeri olmasa da baskı yeri büyük ihtimalle İstanbul’dur. Eser üzerine Mehmet Arslan (2004)’ın çalışması bulunmaktadır.

Şairin biyografisi için bk. “Es’ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es’ad Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/esad-sahhaflar-seyhizade-esad-efendi 

Eserden Örnekler


Ey püser va’z ideyim lillâh sana

Pendim ısgâ eyle tut gûşun bana


Evvelâ bil ilm-i hâlin ey fetâ

İlme sa’y it kaddin olunca dü-tâ


Kalbini çirk-i hevâdan kıl nakâ

Bî-edeb olma sakın itme şekâ


Nefse maglûb olmagı görme revâ

Gâlib ol ef’âlini kılma hevâ


Virme ruhsat düşmene kıl zîr-i pâ

Emr ü hükmin eyle ibtâl ü hebâ


Bu nasâyih eylesün kalbinde câ

Bulmak istersen eger râh-ı necâ


Rûz u şeb zikr it hudâyı bî-hisâb

İsm-i zâtına idesin intisâb


Esfele meyl itme ol âlî-cenâb

Süfli olmaklıkdan eyle ictinâb


Eyleme dünyâ umûrında şitâb

Bî-vecih bir kimseye kılma itâb


Halkın ef’âlinde kıl re’y-i savâb

Vir enâma hüsn-i hulk ile cevâb


Eyleme bir kalb-i ma’mûru harâb

Ömrün oldukça çekersin ıztırâb


Bu nasâyih eylesün kalbinde câ

Bulmak istersen eger râh-ı necâ (Arslan 2004: 49).

Kaynakça


Arslan, Mehmed (2004). “Divan Edebiyatında Nasihat‑nâmeler (Pend‑nâmeler) ve Vak‘a‑nüvîs Es‘ad Efendi'nin Pend‑nâmesi”. Türk Dili ve Edebiyatı Makaleleri Dergisi, (4): 5‑80.

Yılmazer, Ziya (2000). Vak’a-nüvis Es’ad Efendi Tarihi. İstanbul: Osav Yay.

Atıf Bilgileri


KACAR ALTIN, Kübra. "PEND-NÂME (ES'AD)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/pend-name-es-ad-tees-1738. [Erişim Tarihi: 19 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
2 SÛRNÂME (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Hatice Aynur
Görüntüle
3 TÂRİH (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Doç. Dr. Oktay Karaman
Görüntüle
4 ÜSS-İ ZAFER (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
5 TEŞRÎFÂT-I KADÎME (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
6 SEFERNÂME-İ HAYR (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN
Görüntüle
7 MECMÛ’A-İ MÜNŞEÂT 1 (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
8 BÂĞÇE-İ SAFÂ-ENDÛZ (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Dr. Öğr. Üyesi RIZA OĞRAŞ
Görüntüle
9 ŞÂHİDÜ'L-MÜVERRİHÎN (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Dr. Öğr. Üyesi RIZA OĞRAŞ
Görüntüle
10 ZÎBÂ-YI TEVÂRÎH (ES'AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Doç. Dr. Oktay Karaman
Görüntüle
11 ÂYÂTÜ'L-HAYR (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
12 VAHDET-İ VÜCÛD (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
13 MECMÛ’A-İ MÜSEVVEDÂT (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
14 SIFATU'T-TEKVÎN (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
15 AKVÂL-İ RİCÂL-İ SÛFİYYE (ES’AD) Es'ad, Sahhâflar Şeyhi-zâde Es'ad Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
16 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
17 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
18 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
19 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
20 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
21 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
22 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
23 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
24 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
25 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle